022helpek skrev:Nyfiken på vad dessa flaskor har för aktiva ämnen. kort sagt hur fungerar de
022helpek skrev:Men på nitrivec står det ganska bestämt att det är nitritnedbrytare div nitrogena bakterier i flaskan... falsk marknadsföring...
022helpek skrev:hmm jag intressant - jag hade nämligen än JÄTTE spik - omättbart (färgen var mörkare än 100mg/L som mitt Aqua Marin dropptest har som övre mätgräns. testade med referensen och den visade 30mg/L) gjorde då ett 50% vattenbyte och sedan testade jag nitriten - sjönk ner till mätbara värden 100mg/L . Var till min handlare som rekommenderade att vi använder 1 flaska nitrivec. Därefter byte jag 25% varje vecka med tillsats av nitrivec och även Tropicas växtnäring. På 2 veckor från spiken var nitrit värdena inom normalskalan runt 0,02mg/L vilket mina fiskar tål utan problem. Nitrit värdet håller sig stabilt. Min erfarenhet av mina dagliga mätningar stöder det du säger om nitrivec inte är direkt verkande -för då borde jag sett en säkning inom någon timmer men man såg ingen förändring förrän det gått 12 timmar. hmm... intressant...
Jonasroman skrev:Jag tror inte nitrivec kan innehålla ngt som bara ger näring åt nitrifikationsbakterierna....näringen, dvs ammonium o nitrit, finns ju i karet och är ju så att säga problemet...att det finns för mkt av den. I övrigt så är ju nitrifikationsbakterierna autotrofa, så flaskan kan ju inte innehålla ngn organisk kolkälla, i alla fall inte om man utlovar selektiv tillväxt av just nitrifikationsbakterier.
Det finns två lösningar tror jag...antningen innehåller flaskan vanliga heterotrofa bakterier, samt kanske också en lite skvätt organisk kolkälla...och då är det alltså inte nitrifikationen man stimulerar över huvudtaget, utan tillväxt av endast de heterotrofa bakterierna. När vilka bakterier som helst förökar sig konsumerar de ammonium för att bygga upp ny cellvävnad etc...sk assimilation. Det borde vara på detta sätt som flaskans innehåll sänker ammonium om det inte rör sig om nitrifikationsvägen.
Eller, så är det den egentliga nitrifikationen som stimuleras, men isåfall innehåller flaskan verkliga nitrifikationsbakterier. Jag tror ganska säkert att man kan ha sådana bakterier på flaska...ibland i sporform för att få längre hållbarhet. Syret får ju bakterierna sen när dom kommer ner i karet, i sporformen överlever dom antagligen ett tag i flaskan.
Bentonitleran funkar lite som aktivt kol...den binder organiskt material, som därmed klumpar ihop sig till större partiklar, som sedan fastnar i det mekaniska filtret eller proteinskummaren om det är saltvatten.
/Jonas
Kjell Fohrman skrev:Jag vet inte om det går att få tag på i Sverige - men jag har testat Dupla Bacter och det fungerar alldeles utmärkt.
Detta preparat är i och för sig till för att få igång bakteriekulturen snabbt (vilket det också får), men jag har också använt det för att få bort nitrit och med dubbel dos så försvinner all nitrit på 1-2 timmar. Jag minns dock inte vad det innehåller, bara att det fungerar
Vattenbyten är jag lite skeptisk till om man vill ha bort nitrit - åtminstone om man byter med kranvatten. Jag har varit med om att nitriten kommer tillbaka med dubbel kraft några timmar efter ett vattenbyte.
022helpek skrev:Hmm varför - är det för den höga halt av nitrit som kan finnas i kranvatten (typ visa områden runt Malmö med höga NO(x) utläpp och konstgödning eller är det någon annan faktor?
Själv har jag kollat mitt eget kranvatten för att få en referense. Värdet var omättbara mängder nitrit och nitrat med Tropic marin test. Skulle vattenbyten med detta vatten oxå medföra fördubbling av nitrithalten på några timmar...
