Effektiv posthornssnäcka! (bilder)

#1 - 19 februari 2008 15:58
Idag satt min posthornssnäcka (skalet är 2 cm i diameter) i cirka 6 timmar på ett blad... Det var helt fullt med håriga grönalger, och hon gjorde det extremt rent! Det värsta är väl att hon bajsar ut lika mycket som hon äter, som syns här nere... och bajset i sin tur blir till näring för nya alger :P

Ett problem är att snäckor är lite korkade. De kan ju inte se att det är lika mycket alger på de andra bladen... Istället går hon nedför stjälken och det kan ta flera dagar innan hon hittar ett annat blad med så mycket alger på.

För att visa hur effektiv hon är kommer här lite bilder. Extremt bra jobbat tycker jag!
#2 - 19 februari 2008 17:18
det var bra jobbat, mina äppelsnäckor verkar ha lite intelligens iaf då dom på ganska kort tid räknat ut var jag brukar mata, och komma farande för att utmanövrera pansarmalarna.
#3 - 19 februari 2008 18:15
Ja, jag märkte också hur mycket de sket när de fick gå in mitt nya räkkar för ett tag sedan. Men jag undrar om inte räkorna pillar med snigelskiten för nu när det har flyttat in räkor så ligger det inte längre sniglebajs överallt... Hmm den perfekta symbiosen kanske..
Tyvärr älskar sniglarna räkpellets och förökar sig explosionsartat. De föredrar t om pellesen framför sallad!!! :( [:-174]
#4 - 19 februari 2008 20:00
Ja, jag har börjat mata mina pansarmalar mer och jag har malaysiska sandsnäckor också, och de dyker upp som svampar ur jorden när det blir mat på gång.... Jag har endast en posthornssnäcka och den förökar sig därför inte... Men jag har nog miljoner sandsnäckor, och detta i ett 42-liters. Jag hoppas det blir mindre alger nu när jag ska göra jordbotten och ha extremt mycket växter. :)

Men det var extremt att se det där bladet bli så rent... Tyvärr lika mycket bajs som alger som sagt :P
#5 - 19 februari 2008 20:09
Har både posthorn och zebra i mitt 170L kar, tycker zebrorna är effektivast men posthornen vackrast =), jobbig kombo. Du får väl muta flickan med lite sallad så hon jobbar på lika bra i fortsättningen. =)

Annons