Efter vattenbyte (50%) nästan 1,6 i nitrit

#1 - 23 februari 2004 17:15
Hej

Jag har ett 375liters kar med 4 stora diskusar och 2 små, 30st kardinaltetror och en stor pleco mal.

Jag byter vatten till dessa fiskar 1 gång om dagen ca 20 - 30%.
Varje gång jag mäter nitrit halten så är den på 1,6.

Idag blev jag så trött på det så jag bytte 50% av vattnet och mätte nitrit halten efter ca 1½ timme. Gissa vad jag fick för värde, jo 1,6.

Har 2st pumpar , ytterfilter samt innerfilter. Ytterfiltret är en Eheim 2240 eller nåt för mer än 300 liter iallfall och ett innerfilter som är upp till 200 liter.

Vad ska man göra?

Obs. Nitrat halten är ca mellan 0 - 10.

Mvh
Niklas
#2 - 23 februari 2004 17:35
Vad mäter du med? Är du säker på att du gör rätt eller att grejorna funkar som de ska.? Jag hade köpt ett nytt test och provat med det.
#3 - 23 februari 2004 17:38
Jag kan inget om diskusfiskar men det verkar som att du byter vatten för ofta!
Jag skulle byta varannan vecka eller en gång i veckan.
Mvh Matte
#4 - 23 februari 2004 17:40
hur länge har du haft karet igång??
#5 - 23 februari 2004 19:05
Karet har väl varit igång i mindre än en månad.
Jag vet att jag slängde i fiskarna för tidigt för det hade bara varit igång i en vecka innan jag slängde ner 4st av de stora diskusarna.

Men jag orkar fan inte byta mer vatten i det karet längre. Snart säljer jag alltihop för jag orkar inte mer nu.

Jag kan ju tilläga att jag slamsuger varje dag oxå och att fiskarna får inte mer mat än dom kan äta upp på 2-8 minuter.
#6 - 23 februari 2004 19:09
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Sk%F6tsel

Du gör ju så att inga bakterier kan frodas och bryta ner gifter o skit i karet!
Städa inte lika ofta! =)
#7 - 23 februari 2004 19:11
Gör inte så stora byten, ge bakterierna en chans att byggas upp först. Gör vattenbyte en gång i veckan.
#8 - 23 februari 2004 19:19
Om jag ska göra ett vattenbyte i veckan så kan jag säga att då har jag ett kar med döda diskusar.
Jag ser på diskusarna att dom andas häftigt efter redan en dag och dom är inte alls lika aktiva samt att dom är helt mörka i färgen och går gärna upp till ytan för att få luft ser det ut som.
#9 - 23 februari 2004 19:20
Häll i nåt vattenförberedningsmedel med bakteriekultur kanske, och kanske även de klassiska nitrivec-preparaten..
#10 - 23 februari 2004 19:21
Häll i en färdig bakteriekultur då samt vattenberedningsmedel.
Va har du för övriga värden på vattnet samt temp?
#11 - 23 februari 2004 19:27
okej, är det något särskilt märke man ska köpa (bakterikulturen)?

Jag har 31 grader så de dåliga bakterierna frodas antagligen.

Men håller på att sakta ta ner tempen till 29. Diskusarna vill ju gärna ha det varmt.

Har ett 110 liters där alla värden är perfekta, kan jag ta och krama ur det karet´s skitiga filter i mitt 375 liters?

#12 - 23 februari 2004 19:30
kh värdet är max 3
ph värdet är ca 7,6
#13 - 23 februari 2004 19:38
Jag skulle sänka temperaturen till runt 27-28. Du kan ju ta vatten från ditt 110L och fylla upp i 375:an.
Kanske sänka ph något till typ 6-7.
Köp ex. Sera nitrivec som bakteriekultur.
#14 - 23 februari 2004 19:41
Håller med. Sänk tempen till 27-38c och ös i Nitriveck och ta det lugnt med vattenbytena. Du behöver ju inte mata i överkanta den närmasta veckan heller.
#15 - 23 februari 2004 20:00
Olika nitritkoncentrationer.
0,0 - 0,2 mg nitrit/liter - Är tillfredsställande för många fiskar.
0,2 - 1,0 mg nitrit/liter - Fiskarna visar vantrivsel, ömtåliga fiskar dör.
1,0 - 10 mg nitrit/liter - Många fiskar dör eller får skador som nedsätter fiskens immunförsvar
Källa: Sera

Vad har du för nitritvärde efter ett 50 % vattenbyte.
#16 - 23 februari 2004 20:25
Jag hade 1,6 i nitrit värde efter 1½ timme då bytte jag 50% men jag hade 1,6 innan jag bytte vattnet oxå. Nu kan mina siffror slå på en liten marginal då det inte är helt lätt att se exakt hur den rött färgen visar på kartan.
#17 - 23 februari 2004 20:28
jag ska försöka få ner tempen till 28 och sänka den en grad per dag ska nog bli bra och så köper jag sera nitrivec.
Jag har tog nästan 50% av vattnet i mitt 110 liters kar för någon dag sen men 55 liter i ett 375 liters!? det kan ju knappt märkas.
#18 - 23 februari 2004 20:37
Ta 30 L ur det gamla karet varje dag tills du får igång det stora, eller ännu hellre...byt filter med det gamla om det går och värdena på No2 är bra i det karet.