( JAG VET jag skrev fel namn tidigare -#Hänger med huvudet#, så går det när man är en trött och inte orkar kolla)
022helpek skrev:Hmm varför - är det för den höga halt av nitrit som kan finnas i kranvatten (typ visa områden runt Malmö med höga NO(x) utläpp och konstgödning eller är det någon annan faktor?
Själv har jag kollat mitt eget kranvatten för att få en referense. Värdet var omättbara mängder nitrit och nitrat med Tropic marin test. Skulle vattenbyten med detta vatten oxå medföra fördubbling av nitrithalten på några timmar...
( JAG VET jag skrev fel namn tidigare -#Hänger med huvudet#, så går det när man är en trött och inte orkar kolla)
Kjell Fohrman skrev:Jag vet inte om det går att få tag på i Sverige - men jag har testat Dupla Bacter och det fungerar alldeles utmärkt.
Detta preparat är i och för sig till för att få igång bakteriekulturen snabbt (vilket det också får), men jag har också använt det för att få bort nitrit och med dubbel dos så försvinner all nitrit på 1-2 timmar. Jag minns dock inte vad det innehåller, bara att det fungerar
Vattenbyten är jag lite skeptisk till om man vill ha bort nitrit - åtminstone om man byter med kranvatten. Jag har varit med om att nitriten kommer tillbaka med dubbel kraft några timmar efter ett vattenbyte.
bossep skrev:Mycket intressant iakttagelse som jag också haft. Jag ser 2 förklaringar på detta. Det finns något i kranvattnet som gör att testerna visar fel. Du har själv nämnt detta i samband med lågt Kh.
En annan teori är att de bakteriedödande ämnen som tillsätts kommunalt vattnet slår ut en del av bakteriefloran i både akvarium och filter. Om du fick Nitrit och inte Ammonium så var det den bakterie familjen som omvandlar Nitrit till Nitrat som slogs ut medan de som omvandlar Ammonium till Nitrat överlevde.
Ett tredje alternativ kan ju vara som någon nämnde att det redan fanns nitrit i vattnet du fyllde på med.
Kan jag gissa att detta var ett Malawi eller Tanganyika kar?
Kjell Fohrman skrev:Om du syfter på att jag skriver att vattenbytena i sig kan leda till ännu högre nitrithalten i akvarium - så vet jag inte varför, bara att det har hänt ett par gånger.
Det är därför bättre att istället byta med vatten från ett akvarium så är igång och har en bar balans - då är det inga problem.
Sen uppriktigt sagt så är jag sällan intresserad av varför en sak händer - mer av ATT en sak händer när man gör si eller så
022helpek skrev:hmm jag har genom djurpsykolog utbildning lärt mig att framgångsfaktorn är att veta varför saker händer eftersom olika orsaker kan kräva olika handhavanden. Inom beteendevetenskap pratar man om att framgången med vilken metod som helst är 60% medan med kunskap om orsak så ökar framgångsfaktorn till 85-95%
Sedan vet jag av erfarenhet att människor av din kaliber ofta har hög framgångsfaktor på grund av er erfarenhet och känsla för det ni håller på med - då är det vi djurpsykologer som försöker förstå det ni gör för att få andra att göra som ni...
Kjell Fohrman skrev:OK, men då blir jag nog aldrig djurpsykolog för jag vet sällan varför något händer, utan nöjer mig med att veta ATT det händer;)
Men visst som du skriver så har erfarenhet en stor betydelse och förutom det en viss nyfikenhet (kollar själv alltid innovationerna på alla stora akvariemässor) och sedan gillar jag mycket att testa olika saker.
Så just i denna fråga om vilka ämnen som dessa preparat innehåller kan jag inte tillföra så mycket.
bossep skrev:Bakterier på burk,
Visst finns det och är ofta en drömlösning om det fungerar. Tyvärr blir det ofta fel bakterier på fel plats med dessa. Detta medför att de man tillsätter dör men fungerar som mat så småningom. Jag tror inte heller att dessa preparat finns på hyllorna i en zooaffär. De jag testat har varit frysta eller frystorkade eller något liknande exotiskt. Och är rejält dyra. Om vi då tittar på dessa medel som ”bakterie mat” istället kommer det i en annan dager. Vad man också skall tänka på är att minska Ammonium källorna så gott det går då det är dessa som är orsak till Nitriten.
