Jag har ganska nyligen startat upp ett 200-liters akvarium som innehåller några få invånare än så länge, samt massvis med små kolstenar med javamossa bunden med fiskelina på, samt några tussar javaormbunke. Tanken är att det ska bli en härlig grön burk med långsamväxande ormbunkar och mossa - lite trolskt, och mycket räkor. Javamossan har inte börjat växa på stenarna än eftersom jag fixade det hela igår.
Försöker lära mig en massa och har stött på två "medel" som jag ville börja med och som lät spännande. Easy-Life samt PMDD. Har en flaska Easy-Life, som jag pytsade i igår enligt anvisningar vid mitt andra 30%-iga vattenbyte (en gång i veckan hittills). Jag har även mina påsar med PMDD som jag tänkte blanda till och dosera enligt anvisningar för att få en grön skön burk.
Men nu läste jag att Easy-Life kan neutralisera PMDD. Jag ville gärna prova båda medlen, och därför tänkte jag att ett schema a la varannan vecka PMDD / Easy-Life kunde funka, eller kanske fyra veckor (en gång i veckan) PMDD och fyra veckor Easy-Life???
Är min tanke helt bisarr? Hur skulle ni ha gjort för att få ett grönt trollakvarium med mossa och ormbunkar?
Tänkte göra ca 30% vattenbyte varje eller varannan vecka. Men nu läste jag en tråd som förespråkar inga (noll) vattenbyten. Jag är lite förvirrad och vet inte hur jag ska komma igång med min burk bäst.
Just nu bor förresten sex Corydoras Sterbai, två filterhandsräkor, en Ancistrus samt en Kuhliiål däri. Inte så många invånare än så länge alltså.
Lite tips och hjälp? Ska jag slänga flaskan med Easy-Life? Påsarna med PMDD? Är alltså ute efter tips på uppstartsmetod samt sedan skötselrutiner vattenbyte/gödning. Tack på förhand.