Eco Sphere

#1 - 13 november 2007 19:59
Är inte det här djurplågeri, eller överreagerar jag?
Jag tolkar det som att den inte går att öppna utan att räkorna ska leva där i den slutna bubblan år efter år.
http://www.praktikus.ch/Kleine-Kugel-Eco-Sphere-10-cm-mit-3-4-Garnelen--73d1a129971.html
#2 - 13 november 2007 20:32
Oj!
Detta kan väl inte fungera, eller kan det?:confused:
Gillar inte tanken på att de stackars räkorna ska vara helt instängda...
#3 - 13 november 2007 20:44
inte jag heller. Även om det funkar....vilken livskvalitet blir det för räkorna?
#4 - 13 november 2007 22:12
Jepp, jag har sett såna på djuraffärrer och så, finns tydligen en återfärsäljare här i Östersund som spyr ut lite såna här och där.

Du har rätt, den är sluten och kan inte öppnas med mindre än att man har sönder glaset, tanken är att räkorna ska bo där till de dör inom två tre år eller så.
#5 - 13 november 2007 22:17
Kom på att jag har länken till instruktionsboken för Ecosphere.

http://www.eidseth.com/web/manual_sueco.htm
#6 - 13 november 2007 22:17
Om det är plågeri vet jag inte, men det är lite fusk. Räkan är en speciell art, Halocaridina rubra, som är extremt tålig mot svält - algväxten i akvariet räcker inte egentligen till, men räkan har den speciella egenskapen att den kan resorbera sina egna vävnader vid svält. Räkan blir alltså mindre och mindre ju längre tiden går, och, som sagt, efter något år dör den.

Får den lite trevligare miljö, t.ex. i någons saltvattensakvarium, kan den bli upp till 20 år gammal. Jag vet tyvärr inte om den är svår att odla, men de flesta saltvattensräkor är rätt knepiga.
#7 - 14 november 2007 05:55
Då är det ju plågeri. Förkortas räkans liv med 17-18 år, så anser jag att det är plågeri iallafall.
Ibland blir man bra konfuerad över hur folk tänker när de hittar på saker som de ska tjäna pengar på..:(
#8 - 14 november 2007 06:05
Sfärerna tycker jag inte om, men däremot gillar jag räkorna...

http://www.petshrimp.com/hawaiianredshrimp.html

de ska tydligen vara ganska lätta att hålla i många salthalter, men ynglens första stadie kräver bräckt... däremot verkar de nästan mer lätthållna än körsbär och förökar sej säkerligen lätt...

ser jag en ecosphere här i götet som inte är alltför dyr så köper jag den, pajjar den och lägger räkorna i ett akvarium...
#9 - 14 november 2007 06:09
Det gör du rätt i!!
Ser jag en sån här i krokarna kommer jag nog ha en allvarlig diksussion med affärsidkaren.. [B)]
#10 - 14 november 2007 14:19
Finns det ingen marknad så upphör de att säljas så det bästa är att inte köpa dem!
#11 - 14 november 2007 15:37
Om jag hittade såna där skulle jag köpa - för att knäcka sfären och få tag i räkorna. Det är oerhört coola räkor, och enda chansen att få tag i dem är via såna här jäkla sfärer. Enligt vad det påstås på nätet är de dessutom lätta att odla, typ marina körsbärsräkor.
#12 - 14 november 2007 15:38
åheim skrev:
Finns det ingen marknad så upphör de att säljas så det bästa är att inte köpa dem!

Absolut!
Det är ju det allra bästa sättet att få en marknad att dö ut. Men eftersom det alltid finns någon tanklös människa som köper sånt så är ju ett steg att faktiskt ifrågasätta varför de tar hem sånt överhuvudtaget när det skulle kunna klassas som djurplågeri.:)
#13 - 14 november 2007 15:40
Azur skrev:
Om jag hittade såna där skulle jag köpa - för att knäcka sfären och få tag i räkorna. Det är oerhört coola räkor, och enda chansen att få tag i dem är via såna här jäkla sfärer. Enligt vad det påstås på nätet är de dessutom lätta att odla, typ marina körsbärsräkor.

Det var ju också ett sätt att se på saken..;)
#14 - 14 november 2007 21:35
Ramnissan skrev:
Absolut!

Det är ju det allra bästa sättet att få en marknad att dö ut. Men eftersom det alltid finns någon tanklös människa som köper sånt så är ju ett steg att faktiskt ifrågasätta varför de tar hem sånt överhuvudtaget när det skulle kunna klassas som djurplågeri.:)
instämmer helt i vad du säger!

Annons