Den metod som Kjell rekommenderar att man byter med vatten från ett fungerande akvarium är enligt mig den absolut bästa metoden, kanske tillsammans med lite filter jox från detta. Då får man ofta rätt medarbetare på en gång!
bossep skrev:Jag tror inte heller att dessa preparat finns på hyllorna i en zooaffär. De jag testat har varit frysta eller frystorkade eller något liknande exotiskt. Och är rejält dyra. Om vi då tittar på dessa medel som bakterie mat istället kommer det i en annan dager. Vad man också skall tänka på är att minska Ammonium källorna så gott det går då det är dessa som är orsak till Nitriten.
Den metod som Kjell rekommenderar att man byter med vatten från ett fungerande akvarium är enligt mig den absolut bästa metoden, kanske tillsammans med lite filter jox från detta. Då får man ofta rätt medarbetare på en gång!
Kjell Fohrman skrev:Jaq är alltid lite skeptisk till nya undermedel, men jag är mycket positiv till de bakteriekulturer som finns och jag vill nog påstå att de allar flesta av dom helt klart skyndar på skapandet av "nyttobakterier" i akvariet och gör att risken för att få nitrit minskar rejält om man använder sådana.
Men visst "filterjox" är säkert lika bra, men om man ser lire realiskt på det så är det ju ändå som så att man kan få 90% av folk att använda bakteriekultur vid uppstarten, men det är väldigt få som använder filterjox även om man säger åt dom att göra det. Så - tänk vad skönt det hade varit om det hade funnits bakteriekulturer på 80-talet när jag hade affär, istället rekommenderade jag dom att använda "filterjox" men inte sjutton gjorde dom det:mad:
Allt var definitivt inte bättre förr;)
Jonasroman skrev:Korallenzucht, och ett preparat som heter biodigest, är helt klart nitrifikatiomsbakterier o inget annat. Den senare kommer i kvävgasförslutna ampuller, den förstnämnda i glasflaska som skall förvaras i kylskåp. Preparaten garanterar en viss bakteriemängd och verkar mkt effektivt. Så jag vill hävda att det finns sådana bakteriepreparat. Att sera inte skriver ut innehållet förvånar mig inte. Skulle den inte innehålla bakterier, så kan det som sagt vara nån form av organisk kolkälla, som i sin tur stimulerar heterotrofa bakterier. Men märk då att då är det inte nitrifikationen som är orsaken till den eventuella sänkningen av nitrit utan att de vanliga heterotrofa bakterierna konsumerar ammonium vid tillväxt. I sådana fall borde man kunna få en liten mjölaktig ton i vattnet efter att detta preparat tillsats.
bossep skrev:Visst kan det vara bra med starthjälp. En hel del flockningsmedel funkar ju till exempel. Men kanske din brustablett är bättre! Jag kommer ihåg när Aquasafe kom på marknaden vilket var lite av en revolution då det inträffade relativt samtidigt med klorhysterin, i alla fall i Eskilstuna och Västerås där jag härjade.
Vi är rörande ense om att det är viktigt är att soppan fyller sin funktion och Att den säljs i akvarieaffären, det är enda sättet det kommer i händerna på den nyblivne akvaristen.
Om ni vill skall jag lägga ut en fråga om det bland reningsverks folket då de ofta vill ha samma bakterier som oss.
Vad jag oftast gjorde var att skicka med en meter Vattenpest till den nya kunden. Oftast var det bättre en någonting annat.
Håller med, men några gamla indian trick borde nog återupplivas!
Jonasroman skrev:Men jag förmodar att det är så med alla dessa preparat, att när flskan väl är öppnad, har den en ganska kort livslängd.
Tobbe R skrev:Tillverkarna vill inte tala om vad det är men Easylife tror jag är bentonitlera.
Nitrivec är Snake Oil, dvs något som lovar mycket men inte fungerar så bra. Sera säger att det motverkar ammonium och nitrit men det kan inte vara nitrifieringsbakterier då dessa behöver syre.
