Ursäktar i förväg för de dumma frågorna.
Jag har ett litet (54 liters) akvarium som nu har gått OK i tre-fyra månader. På grund av diverse ynglingar :) (inget spännande, Guppy, Black Molly och Silver Molly) så planerar vi att skaffa ett större och ha kvar det lilla som yngelkar.
Jag har tittat lite på Effect-line 250-liters, är det någon som har någon erfarenhet av sådana?
Vi har kollat vattenkvaliteten i akvariet, pH på cirka 7,5, gH på 7-8 och KH på 4-5, men sist jag kollade så var KH nere på 2-3, pH på 6,5, gH som vanligt. Nitritnivån har varit bra hela tiden. Inte så roligt med KH. Samtidigt så har vi fått "växter" på växterna. Små, smala svarta (mörka iaf) trådliknande alger (antar jag).
[LIST=1]
[*]Jag har bytt vatten som jag har blivit tillsagd, dvs en tredjedel varannan vecka, kan det bero på detta?
[*]Kan KH-halten och algerna höra ihop?
[*]Vad skall man göra för att höja KH nu när pH äntligen är som jag vill ha det?
[*]Hur får man bort dessa "alger"?[/LIST]Hur mycket syre måste man tilföra till ett akvarium, räcker det med att pumpen krusar vattenytan eller måste den bryta den också? Vi började med att ha luftinblandning från pumpen men slutade med det när "algerna" började växa. Jag antar att det delvis beror på hur mycket växter man har men finns det någon bra tumregel eller liknande. Fiskarna verkar inte bete sig konstigt på något vis. De ligger åtminstone inte uppe vid ytan och flämtar
Vi har också snäckor (kanske hör ihop med förra frågan?). Jag hörde av akvarieaffären att det finns fiskar som äter sniglar. Äter dessa fiskar också mindre fiskar?
Vad gör man av yngel när dessa har växt till sig lite? Förutom att skänka dom till barnens klasskompisar eller att ge dom till katten ;) förstås.
/Anders