"Som jag förstår det så är det en isomer av glutaraldehyd...dvs då kan den få en helt annan egenskap o antagligen inte giftig som glutaraldehyd i annan isomerform.
Det är ju ett 5 koligt kolväte...o liknar väldigt mkt en av de 5 koliga föreningarna som cellen själv bildar under fotosyntesten nånstans i steget där 6 koldioxidmolekyler skall reduceras till glukos. Så glutaraldehyden går alltså in mitt i den sk kalvincykeln som 5 kolig förening o där omvandlas till socker. Men det krävs fortfarande atp för denna process, vilket cellen får i den första delen av fotosyntesen, den sk ljusreaktionen. Så min tolkning av detta är att glutaraldehyden ersätter koldioxid, men för att går vidare till glukos krävs fortfarande en pågående fotosyntes...så man bör nog dosera på morgonen.
Jag antar att det går åt 1.2 glutaraldehydmolekyler för att bilda en glukosmolekyl...o som sagt en del atp från fotosyntesens första del när vatten avger sina vätejoner till nadp molekylen (som i sin tur avger dessa vätejoner under bildandet av atp)...."
Det här förklarar ganska vettigt :)
Ljus är då steget som behövs för att växterna skall få i sig godiset :)