Jag har hittat en uppgift där Sera erkänner att det är heterotrofa bakterier, dvs vanliga nedbrytningsbakterier. De snarare skapar ammonium än bryter ner det. Iofs fungerar det också indirekt genom att de små mängder nitrifieringsbakterier som redan finns i karet behöver näring för att växa, vad Nitrivec gör är att göra näring, inte ta bort nitrit. Det innebär att det vanliga rådet att tillsätta Nitrivec vid nitritspikar är meningslöst, däremot kan det sätta fart på bakterietillväxten vid nystart där det inte finns så mycket ammonium att arbeta med.
Tobbe
stefanr72 skrev:Jag har alltid tyckt att "grumset" i easylife påminner starkt om zeolite färgmässigt...
bossep skrev:Håller på att studera hur man producerar, isolerar och förvarar rena kulturer av Nitrifieringsbakterier. Ingen upplyftande läsning för ”preparat försäljarna”. Jag har tittat på diverse kommersiella akvarieprodukter och Dupla som Kjell nämner skriver att deras produkt har en hållbarhet på 1 år och att det skall förvaras svalt och mörkt. Dessa är 2 grundförutsättningar för att denna typ av bakterier skall överleva någon längre tid. Så ”bakterie kulturer” i halvtransparenta flaskor som står på hyllan i en affär kan vi nog klassa som ”orm olja”.
Vad som däremot tycks vara möjligt är använda är leror, exempelvis bentonit och kanske Zeolit som temporära ”uppsamlare” av Ammonium tills bakterierna börjat ta fart.
I så fall borde en påse med kattsand fungera ypperligt exempelvis i filtret! Detta kan också vara en anledning att just kattsand fungerar som växtsubstrat.
Jag fortsätter att studera….
Jonasroman skrev:Intressant!..menar du att du jobbar professionelt med bakteriologi mm?...mkt värdefullt med dig som bollplank isåfall:)
Jag minns tyvärr alldeles för lite från mikrobiologikursen på medicinarberget...men detta med att odla fram selektiva stammar...är det svårt?...blir det lätt en del andra bakterier på köpet?...
Prodibio skryter med sitt franska mikrobiologilabb med garanterade halter av exakta baktiestammar. Det borde ju med andra ord inte vara rocket science...det är ju trots allt bara en hobbyindustri, o dessa ampuller är inte särskilt dyra....
Utveckla gärna mer varför du är skeptisk till att kunna sälja bakteriestammar på försluten burk..:)
bossep skrev:Nej jag jobbar INTE inom microbiologi! Jag jobbar med vattenrening och restaurering av akvatiska ekosytem samt fuskar lite inom det fysiska inom vatten. Kanske man kan sätta stämpeln Limnologi på det jag gör? Jag har bland annat skrivit den här artikeln. http://www.guatemala-times.com/component/content/article/1487.html. Men eftersom bakterier i olika former är en stor del av att ekosystem så måste man försöka begripa lite av det också.
Att det sedan är lika mycket, hur skall jag säga det ”Mambo Jambo” inom vattenrening som inom akvaristiken och där är framförallt enzymer på tapeten. Vad jag lärt mig är att Moder Natur slår alla vetenskapsmän och ju längre från det naturliga vi går ju mer går det åt pipan.
Bland annat har vi en förmåga att fixa saker genom att tillsätta något, som sedan de naturliga kretsloppen får försöka rätta till med oftast oförutsedda komplikationer.
bossep skrev:Nej jag jobbar INTE inom microbiologi! Jag jobbar med vattenrening och restaurering av akvatiska ekosytem samt fuskar lite inom det fysiska inom vatten. Kanske man kan sätta stämpeln Limnologi på det jag gör? Jag har bland annat skrivit den här artikeln. http://www.guatemala-times.com/component/content/article/1487.html. Men eftersom bakterier i olika former är en stor del av att ekosystem så måste man försöka begripa lite av det också.
Att det sedan är lika mycket, hur skall jag säga det ”Mambo Jambo” inom vattenrening som inom akvaristiken och där är framförallt enzymer på tapeten. Vad jag lärt mig är att Moder Natur slår alla vetenskapsmän och ju längre från det naturliga vi går ju mer går det åt pipan.
