Efterdra skruvarna i akvariemöbeln

#1 - 24 april 2005 17:48
Jag började fundera på en grej. Borde jag efterdra skruvarna på min akvariemöbel? Jag menar, när man skruvar ihop bokhyllor och liknande så får man ju alltid efterdra skruvarna efter ett tag. Problemet är att akvariet sitter ju där det sitter så jag kommer inte åt att göra det utan stora problem. Men jag kan inte riktigt släppa tanken för det vore ju inte lyckat om möbeln skulle bli ostabil.

Jag har en akwa-lux möbel och 200 liters akvarium. Ni kan se en bild här: (bilden är tagen innan mina fiskar flyttade in):
http://www.zoonen.se/perzoonen/visabild.asp?oid=252665#
Jag har haft allt igång i snart tio månader. Vad tror ni?
#2 - 24 april 2005 18:10
Jag vet inte, Men jag skulle tro att det inte är något problem, en fotölj tex rör sig ju ganska mycket och därför måste man dra efter. Kanske möbeln rör sig när man tömmer ur och fyller vatten?
#3 - 26 april 2005 15:07
När jag flyttade mitt Juwelakvarium så upptäckte jag att de väl åtdragna skruvarna hade börjat titta fram under akvariet, men jag vet inte hur pass farligt det kan vara för akvariet. Jag tror inte att möbeln blir ostadig, däremot undrar jag om skruvarna i längden kan skada glaset...
#4 - 27 april 2005 07:39
Tack för svaren! Jag tror att jag låter det vara och hoppas på det bästa. Det är ju rejäla skruvar så som du säger så kanske det inte är så stor risk att det blir ostabilt. Jag har 5mm underlag mellan akvariet och bänken så det borde klara sig om skruvarna rör sig lite. Fast skulle de sticka upp mycket så spricker ju glaset.

Ja ja, den som lever får se.

Annons