[QUOTE=C.Ciklid;1312418]Mitt tips är att du läser på ordentligt om dem till att börja med. Mitt tips är att du kollar runt lite på diskusforum.se. Sedan är det väll eg. hur DU har tänkt dig. Om du är nybörjare kanske ett kalt akvarium är att föredra tills du känner dig lite stadigare att gå vidare till lite mer inrett. Varför just kalt är för att det är lättare att hålla undan gamla matrester m.m. så att vattenkvalitén håller sig god. Hur du hittar bra diskus ser du lättast på utseendet. Pannan får inte vara spetsig, du skall kunna måtta in 3½-4½ "ögon" mellan fiskens öga och första taggen på övre fenan. Får du kanske bara in 2 "ögon" där emellan så är fisken äldre än vad den ser ut att vara = ingen lämplig fisk att införskaffa. Ungfisk 6-10cm är i stort behov av din omsorg, medan de över 10cm är lättare att hålla MEN fortfarande kräver omsorg.
//Camilla[/QUOTE]
Jag har läst på en del tidigare och håller på med det nu också. Karet i sig (375L) är inrett och kommer fortsätta vara det. Diskusarna jag sett är 8 cm, men de ska kollas på igen då jag var där väldigt kort när jag såg de förut och inte hann titta ordentligt. Tack så mycket för infon :)
Som sagt är ju mitt kar redan inrett och det kommer inte ske några större förändringar närmaste veckorna i af. Det jag är ute efter är att se hur andra har sina diskus, och kanske få någon bra idé om hur jag vill ha det senare, med inredningen och andra invånare.
Myslas: Jag har kikat bland projekten, men missat ett par av de du nämnde, tack :)