EasyCarbo - giftigt för alger?

#1 - 6 november 2007 13:09
Jag håller på och experimenterar med EasyCarbo, flytande koldioxidersättning, i mina kar. Jag hittar inga uppgifter om vad EasyCarbon innehåller, men det kan tänkas vara glutaraldehyd (det är vad Flourish Excel, ett annat flytande koldioxidersättningsmedel, innehåller)

Jag doserar 2/3's dos dagligen till två akvarier, ett tätplanterat 90 liters utan märkbara alger, och ett 160 som inte har några växter alls, bara mängder av alger.

Jag har nu doserat i nästan en vecka, och ser ännu inga effekter i det tätplanterade akvariet - men jag ser effekt i det växtfria 160'at.

Algerna har slutat växa, och har brunaktiga i topparna. De ser lidande ut.

Kan det vara så att EasyCarbo inte fungerar genom att hjälpa växterna konkurrera ut alger, utan genom att helt enkelt förgifta alger men inte växter?

EDIT: Hittade en amerikansk utvärdering som kommer till slutsatsen att glutaraldehyd är "extremely toxic" för alger, och att alger är "the most sensitive" mot glutaraldehyd jämfört med högre växter.

EDIT2: Wikpedia to the rescue, igen:
"A polymerized isomer of glutaraldehyde trademarked as polycycloglutaracetal by Seachem Laboratories, Inc. is the active ingredient in a product called Flourish Excel, a fertilizer for aquatic plants. It is claimed that it provides a bioavailable source of carbon for higher plants that is not available to algae. Though not marketed as such due to federal regulations, the biocidal effect of glutaraldehyde kills most algae at concentrations of 0.5 - 5.0 ppm. These levels are not harmful to most aquatic fauna and flora. Adverse reactions have been observed by some aquarists at these concentrations in some aquatic mosses, liverworts, and vascular plants."

( http://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde )

Där ser man. Nu måste jag försöka få tag i uppgift om hur lång tid det tar för glutaraldehyd att brytas ned i akvariet.
#2 - 6 november 2007 13:32
Nu måste jag försöka få tag i uppgift om hur lång tid det tar för glutaraldehyd att brytas ned i akvariet.

Mycket intressant om du hittar något.

Jag och en annan snubbe har märkt att våra akvarium slutat lukta när vi började använda EasyCarbo.. Akvarier har ju annars en väldigt frisk fräsch doft när man sätter näsan vid vattenytan.
#3 - 6 november 2007 13:44
För ett tag sedan när jag kollade lite om EasyCarbo hittade jag att det var just glutaraldehyd i det. Glutaraldehyd används som desinfektionsmedel i ganska låg koncentration. Det är alltså giftigt för bakterier. Sånt vill inte jag hälla i akvarier. Jag vill ha massvis med bakterier.

Det verkade också som om mossor inte gynnades av EasyCarbo utan bara kärlväxter. Glutaraldehyd ingår nog någonstans i kärlväxters fotosyntes. Det blir alltså en genväg för dem. Men för andra mer "primitiva" växter kan det nog vara giftigt. Kanske dina alger också.

Jag skulle vilja se ett BEVIS för att växter i akvarier är kolbegränsade.
#4 - 6 november 2007 14:12

Jag skulle vilja se ett BEVIS för att växter i akvarier är kolbegränsade.

Göd med PMDD i 1 månad. Tillsätt sedan CO2 och se hur det börjar växa 10 ggr snabbare.
#5 - 6 november 2007 14:24
@defdac: Det verkar häpnadsväckande nog, med tanke på att det är en så vanlig kemikalie, inte finnas några studier av effekt eller nedbrytningstakt hos glutaraldehyd i miljön. Det finns däremot studier på vad som händer om glutaraldehyd blandas med "sewage sludge", och då bryts det mycket snabbt ned: 50% är borta inom 12 timmar, och inom 48 timmar är allt glutaraldehyd nedbrutet till koldioxid.
Så där har vi basen för rekommendationen att dosera EasyCarbo dagligen.

Jag hittade också lite LD50 uppgifter. Glutaraldehyd är OFANTLIGT giftigt för bakterier och encelliga alger. 5 ppm gav >99% sänkning av planktoniska bakterier och encelliga alger på någon timme, och 0.1 ppm var nog för att helt stoppa tillväxt.
En halt på 1.5 ppm orsakade att ägg av lax inte kläcktes (äggmembranet blev ogenomträngligt för ynglet), men påverkade inte karpfiskägg.
Jag har inga doser, men glutaraldehyd sägs ocks vara mycket giftigt för många protozoer, och tillochmed för Daphnia (vilket känns lite märkligt, men kan vara en effekt av att glutaraldehyd penetrerar vävnad bättre än formalin).

En lustig sak är att glutaraldehyds giftighet och nedbrytningstakt tydligen är starkt pH-beroende: vid pH under 7 går nedbrytningen långsamt och glutaraldehyd är ganska svagt giftigt, vid pH över 7.5 "aktiveras" glutaraldehyden och blir både oerhört mycket giftigare och bryts snabbt ned.

Mitt intryck är att glutaraldehyd i mycket påminner om formalin, men är giftigare än formalin.

@Krax: gränsen mellan grönalger och mossor är i själva verket rätt luddig, och särskilt levermossor kan nästan ses som glorifierade alger, så om glutaraldehyd nu är giftigt för alger så är jag inte förvånad över att dina mossor inte gillade att du doserade EasyCarbo.
Jag har tyvärr ingen mossa för närvarande, så jag kan inte testa effekt på dem.

Såvitt känt finns inte glutaraldehyd i naturen alls, MEN om glutaraldehyden nu förgiftar växternas konkurrenter (algerna) men inte växterna, och samtidigt bryts ned till koldioxid (varje glutaraldehyd-molekyl blir till fem koldioxid-molekyler), så kanske det räcker för att förklara hur EasyCarbo funkar?

En komplicerande faktor är förstås att Seachem säger att de använder en polymer av glutaraldehyd, inte ren glutaraldehyd. Det är helt tänkbart att polymeren har helt andra egenskaper än glutaraldehyden... men det är också tänkbart att polymeren helt enkelt faller sönder och frisläpper glutaraldehyd när den kommer i akvariet.
#6 - 6 november 2007 14:54
@Defdac: Det där med lukten var intressant. Om nu EasyCarbo reducerar halten encelliga organismer dramatiskt, så skulle man förvänta sig att akvariets lukt blev svagare - det är de som står för mycket av doftämnena.

Jag testade inte innan jag startade, men jag tog en sniff på mina akvarier nu, och algakvariet luktar inte alls (eller snarare så luktar det "kranvatten", dvs mycket svagt av fisk), och växtakvariet har en svag men tydlig doft, den där typiska lukten av en frisk kompost som man alltid får i växtkar. Mitt intryck är att bägge akvarierna luktar svagare än de brukar. Vi får se hur det är om en vecka.

Jag tycker också jag känner en mycket svag lukt av formalin i hela rummet, men det är antagligen inbillning.
#7 - 6 november 2007 14:56
(Att tillväxten råkar öka för att man tillsätter koldioxid en gång är inget bevis. Det kan vara något annat som också har förändrats samtidigt. Men om mönstret upprepas många gånger när man upphör och startar att tillsätta koldioxid kan jag kanske bli överbevisad.)

