Efterlyser bilder på "höjder" el "berg" i akvarium

#1 - 13 juli 2006 13:30
Hallå!

Igår såg jag fantastiska bilder på höjder skapade i akvarium, som små fejkade berg ungefär, med vackra planteringar i hela akvariet. Idag har jag letat mig fördärvad efter samma tråd (det var någon diskussionstråd här på zoopet) och kan INTE hitta den! Om någon vet vad jag pratar om så snälla hjälp mig, jag blir tokig! Jag ska nämligen göra om mitt lilla akvarium så fort mitt stora kommer, har nu ett pyttigt på 50 liter, vilket är riktigt tråkigt, men ska snart köpa ett på 240 liter (snart = när jag har pengar). Tänkte då skapa ett sådant jag såg på bild, fast i mindre skala, i det lilla akvariet.

Tacksam för hjälp!
#2 - 13 juli 2006 13:54
Tror jag förstår hur du menar, på djurmagasinet i jönköping har de ett läckert akvarium som är ganska högt och smalt där de har ett berg i mitten runt filtret och sedan bara simyta runt om. i det har de lite små malar, gubbys och svärdbärare om jag minns rätt.

Har tyvärr ingen bild på det.
#3 - 13 juli 2006 13:58
Precis! De bilder jag såg igår hade skapat en höjd i det högra hörnet, och sedan planterat mängder av låga och krypande växter, riktigt snyggt var det! Tråden fanns här igår och jag har letat och letat (gör det fortfarande faktiskt) utan att kunna hitta den. Har googlat också på allt möjligt men kan inte finna någon bild alls som förklarar hur jag menar, och det kommer jag behöva om jag ska förklara för sambon! Dessutom stod där vilka växter som använts osv, vilket var en utmärkt guide för mig :)
#4 - 13 juli 2006 16:45
Hej Zeraphia!
Det var inte under Foto och Film (ämne 2 i Forumet), typ: "Hur ser ditt akvarium ut?"...eller "Hur ser det ut där du har ditt akvarium?" som du såg detta? Du får väl fortsätta leta igenom länkarna. Puh! Jag vet själv hur det är, när man sett något, men inte kommer ihåg var!
Lycka till!
Det lät snyggt det där i alla fall :)

MVH: Scalara
#5 - 13 juli 2006 19:11
Jag har hittat det! Det var en tråd från februari, jag sökte av en slump på "bergslayout" (tror jag att det var) och hittade det! Jag har ju ett litet kar på 50 liter som ska förvandlas till "bergsakvarium" med bara några få fiskar (de som finns nu men som inte kommer passa i mitt kommande Asienakvarium). Mamma hade dessutom en del grus till övers, och jag ska dit redan i morgon! Mitt lilla projekt kanske går snabbare än det stora med andra ord (man vet ju aldrig när man har 10 000:- "över" till det stora, men allra senast i slutet av augusti ska det vara här hemma, så klart är det iaf!)

De trådarna du pratade om har jag också spanat i för uppslag till mitt nya akvarium, tack för tipset :)
#6 - 13 juli 2006 20:07
testa att googla på iwagumi
#7 - 13 juli 2006 20:16
Det avariumet var det kasnke inte så mycket att anmärka på.. vad är det för väx/gräs de har där i då?
#8 - 13 juli 2006 20:27
[quote=brams]testa att googla på iwagumi[/quote]
Är det neontetror däri? :)
#9 - 14 juli 2006 03:04
Eller en svärm knott? :D

Faktum är att jag har tänkt mig några neontetror också, sonen älskar dem och eftersom det lilla karet är bostadslöst får det flytta till hans rum ;)

Jag kan lista växterna jag funderat på senare, egentligen är jag inte vaken såhär tidigt, det är det lilla hemska barnet på 1,5 år som tvingar upp mig ur dvalan. (Och nej, han är inte så hemsk, men vid denna tid på dagen känns det så.)
#10 - 14 juli 2006 20:57
[quote=Zeraphia]Jag har hittat det! Det var en tråd från februari, jag sökte av en slump på "bergslayout" (tror jag att det var) och hittade det! Jag har ju ett litet kar på 50 liter som ska förvandlas till "bergsakvarium" med bara några få fiskar (de som finns nu men som inte kommer passa i mitt kommande Asienakvarium). Mamma hade dessutom en del grus till övers, och jag ska dit redan i morgon! Mitt lilla projekt kanske går snabbare än det stora med andra ord (man vet ju aldrig när man har 10 000:- "över" till det stora, men allra senast i slutet av augusti ska det vara här hemma, så klart är det iaf!)

De trådarna du pratade om har jag också spanat i för uppslag till mitt nya akvarium, tack för tipset :)[/quote]

Grattis! Skoj att du hittade det! Ska nog kolla in det jag med. "Bergslayout" var det!
Kul att du fick idéer ifrån de trådarna jag skrev om :)

Lycka till!

MVH: Scalara
#11 - 17 mars 2007 22:10
ser ut som mosquitotetror
#13 - 18 mars 2007 08:15
veronica27 skrev:

Ehh Ahahahah! :D Där kan man snacka berg eller något...:confused:
#14 - 18 mars 2007 08:45
Eller hur .... ha ha
#15 - 24 mars 2007 12:41
Hehe :D
Så där såg vattnet ut på den lokala badplatsen där jag bodde förut. Fast det vattnet var så grummligt att man inte skulle kunna se handen framför sig.

Annons