Easy-Life och PMDD

#1 - 2 juni 2007 15:09
Jag har ganska nyligen startat upp ett 200-liters akvarium som innehåller några få invånare än så länge, samt massvis med små kolstenar med javamossa bunden med fiskelina på, samt några tussar javaormbunke. Tanken är att det ska bli en härlig grön burk med långsamväxande ormbunkar och mossa - lite trolskt, och mycket räkor. Javamossan har inte börjat växa på stenarna än eftersom jag fixade det hela igår.

Försöker lära mig en massa och har stött på två "medel" som jag ville börja med och som lät spännande. Easy-Life samt PMDD. Har en flaska Easy-Life, som jag pytsade i igår enligt anvisningar vid mitt andra 30%-iga vattenbyte (en gång i veckan hittills). Jag har även mina påsar med PMDD som jag tänkte blanda till och dosera enligt anvisningar för att få en grön skön burk.

Men nu läste jag att Easy-Life kan neutralisera PMDD. Jag ville gärna prova båda medlen, och därför tänkte jag att ett schema a la varannan vecka PMDD / Easy-Life kunde funka, eller kanske fyra veckor (en gång i veckan) PMDD och fyra veckor Easy-Life???

Är min tanke helt bisarr? Hur skulle ni ha gjort för att få ett grönt trollakvarium med mossa och ormbunkar?

Tänkte göra ca 30% vattenbyte varje eller varannan vecka. Men nu läste jag en tråd som förespråkar inga (noll) vattenbyten. Jag är lite förvirrad och vet inte hur jag ska komma igång med min burk bäst.

Just nu bor förresten sex Corydoras Sterbai, två filterhandsräkor, en Ancistrus samt en Kuhliiål däri. Inte så många invånare än så länge alltså.

Lite tips och hjälp? Ska jag slänga flaskan med Easy-Life? Påsarna med PMDD? Är alltså ute efter tips på uppstartsmetod samt sedan skötselrutiner vattenbyte/gödning. Tack på förhand.
#2 - 2 juni 2007 17:41
Vad är det för EasyLife? Det är ju märket som heter EasyLife, vad är det för modell? Är det ProFito eller Easy-Carbo?
Om det är Easy-Carbo så dödar den javaormbunkar och mossa! dessa växter är mkt känsliga mot detta ämnet (Polyglutharaldehyd) och dör om du har det i vattnet.
ProFito kör jag med tillsammans med KNO3, KH2PO4, MgSO4 och K2SO4. Jag vet faktiskt inte om det neutraliserar, har inte hört något om det iaf.... Källa?
I mitt kar har det hänt lite konstiga saker, där jag anvder ProFito och Easy-Carbo. Räkor har dött och jag har högt PO4, men ändå prickalger och bristsymptom av PO4 :confused:
Är det någon som hört att EasyCarbo's medel ska neutralisera eller påverka PMDD?
#3 - 2 juni 2007 17:57
Det är detta Easy-Life jag pratar om:
http://www.easylife.nl/english/index.html?id=06 , dvs "flytande filtermedium". Skall tydligen vara bra mot/för det mesta, men en hel del människor tror inte på det. Jag fick det dock rekommenderat på akvarieaffären här hemma där jag anser att personalen är riktigt nördigt kunniga. Så jag ville gärna prova.

Att Easy-Life skulle slå ut gödning fick jag hintat i den här tråden på Zoopet: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=100275&highlight=easy-life . Kanske mer en spekulation (eftersom det neutraliserar tungmetaller - alltså oxå järn, mineraler osv??)

Jag vet inte. Som helt ny på växtakvarier undrade jag bara hur jag nu ska gå till väga med mina två medel samt mina visioner som "troll-akvariet".
#4 - 2 juni 2007 20:05
Jag kör både easylife och pmdd, och jag kör låt säga vattenbyte på söndag så då pyttsar jag i easylife då, sen på måndag morgon pyttsar jag i pmdd för då har det mesta bundits av easylifen och då funkar det att köra i pmdd efter som då har easylifen gjort det mesta redan av sitt jobb......
#5 - 2 juni 2007 20:31
Ok, så bara man väntar en eller ett par dagar emellan då? Hur tycker du att
det fungerar med Easy-Life? Är det humbug eller gör det skillnad?
#6 - 3 juni 2007 01:12
is 100% natural & safe

does not contain any chemicals, bacteria or other organic additives
Säkert båg eftersom flaskan antagligen innehåller vaccum! :)

Ingen aning hur den fungerar men om någon kunde berätta det eller läsa vad som står skrivet på flaskan så blir jag glad.
#7 - 3 juni 2007 08:29
Jag tycker det fungerar kanon, har kristalklart vatten i mina akvarium. Jag va också väldigt skeptisk till easylife och det va dessutom dyrt men fick en test flaska av djuraffären där ja bor, och ja jag vart klart impad. Så nu köper jag bara det och så har jag gjort upp med han så jag köper det billigare på lösvikt så att säga. Kan rekomenderas......
#8 - 3 juni 2007 09:10
GasseG skrev:
Säkert båg eftersom flaskan antagligen innehåller vaccum! :)

Ingen aning hur den fungerar men om någon kunde berätta det eller läsa vad som står skrivet på flaskan så blir jag glad.

http://www.gibbon.se/archive/documents/Artikelinfo/EasyLife%20brochyr.pdf
#9 - 3 juni 2007 10:43
Jag kör med AquaSafe. Det kanske är sämre/inte har lika bra effekt som helhet? Kanske värt byta till Easylife? Någon som jämfört?
Bilagor:
#10 - 3 juni 2007 16:54
Det står ju bl a annat att Easy-Life motverkar uppbyggnad av Nitrat och Fosfat samt binder tungmetaler. Men PMDD-ingrediensen KNO3 är väl Nitrat och KH2PO4 är väl fosfat och NutriSI innehåller väl järn och mineraler? Samtidigt ska ju Easy-Life göda växterna, och jag har hört folk som provat allt - tills de till sist provat Easy-Life, och då har växterna fått fart!