Mvh Janne
#19 - 23 februari 2004 20:44
ska genast testa med att byta filter
#20 - 23 februari 2004 20:46
Du kan ta grus eller ja vad du nu använder som bottensubstrat i det mindre "friska" karet och lägga i det större. Skifta filter också ja!
#21 - 23 februari 2004 20:51
Du kan inte ha ett nitritvärde på 1,6 sedan du bytt 50 % vatten om du hade 1,6 före bytet.
#22 - 23 februari 2004 20:57
kramfors, det skiljer fan inte mycket, du kan tycka att jag är dum i huvet eller vad som helst, men jag höll på att gråta när jag kollade nitrit värdet. Visste inte vad jag skulle ta mig till, det såg lika rött ut som innan. Nu skiljer det säkert mellan 0,2-0,4 men det såg exkat likadant ut.

Jag var helt säker på att jag skulle få ett värde under 0,8.
#23 - 23 februari 2004 20:58
....eller så hade jag 2,0 och sen bytte jag 50% och fick 1,6. ca siffror
#24 - 23 februari 2004 20:59
Har du kollat vad du har för värde i kranvattnet? Har du råd att köpa ett annat test och jämföra med? När jag köpte nytt test så fick jag helt andra värden, det förra visade nästan samma utslag hela tiden...

/olivia
#25 - 23 februari 2004 21:03
köper hellre ett nytt test än nya fiskar.

har kollat värdet på vattnet och det är ok, kommer inte ihåg värdena nu men det var bra. Trodde först att mina innerfilter var extremt skitiga så dom tog jag ut och krama ur vattnet ur dom och mätte och där fick jag inte extremt höga värden, tror t.o.m att värdena i filtrena var lägre än i vattnet. Men det var ett tag sen så det kommer jag inte riktigt ihåg heller men vet att jag kollat dom och de var inget fel där.
#26 - 23 februari 2004 21:09
Jag har hällt i mängder med Nitrivec idag och på tre timmar så var det märkbart lägre och nu är det bara synbara spår. Fortsätter det så här så lär testet inte ge utslag imorrn. Så bortsett från att det låter som det är något skumt med ditt test så rekomenderar jag köpta bakterier.

Jag har läst att nitrit är tungt och lägger sig nära botten och att man ska försöka suga ut vattnet nära botten utan att dra upp skiten som ligger där när man byter vatten. Kanske är allmän kunskap, vad vet jag. Men jag visste det inte förren idag iallafall.

/olivia
#27 - 23 februari 2004 21:19
Du kan inte ha så höga värden någon längre tid och med dina vattenbyte har du nog inga nedbrytningsbakterier i vattnet.
Då är de lika bra du byter ut allt vatten och börjar om från början och ha en bakteriekultur i vattnet, matar du inte fiskarna så får du nästan ingen nitrit.
Tål dina fiskar ditt kranvatten, blir inte pH för högt för diskus.
#28 - 23 februari 2004 21:56
Aha, visste inte att man ska ta vattnet nära bottnen ska göra det imorgon när jag gör mitt vanliga vattenbyte :)

ja, man kanske skulle börja om från början och byta allt vatten men diskusarna bajsar något helt otroligt, hela bottnen är svart men iofs matar jag dom inte så kommer det väl inte ut något i andra änden heller :)

Jag höll på med torv för att få ner ph:t men fiskarna mådde nog kasst då när det blev svängningar av ph värdet hela tiden och det är faktiskt många som har ett ph mellan 7-8 med diskus. DOm verkar må bra bortsett från mitt alltför höga mitrit värde.

Men ska jag göra såhär att jag byter 30% vatten imorgon, köper nitrivec och sen byter jag varje dag ca 50liter med mitt 110 liters kar där det är bra vatten. Vad säger ni om det?

Har precis bytt filter från mitt 110 liters kar till innerfiltret på 375 karet.

Tack för all hjälp!

/Niklas
#29 - 24 februari 2004 08:30
Tänkte bara tilläga att jag använder Tetra Aquasafe vid vattenbyten
#30 - 24 februari 2004 08:41
Ursprungligen skickat av Nicke_Nyfiken

Har ett 110 liters där alla värden är perfekta, kan jag ta och krama ur det karet´s skitiga filter i mitt 375 liters?

Javisst det är nog bättre än "Nitrivec" Vattnet blir inte så klar...men det klarnar snart upp å dessutom bakterierna börjar jobba direkt dom har hittat fäste i dina filter (yttre å innefilter).

#31 - 24 februari 2004 12:16
Någon som tittat på vattnet från ett filter i mikroskop.
#32 - 24 februari 2004 13:36
Kramfors, kan det vara så att jag mäter fel.

Kolla denna länken http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21977

Det är ett inlägg om hur man mäter med testerna. Ska man lägga behållaren brevid färgskalan på det vita eller ska man hålla behållaren en bit ifrån. Det blir en stor skillnad.
#33 - 25 februari 2004 16:06
Ursprungligen skickat av Nicke_Nyfiken

Kramfors, kan det vara så att jag mäter fel.

Kolla denna länken http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21977

Det är ett inlägg om hur man mäter med testerna. Ska man lägga behållaren brevid färgskalan på det vita eller ska man hålla behållaren en bit ifrån. Det blir en stor skillnad.

Du ska hålla den i lodrätt vinkel tätt intil det vita partiet brevid färgskalerna på plattan och se till att du har bra med belysning i rummet men inget solljus på dig.

Annons