Effektiv flyttning utav kar.

#1 - 12 september 2007 15:31
Hej!

Sambon och jag ska ev. flytta till en ny lya :D
Men då undrar vad det effektivaste sättet är att flytta mitt kar på, utan att skada fiskar eller växter.

Sen så har jag en liten fråga, jag har sett en del BTN-kar och att man fyllt baksidan med små filter kuber, ett sådant så du slipper göra rent "filtret".
Men nu undrar jag vad det är förslags pump som används?
Gärna länk om ni har.

Tack för mig, Nicklas Astfors
#2 - 12 september 2007 15:43
Hejsan!

Bästa sättet att tömma är nog att fixa en spann/spänner eller någon låda att hälla vatten från karet i, lägga fiskarna i och sedan frakta filtret i en vattenfylld låda med. Växterna klarar sig liggandes i vatten en stund och det bökiga är väl att få ur sanden ur karet [om det inte är såpass litet att det går att lyfta även med sanden i].

Sedan ställa ordning karet och fixa allt sådant med en gång, om man ska ha sladdar bakom eller liknande och fylla på och lägga tillbaka, ingen mat på ett tag och koll på nitriten bara och ha det gärna släckt i c:a 2 dygn för fiskarnas skull, kan tänka mig att det är stressigt för dem att flytta.

När det gäller din andra fråga så tror jag att det är ytterfilter man har när man har "bollhav" men är inte säker och inget bra på filter och så.
#3 - 12 september 2007 15:47
Spara en del av akvarievattnet i hinkar, där du lägger både fiskar, pumpen och växter. Kan ni det, så ha pumpen igång så mycket som möjligt. Ös även i det vattnet när ni flyttat akvariumet dit det ska.

Det beror på hur stort akvarium ni har om ni skall tömma det på grus. Om ni ska det, rengör det, men inte allt för noga (det finns bra bakterier) där också.

Med mitt 110-liters och lite muskler, gjorde jag så, att jag tömde det på allt utom grus och 2 decimeter vatten, sedan bar vi iväg det, med fiskar, växter och hela köret dit det skulle. Rätt effektivt. :)
#4 - 12 september 2007 15:47
Jag tror man brukar använda en vanlig cirkulationspump till "btnfilter". Styrkan på filtret beror förstås på vilka fiskar du har (om de vill ha strömt eller lungt vatten), samt volym på karet.

Jag tror också att fifi's sätt är ett bra sätt.

Edit: f*n snabb du va Jens. :)
#5 - 12 september 2007 16:13
fifi skrev:
Hejsan!

Bästa sättet att tömma är nog att fixa en spann/spänner eller någon låda att hälla vatten från karet i, lägga fiskarna i och sedan frakta filtret i en vattenfylld låda med. Växterna klarar sig liggandes i vatten en stund och det bökiga är väl att få ur sanden ur karet [om det inte är såpass litet att det går att lyfta även med sanden i].

Sedan ställa ordning karet och fixa allt sådant med en gång, om man ska ha sladdar bakom eller liknande och fylla på och lägga tillbaka, ingen mat på ett tag och koll på nitriten bara och ha det gärna släckt i c:a 2 dygn för fiskarnas skull, kan tänka mig att det är stressigt för dem att flytta.

När det gäller din andra fråga så tror jag att det är ytterfilter man har när man har "bollhav" men är inte säker och inget bra på filter och så.

Ok, mitt kar är väl medel-litet eller vad man ska säga (82L), och din lösning låter som det lindrigaste och säkraste, funderar seriöst på att ställa karet på pall nästa gång och låna en gaffel truck och flytta till en lägenhet med hiss med markplan :D

Nä, men seriöst, blir att köpa spannar och spara på påsarna man fick fiskarna i.

Annons