Efterlyser mattesnille!

Guest
#1 - 10 maj 2008 11:58
raderat
#2 - 10 maj 2008 12:00
Jag kan räkna ut den om du ger mig en mer konkret fråga... :)
Guest
#3 - 10 maj 2008 12:08
raderat
#4 - 10 maj 2008 12:10
Förstår fortfarnade inget av exemplet
Guest
#5 - 10 maj 2008 12:12
raderat
#6 - 10 maj 2008 12:14
Gör ditt exempel tydligare istället ;)
#7 - 10 maj 2008 13:04
Förstår inte heller riktigt vad du är ute efter? om det är tiden för vattenbytet du är ute efter så går det ju inte att räkna ut utan att först veta vad flödet ligger på
#8 - 10 maj 2008 17:46
Givet en viss storlek på akvariet och hur många procent som skall bytas blir det ju inte så knepigt att räkna ut hur lång tid det tar om man vet flödet.

200 l * 40% = 80 l
Med ett (antaget) flöde på 10 l / min blir tiden:
80 l / 10 l/min = 8 min

Men jag kanske missförstod hela frågan? :-)
Guest
#9 - 10 maj 2008 17:48
raderat
#10 - 10 maj 2008 18:21
Anettejt skrev:
Vi kan säga att flödet är på 6L/min i bägge riktingar.

Pumpen är i gång under vattenbytets gång.

Så hur mycket blandas vattnet upp under ett sådant här VB?

Så att man bara byter 40% gammalt vatten.

Förstår ni nu? Det är ingen enkel räkning detta, om möjligt?

- Din fråga kanske är flera frågor

Å ena sidan vill du veta hur lång tid det tar för en viss mängd vatten att passera genom ditt akvarium

Å andra sidan vill du veta hur lång tid det tar innan 40% av det gamla vattnet bytts mot 40% nytt vatten!

Det är den senare frågeställningen som är klurig.

Hade du bara först tappat 40% för att sedan fylla på 40% hade det varit en enkel femma att reda ut. Då hade det bara varit hastigheten (liter/minut) att ta hänsyn till.

Hm

Det kluriga är ju att det nya vatten som du tillför genast blandas upp med det gamla. Det innebär:

- I början består avrinningen av "gammalt vatten" av just "gammalt vatten"!

- Efter att du tillfört nytt vatten 2 min så kan det gamla vattnet nu bestå av x % gammalt och x % nytt.

- Efter att du tillfört nytt vatten 4 min så kan det gamla vattnet nu bestå av x % gammalt och x % nytt.

- Efter att du tillfört nytt vatten 6 min så kan det gamla vattnet nu bestå av x % gammalt och x % nytt.

etc etc

Det innebärt att du vill stoppa hela processen när vattnet som lämnar akvariet innhåller 60% gammalt 40% nytt vatten!

Hm....

...Antingen är jag dum så man kan bli stum..eller oxo är det lite klurigare att räkna ut än vad man först kunde tro :)
#11 - 10 maj 2008 18:22
In och utslangen bör ligga så långt bort som möjligt från varandra och kanske i olika höjd. Då borde ta (minst) 13.3 min men det hade du säkert redan listat ut. Om du skall ta hänsyn till utblandningen får du allt pytsa i färgämnen och skicka prover till något lab för att få säkrare svar. Varför krångla till det så egentligen???
#12 - 10 maj 2008 18:23
erikthur skrev:
In och utslangen bör ligga så långt bort som möjligt från varandra och kanske i olika höjd. Då borde ta (minst) 13.3 min men det hade du säkert redan listat ut. Om du skall ta hänsyn till utblandningen får du allt pytsa i färgämnen och skicka prover till något lab för att få säkrare svar. Varför krångla till det så egentligen???

- Just det :)
#13 - 10 maj 2008 18:25
Anettejt skrev:
Vi kan säga att flödet är på 6L/min i bägge riktingar.

Pumpen är i gång under vattenbytets gång.

Så hur mycket blandas vattnet upp under ett sådant här VB?

Så att man bara byter 40% gammalt vatten.

Förstår ni nu? Det är ingen enkel räkning detta, om möjligt?

Får man lov att fråga vfr du vill göra på detta vis? Är det enbart för att kunna hålla igång det tekniska under vattenbytet? Det är ju inte speciellt ekonomiskt då du ju i praktiken byter mer vatten för att få ett 40% -igt byte än om du tar en riktning i taget.

Men men...

Du måste ju iaf vara helt säker på två värden och det är vattenflödet L/min samt att karet verkligen innehåller 200 liter vatten för att beräkna tiden för ett 40% -igt vattenbyte. Sen måste du ta hänsyn till att vattnet i akvariet inte byts i vanlig bemärkelse utan alltså späds ut. Dvs x antal % av det som flödar in i akvariet sugs ochså ut igen i uppblandad form vilket innebär att det förutom värme/vattenslöseri ochså blir betydligt mer tidsödande.
Guest
#14 - 10 maj 2008 19:23
raderat
#15 - 10 maj 2008 19:28
Anettejt skrev:
Helt rätt uppfattat! :)

Men du är garanterat inte dum, jag kan inte klura ut det själv så.

Men jag tror jag nöjer mig med att uppskatta tiden då jag har flödet och volymen.

Men en uträkningen hade iof varit kul att sett.:D

Jag vet att det går att räkna ut, får väl ringa min matte lärare...

