EASY-life, nitrivec och andra flytande filtermedier med eller utan bakterier

#1 - 17 januari 2011 15:33
Nyfiken på vad dessa flaskor har för aktiva ämnen. kort sagt hur fungerar de
#2 - 17 januari 2011 22:03
022helpek skrev:
Nyfiken på vad dessa flaskor har för aktiva ämnen. kort sagt hur fungerar de


Tillverkarna vill inte tala om vad det är men Easylife tror jag är bentonitlera.

Nitrivec är Snake Oil, dvs något som lovar mycket men inte fungerar så bra. Sera säger att det motverkar ammonium och nitrit men det kan inte vara nitrifieringsbakterier då dessa behöver syre.
Jag har hittat en uppgift där Sera erkänner att det är heterotrofa bakterier, dvs vanliga nedbrytningsbakterier. De snarare skapar ammonium än bryter ner det. Iofs fungerar det också indirekt genom att de små mängder nitrifieringsbakterier som redan finns i karet behöver näring för att växa, vad Nitrivec gör är att göra näring, inte ta bort nitrit. Det innebär att det vanliga rådet att tillsätta Nitrivec vid nitritspikar är meningslöst, däremot kan det sätta fart på bakterietillväxten vid nystart där det inte finns så mycket ammonium att arbeta med.

Tobbe
#3 - 18 januari 2011 07:17
hmm jag intressant - jag hade nämligen än JÄTTE spik - omättbart (färgen var mörkare än 100mg/L som mitt Aqua Marin dropptest har som övre mätgräns. testade med referensen och den visade 30mg/L) gjorde då ett 50% vattenbyte och sedan testade jag nitriten - sjönk ner till mätbara värden 100mg/L . Var till min handlare som rekommenderade att vi använder 1 flaska nitrivec. Därefter byte jag 25% varje vecka med tillsats av nitrivec och även Tropicas växtnäring. På 2 veckor från spiken var nitrit värdena inom normalskalan runt 0,02mg/L vilket mina fiskar tål utan problem. Nitrit värdet håller sig stabilt. Min erfarenhet av mina dagliga mätningar stöder det du säger om nitrivec inte är direkt verkande -för då borde jag sett en säkning inom någon timmer men man såg ingen förändring förrän det gått 12 timmar. hmm... intressant...
#4 - 18 januari 2011 07:28
Men på nitrivec står det ganska bestämt att det är nitritnedbrytare div nitrogena bakterier i flaskan... falsk marknadsföring...
#5 - 18 januari 2011 07:49
022helpek skrev:
Men på nitrivec står det ganska bestämt att det är nitritnedbrytare div nitrogena bakterier i flaskan... falsk marknadsföring...

På deras hemsida skriver man så här:

A special mixture of different high quality purification bacteria for aquarium water. sera bio nitrivec prevents the enrichment of ammonia and nitrite. When using sera bio nitrivec fish can already be added after 24 hours.

Tobbe
#6 - 18 januari 2011 07:55
hmm hade jag inte glasögen på mig eller var det senildemensen? tack
#7 - 18 januari 2011 07:56
022helpek skrev:
hmm jag intressant - jag hade nämligen än JÄTTE spik - omättbart (färgen var mörkare än 100mg/L som mitt Aqua Marin dropptest har som övre mätgräns. testade med referensen och den visade 30mg/L) gjorde då ett 50% vattenbyte och sedan testade jag nitriten - sjönk ner till mätbara värden 100mg/L . Var till min handlare som rekommenderade att vi använder 1 flaska nitrivec. Därefter byte jag 25% varje vecka med tillsats av nitrivec och även Tropicas växtnäring. På 2 veckor från spiken var nitrit värdena inom normalskalan runt 0,02mg/L vilket mina fiskar tål utan problem. Nitrit värdet håller sig stabilt. Min erfarenhet av mina dagliga mätningar stöder det du säger om nitrivec inte är direkt verkande -för då borde jag sett en säkning inom någon timmer men man såg ingen förändring förrän det gått 12 timmar. hmm... intressant...


Vad jag förstår kan man inte förpacka nitrifikationsbakterier på flaska, därför är det inte det de säljer. Trots detta vill jag nog säga att du inte kan dra några slutsatser från ditt fall, även om det hade varit rätt bakterier i flaskan hade det sannolikt tagit tid innan det blev någon förbättring. Jag tror att det hade rättat till sig oavsett Nitrivec, de bakterier som bryter ner nitrit har en förhållandevis långsam förökning men när de väl kommer igång försvinner nitriten.

Tobbe
#8 - 18 januari 2011 08:06
Men krafiga vattenbyten minskar ju mängden ammonium oxå eller hur - lite ammonium = Lite nedbrytare överlever som kan skapa mat till nitrifikationsbakterierna = Hög halt av nitrit längre...
Vore kul att testa två kar som står bredvid varandra och se vad som händer om man kör nitrivec i ena och inte i det andra men i övrigt behandlar dem på exakt samma sätt. Hmm du ger mig ideer...

När det gäller Easy-Life - hur tänker du att det fungerar... du sade att det är bentonitlera... Skulle det fungera som kol ungefär utan den lägra svarat kulören eller vad ...
#9 - 23 januari 2011 15:17
Jag tror inte nitrivec kan innehålla ngt som bara ger näring åt nitrifikationsbakterierna....näringen, dvs ammonium o nitrit, finns ju i karet och är ju så att säga problemet...att det finns för mkt av den. I övrigt så är ju nitrifikationsbakterierna autotrofa, så flaskan kan ju inte innehålla ngn organisk kolkälla, i alla fall inte om man utlovar selektiv tillväxt av just nitrifikationsbakterier.
Det finns två lösningar tror jag...antningen innehåller flaskan vanliga heterotrofa bakterier, samt kanske också en lite skvätt organisk kolkälla...och då är det alltså inte nitrifikationen man stimulerar över huvudtaget, utan tillväxt av endast de heterotrofa bakterierna. När vilka bakterier som helst förökar sig konsumerar de ammonium för att bygga upp ny cellvävnad etc...sk assimilation. Det borde vara på detta sätt som flaskans innehåll sänker ammonium om det inte rör sig om nitrifikationsvägen.

Eller, så är det den egentliga nitrifikationen som stimuleras, men isåfall innehåller flaskan verkliga nitrifikationsbakterier. Jag tror ganska säkert att man kan ha sådana bakterier på flaska...ibland i sporform för att få längre hållbarhet. Syret får ju bakterierna sen när dom kommer ner i karet, i sporformen överlever dom antagligen ett tag i flaskan.

