Vi kan säga att flödet är på 6L/min i bägge riktingar.
Pumpen är i gång under vattenbytets gång.
Så hur mycket blandas vattnet upp under ett sådant här VB?
Så att man bara byter 40% gammalt vatten.
Förstår ni nu? Det är ingen enkel räkning detta, om möjligt?
- Din fråga kanske är flera frågor
Å ena sidan vill du veta hur lång tid det tar för en viss mängd vatten att passera genom ditt akvarium
Å andra sidan vill du veta hur lång tid det tar innan 40% av det gamla vattnet bytts mot 40% nytt vatten!
Det är den senare frågeställningen som är klurig.
Hade du bara först tappat 40% för att sedan fylla på 40% hade det varit en enkel femma att reda ut. Då hade det bara varit hastigheten (liter/minut) att ta hänsyn till.
Hm
Det kluriga är ju att det nya vatten som du tillför genast blandas upp med det gamla. Det innebär:
- I början består avrinningen av "gammalt vatten" av just "gammalt vatten"!
- Efter att du tillfört nytt vatten 2 min så kan det gamla vattnet nu bestå av x % gammalt och x % nytt.
- Efter att du tillfört nytt vatten 4 min så kan det gamla vattnet nu bestå av x % gammalt och x % nytt.
- Efter att du tillfört nytt vatten 6 min så kan det gamla vattnet nu bestå av x % gammalt och x % nytt.
etc etc
Det innebärt att du vill stoppa hela processen när vattnet som lämnar akvariet innhåller 60% gammalt 40% nytt vatten!
Hm....
...Antingen är jag dum så man kan bli stum..eller oxo är det lite klurigare att räkna ut än vad man först kunde tro :)