@Azur: jag har aldrig och kommer nog aldrig tillsätta ett kraftfullt desinfektionsmedel till ett akvarium. Jag läste någonstans om att mossor inte gynnades.

Jaha! Det bryts ner till en massa koldioxid. Och nedbrytningen är pH-beroende kanske. Så när fotosyntesen höjer pH bryts mer glytaraldehyd ner till koldioxid. Och på natten när pH sjunker stoppar nedbrytningen. Ganska fiffigt om det skulle funka så. (Förutom då att det verkar slå ut all mikrobiell verksamhet...)

Formalin är inte så akut giftigt som glutaraldehyd men mycket farligare för oss eftersom det inte bryts ner i våra kroppar. Det ger en ökad risk för cancer. Glutaraldehyd är reaktivt och bryts ner snabbt.
#8 - 6 november 2007 14:59
Azur skrev:
Jag tycker också jag känner en mycket svag lukt av formalin i hela rummet, men det är antagligen inbillning.

Vissa människor är mycket känsliga för lukten av formalin. Du kanske är det? Lita på din näsa även om det kanske är glutaraldehyd och inte formaldehyd som luktar i ditt rum.
#9 - 6 november 2007 15:02
Skulle vara kul att veta om EasyCarbo är så pass starkt desinfekternade att det slår ut filterbakterierna om man doserar efter hänvisningarna. Jag har själv kört med det i ett halvår nu och har inte råkat ut för några konstigheter i akvariet.
#10 - 6 november 2007 15:07
Krax skrev:
(Att tillväxten råkar öka för att man tillsätter koldioxid en gång är inget bevis. Det kan vara något annat som också har förändrats samtidigt. Men om mönstret upprepas många gånger när man upphör och startar att tillsätta koldioxid kan jag kanske bli överbevisad.)

@Azur: jag har aldrig och kommer nog aldrig tillsätta ett kraftfullt desinfektionsmedel till ett akvarium. Jag läste någonstans om att mossor inte gynnades.

Jaha! Det bryts ner till en massa koldioxid. Och nedbrytningen är pH-beroende kanske. Så när fotosyntesen höjer pH bryts mer glytaraldehyd ner till koldioxid. Och på natten när pH sjunker stoppar nedbrytningen. Ganska fiffigt om det skulle funka så. (Förutom då att det verkar slå ut all mikrobiell verksamhet...)

Formalin är inte så akut giftigt som glutaraldehyd men mycket farligare för oss eftersom det inte bryts ner i våra kroppar. Det ger en ökad risk för cancer. Glutaraldehyd är reaktivt och bryts ner snabbt.

Jag märkte senast då min co2 tub tog slut tydligt hur tillväxten minskade. Skulle flytta karet och byta layout så jag satte inte igång co2 systemet på 1,5 månad. testade att försöka hålla algerna intakt, men det var helt omöjligt att stoppa algerna.

gödde som en galning men inget hjälpte. så visst är det skilnad på att köra med och utan co2. anledningen till att algerna växte som f¤n beror väl på att jag kör mh belysning.
#11 - 7 november 2007 15:21
Krax: Jag är lite konfunderad över att det skall till någon sorts "bevis" att CO2 är bra för växter. Speciellt när du har halva zoopet som handhaver mäsk och CO2 flaskor. Men visst:
Från wikipedia: "Plants require carbon dioxide to conduct photosynthesis, and greenhouses may enrich their atmospheres with additional CO2 to boost plant growth.".
Detsamma gäller självklart växter under vatten med.

För övrigt: Jag använder easycarbo själv. I dosering enligt tillverkaren. Jag har mossa i akvariet och den bara frodas. Inga alger.
Vet någon om koncentrationen av Glutaraldehud (eller en polymer av den) det finns i våra flaskor? Den är nog rätt liten.......
#12 - 7 november 2007 15:44
Jag kör också med EasyCarbo, i ett kar med medel-stark belysning, göder med PMDD, ingen CO2. Jag har haft mossor, ormbunkar, m.m. och de har bara växt mer än förut med EasyCarbo.
Det är mindre alger med EasyCarbo än om man kör med CO2.

Om man göder enligt angivningar ska det gå bra med filterbakterier, räkor, mossor. Jag har provat att övergöda och effekten blev att mina filterbakterier i botten (och filtret troligen) dog. Flera av de vanliga växterna funkade inte heller bra med för hög dos.

Kolla gärna igenom denna tråden: http://indianaquariumhobbyist.com/community/modules.php?name=Forums&file=modules&name=Forums&file=viewtopic&t=2917&postdays=0&postorder=asc&highlight=glutaraldehyde&start=0
#13 - 7 november 2007 15:46
Sintei skrev:
Krax: Jag är lite konfunderad över att det skall till någon sorts "bevis" att CO2 är bra för växter.
Det får nog ses som ett sidospår.

För övrigt: Jag använder easycarbo själv. I dosering enligt tillverkaren. Jag har mossa i akvariet och den bara frodas. Inga alger.

Vet någon om koncentrationen av Glutaraldehud (eller en polymer av den) det finns i våra flaskor? Den är nog rätt liten.......

Nepp. Koncentrationen vore himla bra att få reda på, framförallt slutkoncentrationen i akvariet. Gissningsvis är det lägre än 1 ppm, eftersom fisk börjar ta skada vid 2 ppm.

En annan möjlighet, och i en interview antyder en kille från Seache att det är så det ligger till, är att polymeren tas up "i ett stycke" av alger och växter, och faller sönder först till glut sen till co2 inuti cellerna. I så fall kanske mycket lite glut att nånsin når fisken.
#14 - 7 november 2007 16:47
Azur skrev:

Japp det var därför jag inte argumenterade vidare här.
#15 - 7 november 2007 16:58
"[quote=Leonard;1043891]Jag kör också med EasyCarbo, i ett kar med medel-stark belysning, göder med PMDD, ingen CO2. Jag har haft mossor, ormbunkar, m.m. och de har bara växt mer än förut med EasyCarbo."
Konstigt mina kar med mossa blev helt bruna medans övriga växter frodas.
I mitt räkkar så har jag slutat med carbon och mossan återhämtar sig sakta.:confused:
#16 - 7 november 2007 20:24
Azur skrev:

Nepp. Koncentrationen vore himla bra att få reda på, framförallt slutkoncentrationen i akvariet. Gissningsvis är det lägre än 1 ppm, eftersom fisk börjar ta skada vid 2 ppm.

En annan möjlighet, och i en interview antyder en kille från Seache att det är så det ligger till, är att polymeren tas up "i ett stycke" av alger och växter, och faller sönder först till glut sen till co2 inuti cellerna. I så fall kanske mycket lite glut att nånsin når fisken.

Om de från Seachem kunde vara lite mer specifika och tala om hur det fungerar på en djupare nivå så slipper vi spekulera så mycket. Jag tycker det låter rätt konstigt att ett främmande ämne som dessutom är giftigt i väldigt låga koncentrationer villigt tas upp av växten. Det lilla jag förstått av växtfysiologi ar att det finns väldigt specifika transportsystem för vad som tas upp och inte i en växt.

Hur den sen kan falla sönder till Co2 inne i växten har jag också svårt att begripa. Kanske dags att be Seachem tala ur skägget och beskriva mer detaljerat hur de anser att det fungerar.