Bentonitleran funkar lite som aktivt kol...den binder organiskt material, som därmed klumpar ihop sig till större partiklar, som sedan fastnar i det mekaniska filtret eller proteinskummaren om det är saltvatten.

/Jonas
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 23 januari 2011 15:47
Jag vet inte om det går att få tag på i Sverige - men jag har testat Dupla Bacter och det fungerar alldeles utmärkt.
Detta preparat är i och för sig till för att få igång bakteriekulturen snabbt (vilket det också får), men jag har också använt det för att få bort nitrit och med dubbel dos så försvinner all nitrit på 1-2 timmar. Jag minns dock inte vad det innehåller, bara att det fungerar

Vattenbyten är jag lite skeptisk till om man vill ha bort nitrit - åtminstone om man byter med kranvatten. Jag har varit med om att nitriten kommer tillbaka med dubbel kraft några timmar efter ett vattenbyte.
#11 - 23 januari 2011 16:56
Jonasroman skrev:
Jag tror inte nitrivec kan innehålla ngt som bara ger näring åt nitrifikationsbakterierna....näringen, dvs ammonium o nitrit, finns ju i karet och är ju så att säga problemet...att det finns för mkt av den. I övrigt så är ju nitrifikationsbakterierna autotrofa, så flaskan kan ju inte innehålla ngn organisk kolkälla, i alla fall inte om man utlovar selektiv tillväxt av just nitrifikationsbakterier.

Det finns två lösningar tror jag...antningen innehåller flaskan vanliga heterotrofa bakterier, samt kanske också en lite skvätt organisk kolkälla...och då är det alltså inte nitrifikationen man stimulerar över huvudtaget, utan tillväxt av endast de heterotrofa bakterierna. När vilka bakterier som helst förökar sig konsumerar de ammonium för att bygga upp ny cellvävnad etc...sk assimilation. Det borde vara på detta sätt som flaskans innehåll sänker ammonium om det inte rör sig om nitrifikationsvägen.



Eller, så är det den egentliga nitrifikationen som stimuleras, men isåfall innehåller flaskan verkliga nitrifikationsbakterier. Jag tror ganska säkert att man kan ha sådana bakterier på flaska...ibland i sporform för att få längre hållbarhet. Syret får ju bakterierna sen när dom kommer ner i karet, i sporformen överlever dom antagligen ett tag i flaskan.



Bentonitleran funkar lite som aktivt kol...den binder organiskt material, som därmed klumpar ihop sig till större partiklar, som sedan fastnar i det mekaniska filtret eller proteinskummaren om det är saltvatten.



/Jonas


Eftersom de inte talar om vad som finns i så...

Men jag skrev att någon från en amerikansk zoobutik har publicerat ett svar från Sera där de säger att innehållet är heterotrofa bakterier.
Om dessa sedan använder ammonium under akvarieförhållanden är oklart, det finns skilda uppgifter på det.
Sera anger inte i reklamen att det är användbart vid nitritspikar utan endast vid uppstart. Skulle vara logiskt om funktionen är att reducera ammonium, håller nere ammoniumhalten tills den naturliga nitrifikationsprocessen kommer igång.

Tobbe
#12 - 23 januari 2011 17:05
Jag vet inte om det går att få tag på i Sverige - men jag har testat Dupla Bacter och det fungerar alldeles utmärkt.

Detta preparat är i och för sig till för att få igång bakteriekulturen snabbt (vilket det också får), men jag har också använt det för att få bort nitrit och med dubbel dos så försvinner all nitrit på 1-2 timmar. Jag minns dock inte vad det innehåller, bara att det fungerar



Vattenbyten är jag lite skeptisk till om man vill ha bort nitrit - åtminstone om man byter med kranvatten. Jag har varit med om att nitriten kommer tillbaka med dubbel kraft några timmar efter ett vattenbyte.

Hmm varför - är det för den höga halt av nitrit som kan finnas i kranvatten (typ visa områden runt Malmö med höga NO(x) utläpp och konstgödning eller är det någon annan faktor?
Själv har jag kollat mitt eget kranvatten för att få en referense. Värdet var omättbara mängder nitrit och nitrat med Tropic marin test. Skulle vattenbyten med detta vatten oxå medföra fördubbling av nitrithalten på några timmar...

( JAG VET jag skrev fel namn tidigare -#Hänger med huvudet#, så går det när man är en trött och inte orkar kolla)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 23 januari 2011 17:12
022helpek skrev:
Hmm varför - är det för den höga halt av nitrit som kan finnas i kranvatten (typ visa områden runt Malmö med höga NO(x) utläpp och konstgödning eller är det någon annan faktor?

Själv har jag kollat mitt eget kranvatten för att få en referense. Värdet var omättbara mängder nitrit och nitrat med Tropic marin test. Skulle vattenbyten med detta vatten oxå medföra fördubbling av nitrithalten på några timmar...



( JAG VET jag skrev fel namn tidigare -#Hänger med huvudet#, så går det när man är en trött och inte orkar kolla)

Nitrit tror jag inte finns i kranvatten, däremot höga mängder med nitrat men det är ju något helt annat.

Dupla Bacter (och liknande preparat) har man ju främst för att undvika den nitrit som man får om man startar upp akvariet för snabbt. I det fall jag nämnden så blev det kraftig nitrit i ett akvarium efter en lång flytt och i detta fall tog det även bort befintlig nitrit i akvariet - dock så hade detta inget med kranvatten att göra
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 23 januari 2011 17:17
022helpek skrev:
Hmm varför - är det för den höga halt av nitrit som kan finnas i kranvatten (typ visa områden runt Malmö med höga NO(x) utläpp och konstgödning eller är det någon annan faktor?

Själv har jag kollat mitt eget kranvatten för att få en referense. Värdet var omättbara mängder nitrit och nitrat med Tropic marin test. Skulle vattenbyten med detta vatten oxå medföra fördubbling av nitrithalten på några timmar...



( JAG VET jag skrev fel namn tidigare -#Hänger med huvudet#, så går det när man är en trött och inte orkar kolla)

Om du syfter på att jag skriver att vattenbytena i sig kan leda till ännu högre nitrithalten i akvarium - så vet jag inte varför, bara att det har hänt ett par gånger.
Det är därför bättre att istället byta med vatten från ett akvarium så är igång och har en bar balans - då är det inga problem.

Sen uppriktigt sagt så är jag sällan intresserad av varför en sak händer - mer av ATT en sak händer när man gör si eller så
#15 - 23 januari 2011 17:20
Jag vet inte om det går att få tag på i Sverige - men jag har testat Dupla Bacter och det fungerar alldeles utmärkt.

