Eftermontera lysrör i heltäckande ramp

#1 - 3 januari 2009 21:01
Jag har en heltäckande ramp med två lysrör i men eftersom det skall satsas lite på växter i detta kar så vill jag komplettera med två till. Rampen är en standard 150 cm heltäckande aluramp. Tre delar, en mittdel där de två befintliga lösrören sitter och två uppfällbara som är "tomma".

Tanken är att stoppa i två stycken 54W T5 med hjälp av följande kit: http://www.pwss.nu/product.php?productid=6320&cat=999&page=1. Är det någon som gjort detta innan som kan tipsa om hur det funkat samt dela med sig av lite do and don´t?

Lite funderingar som jag har:
[LIST]
[*]Hur fästa lysrörshållarna i rampen?
[*]Hur fixa kabeldragning på bästa sätt?
[*]Skall jag sätta båda de nya rören i den lite större delen som sitter närmast framrutan?
[*]Har ni tips på bra reflektorer?
[/LIST]Tack på förhand!
#2 - 4 januari 2009 07:06
Eller så kan du göra som jag gjorde till mitt 540, köpte två takarmaturer som passade i de tomma delarna och skruvade fast. Helt plötsligt hade jag 6x36 w:p!
Om jag inte minns fel köpte jag dessa armaturer på Verktygsboden i Veddige, det är inte så långt ifrån dig, och de gick på ca 150:-/st.
#3 - 4 januari 2009 07:47
Köpte du utomhusarmaturer och slaktade eller hur gjorde du? Har du någon bild hur det ser ut?
#4 - 4 januari 2009 07:54
Nej, eftersom jag hade täckglas så köpte jag vanliga inomhusarmaturer som jag tog bort plasthuven på, fick klippa bort ytterst lite för att få plats med armaturen och sedan borra genom rampen för två skruvar som höll armaturen på plats.
Det jag fick leta efter var en armatur som verkligen fick plats, de flesta var ganska mycket för breda. Men ser man på kostnaden så var det verkligen värt det lilla besväret;).
Jag borrade även genom den svarta gavelplasten för att dra genom elkabeln.
Tyvärr har jag inga bilder, men hela karet såg ut så här efteråt: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=797735
#5 - 4 januari 2009 08:59
Jag har en ramp till mitt 375L som jag kompletterat med lysrörshållare och reflektorer som du föreslog. Ett i främre och ett i bakre. Som fäste använde jag metallclips från PWSS och drog kablarna under rampen bara.

Annons