Easy Life vattenberedning

#1 - 18 augusti 2003 16:19
Har någon testat Easy-Life fluid filter medium http://www.easylife.nl/english/index.html?id=06&nav=vfm
Jag tror att jag i mitt tidigare akvaristliv [;)] testade något liknande medel och den var dunderbra! Vattnet blir alldeles mjölkigt när man tillsätter det, men allt klarnar upp på ett antal timmar, beroende på hur mycket skit som ska tas om hand. Det blir verkligen kristallklart vatten.

Hittade den i sortimentet på de tyska Webbutikerna och funderar på att beställa nästa gång.
#2 - 15 oktober 2006 17:48
Easy-Life Filtermedium - bra/dåligt?

Väcker liv i denna gamla tråd eftersom jag inte hittar någon info här på zoopet...

Pwss gör reklam för Easy-Life filtermedium och säger att det ska vara mycket bra.

Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av produkten?

Mer info finns på:
http://www.easylife.nl
#3 - 15 oktober 2006 17:51
Jag använder det vid nyinsättning av fisk samt vid transporter. Tycker det håller vad det lovar.
#4 - 15 oktober 2006 17:52
Jag använder detta till mina diskusar.SUPERMEDEL,köp fem liters dunk,mycket billigare.ca 550-650kr.räcker till 150000liter tror jag.Vattnet blir verkligen kristallklart av detta.samt mineralberikat.

lennart
ds många diskusnördar kör med detta.då är det bra!!
#5 - 15 oktober 2006 18:08
Jag använder detta till mina diskusar.SUPERMEDEL,köp fem liters dunk,mycket billigare.ca 550-650kr.räcker till 150000liter tror jag.Vattnet blir verkligen kristallklart av detta.samt mineralberikat.

Var hittar man 5 liters dunkar till det priset?
På aquaristic.net kostar den ju ca 700 kr + frakt!

Var hittar man bra priser på produkten i Sverige?
Jag har inte hittat den på pwss.se ännu...
#6 - 30 oktober 2006 12:28
vill väcka liv i denna tråden igen :)

Fick upp ögonen för Easy life och ni som provat verkar säga att den håller vad den lovar.

Vart kan man få tag på den billigast?
#7 - 30 oktober 2006 16:32
Medlet tycks inte innehålla kemikalier, bakterier eller ezymer, är det bara vatten tro?
#8 - 30 oktober 2006 16:44
Jag startade om mitt Tanganyika-akvarium igår. Flyttade om all sten, gjorde rent ena filtret och satte i en hel grupp Leptosomor. Doserade enl. flaskan och mjölkvitt va ju bara förnamnet..

Idag, helt klart vatten. Fiskarna verkar vara må bra, dom honor som tuggade redan i påsen tuggar fortfarande! Så hittils verkar det vara en bra produkt..
#10 - 30 oktober 2006 18:11
Jag gjorde ungefär samma som dig för ett par månader sedan Torstenson. Det som skiljer din rokad från min var att jag flyttade karet från ett rum till ett annat och så använde jag inte något dundermedel.

Efter flytten var vattnet tokgrumsigt. Dagen efter var det kristallklart. De tuggande cikliderna tuggade fortfarande och inga av fiskarna blev sjuka vid flytten. Detta helt utan andra kemikalier än h2o och några droppar pmdd.

Ahaaa, nu vet jag......Det var pmdd som gjorde det!! Det skyddar fiskarna mot sjukdomar, gör att de växer bättre, leker mera och får större ungar. Dessutom göder det växterna, det är jag helt säker på.
MVH
Magnus
#12 - 30 oktober 2006 18:40
easy life = hokus pokus mambo jahambo
#13 - 31 oktober 2006 19:49
kanotisten skrev:

Vart kan man få tag på den billigast?

Tyvärr verkar det ju inte vara så många som har erfarenhet av Easy Life?
Produkten finns iaf hos pwss.se nu.

Har du hittat den till bättre pris hos någon annan butik?
#14 - 1 november 2006 05:37
Jag har nu beställt en liter och funkar det inte så är det inte första (troligtvis inte heller den sista) gången jag lagt pengar på något fullständigt onödigt...
Dock frågar jag mig varför ett företag som pwss skulle blåsa ut allt vad rykte de har genom att rekommendera en verkningslös produkt. Snabba pengar är ju trots allt sämre än en jämn strid med dem.

/J
#15 - 1 november 2006 08:19
Det låter helt enkelt för bra. Enligt reklamen verkar det lösa alla problem som tänkas kan och några till. Tycker det låter som bantningsmedlen ungefär. Vore medlet så bra som reklamen säger borde de kunna prestera riktiga vetenskapliga bevis, men de anger inte ens vilka de verksamma ingredienserna är.
#16 - 1 november 2006 21:26
...men de anger inte ens vilka de verksamma ingredienserna är.

Men det gör iofs inte Coca Cola heller... ;)
#17 - 1 november 2006 21:37
Men det gör iofs inte Coca Cola heller... ;)

det är ett väldans bra rostlösningsmedel
mvh janne
#18 - 21 december 2006 05:36
Nu har jag testat det och kan inte säga att jag såg någon förändring på vattnets "klarhet" däremot så inverkade det (troligtvis) negativt på ett av mina kar där hela populationen sopades bort över en natt :( . Det var ett 60-70liters kar med ett väl inkört ytterfilter (mao, inte rengjort på ca 1 år). Populationen bestod dock endast av ett tiotal guppies och 4-5 mindre ancistrus.
Jag gjorde ingen mätning av vattenvärden (tyvärr) så den direkta orsaken är oviss. Dock var den enda förändringen i skötsel att jag tillsatta easylife vid ett vattenbyte.

När jag språkade med en lokal zoohandlare (köpte det inte där utan på pwss) så sa han att han har haft olika resultat med easylife allt från verkningslöst till att bryta ner amoniak på kort tid. Jag kör inte easylife mer innan jag vet vad som finns i och vad som är de verkningssamma substanserna.

/J
#19 - 24 december 2006 23:10
Jag körde i en rejäl dos easylife i mitt 720l kar i samband med att jag släppte i ett stim med vildfångade corydoras Julii.
Dessa kom direkt från grossist,ner i mitt 720l.
Detta är en månad sedan,gissa vad jag har nu??
Joo,massor av corydoras julii yngel..
Ganska fantastiskt va!!utan att göra annat än tillsätta easylife i vattnet!!
Har inte provat någonting för att få lek på dessa då de går med diskus samt ancistrusar.
Nu vill ju jag hävda att detta är easylifes förtjänst att de kom till lek direkt!
#20 - 24 december 2006 23:41
Det kan inte bero på att du har, i övrigt, goda förutsättningar till corydoraslek?

/J *fortsättningsvis skeptisk*
#21 - 28 december 2006 00:00
Jag använder Nutrafin AQUA plus vid vattenbyte kristallklart vatten

Annons