Det finns heller inga vetenskapliga referenser nånstans till detta nya sätt för växter att ta upp kol vilket är märkligt
#17 - 7 november 2007 20:49
Azur skrev:
Kan det vara så att EasyCarbo inte fungerar genom att hjälpa växterna konkurrera ut alger, utan genom att helt enkelt förgifta alger men inte växter?

För att besvara (enligt mig) denna fråga iallafall: Förgiftningen av alger är inte komplett (vid rekomenderad dos) och huvudsaken med easycarbo är inte att döda algerna. Du kommer se skillnad på dina växter om någon vecka (de måste gå in i superdrive vilket tar tid).
#18 - 7 november 2007 21:20
Jag har märkt att växterna växer mycket långsammare med EasyCarbo än med CO2. Jag skulle tro att växterna föredrar CO2, men det är lättare att slippa algerna med EasyCarbo.
#19 - 7 november 2007 21:32
jsl skrev:
Om de från Seachem kunde vara lite mer specifika och tala om hur det fungerar på en djupare nivå så slipper vi spekulera så mycket.

Ja. Anledningen till hemlighetsmakeriet var, enligt Seachem-killen, att de har en patentansökan inlämnad. Men jag sökte efter Seachem på USAs patentverks websida, och hittade visserligen några patent, men ingenting som skulle kunna ha nåt med detta att göra.
Jag sökte också på handelsnamnet på polymeren, och fick då inget napp alls.
Har de nåt patent inne så är det i "stealth mode".

Å andra sidan är tyvärr den här sortens hemlighetsmakeri standard på akvariemediciner och tillsatser. Jag kan inte minnas när jag senast såg en acceptabel innehållsförteckning.

Jag tycker det låter rätt konstigt att ett främmande ämne som dessutom är giftigt i väldigt låga koncentrationer villigt tas upp av växten. Det lilla jag förstått av växtfysiologi ar att det finns väldigt specifika transportsystem för vad som tas upp och inte i en växt.
Anledningen antyds vara att polymeren har en struktur som påminner om ett växt-eget socker. Det är inte orimligt; många akvatiska organismer tar upp socker direkt ur vattnet om det finns.

Det finns heller inga vetenskapliga referenser nånstans till detta nya sätt för växter att ta upp kol vilket är märkligt

Ja. DET är synnerligen märkligt. Seachem säger att produkten är resultatet av deras egna forskning, och det kan ju vara sant, men den har varit på marknaden ett tag nu, och man tycker att både folk från de stora kemijättarna och växtfysiologer borde ha börjat bli nyfikna vid det här laget.
#20 - 8 november 2007 19:56
Azur skrev:

Anledningen antyds vara att polymeren har en struktur som påminner om ett växt-eget socker. Det är inte orimligt; många akvatiska organismer tar upp socker direkt ur vattnet om det finns.

Ja det antyds så men jag ser ingen större likhet på dem, bara för att ett ämne är likt till strukturen innebär det inte automatiskt att växten accepterar det. Visst kan växten ta upp socker men jag gissar att den väljer att ta upp Co2 eftersom den är konstruerad för att hantera den på bästa sätt med minst energiåtgång för att bygga upp sina celler.

Sen kan man fundera på som du skrev tidigare hur mycket av detta verksamma ämne som man sätter i karet. Rimligtvis borde växten max kunna ta upp de kolatomer som tillförs via ämnet. Som jag förstår det är det väldigt låga koncentrationer i akvariet då vi talar om att 1ppm börjar vara giftigt. 1 ppm kol i vattnet borde inte ge någon större tillväxt för att binda det kolet i växten eller? Normalt för co2 är väl betydligt högre?
Azur skrev:

Det verkar häpnadsväckande nog, med tanke på att det är en så vanlig kemikalie, inte finnas några studier av effekt eller nedbrytningstakt hos glutaraldehyd i miljön. Det finns däremot studier på vad som händer om glutaraldehyd blandas med "sewage sludge", och då bryts det mycket snabbt ned: 50% är borta inom 12 timmar, och inom 48 timmar är allt glutaraldehyd nedbrutet till koldioxid.

Så där har vi basen för rekommendationen att dosera EasyCarbo dagligen.

Jag hade missat detta tidigare men om hjag översatt rätt så är sewage sludge = rötslam och om nedbrytning av glutaraldehyd sker i denna så tycker jag att verkar vara bakterier som är inblandade i processen och bryter ner den till Co2 som sen växten kan ta upp. Det tycker jag isåfall skulle kunna vare en förklaring till hur det fungerar.
Azur skrev:

Jag hittade också lite LD50 uppgifter. Glutaraldehyd är OFANTLIGT giftigt för bakterier och encelliga alger. 5 ppm gav >99% sänkning av planktoniska bakterier och encelliga alger på någon timme, och 0.1 ppm var nog för att helt stoppa tillväxt.

Ovanstående motsäger dock den teorin så då var vi tillbaka på ruta ett :)
#21 - 9 november 2007 00:10
Det där är en liten paradox, men det är samma för formalin: det är mycket giftigt för bakterier, men bryts snabbt ned av bakterier i miljön. Jag vet inte hur det egentligen funkar.
#22 - 9 november 2007 06:10
jsl skrev:
Visst kan växten ta upp socker

Det har jag aldrig hört talas om. Jag trodde att växter var mycket petiga med vad de släpper in i sina celler. Och socker tillverkar de. De tar inte upp det. Om växter råkar ta upp glutaraldehyd i cellen skulle jag gissa att det är för att de inte kan stoppa det. Men jag tror inte på att de tar upp det in i cellen. Det bryts nog ner till karbonat eller CO2 i vattnet först.
#23 - 9 november 2007 10:29
jsl skrev:
Som jag förstår det är det väldigt låga koncentrationer i akvariet då vi talar om att 1ppm börjar vara giftigt. 1 ppm kol i vattnet borde inte ge någon större tillväxt för att binda det kolet i växten eller? Normalt för co2 är väl betydligt högre?

Det beror på i vilken form CO2n är i. Uppenbarligen ligger kolet i väldigt lätthanterbar form för växten.
Jämför CO2 i upplöst tillstånd vs "CO2 mist" där CO2 är i direkt kontakt med bladena (växten).
#24 - 9 november 2007 10:41
Krax skrev:
Om växter råkar ta upp glutaraldehyd i cellen skulle jag gissa att det är för att de inte kan stoppa det. Men jag tror inte på att de tar upp det in i cellen. Det bryts nog ner till karbonat eller CO2 i vattnet först.
Pja, vem vet, men det är alltså inte vad Seachem säger.

Det här är väl för närvarande det mest informativa vi har: http://www.aquabotanic.com/carbon.html
#25 - 9 november 2007 19:49
Intressant diskussion, kan nog inte tillföra med annat än att i min tank frodas både alger, javamossa och andra cäxter trots Easy Carbo
#26 - 9 november 2007 22:34
Azur skrev:
Pja, vem vet, men det är alltså inte vad Seachem säger.

Det här är väl för närvarande det mest informativa vi har: http://www.aquabotanic.com/carbon.html

Han påstår att ämnet omvandlas till en enkel organisk kolförening (alltså inte CO2 eller karbonater eftersom de är oorganiska) som kan hoppa in nånstans i fotosyntesen.

