Efter vitaprick sjukan

#1 - 3 maj 2007 20:10
Jag fick vitapriksjuken i mitt kar, medicinerade med Exit men det hjälpte inte :( så nu är alla fiskarna döda förutom mina otocinclus som har klarat sig än...

Vad behöver jag göra för att våga sätta in ny fisk i karet? behöver man tvätta allt som finns där i som stenar rötter sand mm??

Eller är det bara att chansa och sätta in ny fisk??
#2 - 3 maj 2007 20:22
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Eftersom flera mediciner slår ut det mesta av dom goda bakterierna oxå så tycker jag att du skall vänta minst 2-3 veckor innan du sätter i mer fisk.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Och då ta det mycket lungt med matning och bara någon/några fiskar i taget, precis som vid nystart.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Under tiden kan det vara bra att fundera på vad som orsakade att dina fiskar blev sjuka från början, så att du slipper få samma sak igen.[/COLOR][/FONT]
#3 - 3 maj 2007 20:32
Självklart kommer jag att vänta ett bra tag innan det kommer några nya fiskar i karet.

Vad som orsakade sjukdomen vet jag inte riktigt... troligtvis hade siamesen jag släppte i sjukdomen med sig :(
#4 - 3 maj 2007 20:46
Jag ha alltid annvändt sera costapur som ha funkat i vått å tort (hmm:)).
#5 - 4 maj 2007 06:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]När fiskarna blir sjuka så beror det oftast på att immunförsvaret är dåligt p gr a t ex stress.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Stress uppkommer bl a vid:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Fel sammansättning av fisk[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]För mycket fisk för akvariet[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dåliga eller felaktiga vattenvärden[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]För lite plats och möjlighet att gömma sig[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]osv osv.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Läs gärna[/COLOR][/FONT] här
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Så ger man sina fiskar bästa möjliga förhållanden och sköter om akvariet så blir det sällan sjukdomar[/COLOR][/FONT]
#6 - 4 maj 2007 20:48
Låner tråden litt

Jeg har også nettopp hatt hvitprikksyke i akvariet, og da lurte jeg på noe. Om alle de gode bakteriene også trolig er borte (har medisinert + brukt salt og varmekur i én uke), kan man da like gjerne starte opp hele tanken på nytt? Bytte alt vann, skaffe nye friske planter, etc? Siden man jo likevel må vente noen uker før man introduserer ny fisk?

Annons