Efterlyses: Diskuskar, både bilder & filmer!

#1 - 6 augusti 2009 15:24
Mitt akvarieintresse har vaknat till liv på nytt efter att karet bara stått utan att skötas i flera månader. Nu har det fixats till och jag är väldigt sugen på att få i nya invånare.

Och självklart hade min närmaste lilla zoobutik fått in lagom stora diskus som jag nu är helt kär i. Och mamma har till och med lovat att betala en del av de, så inom kort är jag förhoppningsvis diskusägare! :d

Så nu efterlyser jag bilder/filmer på kar med diskus i, sällskapskar eller rena diskusbaljor, spelar ingen roll. Söker inspiration för hur jag kan tänkas göra med mitt kar längre fram... Och då är bilder/filmer bland det bästa som finns :)
#2 - 6 augusti 2009 16:55
discus från amzon eller? var där häromdagen o han hade ett par feta för ca 400 st de var riktigt fina.
#3 - 6 augusti 2009 17:43
Ja, det var de jag fastnade för, Snakeskin. Men jag är ju grymt dålig på hur diskus ska se ut, men de är de trevligaste jag sett senaste tiden i alla fall :) I mina ögon då...
#4 - 6 augusti 2009 18:09
[QUOTE=Solid;1312410]Ja, det var de jag fastnade för, Snakeskin. Men jag är ju grymt dålig på hur diskus ska se ut, men de är de trevligaste jag sett senaste tiden i alla fall :) I mina ögon då...[/QUOTE]

Mitt tips är att du läser på ordentligt om dem till att börja med. Mitt tips är att du kollar runt lite på diskusforum.se. Sedan är det väll eg. hur DU har tänkt dig. Om du är nybörjare kanske ett kalt akvarium är att föredra tills du känner dig lite stadigare att gå vidare till lite mer inrett. Varför just kalt är för att det är lättare att hålla undan gamla matrester m.m. så att vattenkvalitén håller sig god. Hur du hittar bra diskus ser du lättast på utseendet. Pannan får inte vara spetsig, du skall kunna måtta in 3½-4½ "ögon" mellan fiskens öga och första taggen på övre fenan. Får du kanske bara in 2 "ögon" där emellan så är fisken äldre än vad den ser ut att vara = ingen lämplig fisk att införskaffa. Ungfisk 6-10cm är i stort behov av din omsorg, medan de över 10cm är lättare att hålla MEN fortfarande kräver omsorg.
//Camilla
#5 - 6 augusti 2009 18:54
Om du kollar i projekt-delen i forumet så finns det bland annat trådar från Matnil, Faltaren, c90368, MaxB och Ansjo (och många andra) där de har gott om bilder och filmer på sina diskusar.
#6 - 6 augusti 2009 19:17
[QUOTE=C.Ciklid;1312418]Mitt tips är att du läser på ordentligt om dem till att börja med. Mitt tips är att du kollar runt lite på diskusforum.se. Sedan är det väll eg. hur DU har tänkt dig. Om du är nybörjare kanske ett kalt akvarium är att föredra tills du känner dig lite stadigare att gå vidare till lite mer inrett. Varför just kalt är för att det är lättare att hålla undan gamla matrester m.m. så att vattenkvalitén håller sig god. Hur du hittar bra diskus ser du lättast på utseendet. Pannan får inte vara spetsig, du skall kunna måtta in 3½-4½ "ögon" mellan fiskens öga och första taggen på övre fenan. Får du kanske bara in 2 "ögon" där emellan så är fisken äldre än vad den ser ut att vara = ingen lämplig fisk att införskaffa. Ungfisk 6-10cm är i stort behov av din omsorg, medan de över 10cm är lättare att hålla MEN fortfarande kräver omsorg.
//Camilla[/QUOTE]
Jag har läst på en del tidigare och håller på med det nu också. Karet i sig (375L) är inrett och kommer fortsätta vara det. Diskusarna jag sett är 8 cm, men de ska kollas på igen då jag var där väldigt kort när jag såg de förut och inte hann titta ordentligt. Tack så mycket för infon :)

Som sagt är ju mitt kar redan inrett och det kommer inte ske några större förändringar närmaste veckorna i af. Det jag är ute efter är att se hur andra har sina diskus, och kanske få någon bra idé om hur jag vill ha det senare, med inredningen och andra invånare.

Myslas: Jag har kikat bland projekten, men missat ett par av de du nämnde, tack :)
#7 - 6 augusti 2009 19:55
Du kan titta in på min YouTube kanal, där finns en del filmer.
#8 - 6 augusti 2009 19:56
jag har sett diskusarna i fråga och de är faktiskt himla fina, jag var hos amazon o köpte en professional pump för ett tag sedan och var nära att köpa dem men i och med att jag precis ska flytta så blev det inget :(
#9 - 6 augusti 2009 20:07
Synd för dig... Men är glad att de finns kvar till mig, och det känns bra att höra att det inte bara är jag som tyckte de såg bra ut ;)

[QUOTE=c90368;1312448]Du kan titta in på min YouTube kanal, där finns en del filmer.[/QUOTE]
Dina kar har jag dreglat över tidigare och kan nu konstatera att det gör jag fortfarande :p:d Otroligt fina!
#10 - 9 augusti 2009 21:32
Puttar upp tråden lite diskret :p

Imorron simmar 4-5 plattfiskar i mitt rum om de inte hunnit bli köpta under helgen :d
#11 - 9 augusti 2009 23:11
kan bara säga GRATTIS :-P var där igen o såg hans diskusar riktigt fina exemplar är det, skicka gärna bilder när du köpt dem.

mvh oscar
#12 - 9 augusti 2009 23:28
Tackar :p
Så de finns kvar fortfarande? Har varit livrädd att de ska hinna säljas när jag varit i familjens stuga hela helgen...

Mina kompisar anser att jag är lite körd i huvudet
- över 2000 för några fiskar...
Jag längtar till imorgon :D !
#13 - 10 augusti 2009 13:25
glöm inte o posta bilder!
#14 - 10 augusti 2009 13:31
Ni har en bra infosida här http://ndss.se/discusfish/
Nordiska diskussällskapet kommer också att ha en träff i Björkäng strax söder om Varberg den 10-11 oktober. Programmet kommer inom kort.
#15 - 10 augusti 2009 14:20
En annan bra webbplats för diskusinfo är http://www.diskusforum.se

Annons