effekter av ineffektivt filter

#1 - 17 oktober 2005 03:09
Goddagens eller God Natt kanske ja skulle säga ;)

kan ett filter va ineffektivt även om man aldrig mäter upp nitrit ?

God Natt
Raven
#2 - 17 oktober 2005 05:55
I teorin så kan det vara så om jag förstått sammanhanget rätt. Om filtret inte har nyttobakterier så ökar amonium eftersom det inte ombildas till nitrit.

Amonium kan ombildas till det giftiga amoniak om ph värdet ligger fel.

Det kan då hända precis när akvariet är nystartat.
#3 - 17 oktober 2005 06:45
[QUOTE=PeterFag]Amonium kan ombildas till det giftiga amoniak om ph värdet ligger fel.

Det kan då hända precis när akvariet är nystartat.[/QUOTE]

vet du vilket ph ?

undrar mest om ett akvarie som varit igång ett par 3-4 månader men sen fylls med för mycket fisk.
#4 - 17 oktober 2005 08:19
10^(pH-9,24)= ppm NH3 / ppm NH4+

->

vid pH 9,24 har man lika mycket NH3 som NH4+
lägre pH är bättre.

pH 8 -> 20ggr mer NH4+ än NH3
pH 7 -> 200ggr mer
pH 6 -> 2000ggr mer... osv

vilket pH som är farligt beror på hur mycket NH3 man har, det blir lika mycket NH3 hos någon som har 1ppm NH4+ vid pH8 som hos någon med 100ppm NH4+ med pH6.

NH3 = ammoniak = jättegiftigt
NH4+ = ammonium = inte alls lika giftigt

vissa skriver NH4 istället för NH4+ eller tvärt om, men det är samma sak.
#5 - 17 oktober 2005 08:37
hahaha ser ut som rena grekiskan ;)

om jag fattat det hela rätt är det inga problem om ph sjunker men däremot kan ammoniak komma när ph stiger typ när man har i bikarbonat.
nån teknisk förklaring på det avetarer ?
#6 - 17 oktober 2005 09:48
Det är däför som du gör ett delvattenbyte innan du tillsätter bikarbonat. För att då späds ammoniummängden ut.

Vid höjning av pH-värdet omvandlas ammoniumjoner i vattnet till giftig ammoniak. Kan inte ge en mer teknisk förklaring. Kemi är inte min grej riktigt :D
#7 - 17 oktober 2005 11:08
Enligt många artiklar jag läst så näms att <6.8ph, så är det mesta i det orfarliga amoniumformen.

Mängden amoniak som bildas är helt beroende på hur mycket över dessa ca 7ph du ligger. Mellan 7-7.5ph så är kanske risken inte så överhängande om du inte har väldigt mycket amonium. Som du iof får om du har väldigt för mycket fisk.

>8ph så löper du riktigt stora risker.

Råkade ut för detta problem efter min tjej besökte en fiskauktion. Habegäret var stort och alla skulle i bums. Tog nästan en vecka och utbyggnad av filtret innan värdena sjönk ner till acceptabla värden.

I mitt fall kunde jag enkelt jacka på en till filterkassett och avakta tills bakteriefloran byggts upp i det. Fick hålla järnkoll på värdena och fylla nitrivec regelbundet för att dämpa problemet.
#8 - 17 oktober 2005 13:23
Bikarbonat = NaHCO3 = Na+ + HCO3-
HCO3- vill gärna vara H2CO3 (ett mer H) vid pH<8.34

så om man lägger i bikarbonat så kommer pH't att öka (färre H i vattnet)
när det inte finns så många H i vattnet kommer NH4+ att ge bort ett H och bli NH3.

som reaktionsformel:
HCO3- + NH4+ -> H2CO3 + NH3

0,1ppm NH3 är inget bra (giftigt för fisk)
om man har 390 ppm NH4+ (gränsen för tjänligt vatten) så har man 0,1ppm NH3 vid pH 5,64.

men 390ppm NH4+ är väldigt mycket, högsta uppmätta värdet i göteborgs dricksvatten var 27ppm under perioden januari-juni i år.
#9 - 17 oktober 2005 13:29
kan tillägga lite till.

mina värden gäller vid 25 grader celcius, högre temperaturer gör det giftigare.