Bland annat har vi en förmåga att fixa saker genom att tillsätta något, som sedan de naturliga kretsloppen får försöka rätta till med oftast oförutsedda komplikationer.
Jonasroman skrev:Så har jag också förstått litteraturen i ämnet Bosse:)...att de heterotrofa bakterierna är först på plats o orsakar ju ammoniumtoppen. Inte förrän nitrifikationens mer svårflirtade bakterier vaknar till liv sjunker ammonium...men då stiger nitrit...för nästa bakteriestam som oxiderar nitrit till nitrat är ännu mer svårstartade. O som du säger...dom behöver ju de där ammonium respektive nitrittopparna för att starta upp. Att tex biodigest ampulller verkar hyffsat snabbt, låt oss säga inom ett par dar i alla fall...beror nog på den enorma mängden bakterier ampullerna innehåller. Men de där med effekt på timmar...där tror jag precis som du...det måste ske på annat sött än via nitrifikation. Kanske via vanliga heterotrofa bakterier som flera ovan berört. Flaskorna innehåller kanske i bästa fall både och då?...heterotrofer o autotrofer....även biodigest ampuller med äkta nitrifikationsbakterier innehåller heterotrofer enligt företaget:)
bossep skrev:Det kan naturligtvis finnas andra en de traditionella kvävekonsumerande bakterierna men varför hittar man inte dessa i normalt vatten. Det är nog ganska troligt att det finns både heterotrofa o autotrofa bakterier som kan använda kväve i olika former. Man har till exempel lyckats isolera heterotrofa bakterier som kan omvandla N2 på samma sätt som cyanobakterier du kan läsa studien här.
Vad jag har svårt att fatta är hur man kan packa bakterier av olika sort samt deras föda i en flaska och få det hela att börja fungera när man tippar i det i akvariet, speciellt gäller det typ nitrifieringsbakterier.
VisualDarkness skrev:Tydligen ska bakterierna så som jag förstått det kunna "sövar" (snarare saktar ned) rejält i någon lösning, har för mig det var något med svavel. De speedar sedan upp sig när blandningen späds ut så mnga gånger i karet. Jag garanterar dock inte att det är sant.
bossep skrev:Det kan naturligtvis finnas andra en de traditionella kvävekonsumerande bakterierna men varför hittar man inte dessa i normalt vatten. Det är nog ganska troligt att det finns både heterotrofa o autotrofa bakterier som kan använda kväve i olika former. Man har till exempel lyckats isolera heterotrofa bakterier som kan omvandla N2 på samma sätt som cyanobakterier du kan läsa studien här.
Vad jag har svårt att fatta är hur man kan packa bakterier av olika sort samt deras föda i en flaska och få det hela att börja fungera när man tippar i det i akvariet, speciellt gäller det typ nitrifieringsbakterier.
Jonasroman skrev:Tack för artikeln!:-)....
Inom saltmarinbiologin finns också en hel del exempel på heterotrofa bakterier som kan fixera kvävgas. Man vet att just sådana kvävgasfixerande bakterier lever inpå korallen, o därmed förser korallen med kväve(ammonium). Symbios mellan korall o bakterie:)..ett sätt att säkerställa kvävebehovet för korallen i det ju så kvävefattiga korallvattnet.
Ja det är så man normalt gör, antingen genom kyla eller kemikalie/omgivning. Men efter att ha studerat lite runt Nitrosomonas och Nitrobacter så hittar jag inte den klockrena metoden. Antingen är det svårt eller så enkelt att man inte bryr sig om att dokumentera. Vad som troligen måste till är en helt ammonium och nitritfri miljö. Då återstår frågan varför svälter de inte ihjäl när de kommer i ett sterilt akvarium och hur kan de verka så snabbt.VisualDarkness skrev:Tydligen ska bakterierna så som jag förstått det kunna "sövar" (snarare saktar ned) rejält i någon lösning, har för mig det var något med svavel. De speedar sedan upp sig när blandningen späds ut så mnga gånger i karet. Jag garanterar dock inte att det är sant.
bossep skrev:Exakt men är det inte algerna och inte korallen som vill ha kväve? Alltså symbios korall/alger/bakterier?
camilla-p-a skrev:Hur m8nskar man amonium källan