Detta preparat är i och för sig till för att få igång bakteriekulturen snabbt (vilket det också får), men jag har också använt det för att få bort nitrit och med dubbel dos så försvinner all nitrit på 1-2 timmar. Jag minns dock inte vad det innehåller, bara att det fungerar


Vattenbyten är jag lite skeptisk till om man vill ha bort nitrit - åtminstone om man byter med kranvatten. Jag har varit med om att nitriten kommer tillbaka med dubbel kraft några timmar efter ett vattenbyte.


Mycket intressant iakttagelse som jag också haft. Jag ser 2 förklaringar på detta. Det finns något i kranvattnet som gör att testerna visar fel. Du har själv nämnt detta i samband med lågt Kh.
En annan teori är att de bakteriedödande ämnen som tillsätts kommunalt vattnet slår ut en del av bakteriefloran i både akvarium och filter. Om du fick Nitrit och inte Ammonium så var det den bakterie familjen som omvandlar Nitrit till Nitrat som slogs ut medan de som omvandlar Ammonium till Nitrat överlevde.
Ett tredje alternativ kan ju vara som någon nämnde att det redan fanns nitrit i vattnet du fyllde på med.
Kan jag gissa att detta var ett Malawi eller Tanganyika kar?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 23 januari 2011 17:28
bossep skrev:
Mycket intressant iakttagelse som jag också haft. Jag ser 2 förklaringar på detta. Det finns något i kranvattnet som gör att testerna visar fel. Du har själv nämnt detta i samband med lågt Kh.

En annan teori är att de bakteriedödande ämnen som tillsätts kommunalt vattnet slår ut en del av bakteriefloran i både akvarium och filter. Om du fick Nitrit och inte Ammonium så var det den bakterie familjen som omvandlar Nitrit till Nitrat som slogs ut medan de som omvandlar Ammonium till Nitrat överlevde.

Ett tredje alternativ kan ju vara som någon nämnde att det redan fanns nitrit i vattnet du fyllde på med.

Kan jag gissa att detta var ett Malawi eller Tanganyika kar?

Minns inte vad det var för fisk i karen, men chansen är stor att det var Malawi och Tanganyika eftersom jag hade många sådana kar på åttiotalet. Dock så vet jag att samma sak även hände andra och bdet var definitivt inte bara Malawi och tanganyika som var utsatta.

Så i stort så tycker jag att det är en dålig rekommendation att göra ett stort vattenbyte med kranvatten om man har nitrit - man bör i alla fall prova allt annat innan man gör detta.
Som att tillsätta en bakteriekultur (kommersiell eller genom att krama ut ett filter som är igång i ett annat akvarium akvarium)
Lite salt i akvariet minskar också nitritens skadeverkningar
Byta vatten med ta det från ett annat akvarium
Byter man med kranvatten så byt istället väldigt lite åt gången och istället oftare
#17 - 23 januari 2011 17:32
Om du syfter på att jag skriver att vattenbytena i sig kan leda till ännu högre nitrithalten i akvarium - så vet jag inte varför, bara att det har hänt ett par gånger.

Det är därför bättre att istället byta med vatten från ett akvarium så är igång och har en bar balans - då är det inga problem.



Sen uppriktigt sagt så är jag sällan intresserad av varför en sak händer - mer av ATT en sak händer när man gör si eller så


hmm jag har genom djurpsykolog utbildning lärt mig att framgångsfaktorn är att veta varför saker händer eftersom olika orsaker kan kräva olika handhavanden. Inom beteendevetenskap pratar man om att framgången med vilken metod som helst är 60% medan med kunskap om orsak så ökar framgångsfaktorn till 85-95%
Sedan vet jag av erfarenhet att människor av din kaliber ofta har hög framgångsfaktor på grund av er erfarenhet och känsla för det ni håller på med - då är det vi djurpsykologer som försöker förstå det ni gör för att få andra att göra som ni...
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 23 januari 2011 18:01
022helpek skrev:
hmm jag har genom djurpsykolog utbildning lärt mig att framgångsfaktorn är att veta varför saker händer eftersom olika orsaker kan kräva olika handhavanden. Inom beteendevetenskap pratar man om att framgången med vilken metod som helst är 60% medan med kunskap om orsak så ökar framgångsfaktorn till 85-95%

Sedan vet jag av erfarenhet att människor av din kaliber ofta har hög framgångsfaktor på grund av er erfarenhet och känsla för det ni håller på med - då är det vi djurpsykologer som försöker förstå det ni gör för att få andra att göra som ni...

OK, men då blir jag nog aldrig djurpsykolog för jag vet sällan varför något händer, utan nöjer mig med att veta ATT det händer;)

Men visst som du skriver så har erfarenhet en stor betydelse och förutom det en viss nyfikenhet (kollar själv alltid innovationerna på alla stora akvariemässor) och sedan gillar jag mycket att testa olika saker.

Så just i denna fråga om vilka ämnen som dessa preparat innehåller kan jag inte tillföra så mycket.
#19 - 23 januari 2011 18:22
Bakterier på burk,
Visst finns det och är ofta en drömlösning om det fungerar. Tyvärr blir det ofta fel bakterier på fel plats med dessa. Detta medför att de man tillsätter dör men fungerar som mat så småningom. Jag tror inte heller att dessa preparat finns på hyllorna i en zooaffär. De jag testat har varit frysta eller frystorkade eller något liknande exotiskt. Och är rejält dyra. Om vi då tittar på dessa medel som ”bakterie mat” istället kommer det i en annan dager. Vad man också skall tänka på är att minska Ammonium källorna så gott det går då det är dessa som är orsak till Nitriten.


Den metod som Kjell rekommenderar att man byter med vatten från ett fungerande akvarium är enligt mig den absolut bästa metoden, kanske tillsammans med lite filter jox från detta. Då får man ofta rätt medarbetare på en gång!
#20 - 23 januari 2011 18:50
OK, men då blir jag nog aldrig djurpsykolog för jag vet sällan varför något händer, utan nöjer mig med att veta ATT det händer;)



Men visst som du skriver så har erfarenhet en stor betydelse och förutom det en viss nyfikenhet (kollar själv alltid innovationerna på alla stora akvariemässor) och sedan gillar jag mycket att testa olika saker.



Så just i denna fråga om vilka ämnen som dessa preparat innehåller kan jag inte tillföra så mycket.