390ppm NH4+ är nog giftigt oavsett pH då för mycket NH4+ nog inte är nyttigt även om det inte finns något NH3.
#10 - 17 oktober 2005 20:14
haha jobbar du som kemist averater ? ser så ut.

men tack iallafall för du deltog i diskussionen har varit intressant å läsa lite mer teknisk information.
#11 - 18 oktober 2005 17:36
pluggar till kemist...

alltid kul att dela med sig lite.

hoppas iaf något kommer till nytta nångång...
#12 - 18 oktober 2005 20:43
[QUOTE=averater]pluggar till kemist...[/QUOTE]

haha inte så dålig gissning då.

också kul å få lite mer teknisk information än att bara läsa "gör ett vattenbyte innan du har i bikarbonat så fiskarna inte dör av ammoniakförgiftning"
#13 - 18 oktober 2005 20:58
liten tanke.
om ett underdimensionerat filter inte klarar av att ta hand om ammonium/ammoniak vore det då inte mer logiskt att mäta upp det istället för nitrit eller tänker jag skevt ?
#14 - 19 oktober 2005 06:46
nu är jag inte hundra, men jag tror man borde kunna göra det.

fast haken med nitrit är att det är vansinnessgiftigt vid alla pH medans ammoniak bara är giftigt vid höga pH, och så höga pH har man sällan.
#15 - 19 oktober 2005 07:16
vet du vad symptomen på ammonium/ammoniak förgiftning är ?

hur blir det med ammoniak om man kör co2 i ett akvarie och sen slutar `?
gjorde de i mitt nu och då steg ph från 6.2-6.6 till 7.4 eller är det bara när man har i bikarbonat man ska akta sej ?
#16 - 19 oktober 2005 09:29
En sak som inte nämns är att amonium är en riktigt duktig algtrigger redan vid mycket små, tillochmed omätbara nivåer. Därför kan man se att första tecknet på underdimentionerade filter är att man har stora algproblem. Kväve i nitratform är inte alls lika gött för algerna, därför är den bästa algförebyggande åtgärden feta filter.
MVH
Magnus
#17 - 19 oktober 2005 09:53
[QUOTE=Tropfrog]En sak som inte nämns är att amonium är en riktigt duktig algtrigger redan vid mycket små, tillochmed omätbara nivåer.[/QUOTE]

gäller detta alla alger ?
läst på lite om rödalger och där verkar det som att dom kan komma även om inget ammonium finns och när dom väl finns i karet är dom mycket svåra att bli av med.
#18 - 19 oktober 2005 13:25
[QUOTE=Raven]vet du vad symptomen på ammonium/ammoniak förgiftning är ?

gjorde de i mitt nu och då steg ph från 6.2-6.6 till 7.4 eller är det bara när man har i bikarbonat man ska akta sej ?[/QUOTE]

jag kan inget om symptom på ammoniakförgiftning, men om du googlar runt lite borde det gå att hitta något, sök kanske också på engelska.

pH är pH oavsett vad som skapar det, dvs en pH-höjning av minskad koldioxidtillförsel ger samma ammoniakhöjning som om du dumpar i bakarbonat eller nån annan bas, så läng som det blir samma pH-höjning.

pH har med mägnden vätejoner i vattnet att göra och en vätejon är likadan vare sig den kommer från kolsyra, ammoniak eller saltsyra.

men kanske är värt att nämna att även om ammonium inte är väldigt giftigt så är det inget bra att ha och man ska sträva efter 0-nivåer, som tropfrog sa så är det bättre med nitrat, och därför så är feta filter alltid bra.
#19 - 19 oktober 2005 13:49
[QUOTE=Raven]vet du vad symptomen på ammonium/ammoniak förgiftning är ?

gjorde de i mitt nu och då steg ph från 6.2-6.6 till 7.4 eller är det bara när man har i bikarbonat man ska akta sej ?[/QUOTE]

Långsiktiga effekter av konstant höga värden över 5,0 ml/l vid pH under 7,0, gradvis försämrat allmäntillstånd och immunförsvar.

Höga värden av ammoniak: Fiskarna kan ligga på botten med fenorna tryckta intill kroppen. Frätsår på gälar, fenor och kropp.
PatrikMalmo
#20 - 19 oktober 2005 13:55
Ett filter kan vara helt ok för akvariestorleken även med mycket fisk - men har man i mycket fisk på en gång tar det ett tag innan bakteriefloran hinner "växa ikapp" och ta hand om allt. Där kan man få problem även med mycket feta filter och isläpp av mycket fisk i ett tidigare tomt akvarium. Behöver alltså inte handla om att filtret är underdimensionerat, men att bakteriefloran är underdimensionerad i början - efter ett tag växer den till sig och så funkar det bra. Oftast.

Hilsen,

P

Annons