-Skall kolla med en kollega på skolan på måndag. Det finns en snubbe där som älskar denna typ av "klurigheter" :)
Guest
#16 - 10 maj 2008 19:38
raderat
#17 - 10 maj 2008 22:08
Anettejt skrev:
Ja gör det! :)

Det är framförallt uträkningen som hade varit kul att se.

Du kan säga att ut o inflöde är detsamma. 6L/min.

Utflödet sitter lågt.

Inflöde sitter vid ytans utblås och cirkulation är igång så att vattnet blandas.

Drygt 17 minuter för att få kvar 80 liter nytt vatten vid 6l/min.
#18 - 10 maj 2008 22:18
Anettejt skrev:
Ja gör det! :)

Det är framförallt uträkningen som hade varit kul att se.

Du kan säga att ut o inflöde är detsamma. 6L/min.

Utflödet sitter lågt.

Inflöde sitter vid ytans utblås och cirkulation är igång så att vattnet blandas.

- Oki doki :)
Guest
#19 - 10 maj 2008 22:33
raderat
#20 - 10 maj 2008 23:18
Har inte den "slutgiltiga lösningen", men om man skummar t ex http://vav.griffel.net/filer/Rapport_2007-15.pdf så inser man att det inte är helt trivialt. Det enda jag är helt säker på är att du aldrig kommer att bli av med all "ursprungsvatten" på det här sättet, och då bör det hela beskrivas av någon sorts limesfunktion... länge sedan man pluggade matte [:o]
#21 - 11 maj 2008 01:04
Kaitsu_L skrev:
Har inte den "slutgiltiga lösningen", men om man skummar t ex http://vav.griffel.net/filer/Rapport_2007-15.pdf så inser man att det inte är helt trivialt. ...

Om man använder ekvation 18:
[SIZE=4]φ[/SIZE][SIZE=1]CSTR [/SIZE][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=3][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=3]( [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][SIZE=4]t [/SIZE][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=4][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=4]) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=3][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=3]= 1 – [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][SIZE=4]e[/SIZE][SIZE=1]–t / t [/SIZE][SIZE=1]N [/SIZE]

och löser ut t så får man:
t = -ln(1-N)*V/Q
där N är andelen nytt vatten i akvariet,
V är volymen och
Q är flödet.

Så för exemplet ovan blir det alltså -ln(1-0,4)*200/6 = 17 min

Hur bra det funkar i praktiken kan man ju fundera över, ekvationen förutsätter perfekt blandning av nytt och gammalt vatten...

Mvh / Åke

(Och det var RIKTIGT länge sen jag löste en ekvation så om det blev fel skyller jag på det. :D )
#22 - 11 maj 2008 07:59
Guest
#23 - 11 maj 2008 12:24
raderat
#24 - 11 maj 2008 13:13
Feeell ;P

80 liter i 200 liter blir 40%ig blandning om du då häller ut lika mycket nytt vatten (samtidigt) som gammalt så kommer det fortfarande hålla 40% eller hur? så om vi säger att du häller i 60 liter så det blir 30% och häller ut så du får 180 liter vatten och sen bara häller i 20liter nytt, då borde du få en koncentration på 40% eller?

det borde vara så att sålänge pumparna Går lika mycket så rinner det ut 40% nytt och 60% nytt vatten... och om du får in 100% rent vatten i 100% gammalt vatten och 40% av det nya rinner ut och 60% av det gammla rinner ut... det borde betyda att du Får en Ökning på 20% av Det som rinner in dvs 6liter/min och det är 1,2 liter per minut... om du då vill byta 80 liter kommer det ta 66 minuter.... jag e säkert helt åt skogen med denna utrkning dock.. så nån expert får Säga emot om det e fel..
#25 - 11 maj 2008 13:14
hmm jag missade sida två..
#26 - 11 maj 2008 20:30
Om man använder ekvation 18:

[SIZE=4]φ[/SIZE][SIZE=1]CSTR [/SIZE][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=3][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=3]( [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][SIZE=4]t [/SIZE][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=4][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=4]) [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=3][FONT=Garamond Premr Pro,Garamond Premr Pro][SIZE=3]= 1 – [/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][SIZE=4]e[/SIZE][SIZE=1]–t / t [/SIZE][SIZE=1]N [/SIZE]

och löser ut t så får man:

t = -ln(1-N)*V/Q

där N är andelen nytt vatten i akvariet,

V är volymen och

Q är flödet.

Så för exemplet ovan blir det alltså -ln(1-0,4)*200/6 = 17 min

Hur bra det funkar i praktiken kan man ju fundera över, ekvationen förutsätter perfekt blandning av nytt och gammalt vatten...

Mvh / Åke

(Och det var RIKTIGT länge sen jag löste en ekvation så om det blev fel skyller jag på det. :D )

Då hamnade jag ganska nära med mina dryga 17 minuter. Det var en skön formel du hade, jag knåpade ihop mina siffror i excel. Tog lite längre tid.
#27 - 16 maj 2008 21:49
Om du byter med kallare vatten och har ett tillräckligt lågt flöde så borde du kunna få det nya vattnet att lägga sig på bottnen, och sedan suga det gamla vattnet från övre delen av karet :S
#28 - 16 maj 2008 22:48
Heum, borde man tipsa sina lärare om att de ska sätta in sådana här uppgifter i ens matteböcker? Så kanske man blir lite mer motiverad att plugga? :D
Guest
#29 - 16 maj 2008 22:50
raderat

Annons