EC (ppm)-mätare vad mäter man förnågot?

#1 - 6 september 2011 11:01
EC (ppm)-mätare och undrar vad man mäter med en sån mätare, är det bakterier eller är det något annat hoppas ni förstår min fråga:confused:
Tänkte främst på att det stod att man kunnde mäta kranvattnet med den
#2 - 6 september 2011 13:17
Googla, så får du svaret, men kortfattat kan man säga att man mäter vattnets ledningsförmåga.
#3 - 6 september 2011 13:45
googlade på det innan och hittade att man kunde mäta kaffe dricksvatten akvarievatten och så vidare därför undrade jag om det var bakterier eller vad det var, varför mäter man ledningsförmågan,(nu känner jag mig jättedum)[:o]
#4 - 6 september 2011 14:33
Så här stod det [FONT=arial]Denna digitala penna ec-mätare är idealisk för användning i följande situationer: dricksvatten vattenfilter hydroponics akvarier mat & kaffe pooler & spa mm
Vad är det man kollar egentligen?

[/FONT]
#5 - 6 september 2011 14:46
Jag brukar kalla en sån för konduktivitetsmätare. Den mäter hur lätt vattnet leder elektrisk ström vilket i sin tur beror på hur mycket salter som är löst i vattnet. Grovt så är det alltså en salthaltsmätare, det är inte riktigt så enkelt men nåt däråt i alla fall.

Såna där kan man ha till att kolla hur förorenat sjövatten och liknande är. Det kan också vara väldigt nyttigt i växthusodling för att kolla hur mycket gödning man har i vattnet. För akvarier så kan väl det man mäter med en sån här säga nåt men det finns annat och viktigare som man definitivt bör lägga pengar och energi på innan man köper kondutivitetsmätare, pH, KH, nitrat t ex, det kommer då i alla fall enligt min mening långt långt före.
#6 - 6 september 2011 15:02
Tackar för svaren, det jag tänkte på mest i första hand var om det var för bakterier i dricksvattnet eller hur förorenat det är, men det har nog inget med det att göra då, det var någon som sålde en sån och en ph mätare så därför så frågade jag, vi ska ju sätta in uv filter till dricksvattnet och tänkte om man kunde kolla skillnaden på om vattnet blev bättre.

Annons