Så irriterande att han inte får förklara varför alger inte kan utnyttja det. Men det har nog med patentet att göra. Vilken skillnad mellan alger och kärlväxter kan det vara som orsakar det? "Big picture folks, no chemistry involved" säger han. Alger och kärlväxter är ganska lika varandra i sin celluppbyggnad. Kärlväxter har fler organeller i cellen och har möjlighet att processa ämnen bättre. Vissa arter kan till exempel omvandla CO2 som de tar upp på natten till organiska syror och spara i vakuoler (en slags blåsor i cellen) tills de behöver dem på dagen. Sånt kan inga alger göra tror jag. Men detta har ju med kemi att göra och det sa han att det inte var.

Så kan det vara att kärlväxter har en mycket mer differentierad uppbyggnad? De flesta har ju rötter, kärl för att transportera sockerarter och näringsämnen och aerenkym för att transportera gaser. Kan det vara så att det bara är rötterna som kan ta upp Seachems hemliga ämne? Och att det behövs kärl för att transportera det. Men det är skumt eftersom de flesta akvarieväxter inte är så beroende av sina rötter. De tar upp allt de behöver rakt in i bladen.

Grrrr, jag retar mig på att inte förstå.
#27 - 10 november 2007 01:39
Jag tillsätter iofs EasyCarbo, inte Flourish Excel, så det är inte nödvändigtvis samma ämne; och det är tidigt än; men jag tycker mig se att det är giftigt för vissa alger medan andra alger är opåverkade eller gynnas.
Den långa trådalg som i nån månad dominerat mitt växtfria akvarium har slutat växa och blivit grönbrun, och verkar ersättas av en annan alg som är spädare och mer grenat kuddformig (och som faktiskt är snygg).
#28 - 10 november 2007 15:02
Krax skrev:

Så kan det vara att kärlväxter har en mycket mer differentierad uppbyggnad? De flesta har ju rötter, kärl för att transportera sockerarter och näringsämnen och aerenkym för att transportera gaser. Kan det vara så att det bara är rötterna som kan ta upp Seachems hemliga ämne? Och att det behövs kärl för att transportera det. Men det är skumt eftersom de flesta akvarieväxter inte är så beroende av sina rötter. De tar upp allt de behöver rakt in i bladen.

Grrrr, jag retar mig på att inte förstå.

En annan hint är att utstuderade bikarbonatsväxter t ex Vallisneria liksom alger mår mycket dåligt av detta ämne. Vallisneria har rötter.

Vad är det i fysiologin i växter och alger som är markant bättre på att använda bikarbonat? En bättre CCM, carbon concentrating mechanism. Kan denna påverkas negativt av en enkel organisk förening typ glutaraldehyd?
#29 - 14 november 2007 21:21
kan easycarbo vara giftigt mot lägre djur så som sniglar, jag överdoserade trefalt och sniglarna försvann och många av mina äppelsniglar är fortfarande döda eller groggy av gårdagens dos.

Jag är lite osäker på omdet är detta eller om jag gjort ngt annat.
#30 - 14 november 2007 21:58
Ja EasyCarbo är inte bra med avseende på snäckor/räkor. Ska inte vara någon större fara om man doserar enligt anvisningen. Det gör jag själv (tom dubbeldos tror jag) och jag har både räkor och snäckor vid liv.
#31 - 14 november 2007 22:12
Easycarbo BÖR vara mycket giftigt för snäckor, men jag doserar enl anvisning och snäckorna verkar inte bry sig.
#32 - 15 november 2007 07:24
defdac skrev:
Ja EasyCarbo är inte bra med avseende på snäckor/räkor. Ska inte vara någon större fara om man doserar enligt anvisningen. Det gör jag själv (tom dubbeldos tror jag) och jag har både räkor och snäckor vid liv.

kör du med Co2, pmdd och easyCarbon i samma kar?
Vad är vitsen isf att köra med easyCarbon om man redan tillsätter Co2.
är inte så insat i hur easy carbon funkar, men vad man har kunnat läsa i tråden, så tar den bara död på alger ist för att göda växterna?

Eller har jag missuppfattat? =)

/mvh
Hampus
#33 - 15 november 2007 08:11
Jag doserar EasyCarbo mest för att ha både hängslen och livrem vad gäller koltillgången för växterna - men även därför att det verkar ta död på alger. På senare tid så punktdoserar jag EasyCarbon på algangripna ställen, så det har nästan svängt över till att mest vara algdödarmedel som har en positiv bieffekt på växterna 8)
#34 - 15 november 2007 09:17
defdac skrev:
Jag doserar EasyCarbo mest för att ha både hängslen och livrem vad gäller koltillgången för växterna - men även därför att det verkar ta död på alger. På senare tid så punktdoserar jag EasyCarbon på algangripna ställen, så det har nästan svängt över till att mest vara algdödarmedel som har en positiv bieffekt på växterna 8)

det fungerar ju uppenbarligen kanon i dit kar =)
Doserar du enligt anvisningarna eller gör du det fler gånger i veckan?

/hampus
#35 - 15 november 2007 09:53
defdac skrev:

Jag är lite förvånad eftersom du alltid predikar om hur viktigt det är med stabila förhållanden för att slippa alger. Om du använder easycarbo för att tvätta bort alger blir det väl oregelbundet tillsatt? Eller du doserar noggrant ändå?:confused:
#36 - 15 november 2007 10:14
Jag kan bekräfta att easycarbo är mkt giftigt mot sniglar blandannat, samtliga 12 äppel- och övriga små posthorns sniglar o andra "kusar" är nu döda, två dygn efter att jag överdoserat.

Dessutom räknade jag fel på dosen när jag berättade att det vaer trippeldos, jag hällde i en kork (30ml) på 150 liter. vilket innebär 10ggr rekomenderad dos (dosage:1ml per50litres per day, with a maximum of 2ml per 50litres per day...) det var en miss av mig.

den är dessutom giftig för fiskar, då hela beståndet av endlers guppy (cirka 25 djur) dog inatt pga detta i ett annat kar.

en större guldfisk ser lite groggy ut i ett annat kar, men det är kanske inte pga easycarbo då övriga ser ut att må bra.

en incident i ett 450liters diskuskar där jag doserade med 30ml per 450l (ca trippeldos) resulterade i att alla tetror, diskusar, corydoras mm kippade efter andan på morgonen cirka 20 timmar efter dosering. Detta kan dock ha att göra med Co2 tillförsel också och inte nödvändigtvis easycarbo.

att sniglarna dör var ju possitivt, dock var det synd på alla endlersguppy, algerna har jag inte märkt ngn tillbakagång på ännu, inte mina mossor heller. det märks kanske lite senare.

Se upp med doseringen!!! direkt dödlig vid 10ggr
#37 - 15 november 2007 11:13
No Ak skrev:
Jag kan bekräfta att easycarbo är mkt giftigt mot sniglar blandannat, samtliga 12 äppel- och övriga små posthorns sniglar o andra "kusar" är nu döda, två dygn efter att jag överdoserat.

