Effektiv rengöring av filter?

#1 - 11 juni 2004 17:46
Hej, jag har köpt ett filter till mitt 80L akvarium. Den heter EHEIM aquaball, men det handlar inte om vilket filter jag har (det är en pump med inbyggt filter) utan hur jag ska rengöra dom. Jag använder 3 stycken filter-delar (man kan ta av och sätta på beroende på hur stort, tror jag). Jo, nyss tog jag av en del och sköljde lätt under rinnande vatten, inga problem. Sen när jag skulle ta av den andra delen så blev det svårare, det hade visst fastnad massor av växtdelar och smuts på den som åkte loss när jag tog bort, så hur bör jag göra för att de inte ska flyta iväg så fort jag tar ur den?
#2 - 11 juni 2004 17:49
Lyft ur hela filtret och bär det till handfatet?
/J
#3 - 11 juni 2004 19:24
Rengör filtret i akvarievatten, inte i kranvatten eftersom kloret i detta dödar de nyttiga nitrifikationsbakterier som huserar i ditt innerfilter (Eheim Aquaball är f.ö. ett mycket dugligt innerfilter).

/Lillebror
#4 - 11 juni 2004 19:47
Japp, lyft ur hela filtret med pumphuvud och allt. Om det blir för bökigt med kabel och allt - kan du då inte lösgöra alla tre delarna från pumphuvudet i ett stycke? Sedan bär du de tre filterdelarna med sina gröna "korgar" till handfatet eller vasken.
#5 - 11 juni 2004 20:05
Tack för alla svar, jättenyttiga!

Men grejen är ju, de här gröna korgarna har ju ett litet sug som gör att smuts och växtdelar åker in eller fastnar på korgarna. När jag sen tar loss en korg så försvinner ju suget och -massor- av grejer flyter av.

Jag fick precis en idé ifrån era svar:

Jag fyller en hink med vatten från mitt akvarium, förflyttar sen pumpen till hinken utan att dra ur sladden. Om min teori fungerar så hoppas jag att suget är kvar och allt tjafs sitter också kvar, så förflyttar jag pumpen som sagt till hinken och drar ur sladden så att suget försvinner och de grejer som är för stora för att komma in i filtret löser sig i hinken. Sen kan jag kanske ta en håv eller något o rensa vattnet så mycket jag kan från dessa delar. Sen rengör jag filtrerna med detta vatten, sedan ersätter jag vattnet med nytt vatten, så jag kan slå två flugor i en smäll med ett vattenbyte.

Men har jag otur så är någon sorts tyngd- eller vattenytslag emot detta å allt på korgarna stannar kvar med vattenytan.

Vad tror ni om denna idé? Är det för krångligt? Finns det effektivare sätt?

Svettig och/eller blöt,
Doggosh
#6 - 11 juni 2004 21:36
Verkar lite jobbigt tycker jag.

När jag skall rengöra mitt filter så drar jag ut kabeln. De största sakerna som sitter fastsugna på det som motsvarar dina gröna korgar, trillar då till botten eller flyter till ytan. Jag vet inte hur mycket sådana "större" saker du har, men i mitt fall kan det vara ett par trådar javamossa, någon liten stump limnophila eller ett halvupplöst Hygrophilablad - iallafall lätt att ta med handen eller en håv.

Pumpdelen lämnar jag kvar i akvariet, medan jag tar med mig filterdelen.
#7 - 11 juni 2004 22:28
Men Doggosh...

Det fina med aquaballen är ju just att det är tredelat.
Varför rengöra all filtermassa samtidigt?? Vi rengör en i veckan - den översta som sedan hamnar längst ned efter rengöring. Om du städar all filtermassan samtidigt så tar du ju bort alla nyttobakterier???!!!

Det är ju bara just nu med det nya filtret det lossnar växtdelar eller?? Hela tiden?? Så kan du väl inte ha det??? Lyft av hela paketet och lägg i behållaren precis som du säger utan att dra ur kontakten.

Grattis till ett lyckat filterval i alla fall!

Mvh // Jenny
#8 - 11 juni 2004 22:31
Min pump är ganska så nyinstallerad. Men det är ju bara nu i början som det finns mycket växtdelar, så när jag fått upp det mesta så håller det sig nog på en ganska låg nivå.

@Lenmar:
Jag använder mig av fyra stycken "behållare". Är det för många med tanke på att mitt akvarium är 40cm i höjd och det bara finns 10-15cm kvar till botten? Å blir det sämre effekt (alltså sug) om jag har flera? Vad är bäst? Vad rekommenderar ni? Akvariumet är 50x40x40.

Samtidigt så undrar jag hur jag bör rikta den, just nu är den i bakre hörnet riktat kanske 45 grader mot den främre rutan (mitt akvarium är 50cm långt och utblåset tar emot på mitten av min framruta). Självklart så är utblåset kanske en halv centimeter under ytan om inte mindre, den är iallafall inte över vattenytan.

Och självklart så rengör jag inte alla samtidigt. Har rengjort 2 av fyra sen igår (och den installerades också igår, och jättefort samlades massa skit och växtdelar när den installerades), fast jag visste inte att jag borde ha använt akvarievattnet :(
#9 - 11 juni 2004 22:35
Oj då...

Ser på klockan att den är mycket förstår det ändå bättre när jag läste mitt inlägg.

<font size="1">Vi rengör en i veckan - den översta som sedan hamnar längst ned efter rengöring. Om du städar all filtermassan samtidigt så tar du ju bort alla nyttobakterier???!!!</font id="size1">

Vi rengör... EN FILTERDEL ...i veckan.

Hur många löstagbara korgar har du?? två eller tre?? 2212 eller 2208?

#10 - 11 juni 2004 22:45
Jag ändrade mitt förra inlägg så gå inte förbi det :P
Det står där.

Oj, nu är förvirrar jag er och mig själv.
Jag har så många man kan ha. Det är fyra korgar under "bollen", har inte kollat om den översta är löstagbar ännu.

Annons