Easy Life - PMDD who knows

#1 - 23 januari 2008 19:55
:confused:någon som har koll på om man kan använda båda?eller är det "same same but different" :O)....
och om man kan/ska/bör använda båda ska man då vänta med att häva i det ena eller andra medlet, eller ska man ta det samtidigt? någon som vet...?
#2 - 23 januari 2008 20:08
Easy Life har en rad olika produkter så du måste nog specificera dig lite :)
#3 - 23 januari 2008 20:12
det dära flytande filtermedium :O)
#4 - 23 januari 2008 20:23
heh.. tror du ska läsa på lite. Sök på "PMDD" här på zoopet.

pmdd är ett växtgödningsmedel, tänkt för kontinuerligt bruk. Det är ingen hit att börja ge PMDD och sen sluta för det triggar bara alger. Som att stjäla godis från småbarn, det blir en massa oväsen och trassel. :D

"Flytande filtermedum" är bara en bakterie"bomb" man använder vid enstaka tillfällen om man startar upp ett nytt akvarie, eller har medicinerat kraftigt. Det kan INTE ersätta ett riktigt filter, det fyller bara ett befintligt filter med goda bakterier. Finns i många olika fabrikat (och preparatets reella effekt är omdiskuterat, men "better safe than sorry" och det skadar iaf inte)

Så för att svara på din fråga: Ja, du kan använda båda men de har helt olika syften. [:-46]
#5 - 23 januari 2008 20:44
jodå använder PMDD och jag stjäl godis, inte bara från barn :O)

angående easy life står det så här på PWSS: Easy-Life flytande filtermedium är 100% naturligt och säkert.
Det innehåller inte kemikalier, bakterier eller ezymer.
Det är lämpligt för söt och saltvattensakvarium, dammar och paludarium.
Easy-life behandlar och förebygger problem.
Använd produkten när du köper ny fisk, underhåller akvariet, vid nystart av akvarium, vid transport och karantän, för förbättring av vattenkvaliten, för att hålla vattnet stabilt etc.
så jag ändrar frågan lite:
tar det bort effekten av PMDD månne?
#6 - 23 januari 2008 21:34
App app app.. var nu snäll och ge tillbaka godiset, mina öron spricker! :D

Nej, det ska inte göra skillnad vad jag vet.

Men en fundering bara.. om det inte innehåller kemikalier, inte bakterier (vilket det borde göra om det ska vara ett flytande filtermedium) och inte heller enzymer, vad innehåller det då? Vatten och sockerlösning? Är det öht värt att köpa?

Det finns ju ett gäng andra vattenberedningsmedel som har en skyddande effekt att köpa isf, men då heter de just vattenberedningsmedel och inte "flytande filtermedium".
#7 - 24 januari 2008 07:25
FREE GIFT!!! Today Only The Invinceble Instant Aqua Spunge It's Yours for Only 0,99$

Låter som en väldigt dyr flaska med destillerat vatten, jag måste erkänna att jag är lätt skeptisk, får du med något produktblad om du köper den så ska det finnas en innehållsförteckning, den får du gärna dela med dig..
#8 - 24 januari 2008 08:02
PWSS har en gammal artikel från 2006 om Easy Life FFM (se nedan), det låter som ett undermedel och med tanke på att det inte innehåller varken kemikalier, bakterier eller enzymer kan det ju inte vara annat än destillerat vatten som någon sa i tråden :). Men på hela Zoopet så måste väl någon ha erfarenhet av produkten?

[COLOR="DimGray"]
EASY-LIFE FLYTANDE FILTERMEDIUM

Easy-Life flytande filtermedium är 100% naturligt och säkert. Det innehåller inte kemikalier, bakterier eller ezymer. Det är lämpligt för söt och saltvattensakvarium, dammar och paludarium.

Easy Life behandlar och förebygger problem. Använd prudukten när du köper ny fisk, underhåller akvariet, vid nystart av akvarium, vid transport och karantän, för förbättring av vattenkvalitén, för att hålla vattnet stabilt, etc.