Det är då vi djurpsykologer kommer in för att vi har dresserats till att analysera vad andra gör och kan på så sätt omsätta detta till kunskap som kan användas av tredje generation... inom däggdjursvärlden delas människor upp i dressörer (de som genom talang och erfarenhet har tysta kunskaper - saker fungerar ofta för dem), instruktörer (de som inte nödvändigtvis ens med bästa vilja i världen har samma handlag som dressören men som kan sätta ord på det dressören gör och förmedla det till dressör och 3e part) och så alla de andra ... ;)
Bilagor:
#21 - 23 januari 2011 18:57
bossep skrev:
Bakterier på burk,

Visst finns det och är ofta en drömlösning om det fungerar. Tyvärr blir det ofta fel bakterier på fel plats med dessa. Detta medför att de man tillsätter dör men fungerar som mat så småningom. Jag tror inte heller att dessa preparat finns på hyllorna i en zooaffär. De jag testat har varit frysta eller frystorkade eller något liknande exotiskt. Och är rejält dyra. Om vi då tittar på dessa medel som ”bakterie mat” istället kommer det i en annan dager. Vad man också skall tänka på är att minska Ammonium källorna så gott det går då det är dessa som är orsak till Nitriten.





Den metod som Kjell rekommenderar att man byter med vatten från ett fungerande akvarium är enligt mig den absolut bästa metoden, kanske tillsammans med lite filter jox från detta. Då får man ofta rätt medarbetare på en gång!


Hmm min erfarenhet är väl den samma - även om jag måste säga att jag blev positivt överraskad över hur pigga mina tetror o scalarer blev av Easy-life tillsats vid vattenbyte jämfört med att använda vattenförbättrare av typen Tetramins Aquasafe. Blev rekomenderad att använda flyttande filtermedia av någon som jobbade på akvarie leasing företag. Filterjox är ju tyvärr inte tillgängligt för oss som inte har så många akvarier igång eller som jag inte har några akvariegalningar i bekantskapskretsen.
#22 - 23 januari 2011 20:47
Korallenzucht, och ett preparat som heter biodigest, är helt klart nitrifikatiomsbakterier o inget annat. Den senare kommer i kvävgasförslutna ampuller, den förstnämnda i glasflaska som skall förvaras i kylskåp. Preparaten garanterar en viss bakteriemängd och verkar mkt effektivt. Så jag vill hävda att det finns sådana bakteriepreparat. Att sera inte skriver ut innehållet förvånar mig inte. Skulle den inte innehålla bakterier, så kan det som sagt vara nån form av organisk kolkälla, som i sin tur stimulerar heterotrofa bakterier. Men märk då att då är det inte nitrifikationen som är orsaken till den eventuella sänkningen av nitrit utan att de vanliga heterotrofa bakterierna konsumerar ammonium vid tillväxt. I sådana fall borde man kunna få en liten mjölaktig ton i vattnet efter att detta preparat tillsats.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 23 januari 2011 20:55
bossep skrev:
Jag tror inte heller att dessa preparat finns på hyllorna i en zooaffär. De jag testat har varit frysta eller frystorkade eller något liknande exotiskt. Och är rejält dyra. Om vi då tittar på dessa medel som ”bakterie mat” istället kommer det i en annan dager. Vad man också skall tänka på är att minska Ammonium källorna så gott det går då det är dessa som är orsak till Nitriten.





Den metod som Kjell rekommenderar att man byter med vatten från ett fungerande akvarium är enligt mig den absolut bästa metoden, kanske tillsammans med lite filter jox från detta. Då får man ofta rätt medarbetare på en gång!

Jaq är alltid lite skeptisk till nya undermedel, men jag är mycket positiv till de bakteriekulturer som finns och jag vill nog påstå att de allar flesta av dom helt klart skyndar på skapandet av "nyttobakterier" i akvariet och gör att risken för att få nitrit minskar rejält om man använder sådana.

Men visst "filterjox" är säkert lika bra, men om man ser lire realiskt på det så är det ju ändå som så att man kan få 90% av folk att använda bakteriekultur vid uppstarten, men det är väldigt få som använder filterjox även om man säger åt dom att göra det. Så - tänk vad skönt det hade varit om det hade funnits bakteriekulturer på 80-talet när jag hade affär, istället rekommenderade jag dom att använda "filterjox" men inte sjutton gjorde dom det:mad:

Allt var definitivt inte bättre förr;)
#24 - 24 januari 2011 02:31
Jaq är alltid lite skeptisk till nya undermedel, men jag är mycket positiv till de bakteriekulturer som finns och jag vill nog påstå att de allar flesta av dom helt klart skyndar på skapandet av "nyttobakterier" i akvariet och gör att risken för att få nitrit minskar rejält om man använder sådana.



Men visst "filterjox" är säkert lika bra, men om man ser lire realiskt på det så är det ju ändå som så att man kan få 90% av folk att använda bakteriekultur vid uppstarten, men det är väldigt få som använder filterjox även om man säger åt dom att göra det. Så - tänk vad skönt det hade varit om det hade funnits bakteriekulturer på 80-talet när jag hade affär, istället rekommenderade jag dom att använda "filterjox" men inte sjutton gjorde dom det:mad:

Visst kan det vara bra med starthjälp. En hel del flockningsmedel funkar ju till exempel. Men kanske din brustablett är bättre! Jag kommer ihåg när Aquasafe kom på marknaden vilket var lite av en revolution då det inträffade relativt samtidigt med klorhysterin, i alla fall i Eskilstuna och Västerås där jag härjade.
Vi är rörande ense om att det är viktigt är att soppan fyller sin funktion och Att den säljs i akvarieaffären, det är enda sättet det kommer i händerna på den nyblivne akvaristen.
Om ni vill skall jag lägga ut en fråga om det bland reningsverks folket då de ofta vill ha samma bakterier som oss.

Vad jag oftast gjorde var att skicka med en meter Vattenpest till den nya kunden. Oftast var det bättre en någonting annat.

Allt var definitivt inte bättre förr;)

Håller med, men några gamla indian trick borde nog återupplivas!
#25 - 24 januari 2011 03:06
Jonasroman skrev:
Korallenzucht, och ett preparat som heter biodigest, är helt klart nitrifikatiomsbakterier o inget annat. Den senare kommer i kvävgasförslutna ampuller, den förstnämnda i glasflaska som skall förvaras i kylskåp. Preparaten garanterar en viss bakteriemängd och verkar mkt effektivt. Så jag vill hävda att det finns sådana bakteriepreparat. Att sera inte skriver ut innehållet förvånar mig inte. Skulle den inte innehålla bakterier, så kan det som sagt vara nån form av organisk kolkälla, som i sin tur stimulerar heterotrofa bakterier. Men märk då att då är det inte nitrifikationen som är orsaken till den eventuella sänkningen av nitrit utan att de vanliga heterotrofa bakterierna konsumerar ammonium vid tillväxt. I sådana fall borde man kunna få en liten mjölaktig ton i vattnet efter att detta preparat tillsats.