Det brukar ju finnas jättemånga keminördar på detta forum. Själv är jag inte alls kunnig, så jag tänkte att jag skulle fråga.. Ingen som har några tips?

Avråder ni från t ex ett avlösande schema mellan medlen, som min tanke var, eller tror ni att min befaran är obefogad?

Ville ju så gärna prova båda medlen i uppstart av mitt nya projekt, men frågan är.... *fundera*

Till Pegrasus: Eay-Life skall vara bättre enligt _reklamen_. Sen får man väl alltid ta allt med en nypa salt och prova sig fram. Frågan är hur det reagerar med PMDD, osv
#11 - 3 juni 2007 21:12
Ok, jo enligt reklamen brukar ju det mesta vara bäst :) . Jag har inte börjat med PMDD ännu. Kör med Sera Florena för tillfället. Får väl se vad ni kommer fram till rörande detta här. Mitt kar är ju ganska nystartat så jag avvaktar tills all kemi har stabiliserat sig och löser näringsproblemen om/när de dyker upp, eller snarare försöker optimera dessa efter hand när balans uppstått.
#12 - 3 juni 2007 23:06
kaj.p skrev:
Tack kaj, men det står ändå inte vad som finns i denna magiska flaska.
#13 - 4 juni 2007 19:34
Det är som jag skrev i mitt tidigare inlägg om varför jag kör pmdd dagen efter för då har easylifen bundit det mesta av metaller och då funkar det fint att pyttsa i pmdd. Funkar kanon i alla fall för mig. Jag kör det i mina 3 akvarier och det växer som bara den i dom. Fast i mitt 240l har jag kraftiga svävalger sen min pump gick sönder....
#14 - 4 juni 2007 20:26
Tror inte Easy-Life avslöjar vad de har i. Det är hemligt. Fast vad fasen - detta är ju the almighty och anarkistiska Internet! Affärshemligheten borde ju ha läckt ut snabbare än kvickt :D :D
#15 - 4 juni 2007 21:33
aelva skrev:
Tror inte Easy-Life avslöjar vad de har i. Det är hemligt. Fast vad fasen - detta är ju the almighty och anarkistiska Internet! Affärshemligheten borde ju ha läckt ut snabbare än kvickt :D :D
*hehe* Ja jag skrattar alltid lika gott när de skriver "utan kemikalier"....dumma amerikaner svävar förbi mitt inre öga :D. Men här finns inga enzymer eller bakterier heller så då undrar man oroligt; vad i hela friden innehåller den då!?? Om man inte räknar vatten som en kemikalie pga dess vanliga förekomst så skulle det kanske kunna vara det!
#16 - 4 juni 2007 22:05
Använder alltid EL i nystartade kar. Jag har ingen bottenbeläggning o bra vatten Dag två får jag bottensuga upp bra mycket fällningar.
Då Gasse G vad är det jag suger upp?? Måste man veta det? Helt klart har det kommit ur vattnet. :) Sedan när du funderat färdigt på så kan du titta på en ny tysk kanon produkt som heter aqua kraut:D
#17 - 4 juni 2007 22:25
Ja bara för att förtydliga så visst tror jag att produkten fungerar men nog innehåller den någon braig kemikalie. Verkar ligga i tiden att blåljuga för konsumenten tyvärr....nä fram för totalsyntetiska produkter.
#18 - 4 juni 2007 23:18
GasseG skrev:
Ja bara för att förtydliga så visst tror jag att produkten fungerar men nog innehåller den någon braig kemikalie. Verkar ligga i tiden att blåljuga för konsumenten tyvärr....nä fram för totalsyntetiska produkter.

Visst kör på Brukar alltid säga till dem som gnäller gör något eget då.:)
Ser fram emot "GasseG total water cleening" 5 liter på obs ica för tian.:D:D
#19 - 5 juni 2007 05:28
kaj.p skrev:
Visst kör på Brukar alltid säga till dem som gnäller gör något eget då.:)

Ser fram emot "GasseG total water cleening" 5 liter på obs ica för tian.:D:D
*Hmm?* Det här företaget har gjort något som jag aldrig hade klarat på överskådlig tid + att min produkt förmodligen hade varit 10 ggr dyrare. När deras produkt gör klart vatten i karet så kommer min produkt att ge ett svagt grå-rosa skimmer i karet :D. Så jag gnäller inte på produkten, jag beklagar mig över att reklam går ut på att ljuga så mycket som möjligt.

Förstår inte vad det är jag kan göra bättre kaj? Reklam......eller vad menar du?
#20 - 5 juni 2007 06:05
Hehe GasseG var mest ironisk. :p Men som vanligt här på zoopet så recenceras en produkt utan man har testat den. Visst man kan tycka Easy Life är bra eller dåligt men tycker ändå att en förutsättning för att recencera borde vara att man själv testat. För egen del ser jag att det blir stora utfällningar, vattnet blir klarare o fisken mår prima. Det räcker för mig. Vad det sedan innehåller är mindre viktigt. Det är mycket annat jag köper som jag inte har en aning om vad det är gjort av. T.ex flingfoder eller pellets.:D

Annons