Vatten & Easy Life:
-Gör vattnet kristallklart
-Stimulerar Bio-filteraktiviteten
-Håller vattenkvalitén stabil; Tar bort tungmetaller, ammonium
-Tar bort kemikalier
-Binder upp rester av fiskmedicin
-Tar bort klor, kloramine
-Motverkar och bekämpar alger
-Saktar ned uppbyggnaden av fosfat, nitrat
-Avlägsnar farliga bakterier
-Stimulerar uppbyggnaden av nyttiga bakterier
-Avlägsnar dålig lukt
-Tillför syre.

Fiskar & Easy Life:
-Eliminerar och motverkar stress
-Förbättrar den fysiska motståndskraften
-Fiskarna visar sina färger starkare;- Fiskarna blir livligare
-Fiskarna äter mer
-Fiskarna tillfrisknar fortare efter sjukdom
-Förkortar karantänstiden
- Förebygger dödsfall vid transport
-Assisterar vid läkandet av bakteriella intektioner
-Förhindrar bakteriella infektioner
-Skyddar fiskarnas slemlager
-Förbättrar lekvilligheten
-Yngel växer dubbelt så fort.

Växter & Easy Life:
-Tillför essentiella mineraler/spårelement
- Gödslar växterna
-Förbättrar näringsupptagningsförmågan.

Koraller & Easy Life:
-Befriar saltvattnet från giftiga ämnen
-Koraller växer fortare och bättere
-Förebygger dödlighet under transport

ANVÄNDNINGSOMRÅDE OCH DOSERING UNDERHÅLL

Första gången: Normal dos. Därefter: halv till normal dosering månadsvis. Vid
vattenbyte: Normal dos för det nytillsatta vattnet.

INKÖP/STRESS HOS FISK-LÄGRE DJURVÄXTER- KORALLER

Tillsätt normaldosen. Fiskar, lägre djur: Behandling/förebyggande av stress, avgiftninga av vattnet. Koraller, växter: För gödning, tillväxtföbättring, avgiftning av vattnet. Stor stress/skadat slemlager/sjukdom: dubbla eller tredubbla doseringen för snabbt resultat.

BORTAGNING AV MEDICIN, KEMIKALIER
För borttagninga av kemikalier och medicinrester: tillsätt dubbel eller tredubbel dos för att få ett exelent resultat.

ALGER
Tag först bort alla synliga alger (även från glaset). Byt halva vattnet och tillsätt dubbbel dos. Gör om samma sak om algerna återvänder. Om problemet är beständigt: Lös det framkallande problemet först (övermatning, fel sand/grus på botten, fel belysning, igensatt eller dåligt fungerande filter, etc)

ANVÄNDNING VID MEDICINERING
Om det redan finns Easy-Life i vattnet: byt 1/2 av vattnet, tillsätt medicinen, efter behandlingen tillsätts dubbel dos för borttagning av medicinrester effektivt.

FÖRBÄTTRING AV VÄXTLIGHET
För bättre tillväxt av växter - koraller - lägre djur: tillsätt normal dos dag 1 och dag 7. Därefter halv till normal dos varje månad som underhåll.

SYNBAR AKTIVITET: KLARNINGSTID I SÖT OCH SALTVATTEN
Vid tillsatts av Easy-Life blir vattnet grumligt. Detta är ett tecken på att produkten arbetar. Mängden av föroreningar i vattnet avgör hur lång tid det tar för vattnet att klarna. Små akvarium som fyllts med nytt vatte klarnar på 2-4 timmar. Sötvattenakvarium behöver 4-16 timmar för att klarna, men det kan ta upp till 72 timmar om det finns mycket föroreningar i vattnet. Marinakvarium klarnar normalt på 2-4 timmar men kan ta upp till 24 timmar.