I mitt fall kunde man inte avgöra om det var mjölk eller vatten i karet :)
Bilagor:
#26 - 24 januari 2011 03:10
bossep skrev:
Visst kan det vara bra med starthjälp. En hel del flockningsmedel funkar ju till exempel. Men kanske din brustablett är bättre! Jag kommer ihåg när Aquasafe kom på marknaden vilket var lite av en revolution då det inträffade relativt samtidigt med klorhysterin, i alla fall i Eskilstuna och Västerås där jag härjade.

Vi är rörande ense om att det är viktigt är att soppan fyller sin funktion och Att den säljs i akvarieaffären, det är enda sättet det kommer i händerna på den nyblivne akvaristen.

Om ni vill skall jag lägga ut en fråga om det bland reningsverks folket då de ofta vill ha samma bakterier som oss.



Vad jag oftast gjorde var att skicka med en meter Vattenpest till den nya kunden. Oftast var det bättre en någonting annat.





Håller med, men några gamla indian trick borde nog återupplivas!


Varför inte starta en tråd med alla gamla fix och trix grejor - så får man väl se vad som är användbart i modern tid. Jag tycker att det är underbart enkelt att ha fisk nu förtiden även om man som jag är vetgirig så får man plugga mer för att fatta vad man håller på med... men det går att driva ett akvarium idag utan att kunna så mycket oxå - och göra det på en förhållandevis hög nivå ...
#27 - 24 januari 2011 06:22
Håller med alla ovan att preparaten fungerar och är ett välkommet inslag inom hobbyn. Jag blir mer o mer fundersam efter att ha läst den här tråden om sera mm verkligen innehåller bakterier eller helt enkelt bara säljer en organisk kolkälla...som sagt, fet funkar också men på ett helt annat sätt...då lite falsk marknadsföring är det allt isåfall. Kika gärna in på sidan som biodigest etc, finns sötvattensmotsvarighet också. Där talar vi om renodlade nitrifikationstammar. Jag skall kopiera in länken lite senare, hinner inte nu;-)
#28 - 24 januari 2011 10:55
http://www.prodibio.fr/library/pdf/prod_pdf_enr_3.pdf?PHPSESSID=a1509f9affcf9bf45267594a3f26a1bf

här ser ni länken till det preparat jag pratar om. Det är alltså bakteriestammar på ampull.
#29 - 24 januari 2011 11:12
Läste på seras bionitrivecs produktbeskrivning. Dom skriver ju i tämligen klartext att flaskan innehåller bakterier. Varför skulle vi inte tro på det?...dock känns det kanske ett snäpp mer seriöst med prodibios produktserie, där stammarna är förpackade i ampuller med kvävgas, så inget syre kommer in o startar bakteriernas metabolism. Men jag förmodar att det är så med alla dessa preparat, att när flskan väl är öppnad, har den en ganska kort livslängd.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 24 januari 2011 11:18
Jonasroman skrev:
Men jag förmodar att det är så med alla dessa preparat, att när flskan väl är öppnad, har den en ganska kort livslängd.

Jag vet att jag kollade med Dupla varför de inte hade Dupla Bacter i större förpackningar (deras flaska var till 200L) och de angav som skäl att hållbarheten är begränsad när väl flaskan har öppnats och om de då sålde den i större förpackningar så skulle den användas flera gånger innan den tog slut och då funkade den inte längre.
Om det är så med alla - det vet jag inte, men jag antar samma sak som du.
#31 - 24 januari 2011 11:27
Tobbe R skrev:
Tillverkarna vill inte tala om vad det är men Easylife tror jag är bentonitlera.



Nitrivec är Snake Oil, dvs något som lovar mycket men inte fungerar så bra. Sera säger att det motverkar ammonium och nitrit men det kan inte vara nitrifieringsbakterier då dessa behöver syre.

Jag har hittat en uppgift där Sera erkänner att det är heterotrofa bakterier, dvs vanliga nedbrytningsbakterier. De snarare skapar ammonium än bryter ner det. Iofs fungerar det också indirekt genom att de små mängder nitrifieringsbakterier som redan finns i karet behöver näring för att växa, vad Nitrivec gör är att göra näring, inte ta bort nitrit. Det innebär att det vanliga rådet att tillsätta Nitrivec vid nitritspikar är meningslöst, däremot kan det sätta fart på bakterietillväxten vid nystart där det inte finns så mycket ammonium att arbeta med.



Tobbe


Jag har alltid tyckt att "grumset" i easylife påminner starkt om zeolite färgmässigt...
#32 - 24 januari 2011 11:44
stefanr72 skrev:
Jag har alltid tyckt att "grumset" i easylife påminner starkt om zeolite färgmässigt...


Zeoliter är ju ett modernt buzzword som kan öka försäljningen av vad som helst så hade det varit det är jag övertygad om att det stått så. Grumset påminner mycket om det man använde som klarningsmedel på snabbvinsatser, vilket också mycket riktigt var bentonit.

Tobbe
#33 - 24 januari 2011 20:02
Håller på att studera hur man producerar, isolerar och förvarar rena kulturer av Nitrifieringsbakterier. Ingen upplyftande läsning för ”preparat försäljarna”. Jag har tittat på diverse kommersiella akvarieprodukter och Dupla som Kjell nämner skriver att deras produkt har en hållbarhet på 1 år och att det skall förvaras svalt och mörkt. Dessa är 2 grundförutsättningar för att denna typ av bakterier skall överleva någon längre tid. Så ”bakterie kulturer” i halvtransparenta flaskor som står på hyllan i en affär kan vi nog klassa som ”orm olja”.


Vad som däremot tycks vara möjligt är använda är leror, exempelvis bentonit och kanske Zeolit som temporära ”uppsamlare” av Ammonium tills bakterierna börjat ta fart.
I så fall borde en påse med kattsand fungera ypperligt exempelvis i filtret! Detta kan också vara en anledning att just kattsand fungerar som växtsubstrat.


Jag fortsätter att studera….
#34 - 24 januari 2011 20:17
bossep skrev:
Håller på att studera hur man producerar, isolerar och förvarar rena kulturer av Nitrifieringsbakterier. Ingen upplyftande läsning för ”preparat försäljarna”. Jag har tittat på diverse kommersiella akvarieprodukter och Dupla som Kjell nämner skriver att deras produkt har en hållbarhet på 1 år och att det skall förvaras svalt och mörkt. Dessa är 2 grundförutsättningar för att denna typ av bakterier skall överleva någon längre tid. Så ”bakterie kulturer” i halvtransparenta flaskor som står på hyllan i en affär kan vi nog klassa som ”orm olja”.