Dessutom räknade jag fel på dosen när jag berättade att det vaer trippeldos, jag hällde i en kork (30ml) på 150 liter. vilket innebär 10ggr rekomenderad dos (dosage:1ml per50litres per day, with a maximum of 2ml per 50litres per day...) det var en miss av mig.

den är dessutom giftig för fiskar, då hela beståndet av endlers guppy (cirka 25 djur) dog inatt pga detta i ett annat kar.

en större guldfisk ser lite groggy ut i ett annat kar, men det är kanske inte pga easycarbo då övriga ser ut att må bra.

en incident i ett 450liters diskuskar där jag doserade med 30ml per 450l (ca trippeldos) resulterade i att alla tetror, diskusar, corydoras mm kippade efter andan på morgonen cirka 20 timmar efter dosering. Detta kan dock ha att göra med Co2 tillförsel också och inte nödvändigtvis easycarbo.

att sniglarna dör var ju possitivt, dock var det synd på alla endlersguppy, algerna har jag inte märkt ngn tillbakagång på ännu, inte mina mossor heller. det märks kanske lite senare.

Se upp med doseringen!!! direkt dödlig vid 10ggr

Tur vi har dig som testar åt oss andra :D;)
#38 - 15 november 2007 11:39
Jotack, oaken.

verkar som att hornsärven inte klarar av överdoseringen.
#39 - 15 november 2007 22:09
Easy Carbo skall nog förvaras oåtkomligt för barn...
#40 - 16 november 2007 08:59
jag tycker det är lite storm i ett vattenglas.
Doserar ni enligt ANVISNINGARNA är det ju inga problem. Inte skriker jag att Alvedon är skadligt för levern när man tar 20 tabletter på 1 gång.

Krax skrev:
Jag är lite förvånad eftersom du alltid predikar om hur viktigt det är med stabila förhållanden för att slippa alger. Om du använder easycarbo för att tvätta bort alger blir det väl oregelbundet tillsatt? Eller du doserar noggrant ändå?:confused:

Easycarbo har ju en positiv effekt (för oss) angående alger. Den verkar dödande i koncentrerad form. Punktmarkerar man alger dör de, men koncentrationen i akvariet är ändå liten.
Det är superviktigt med stabila nivåer, men Easycarbo kan hjälpa till med den extra dödskyssen som ibland behövs trots att man har stabila nivåer.
Om easycarbon tillsätts oregelbundet spelar ingen roll så länge växterna föredrar (och har byggts upp i hypermode) CO2 i från tub. De tar alltså upp CO2n där det är som lättast för dem själva.
Har man stabila nivåer (i någon månad) kan man missa gödning i någon dag. Växterna hinner alltså inte ställa om sig på den korta tiden.
#41 - 16 november 2007 09:39
Men jag som har massor av Vallisneria i mitt akvarium bör kanske inte testa Easy Carbo?
#42 - 16 november 2007 11:14
Väldigt intressant diskution,

Jag är relativt ny inom akvarievärlden och det är så många saker rörande akvariet som jag inte ens reflekterat över t.ex detta.

I mitt 112literskar göder jag med easylife carbon och profito. Det blev över när jag började med mesk och pmdd till mitt första kar, senare när jag köpte 112literskaret ville jag göra slut på dessa och tyckte att det kunde var intressant och se om jag kunde upptäcka någon skillnad..

Precis som många skrivit tidgare har jag med haft alger, vid ett tillfälle fick jag småfläckar med cyano som försvan när jag tillsatte lite KNO3. Jag ganska mycket javamossa vid en rot och denna frodas riktigt fint. Dock luktar detta karet inget tillskillnad från mitt 310literskar. Där luktar det hav och fisk.

För två veckor sedan köpte jag två st snäckor för att hålla koll på algertillväxten. Dessa dog nästan omedelbart. Det var inte så mycket jag reflkterade över då, men nu när jag läser detta så kanske det har en koppling.

Jag är nu lite orolig för mitt betta channoides par som går i karet, hanen går nämligen ruvar. Skulle dessa doser kunna vara skadliga för mina channoides yngel tro?

jag dosserar dubbel dos till karet.

/christoffer
#43 - 16 november 2007 11:30
Intresant tråd.. Konstigt att det verkar vara så olika för olika användare.. Jag använder Easy Carbo och mina Vallisneria växer som ogräs... Dessutom trivs algerna lika bra innan som efter...
#44 - 16 november 2007 11:48
hej hej..
jag kör med både pmdd och easycarbo, min Vallisneria växer galet mycket.... plus att akvariet luktar fisk och hav :)
har än så länge bara positiva känslor för easycarbo...
har inga alger men vet inte om det beror på carbo`n eller på mina siameser som jag stoppa i karet samtidigt som jag började dosera carbo...
#45 - 16 november 2007 12:25
Det finns inte mycket om skadeverkningar av glutaraldehyd, men det som finns antyder att fiskägg är mycket känsliga mot det - det härdar proteiner i ägghinnorna, så fiskynglen inte kan ta sig ut.

Jag tror det kan vara en bra idé att sänka till normaldos eller tillochmed halvdos medan det är ägg i karet.

Vad gäller alger, så har jag fått "vaktombyte" i mitt algakvarium: en typ av alg, som tydligen inte gillade EasyCarbo, har ersatts av en annan, som tydligen gör det för den växer som sjutton. Med andra ord tror jag inte man generellt kan säga att EasyCarbo är giftigt för alger, men det verkar vara giftigt för vissa alger.
#46 - 16 november 2007 12:44
Det possitiva med easy carbon är ju att det är så pass billigt att man tom kan använda det till större akvarium utan att bli ruinerad. ska nog testa att köra med det i mitt 540l när jag får ordning på allt.
#47 - 16 november 2007 13:30
HELT OT:
billigt? Jag tror jag betalar runt 90kr för en liten flaska 250ml.
ujuj ca 22ml per dag i 540liters = 12 dagar sen är den slut. dvs 300kr i månaden, mja, beror väl på vad man vill lägga sina pengar på.

AZUR: Testa med väteperoxid på de nya algerna?!?
#48 - 16 november 2007 13:55
1) Jag betalade 180 bagis för en liter, och normaldos är 1 ml/50 liter/dag, så om jag inte spiller för mycket räcker flaskan i ett år... Varför kör du dubbel dos förresten?

2) Väteperoxid funkar bara mot rödalger (staghorn och svarta tofsalger) mina Cladophora bleknar men så fort jag slutar dosera färgar de upp igen. Dessutom har jag ingenting emot alger så länge de inte är för långa, det är kanske inte klassiskt vackert men jag tycker det ser cool ut.
#49 - 16 november 2007 14:12
Sintei skrev:
HELT OT:

ujuj ca 22ml per dag i 540liters = 12 dagar sen är den slut. dvs 300kr i månaden, mja, beror väl på vad man vill lägga sina pengar på.

pwss tar 190:- för 1l så då blir det betydligt billigare.
tänkte testa en period för att se om det gör någon skilnad, räcker i 90 dagar
#50 - 16 november 2007 14:37
Sintei skrev:
HELT OT:

Jag betalade likt Azur 180 kr för 1 liter.. 1-2 ml/50 liter.. Jag använder 10ml/dag till mitt 400 liters kar.. 1 liter räcker därmed ca 3 månader, 60 kr/månad tycker inte jag är värst dyrt om man jämför med en CO2 anläggning...
#51 - 16 november 2007 16:30
Om man nu kan fråga så var köper man litern och har den något bäst-före datu?
#52 - 16 november 2007 16:51
Jag köpte min på Akvarieleasing här i Stockholm, men som sagts har PWSS också literflaskan.

