EasyCarbo när man är borta?!

#1 - 18 oktober 2011 09:56
Jag har ledighetsvecka var tredje vecka och denna veckan tillbringar jag inte hemma. Detta gör att jag inte har möjlighet att tillsätta ec då, och känns som det kan resultera i rätt bra obalans eftersom det är så ofta som var tredje vecka.

Har någon något bra tips som jag kan använda för att tillsätta ec under veckan jag är borta? Vill inte använda trycksatt Co2 just nu för många anledningar. Hoppas någon har något smart sätt!

Hade en liten tanke på om det hade kunnat gå med en matningsmaskin med olika fack, men vet ju inte om den verkligen håller tätt eller om det kommer funka alls. Men det är det närmaste jag kommit något lösning :P
#2 - 19 oktober 2011 13:23
Ingen som har någon tanke kring detta?
#3 - 19 oktober 2011 13:31
[QUOTE=Vanish;1548312]Ingen som har någon tanke kring detta?[/QUOTE]

jo, massor, men inget svar....

.
#4 - 19 oktober 2011 13:34
Späd ut EC med vatten och sätt in det i en hink/balja, låt pumpen gå 5 minuter per dag. Hur mycket vatten och EC du ska ha i hinken/baljan beror ju på hur mycket din pump pumpar.

Förstår ni?
#5 - 19 oktober 2011 13:45
Jag förstår inte riktigt... Menar du att jag ska blanda ut EC i något som flyter i akvariet, däri lägger jag en luftpump som startar några minuter på en dag och således "bubblar ur" vatten/ec ner i akvariet?
#6 - 19 oktober 2011 14:09
Nej, en hink på utanför akvariet. En slang från hinken som pumpar in den utspädda vätskan.
#7 - 19 oktober 2011 14:36
Jaha okej, vad för pump skulle kunna funka till detta?
#8 - 19 oktober 2011 14:38
ett litet ytterfilter skulle nog passa perfekt :)
#9 - 19 oktober 2011 14:47
Det kan bli kul att höra fortsättningen på detta;):p...
#10 - 19 oktober 2011 15:20
[QUOTE=firejackan;1548336]ett litet ytterfilter skulle nog passa perfekt :)[/QUOTE]

Problemet är ju att det är en ganska dyr lösning. Borde det inte gå att få tag i någon slags liten pump som man har på med hjälp av en timer och späder ut vätskan så att man får rätt mängd EC... Vet bara inte vad jag ska leta efter i pumpväg, lite snabbgooglande gav detta:

http://www.vattenliv.nu/pumpar-tradgardsdamm/vattenpumpar-minipumpar/micropump-300-230v-inomhus.html

M
en vet inte inte riktigt :p
#11 - 19 oktober 2011 15:24
Vad händer om du slutar dosera EC:)?
#13 - 19 oktober 2011 16:47
[QUOTE=ansjo;1548349]Vad händer om du slutar dosera EC:)?[/QUOTE]

I det lilla karet så har jag rätt mycket alger, men det kan bero på för lite snabbväxande, så har tillsatt ganska så bra med växter i det karet och får utvärdera och se. Men kan egentligen inte säga så mycket på de antal månader jag kört innan med uppehåll var tredje vecka. Jag har som sagt mycket alger, gälörten växer och blir tom lite röd så den trivs väldigt bra, svärdsplantan har aldrig haft en riktig chans. Och sen har jag haft nålgräs som inte rört sig mycket (lite lite mer efter pmdd) och även någon mer växt jag inte minns namnet på. Det är allt jag haft i 54L.

I det stora karet så har jag precis startat det, så där få vi se lite!

Men kul att kolla upp vad för möjligheter man har iaf :)

[QUOTE=joelvuo;1548353]http://www.pwss.nu/product.php?productid=6078&cat=699&page=1[/QUOTE]

Se där ja, det kan ju vara ett alternativ :)
#14 - 19 oktober 2011 17:17
[QUOTE=Vanish;1548378]I det lilla karet så har jag rätt mycket alger, men det kan bero på för lite snabbväxande, så har tillsatt ganska så bra med växter i det karet och får utvärdera och se. Men kan egentligen inte säga så mycket på de antal månader jag kört innan med uppehåll var tredje vecka. Jag har som sagt mycket alger, gälörten växer och blir tom lite röd så den trivs väldigt bra, svärdsplantan har aldrig haft en riktig chans. Och sen har jag haft nålgräs som inte rört sig mycket (lite lite mer efter pmdd) och även någon mer växt jag inte minns namnet på. Det är allt jag haft i 54L.

[/QUOTE]Där tror jag du har svaret på din fråga:).