Vad som däremot tycks vara möjligt är använda är leror, exempelvis bentonit och kanske Zeolit som temporära ”uppsamlare” av Ammonium tills bakterierna börjat ta fart.

I så fall borde en påse med kattsand fungera ypperligt exempelvis i filtret! Detta kan också vara en anledning att just kattsand fungerar som växtsubstrat.





Jag fortsätter att studera….


Intressant!..menar du att du jobbar professionelt med bakteriologi mm?...mkt värdefullt med dig som bollplank isåfall:)
Jag minns tyvärr alldeles för lite från mikrobiologikursen på medicinarberget...men detta med att odla fram selektiva stammar...är det svårt?...blir det lätt en del andra bakterier på köpet?...
Prodibio skryter med sitt franska mikrobiologilabb med garanterade halter av exakta baktiestammar. Det borde ju med andra ord inte vara rocket science...det är ju trots allt bara en hobbyindustri, o dessa ampuller är inte särskilt dyra....
Utveckla gärna mer varför du är skeptisk till att kunna sälja bakteriestammar på försluten burk..:)
#35 - 24 januari 2011 21:37
Jonasroman skrev:
Intressant!..menar du att du jobbar professionelt med bakteriologi mm?...mkt värdefullt med dig som bollplank isåfall:)

Jag minns tyvärr alldeles för lite från mikrobiologikursen på medicinarberget...men detta med att odla fram selektiva stammar...är det svårt?...blir det lätt en del andra bakterier på köpet?...

Prodibio skryter med sitt franska mikrobiologilabb med garanterade halter av exakta baktiestammar. Det borde ju med andra ord inte vara rocket science...det är ju trots allt bara en hobbyindustri, o dessa ampuller är inte särskilt dyra....

Utveckla gärna mer varför du är skeptisk till att kunna sälja bakteriestammar på försluten burk..:)

Nej jag jobbar INTE inom microbiologi! Jag jobbar med vattenrening och restaurering av akvatiska ekosytem samt fuskar lite inom det fysiska inom vatten. Kanske man kan sätta stämpeln Limnologi på det jag gör? Jag har bland annat skrivit den här artikeln. http://www.guatemala-times.com/component/content/article/1487.html. Men eftersom bakterier i olika former är en stor del av att ekosystem så måste man försöka begripa lite av det också.
Att det sedan är lika mycket, hur skall jag säga det ”Mambo Jambo” inom vattenrening som inom akvaristiken och där är framförallt enzymer på tapeten. Vad jag lärt mig är att Moder Natur slår alla vetenskapsmän och ju längre från det naturliga vi går ju mer går det åt pipan.
Bland annat har vi en förmåga att fixa saker genom att tillsätta något, som sedan de naturliga kretsloppen får försöka rätta till med oftast oförutsedda komplikationer.
#36 - 25 januari 2011 02:11
bossep skrev:
Nej jag jobbar INTE inom microbiologi! Jag jobbar med vattenrening och restaurering av akvatiska ekosytem samt fuskar lite inom det fysiska inom vatten. Kanske man kan sätta stämpeln Limnologi på det jag gör? Jag har bland annat skrivit den här artikeln. http://www.guatemala-times.com/component/content/article/1487.html. Men eftersom bakterier i olika former är en stor del av att ekosystem så måste man försöka begripa lite av det också.

Att det sedan är lika mycket, hur skall jag säga det ”Mambo Jambo” inom vattenrening som inom akvaristiken och där är framförallt enzymer på tapeten. Vad jag lärt mig är att Moder Natur slår alla vetenskapsmän och ju längre från det naturliga vi går ju mer går det åt pipan.

Bland annat har vi en förmåga att fixa saker genom att tillsätta något, som sedan de naturliga kretsloppen får försöka rätta till med oftast oförutsedda komplikationer.

jätteintressant artikel om cyanosar... synd att man inte kan utnyttja dig till att komma till min skola och berätta om dem...
hmm inte konstigt att jag upplever att du kan ditt vatten :)
#37 - 25 januari 2011 10:29
bossep skrev:
Nej jag jobbar INTE inom microbiologi! Jag jobbar med vattenrening och restaurering av akvatiska ekosytem samt fuskar lite inom det fysiska inom vatten. Kanske man kan sätta stämpeln Limnologi på det jag gör? Jag har bland annat skrivit den här artikeln. http://www.guatemala-times.com/component/content/article/1487.html. Men eftersom bakterier i olika former är en stor del av att ekosystem så måste man försöka begripa lite av det också.

Att det sedan är lika mycket, hur skall jag säga det ”Mambo Jambo” inom vattenrening som inom akvaristiken och där är framförallt enzymer på tapeten. Vad jag lärt mig är att Moder Natur slår alla vetenskapsmän och ju längre från det naturliga vi går ju mer går det åt pipan.

Bland annat har vi en förmåga att fixa saker genom att tillsätta något, som sedan de naturliga kretsloppen får försöka rätta till med oftast oförutsedda komplikationer.


spännande!...skall läsa artikeln vid tillfälle..ja..vattenrening o akvaristik är ju synnerligen närbesläktade områden..och jag har precis samma inställning som du, inom akvaristiken i alla fall som är lite mer hemmaplan för mig, att man skall utnyttja naturens naturliga reningssystem...dvs biologisk filtrering med bakterier samt assimilation av näringsämnen av bakterier, alger o växter.

/Jonas


/Jonas
Bilagor:
#38 - 25 januari 2011 15:45
En liten funderare på varför bakterie preparat fungerar och inte fungerar.
Varför Nirifierings bakterier kanske INTE fungerar. Varför jag säger kanske beror på att man kan ha fel och då är det synd att slänga något bra på tippen och man fungerar bara som bromskloss på utvecklingen.


Men här är några argument emot. Vi behöver 2 olika bakterier för att det skall fungera oftast är det Nitrosomonas som oxiderar/omvandlar Ammonium till Nitrit samt Nitrobacter som omvandlar Nitrit till Nitrat. Båda dessa typer tycks vara svåra att få att överleva i någon form under en längre tid. Vetenskapen är som vanligt splittrad i denna fråga. Vissa tycks ha haft viss framgång med dessa i separerad form och nedfrysning till -80C i exempelvis glycerol. Andra tycks ha viss framgång med att frysa ned slam från reningsverk i till exempel en frys box. Vad alla tycks vara eniga om är att dessa bakterier är ljuskänsliga och att kulturer snabbt förstörs vid kontakt med syre. Vi skall också komma ihåg att dessa bakterier växer relativt sakta och att de tycks ha en livslängd på ca 1 vecka och att de är mest aktiva efter 4 dagar.
Vad som talar för dessa preparat är att dessa bakterier kan överleva i naturen under mycket svåra och olika betingelser. Bland annat tycks de leva fint i fuktig och syrerik jord, i fiskars slemskickt, mm. För att överleva i naturen bör dessa bakterier också ha möjligheten att gå in i ett viloläge eller någon form av koma. Detta tycks ske om exempelvis Nitrosomonas långsamt svälts på Ammonium och man kan förutsätta att samma gäller för Nitrobacter och Nitrit.