Det finns inget bäst-före datum på flaskan (vilket, eftersom detta är en akvarieprodukt, tyvärr är lika standard som den totala avsaknaden av innehållsförteckning och varningsetikett).
#53 - 16 november 2007 19:56
sicket lurendrejeri . skall genast beställa från PWSS!:p

Man får nog särskilja begreppena lite. Jag anser 2 ml är enligt anvisningarna då jag har mycket växter. Jag förutsätter att den som bara har i 1ml/50l har få växter. Jag doserar alltså normalt. Dubbeldos för mig innebär alltså 8ml/100l.

Azur: har du testat punkmarkera dina nya alger med easycarbo? Är de "utspridda" och svåra att punktmarkera kan du, när du gör vattenbyte, blanda ut easycarbon och köra blomspruta på de påverkade områdena.
#54 - 16 november 2007 20:43
Nja, alltså, jag har verkligen inga problem med alger. Jag har massor av alger, fem centimeter tjockt på sina platser, men inga problem... ;)
#55 - 16 november 2007 21:03
Azur skrev:
Nja, alltså, jag har verkligen inga problem med alger. Jag har massor av alger, fem centimeter tjockt på sina platser, men inga problem... ;)

Hehe. Ungefär som att jag absolut inte har några problem med mina snäckor:) Och lite därför som jag inte kan tänka mig att hälla i easycarbo. Jag gillar att de städar och vill inte att de ska dö.

Undrar hur det ser ut med 5 cm tjockt lager av alger? Kan det vara snyggt?
#56 - 16 november 2007 21:41
Det går upp & ned och är väldigt mycket en fråga om tycke och smak. Efter att jag behandlade mot Columnaris blev trådalgerna lite väl glada, och alla växter dog, så just nu kan jag inte påstå att det är direkt snyggt, men så här såg det ut tidigare:
http://mikes-machine.mine.nu/temp/balls.jpg

Den alg som just nu håller på att erövra karet och bit för bit ersätter de långa trådalgerna ser rätt lovande ut, fast jag överväger ändå att plantera lite växter igen.
#57 - 16 november 2007 22:28
Shit vad snyggt! Man har ju sett ett och annat aquascape där man försökt använda alger, men det där var exceptionellt!
#58 - 16 november 2007 23:01
Två frågor

Eftersom det redovisas olika resultat för valesneria, alger och dylikt - går det att få pH i de olika resultaten - ni som lyckas med medlet - vilket pH - ni som misslyckas - vilket pH?

Om man doserar EasyCarbon - påverkar det i sig pH eller ligger ph kvar (det som är intressant att veta är vilket pH man har 10 minuter efter tillsättning och vilket pH man har när ljuset släcks?

MVH Lasse
#59 - 16 november 2007 23:34
Vad jag förstått ska inte pH påverkas av tillsats.

Hur medlet verkar vid olika pH vet jag inte.
#60 - 16 november 2007 23:40
Azur skrev:
Det går upp & ned och är väldigt mycket en fråga om tycke och smak. Efter att jag behandlade mot Columnaris blev trådalgerna lite väl glada, och alla växter dog, så just nu kan jag inte påstå att det är direkt snyggt, men så här såg det ut tidigare:

http://mikes-machine.mine.nu/temp/balls.jpg

Den alg som just nu håller på att erövra karet och bit för bit ersätter de långa trådalgerna ser rätt lovande ut, fast jag överväger ändå att plantera lite växter igen.

Har för mig att jag sätt ett liknande foto på ditt "cladophora-kar"? tidigare.
Du har alltså lyckats hålla dessa alger i schack under längre tid?
#61 - 17 november 2007 00:39
Mja, under kontroll har de aldrig varit. Jag kan inte styra dem.

Det har sett ut så där mer mindre, med en tjock tät par centimeter tjock matta av Cladophora, i nåt år, fast nu mer försöker jag hålla sanden fri och låter det inte gå så långt som på första fotot. Ibland när akvariet störs, vanligen pga att jag kör nåt experiment, får jag algexplosion med 20-30 cm långa trådar, men efter några månader är det tillbaks till nån form av jämvikt med en tät mossliknande algmatta.

Senast var det alltså Columnaris-behandlingen, där jag experimenterade med att höja salthalten i karet till 3 promille och tillsatte peroxid. Nästan alla alger dog av, och när jag slutade behandlingen och de kom tillbaks, såg det ut så här:
http://mikes-machine.mine.nu/temp/algexplosion_DSC_1950.jpg

Där kunde man ju hålla sig för skratt.

Men nästan omedelbart när jag började tillsätta EasyCarbo så började den här långa typen dö av, och ersättas av en som har en vacker grön färg, är mycket mer grenad, och bildar täta kuddar. Den har annan färg än min gamla "algmatta", men det kan vara samma art, och den älskar uppenbarligen EasyCarbo, för stänger jag pumparna så börjar den pärla.

Det är förmodligen uppenbart, men jag experimenterar mycket med mina akvarier - och gillar alger. :D
#62 - 17 november 2007 16:02
MattiasL skrev:
Men jag som har massor av Vallisneria i mitt akvarium bör kanske inte testa Easy Carbo?

Jag har ett kar med massor av vallisneria och den har inte tagit ngn skada alls efter denna kortvariga dos, däremot så blev jag av med alla sniglarna i det karet. :)
#63 - 17 november 2007 16:05
däremot kanske valisneria inte tycker om långvariga låga doser av easycarbo
#64 - 17 november 2007 17:36
Azur - har du inte möjlighet att mäta pH kontunuerligt efter dosering. Vad jag är ute efter är att få en ledtråd om medlet i sig släpper koldioxid (då bör pH gå ner tillfälligt vid dosering och gå upp vid planternas upptag) (man måste kanske överdosera då) eller om det är hela eller delar av polymeren som upptas. Det verkar råda delade meningar om detta.

MVH Lasse
#65 - 17 november 2007 20:28
I algkaret är vattnet hårt som betong, så pH rör sig inte alls, men jag skulle väl kunna testa pH i växtkaret. Tyvärr vet jag inte hur pH normalt ändrar sig där, så det är svårt att säga om det är nån ändring.
#66 - 17 november 2007 20:30
hmm, det som försvårar i ditt fall (azur) är ju att du inte har så mycket växter. Eller så har det gett oss en ledtråd. Växterna bryter ner easycarbot och frigör algdödande medel :confused:
Någon som har Malawi-kar med inga växter och använder easycarbo som algdödande medel?
Snyggt kar iallafall :p
#67 - 19 november 2007 08:10
Vi har använt easyCarbo i vårt 350liters i princip sedan vi startade det i augusti. När vi började med det så var det nästan så man såg valisnerian växa. Innan hade den inte mått så bra direkt efter uppstarten men med den här tillsatsen så växer de riktigt bra. Nu brukar vi inte mäta pH så väldigt ofta men de gånger vi gjort det så ligger pH stabilt precis omkring 7.
#68 - 20 november 2007 07:08
No Ak skrev:
Jag har ett kar med massor av vallisneria och den har inte tagit ngn skada alls efter denna kortvariga dos, däremot så blev jag av med alla sniglarna i det karet. :)

Nu syns det att valisnerian har tagit skada av för mkt EC, det tog ngn dag. En del cryptocoryn mår heller inte bra av för mkt EC,
Dessutom har en del cyano lossnat helt fr ett annat kar.
#69 - 20 november 2007 13:48
Tänkte bara tillföra mina observationer...