Att köra med någon pump som ska pumpa in EC-blandat vatten då man inte är hemma låter i mina öron lite vansligt. Skulle du blanda ut detta i tex 10 liter vatten som sedan ska pytsas ner i ett 54 liters kar under en vecka kan innebära att en del av det hamnar på golvet, om man inte utgår från att tömma ur en del vatten från karet när du lämnar lägenheten.
Det är inte för att vara pissimotvind, utan rent krasst se möjligheterna och svårigheterna med ett sådant här "projekt":).
Det finns även riktiga doserpumpar, men priset på dessa är en orsak att de inte är vanligare än vad de är...
#15 - 19 oktober 2011 17:22
Tanken va väl isf att ha pumpen kopplad till en timer, så att den bara får pumpa upp väldigt lite vatten/ec en gång per dag. I teorin känns det ju som att det ska funka :P Men kommer får utvärdera främst mitt 54L och se vad som händer där. Kanske kan växterna ändå trivas och utmanövrera algerna, så länge jag har tillräckligt mycket växter.
#16 - 19 oktober 2011 17:56
Har läst igenom tråden och det gamla ordspråket ”hur man än vänder sig så har man rumpan bak” borde stämma! Lösningen blir nog trycksatt och PH reglerad CO2 i alla fall.
Det blir nog enklare och billigare än doseringspumpar för EC eller liknande.
#17 - 19 oktober 2011 18:02
Det är en fråga om att ha balans i karet, oavsett om man kör med preparat eller inte:). Jag har knappt några alger alls i mina kar, vare sig det som har mycket belysning, co2, PMDD eller de andra som är mer eller mindre praparatlösa.

Kruxet blir om du testar en pump att få den mängden EC under en kort tid, och att ha en timer som du kan ställa in på sekunden. Men jag tror nog att du reder ut det här problemet, oavsett om du testar någon pump eller inte:)!
#18 - 19 oktober 2011 18:22
Trycksatt co2 är lite väl dyrt, iaf för tillfället! Alternativen jag kollat på känns inte dyrare, men det är ju förutsatt att det funkar, och det vet jag ju inte än :p

Om inte annat så löser det sig dryga halvåret då jag inte kommer åka iväg på ledighetsveckorna som nu ;)
#19 - 19 oktober 2011 18:40
Lösningen med EC i vatten funkar ändå inte eftersom EC bryts ned efter 24 timmar när du häller den i vattnet. Sätt igång en mäsklösning istället. Kostar nästan ingenting och behöver bara sättas om en gång i veckan men går lätt två veckor om man slarvar någon gång.
#20 - 19 oktober 2011 19:01
Ska man dra det ekonomiska så kommer snart EC att äta upp kostnaden på ett trycksatt co2-system, men det var iofs inte frågan:p...
#21 - 19 oktober 2011 19:57
hawkse: Hur är det i destillerat vatten?
#22 - 19 oktober 2011 20:05
[QUOTE=ansjo;1548417]Ska man dra det ekonomiska så kommer snart EC att äta upp kostnaden på ett trycksatt co2-system, men det var iofs inte frågan:p...[/QUOTE]

Fast hur mycket kostar det att fylla på en tub och hur länge räcker det? Jämfört med att köpa 5L ec som räcker i all oändlighet typ :p

Sedär ja, ja då kan man ju glömma den tanken ändå! Mäsk funderar jag lite på men visst verkar det billigt. Men verkar lite svårt att kontrollera. Sen frågade jag på herkules just om detta och då va det en gubbe som även berättade att det kan vara lite farligt då det kan explodera, någon som har mer info om detta?
#23 - 19 oktober 2011 20:16
Tja, om systemet skulle bli totalt tätt kan det teoretiskt sett hända, men jag förstår inte hur man får det så tätt utan att göra nåt riktigt konstigt. Jag kör mäsk och visst är det lite bök innan man trimmat in det och fått in känslan för hur ofta man ska byta dunk osv. Väl där tycker jag det är enkelt, billigt och ger en klart märkbar effekt.
Om du väljer ec så har jag länge bollat med idén att tigga till sig en droppåse med droppräknare från någon bekant inom sjukvården. En sån man kan ställa in antal droppar på tid med. Sen med enkel matematik justera in så dosen ec blir ultimat. Då får man en stadigt underhållsfri tillförsel.
#24 - 19 oktober 2011 20:52
Nej, destillerat vatten lär inte heller funka. Jag är inte särskilt bra på vilken kemisk reaktion det är som gör att EC:n sönderfaller men det finns en tråd här på Zoopet där detta diskuteras i detalj. Molekylen består ju av kol, väte och syre så jag gissar att vattnets väte och syre på något sätt gör att molekylen faller isär.

En 6 kg tub fyller jag för strax över 300 SEK (enhetspris upp till 10 kg tub). Den kör jag i 7 månader i mitt 310 L kar med ~25 ppm CO2. Väljer du att köra lugnare tempo så räcker det naturligtvis längre och har du ett mindre kar räcker det ännu längre. Kostnaden för själva koldioxiden är i det närmaste försumbar och kostar inte mer än ingredienserna till mäsken. I samma kar doserade jag i början 12.5 ml Easy Carbo vilket blir 2.5 liter under samma period om 7 månader. Inte billigare i drift, alltså.

Annons