Vad som sedan tycks väcka upp dessa bakterier är för exempelvis Nitrosomonas en relativt lång närvaro av Ammonium. Vi kan kanske förutse det samma för Nitrobacter och Nitrit.


Så om vi lyckats få tag på en vilande kultur av dessa bakterier så måste vi på något sätt vecka upp dessa med mat. Detta är Ammonium respektive Nitrit. Om inte det finns så fortsätter de att sova. Uppvaknandet tar också relativt lång tid. Detta är för att säkerställa att näringstillgången inte är temporär. Detta medför i så fall att en sådan bakterie kultur inte på något sätt är snabbverkande och att de exempelvis snabbt kan sänka Nitriten. Vi pratar här om dagar eller veckor kanske månader inte timmar. Detta ser vi prov på med den relativt långa incyklingstid vi behöver vid uppstart av ett växtlöstakvarium. Vi ser också att vi måste ”mata” dessa bakterier med respektive Ammonium och Nitrit.



Denna process borde därför gå MYCKET snabbare med redan aktiva bakterier exempelvis från ett igångkört filter. Men vi måste i alla fall tillföra näring annars dör eller så går bakterierna in i viloläge.


Det här blev lite långt så resten kommer i nästa inlägg.
#39 - 25 januari 2011 16:53
Någon efterlyste “gamla trick” I ett tidigare inlägg här kommer ett.


Innan alla dessa preparat kom på marknaden använde jag (och gör fortfarande) och många med mig vanlig hederlig blomjord. Av någon kanske oförklarlig anledning, kanske skrock, fungerade jorden längst ned i morsans blomkrukor bäst. Enlig receptet skulle man blanda upp jorden med vatten och sedan filtrera det hela genom ett melitta filter. Jag var ofta för lat för det och blandade oftast i jorden mellan porslinsrören eller gruset och filtermattan jag hade i mina luftdrivna hörnfilter. Jag var inte heller speciellt noga och är inte så med hygienen av inrednings material. En lätt avspolning under kranen av stenar och rötter var ofta vad som hände. Oftast plockade jag sten ur någon sjö och lät eventuella alger och sådant vara kvar. Många säger och sade att man tillförde en massa skadligt med denna metod men jag har nog inte haft större dödlighet bland fiskar och växter en de som haft helt sterila miljöer vid uppstart, tvärs om. Att jag sedan haft mina duster med Ammonium, Nitrit och afrikanska sjöciklider kanske vi skall ta i en annan tråd.


Tillbaks till bakterier på burk:
Jag misstänker att många av dessa inte innehåller Nitrifieringsbakterier utan en helt annan grupp som också nämnts här, nämligen helt vanliga förruttnelse bakterier och kanske enzymer. Denna stora grupp bakterier är otroligt viktig, men glöms ofta bort. De bryter ned organiskt till andra ofta mer lättsmälta föreningar, som bland annat andra bakterier kan tillgodogöra sig, däribland Ammonium.
Dessa bakterier är, kanske man kan säga starten till hela det bakteriella system vi vill ha i vårt akvarium och kan ses som själva motorn i processen. Så det är självklart att ett preparat som innehåller dessa är bra vid uppstart.


Ingenting är nytt under solen heter det ju och innan dessa preparat kom på marknaden fungerade ofta blomjorden som en källa för dessa bakterier. Ibland användes exempelvis en bit fisk eller kanske en liten köttbulle som startkultur. Detta var kanske inte det bästa då man ofta får till icke önskade bakterier med denna metod.
#40 - 25 januari 2011 21:50
Så har jag också förstått litteraturen i ämnet Bosse:)...att de heterotrofa bakterierna är först på plats o orsakar ju ammoniumtoppen. Inte förrän nitrifikationens mer svårflirtade bakterier vaknar till liv sjunker ammonium...men då stiger nitrit...för nästa bakteriestam som oxiderar nitrit till nitrat är ännu mer svårstartade. O som du säger...dom behöver ju de där ammonium respektive nitrittopparna för att starta upp. Att tex biodigest ampulller verkar hyffsat snabbt, låt oss säga inom ett par dar i alla fall...beror nog på den enorma mängden bakterier ampullerna innehåller. Men de där med effekt på timmar...där tror jag precis som du...det måste ske på annat sött än via nitrifikation. Kanske via vanliga heterotrofa bakterier som flera ovan berört. Flaskorna innehåller kanske i bästa fall både och då?...heterotrofer o autotrofer....även biodigest ampuller med äkta nitrifikationsbakterier innehåller heterotrofer enligt företaget:)
Bilagor:
#41 - 25 januari 2011 22:48
Jonasroman skrev:
Så har jag också förstått litteraturen i ämnet Bosse:)...att de heterotrofa bakterierna är först på plats o orsakar ju ammoniumtoppen. Inte förrän nitrifikationens mer svårflirtade bakterier vaknar till liv sjunker ammonium...men då stiger nitrit...för nästa bakteriestam som oxiderar nitrit till nitrat är ännu mer svårstartade. O som du säger...dom behöver ju de där ammonium respektive nitrittopparna för att starta upp. Att tex biodigest ampulller verkar hyffsat snabbt, låt oss säga inom ett par dar i alla fall...beror nog på den enorma mängden bakterier ampullerna innehåller. Men de där med effekt på timmar...där tror jag precis som du...det måste ske på annat sött än via nitrifikation. Kanske via vanliga heterotrofa bakterier som flera ovan berört. Flaskorna innehåller kanske i bästa fall både och då?...heterotrofer o autotrofer....även biodigest ampuller med äkta nitrifikationsbakterier innehåller heterotrofer enligt företaget:)