Mycket mer info på: www.easylife.nl[/COLOR]
#9 - 24 januari 2008 08:24
Kväkare, trodde i mitt enfald att produkten borde falla under djurhållning/medicin men det finns inte ett vitten av information rörande innehållet i flaskorna.. Vattnet förblir grummligt så länge produkten arbetar, absorberar(kapslar in?) gifter, kemikalier och bakterier, tillför mineraler och spårelement samt gödslar och tillför syre?? vad har vi som inte är en kemikalie som gör alla dessa saker?? HOKUS POKUS!
#10 - 24 januari 2008 08:37
Hej, om du bor i stockholm eller solna behöver du vad jag vet inte använda något vattenberedningsmedel (som easy life) alls. Detta är ju tänkt att neutralisera skadliga ämnen i kranvattnet, men har du bra kranvatten behövs inte det. Däremot KAN man tillsätta det om man vill vara extra beskyddande mot sina fiskar.

Man tillsätter vattenberedningsmedel i det vatten man ska hälla i akvariet, vid ett vattenbyte. Jag tillsätter mitt medel i hinkar med kranvatten, innan jag häller vattnet i akvariet. Jag byter 20% en gång i veckan, cirka.

OM du bestämmer dig för att använda vattenberedningsmedel så finns ett annat medel som jag har provat, det heter "Nutrafin Aqua Plus" och finns i en del djuraffärer. Jag har även provat "Aqua safe" som fungerade bra. Men jag bor alltså i en kommun där man bör använda vattenberedningsmedel, jag tror inte du behöver det i din kommun (är från solna själv).

PMDD är däremot något helt annat, växtgödningsmedel som någon redan har sagt. Det som är bra med PMDD är att det innehåller makroämnen som växterna behöver. Det går bra att använda PMDD samtidigt som vattenberedningsmedel.

Så mitt svar på din fråga är: Ja, det går bra att använda PMDD-gödning samtidigt som vattenberedningsmedel, men välj helst något annat vattenberedningsmedel än easy-life. Du kan hälla i vattenberedningsmedel och PMDD i vattnet du har tänkt hälla i akvariet :)
#11 - 24 januari 2008 08:37
starmaker skrev:
:confused:någon som har koll på om man kan använda båda?eller är det "same same but different" :O)....

och om man kan/ska/bör använda båda ska man då vänta med att häva i det ena eller andra medlet, eller ska man ta det samtidigt? någon som vet...?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=108313
#12 - 24 januari 2008 08:39
Kväkare, trodde i mitt enfald att produkten borde falla under djurhållning/medicin men det finns inte ett vitten av information rörande innehållet i flaskorna.. Vattnet förblir grummligt så länge produkten arbetar, absorberar(kapslar in?) gifter, kemikalier och bakterier, tillför mineraler och spårelement samt gödslar och tillför syre?? vad har vi som inte är en kemikalie som gör alla dessa saker??

Om du vill vara säker på att du tillför dina växter näring så skulle jag rekomendera att du läser in dig på PMDD.

Faktum är att reklam och statistik är fantastiska instrument för att bevisa saker
och jag skulle gärna kika närmare på easy-life's ffm video om dom har någon, men tills dess så håller jag till godo med den här..
#13 - 28 januari 2008 11:56
Jag tror det kan vara klokt att göra vattenbyte med EasyLife eller annat vattenberedningsmedel 3-4 timmar innan man tillför växtgödning. Svårt att veta om vattenberedningsmedel slår ut växtnäringen eller ej. Jag har kört en del med EasyLife tidigare men ju mer växter jag tillförde akvariet desto stabilare vattenvärden och friskare fiskar fick jag. Nu kör jag helt utan vattenberedningsmedel och fiskarna mår lika bra för det. Jag tillför PMDD direkt vid vattenbyte.

Hurvida det fungerar bra för andra att köra utan vattenberedningsmedel låter jag vara osagt men växter har ju en del filtrerande/renande effekt på vattnet.

Annons