Har kört med EasyCarbo i 6 månader nu. Växterna växer som förväntat snabbare men inte överdrivet snabbt. Har testat dubbel och trippel doser vilket resulterade i massa dubbel från växterna. Jag tyckte mig se fiskarna andas häftigare men det var nog bara jag som var rädd för en möjlig överdosering. Men annars inga bieffekter.

Har dålig belysning och har inte använt någon gödning. Akvariet har varit tungt belastat med matning pga av yngel uppfödning. Trotts det så är de ända alger någonsin haft brun/svarta små fält 2-3mm långa 1mm breda som sitter på ett väldigt fåtal bladspetsar eller kanter.

Glömde nästan... vattnet tappa den karakteristiska akvarielukten... vilket jag tycker är synd :)
#70 - 23 november 2007 06:43
Jag undrar var den där typiska lukten kommer ifrån? Någon som vet?
#71 - 26 november 2007 12:57
Här är lite info om glutaraldehyd:
http://www.springerlink.com/content/hx07d33kyqtpefpa/
#72 - 16 december 2007 22:27
Tänkte bara visa några bilder. "Vaktombytet" i mitt kar är nästan klart nu, den mattbildande algen har nästan helt tagit tillbaka karet ifrån de långa trådalgerna.

Så här ser roten ut uppe i luften:

Dock har jag nu slutat dosera EasyCarbo till det här karet, pga att jag hade en oförklarlig förgiftningsincident för ett litet tag sedan, med bl.a. frätskador på fisk. Jag kan inte säkert säga att EasyCarbon hade nåt med saken att göra, men jag har inte hittat nånting annat, och min misstanke är att pga att jag inte har några växter har EasyCarbo halten i vattnet stadigt ökat tills det blev giftigt.
Vattenbyte gjorde att fisken tillfrisknade nästan omedelbart. Snäckor och räkor verkar inte ha tagit någon skada alls.

Fortfarande ser jag ingen effekt alls i mitt 90-liters växtakvarium.
#73 - 20 december 2007 13:13
Som jag skrev tidigare har jag kört med Easy Carbo i ett halvår. Men jag gjorde ett stopp nu på snart 3 veckor och har noterat lite.

Förutom att det växer sämre har jag börjat få skador på varje växt. Se bilderna som jämför det skadade bladet och hur bladet ska se ut.

[ATTACH]9359[/ATTACH]

Det har även börjat växa mer alger än det någonsin varit innan.

Två fiskar har dött under den sista veckan. Tror ju inte det har med detta att göra. Men ändå värt att nämna då det annars inte har dött en enda fisk sedan jag starta akvariet.
#74 - 27 december 2007 11:48
Väldigt intressant att läsa om Easycarbo i den här tråden! :)

Jag ska troligen börja använda Easycarbo, men jag undrar om någon testat om det sänker pH i ett normalplanterat akvarium som CO2 gör?
#75 - 27 december 2007 14:02
Jag har inte märkt av någon ph-sänkning hur mycket jag än velat, ligger som fastnaglat på 7 strecket, tror inte det är alls samma effekt som co2.
#76 - 27 december 2007 14:09
Synd att det inte sänker pH, ska göra om mitt kar helt och hade tänkt ha fiskar som vill ha surt vaten. Tyvärr är kranvattnet hos mig någonstans vid pH 8... [:(] Jag får väl köpa något medel för att sänka det i så fall.

Tack för svaret :p
#77 - 27 december 2007 14:49
Ja alltså, vi har väl drygt 8 i ph här i sthlm, så visst har det väl sänkts då till 7, men om det beror på Carbo vette hundan, det skulle jag väl inte ta för troligt, fast någon mer påläst kan säkert ge bättre info
#78 - 27 december 2007 14:53
mighty skrev:
Ja alltså, vi har väl drygt 8 i ph här i sthlm, så visst har det väl sänkts då till 7, men om det beror på Carbo vette hundan, det skulle jag väl inte ta för troligt, fast någon mer påläst kan säkert ge bättre info

Har du någon aning om vad som kan ha sänkt pH:t?
#79 - 29 december 2007 11:02
Mär inte pH på vatten direkt från kranen, låt det lufta i ett dygn, vattenverken tillsätter ämnen som tillfälligt håller pH't högre men är tillfälligt.

Ps. Jag lyckades döda en del fisk med överdosering av Easycarbo, så var försiktiga med det Ds.
#80 - 29 december 2007 11:06
NE skrev:
Mär inte pH på vatten direkt från kranen, låt det lufta i ett dygn, vattenverken tillsätter ämnen som tillfälligt håller pH't högre men är tillfälligt.

Ps. Jag lyckades döda en del fisk med överdosering av Easycarbo, så var försiktiga med det Ds.

easy carbo fungerar på samma sätt som flourish excel och sänker inte PH.
håll koll på KH dock, för krashar det krashar även ph.

Men doserar man som tänkt så är det inga problem med fiskarna, man behöver dock inte hälla ut 5-10 ml rakt på fisken då det är rätt starkt.
#81 - 29 december 2007 11:29
Jag vet inte om allt Stockholms kranvatten är likadant, men vårt kranvatten har inte KH och pH i balans när det kommer ur kranen: det har låg alkalinitet, och pH sjunker nästan en enhet helt spontant innan det stabiliserar sig.
#82 - 29 december 2007 13:20
Vad jag så har kranvattnet hos mig väldigt lågt KH och pH 8, men i mitt kar har jag aldrig mätt pH under 7.6 ändå...
#83 - 29 december 2007 15:20
Stockholmskt kranvatten brukar ligga på 8.5.
Annars, när jag hör att folk har pH 7.5-7.7 vad de än gör, så brukar jag misstänka att de har kalkhaltig inredning.
#84 - 29 december 2007 17:28
Jag kan inte komma på något som skulle innehålla kalk i mina kar (båda två har ungefär lika pH). Jag tror inte det beror på det..
#85 - 29 december 2007 18:28
Båda två har samma grus/sand? Det brukar vara den vanligaste kalk-källan.
#86 - 29 december 2007 18:44
Näpp, inte samma grus/sand. I det större karet har jag engelsk sjösten 5-8 mm köpt i akvarieaffär för ett antal år sedan. I det lilla karet har jag sand/fint grus i varierande kornstorlek.
#87 - 19 april 2008 07:27
Har köpt en liter easycarbo och tänkte ha det till mitt 375 liters sällskapskar, (ska jag hälla i hela flaskan på en gång eller?)

;)Nej, men allvarligt talat så har jag några funderingar.

Jag har läst genom hela denna tråden och de frågor som dykt upp är,

1. För en del så funkar det med räkor och sniglar när man häller i easycarbo, för andra inte. Min fråga är, eftersom easycarbo dödar många sorters alger så kanske sniglarna dör pga att deras huvudsakliga föda kanske består av alger, detta blir alltså lika med ingen mat för dem eller de alger de äter innehåller giftet som dödat algen. OCh därmed får de i sig "förgiftad" mat eller ingen mat alls, i stort sett då alltså. Kan denna teori stämma? Alltså måste man mata med foder istället för att sniglarna ska få sin beskärda del av ätlig mat?

