Effect-line, KH-värde, alger, snäckor mm

#1 - 10 maj 2006 19:28
Ursäktar i förväg för de dumma frågorna.

Jag har ett litet (54 liters) akvarium som nu har gått OK i tre-fyra månader. På grund av diverse ynglingar :) (inget spännande, Guppy, Black Molly och Silver Molly) så planerar vi att skaffa ett större och ha kvar det lilla som yngelkar.
Jag har tittat lite på Effect-line 250-liters, är det någon som har någon erfarenhet av sådana?

Vi har kollat vattenkvaliteten i akvariet, pH på cirka 7,5, gH på 7-8 och KH på 4-5, men sist jag kollade så var KH nere på 2-3, pH på 6,5, gH som vanligt. Nitritnivån har varit bra hela tiden. Inte så roligt med KH. Samtidigt så har vi fått "växter" på växterna. Små, smala svarta (mörka iaf) trådliknande alger (antar jag).
[LIST=1]
[*]Jag har bytt vatten som jag har blivit tillsagd, dvs en tredjedel varannan vecka, kan det bero på detta?
[*]Kan KH-halten och algerna höra ihop?
[*]Vad skall man göra för att höja KH nu när pH äntligen är som jag vill ha det?
[*]Hur får man bort dessa "alger"?[/LIST]Hur mycket syre måste man tilföra till ett akvarium, räcker det med att pumpen krusar vattenytan eller måste den bryta den också? Vi började med att ha luftinblandning från pumpen men slutade med det när "algerna" började växa. Jag antar att det delvis beror på hur mycket växter man har men finns det någon bra tumregel eller liknande. Fiskarna verkar inte bete sig konstigt på något vis. De ligger åtminstone inte uppe vid ytan och flämtar

Vi har också snäckor (kanske hör ihop med förra frågan?). Jag hörde av akvarieaffären att det finns fiskar som äter sniglar. Äter dessa fiskar också mindre fiskar?

Vad gör man av yngel när dessa har växt till sig lite? Förutom att skänka dom till barnens klasskompisar eller att ge dom till katten ;) förstås.

/Anders
#2 - 10 maj 2006 19:51
Kh variationerna låter inge vidare, så jag gissar lite på att du använder test stickor? Prova med dropptest då får ni fram rätt värde (JBL brukar va bra märke) för jag tror inte riktigt på dom resultaten du får.
Kh har inget direkt samband med alger, det är bättre att ha stabila och inte optimala vattenvärden än att manipulera dom och ha större variationer.
Mörka tofsalger brukar komma i samband med instabila co2 halter.
Jag har märkt att dom ogillat lysrörsbyten i mina lowtech burkar och stortsett dött ut.

Det räcker gott o väl att ha pumpen riktad mot ytan lite lätt för att få ner syre.
#3 - 10 maj 2006 21:39
Tack för svaret, det är egentligen mer en nedgång än ständiga variationer, men jag håller med, inte roligt. Nej inte teststickor, jag använder Sera Aqua-test-set som är dropptester för gH, kH, pH och Nitrit. Vattenvärdena var stabila de första två månaderna.

Vi fick "nytt" vatten från Malmö i början av akvarietiden (från Malmö), och det har tagit ner hårdheten på vattnet rejält men det vattnet har varit där från början. Jag börjar se konspirationsteorierna växa här nere, kanske vattnet inte är hårt nog numera? Är det någon från sydvattens område som har upplevt något liknande?
Jag har gödslat växterna, kan det vara källan till instabil co2-halt? Har inte testat det.

Tack för det lugnande beskedet om syretillgången, det verkar inte vara ett problem.

Tacksam för ytterligare synpunkter.

/Anders
#4 - 11 maj 2006 02:54
tänk på att växter kan käka bikarbonat som är en del av kh värdet.
för att höja kh kan du använda natriumbikarbonat och finns i mataffärerna.
tänk på att en höjning av ph ger en ökad omvandling av ammonium till ammoniak som är mycket giftigt så gör ett vattenbyte innan.
va försiktig och mät nogrannt då för kraftiga hopp i ph inte är bra för fiskarna.

Annons