Det kan naturligtvis finnas andra en de traditionella kvävekonsumerande bakterierna men varför hittar man inte dessa i ”normalt vatten”. Det är nog ganska troligt att det finns både heterotrofa o autotrofa bakterier som kan använda kväve i olika former. Man har till exempel lyckats isolera heterotrofa bakterier som kan omvandla N2 på samma sätt som cyanobakterier du kan läsa studien här.
Vad jag har svårt att fatta är hur man kan packa bakterier av olika sort samt deras föda i en flaska och få det hela att börja fungera när man tippar i det i akvariet, speciellt gäller det typ nitrifieringsbakterier.
#42 - 25 januari 2011 23:55
Tydligen ska bakterierna så som jag förstått det kunna "sövar" (snarare saktar ned) rejält i någon lösning, har för mig det var något med svavel. De speedar sedan upp sig när blandningen späds ut så mnga gånger i karet. Jag garanterar dock inte att det är sant.
#43 - 26 januari 2011 10:59
bossep skrev:
Det kan naturligtvis finnas andra en de traditionella kvävekonsumerande bakterierna men varför hittar man inte dessa i ”normalt vatten”. Det är nog ganska troligt att det finns både heterotrofa o autotrofa bakterier som kan använda kväve i olika former. Man har till exempel lyckats isolera heterotrofa bakterier som kan omvandla N2 på samma sätt som cyanobakterier du kan läsa studien här.

Vad jag har svårt att fatta är hur man kan packa bakterier av olika sort samt deras föda i en flaska och få det hela att börja fungera när man tippar i det i akvariet, speciellt gäller det typ nitrifieringsbakterier.



Fast är det inte så att bakterierna går in i en vilande sporfas, samt inte har den näringen i flaskan som triggar dom. I fallet med biodigest (prodibios produkt), så förpackas dom just av den anledningen med kvävgas. Ett bäst före datum borde det ju definitivt va så fort flaskan öppnats. Ampullerna är engångs, använder man inte hela, skall man slänga resten. Låter seriöst.
Bilagor:
#44 - 26 januari 2011 11:03
Tydligen ska bakterierna så som jag förstått det kunna "sövar" (snarare saktar ned) rejält i någon lösning, har för mig det var något med svavel. De speedar sedan upp sig när blandningen späds ut så mnga gånger i karet. Jag garanterar dock inte att det är sant.


Ja...jag är övertygad om att frågan är enkel för en mikrobiolog, och att det inte alls är svårt att förvara sovande bakteriestammar. Som jag nämnde tidigare...vore det rocket science skulle det nog inte nått fram sådana lösningar till trots allt bara en hobbyindustri...dessutom är ju preparaten relativt billiga. Jag skall se om jag har nån kontakt på mikrobiologien...vore intressant att höra en sakkunnig i frågan.
#45 - 26 januari 2011 11:09
bossep skrev:
Det kan naturligtvis finnas andra en de traditionella kvävekonsumerande bakterierna men varför hittar man inte dessa i ”normalt vatten”. Det är nog ganska troligt att det finns både heterotrofa o autotrofa bakterier som kan använda kväve i olika former. Man har till exempel lyckats isolera heterotrofa bakterier som kan omvandla N2 på samma sätt som cyanobakterier du kan läsa studien här.

Vad jag har svårt att fatta är hur man kan packa bakterier av olika sort samt deras föda i en flaska och få det hela att börja fungera när man tippar i det i akvariet, speciellt gäller det typ nitrifieringsbakterier.


Tack för artikeln!:-)....
Inom saltmarinbiologin finns också en hel del exempel på heterotrofa bakterier som kan fixera kvävgas. Man vet att just sådana kvävgasfixerande bakterier lever inpå korallen, o därmed förser korallen med kväve(ammonium). Symbios mellan korall o bakterie:)..ett sätt att säkerställa kvävebehovet för korallen i det ju så kvävefattiga korallvattnet.
#46 - 26 januari 2011 16:27
Jonasroman skrev:
Tack för artikeln!:-)....

Inom saltmarinbiologin finns också en hel del exempel på heterotrofa bakterier som kan fixera kvävgas. Man vet att just sådana kvävgasfixerande bakterier lever inpå korallen, o därmed förser korallen med kväve(ammonium). Symbios mellan korall o bakterie:)..ett sätt att säkerställa kvävebehovet för korallen i det ju så kvävefattiga korallvattnet.

Exakt men är det inte algerna och inte korallen som vill ha kväve? Alltså symbios korall/alger/bakterier?
#47 - 26 januari 2011 17:07
Tydligen ska bakterierna så som jag förstått det kunna "sövar" (snarare saktar ned) rejält i någon lösning, har för mig det var något med svavel. De speedar sedan upp sig när blandningen späds ut så mnga gånger i karet. Jag garanterar dock inte att det är sant.
Ja det är så man normalt gör, antingen genom kyla eller kemikalie/omgivning. Men efter att ha studerat lite runt Nitrosomonas och Nitrobacter så hittar jag inte den klockrena metoden. Antingen är det svårt eller så enkelt att man inte bryr sig om att dokumentera. Vad som troligen måste till är en helt ammonium och nitritfri miljö. Då återstår frågan varför svälter de inte ihjäl när de kommer i ett sterilt akvarium och hur kan de verka så snabbt.
#48 - 26 januari 2011 17:18
Jag vet att jag läste något på tetras forum (men hittar det inte alls?!) om att de har en näringslösning i flaskan och att det är at den tar slut som ger SafeStart och andra begränsad livslängd. Kanske sölar man ner bakteriernas livcykel något enormt och har mat där i som räcker för tiden till försäljning och som start i akvariet.

Det skulle förklara varför det påpekas hur mycket kortare livslängd den får om man förvarar varmt gentemot kallt. Värme accelererar ju bakteriernas livscykel.
#49 - 26 januari 2011 20:34
bossep skrev:
Exakt men är det inte algerna och inte korallen som vill ha kväve? Alltså symbios korall/alger/bakterier?


korallen...alltså själva korallcellen, vill också ha kväve. Den betraktar vi som en djurcell med renodlad cellandning. Den är alltså heterotrof o kan således "äta" organiskt material...såsom plankton, POM(particulate organic matter), DOM (dissolved organic matter), bakterier etc...på det sättet får den sitt kväve...men ytterligare ett sätt är alltså via dessa symbiotiska bakterier. Sen vill ju förstås zooxanthellen ha kväve också, men det sker mer på det traditionella sättet för alger...ett direktupptag av ammonium o nitrat i vattnet...samt säkert även där ett litet spill från de ovan nämnda symbiotiska bakterierna.
#50 - 3 februari 2011 08:56
Hur m8nskar man amonium källan
#51 - 3 februari 2011 12:40
Hur m8nskar man amonium källan

Matar mindre (huvuddelen då det är där man tillför proteiner) samt att man rensar bort dåliga växtdelar och liknande.











Annons