Det finns ju även många andra i karet som är algätare. Kommer de alger de äter efter easycarbodosering innehålla eventuellt gift och detta lagras mer och mer i kroppen på algätande fisk?

Bara som ett rent experiment hur tror ni att en algtablett reagerar om den får ligga i ett easycarbo utspätt kar en längre tid( inte för lång tid men en ansenlig tid iaf)?

(Kan tillägga att jag inte är så insatt i kemi överhuvudtaget, så facktermerna i diskussionerna går jag ofta bet på, om nu någon tänkt använda dessa termer i sina svar/ förklaringar).

MVH NNN
#88 - 19 april 2008 10:06

1. För en del så funkar det med räkor och sniglar när man häller i easycarbo, för andra inte.

Jag har svårt att tänka mig att algerna blir giftiga. Jag tror skillnaderna helt beror på dosering; vid rekommenderad dosering eller lägre verkar easycarbo helt ofarligt för både snäckor och räkor.
#89 - 19 april 2009 19:32
Informativt:

http://www.labservice.se/varuinfoblad/303408.pdf

Är gifttigt i starka doser, men bryts ned lätt i utspädd form och lagras inte någon längre tid. "Spolas ned i avloppet".
#90 - 19 april 2009 20:05

Prick på årsdagen;)
#91 - 4 juni 2009 22:26
tufft att "organsimen" svarat i tråden ;)
Men tillbaks till topic: Finns det något bra och icke giftigt medel för mina växter istället för co2? :)
#92 - 28 oktober 2009 19:02
Väldigt intressant tråd. Har själv börjat med EC i hopp om att toffsalgerna ska ge med sig. Som ni skrivit tidigare verkar det inte vara något snällt medel och det luktar ju väldigt konstigt. Brukar öppna fönstret ett tag. Känner även lukten från akvariet. Fast då bara om man trycker ner näsan där men då kör jag ändå bara halvdos.
Första dan när jag öppnade flaskan kände jag mig nästan täppt/snuvig i näsan efteråt. Om det berodde på EC /svininfluensan eller temporär förkylning vet jag inte men något man ska vara försiktigt med är det ju helt klart!

Men hur gör ni när ni häller i skiten? Vågar ju inte köra det i mathålet då fiskar ofta är där uppe när man är i rummet. Vad händer om fisken skulle träffas av det? Känns ju inte så säkert med den höga koncentrationen som det är. Eller det kanske hinner spädas ut? Just nu lyfter jag glaset och droppar lite försiktigt vid utblåset.
#93 - 28 oktober 2009 19:59
Mina fiskar träffas ofta av det utan någon synlig effekt.
Å andra sidan, de simmar alltid i det...
#94 - 28 oktober 2009 20:18
Azur skrev:
Stockholmskt kranvatten brukar ligga på 8.5.

Annars, när jag hör att folk har pH 7.5-7.7 vad de än gör, så brukar jag misstänka att de har kalkhaltig inredning.

Skummt, då jag har pH 7.5 direkt ur kranen. Inte för att det är något negativt men.
#95 - 28 oktober 2009 20:27
flygrc skrev:
Mina fiskar träffas ofta av det utan någon synlig effekt.

Å andra sidan, de simmar alltid i det...

Fast just när man häller i är ju allt på samma ställe innan det fördelas i akvariet.
#96 - 28 oktober 2009 21:21
[FONT=Arial][SIZE=2]Intressant tråd.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=4][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=4]Formaldehyde, formalin, paraformaldehyde and glutaraldehyde: [/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=4]What they are and what they do:[/SIZE][/FONT] ;)
http://publish.uwo.ca/~jkiernan/formglut.htm

Vad jag hittade här och lite på andra ställen, som kanske är intressant är:
[LIST]
[*]Glutaralaldehyd i vattenlösningar finns normalt som polymerer och har många möjligheter till reaktioner med proteiner (dvs exempelvis levande vävnad). När en reaktion med proteiner sker bildas många leftover aldehyder som är svåra att bli av med i vävnaden. Detta förklarar delvis giftigheten hos fiskar och andra djur, antar jag.
[*]Kan användas för blekning av läder, ej viktigt här men intressant.
[*]I Sverige används största mängden glutaraldehyd som slembekämpningsmedel mot slembildande mikroorganismer inom massa- och pappersindustrin. Det används också som ett effektivt medel för desinfektion och sterilisering inom sjukvården
[/LIST]EasyCarbo och Seachem Excel; båda är ju ungefär samma sak. De innehåller ett ämne som heter Glutaraldehyd, som kan ersätta växternas behov av CO2 och dessutom reducerar det mängden alger och dess tillväxt. MEN Glutaraldehyd är mycket giftigt och kan döda bakterier (inklusive alla filterbakterier), snäckor och räkor i ett akvarium. Dessutom så är växter som tar upp karbonater (istället för CO2) (typ Anubias, Javaormbunke och några till) känsliga mot detta ämne och tar skada av det.

Gasledning regörs med detta ämne. Tur det bryts ned snabbt i vatten säger jag bara.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article60155.ece?commentsort=1
Bilagor:
#97 - 29 oktober 2009 11:58
Någon som provat att använda Glutaralaldehyd jämförande med EC?
Var kan man få tag i Glutaralaldehyd?
#98 - 29 oktober 2009 12:16
Det är Glutaraldehyd i EC så där finns inget att jämföra.
Jag tror att man har svårt att komma över Glutaraldehyd om man inte har något typ av tillstånd för sådana typer av kemikalier/produkter.
Och även om man skulle få tag i det så ska man nog passa sig lite. Är Glutaraldehyden i mer koncentrerad form än den är i tex EC så är den inte rolig att handskas med.
#99 - 29 oktober 2009 12:19
helt klart.
Bilagor:
#100 - 29 oktober 2009 16:31
heeke skrev:
Det är Glutaraldehyd i EC så där finns inget att jämföra.

Jag tror att man har svårt att komma över Glutaraldehyd om man inte har något typ av tillstånd för sådana typer av kemikalier/produkter.

Och även om man skulle få tag i det så ska man nog passa sig lite. Är Glutaraldehyden i mer koncentrerad form än den är i tex EC så är den inte rolig att handskas med.

OK så det är tvärsäkert, läst det lite fram och tillbaka och sett att det fanns en osäkerhet i om det var ren Glutaraldehyd i EC

Tänkte annars om någon kunde göra en "EC" lika prisvärt som PMDD;)
#101 - 30 oktober 2009 08:48
Ren Glutaraldehyd är det inte, men om du menar att det bara är Glutaraldehyd som är det verksamma ämnet så, Ja.
Och visst skulle man kunna göra en DIY-variant, men som sagt. Tror man behöver tillstånd för att köpa Glutaraldehyd. Och jag själv skulle aldrig få för mig att stå och blanda till detta själv. Har man tillgån till ett Kemi-labb etc, så visst...
#102 - 31 oktober 2009 10:31
Det är ju konstigt att med alla dessa löjliga EU regler som finns att man kan sälja ett sådant här medel utan någon info vad det innehåller, och utan varninstecken. Allt har ju innehållsföreteckning idag.

Annons