Easy Life - Flytande filtermedium

#1 - 9 juni 2008 09:15
Ja som det står i topic så har jag ett Easy Life - Flytande filtermedium, som används för att tillsätta goda bakterier i start? om jag inte har helt fel.

Den gör även vattnet kristalklart, så min fråga lyder:
Kan jag hälla i lite sånt när akvariet är igång och det är fiskar i? (bara för att få vattnet lite klarare.)
#2 - 9 juni 2008 09:20
Vattnet blir först grummligare av Easy Life FFM men efter ett dygn avtar det och vattnet ska bli klarare än innan. Det går att tillsätta Easy Life när man vill men lämpligast är vid vattenbyte.

Jag testade Easy Life för ett år sedan och det fyngerade bra för mig. Vattnet var väldigt klart men svårt att säga om det berode på Easy Life eller inte.
#3 - 25 februari 2009 00:32
Finns det inte Easy life som vattenberedningsmedel? Det Easy life jag köper använder jag som beredningmedel iaf.
#4 - 25 februari 2009 09:45
Jag använder Easy Life FFM. Jag tillsätter alltid det i det nya vattnet vid vattenbyte. Jag tycker det fungerar bra. Du kan utan risk prova att tillsätta det om vattnet är grumligt. (kom ihåg att skaka flaskan först). Vattnet blir först dimmigt när man tillsätter det. Grumligheten försvinner efter några timmar upp till några dagar beroende på hur mycket smittämnen som finns i vattnet. Men det har du säkert redan läst på flaskan. :)
#5 - 26 februari 2009 13:04
Easy life FFM funkar även till inomhusdamm.
#6 - 27 februari 2009 20:27
Jag upplever detta som ett väldigt bra beredningsmedel och ammoniumreducerare. Jag blev faktiskt förvånad hur snabbt mitt akvarium blev av med alger efter det att jag kört medlet några veckor.
#7 - 27 februari 2009 20:40
Veckans goding!

Marisch skrev:
Jag använder Easy Life FFM. Jag tillsätter alltid det i det nya vattnet vid vattenbyte. Jag tycker det fungerar bra. Du kan utan risk prova att tillsätta det om vattnet är grumligt. (kom ihåg att skaka flaskan först). Vattnet blir först dimmigt när man tillsätter det. Grumligheten försvinner efter några timmar upp till några dagar beroende på hur mycket smittämnen som finns i vattnet. Men det har du säkert redan läst på flaskan. :)
Smittämnen?
#8 - 2 mars 2009 18:17
Gaffel skrev:
Smittämnen?

Ja? Har man mycket av dessa i vattnet blir vattnet grumligt längre efter man tillsatt Easy life. Har man mindre, blir vattnet bara lite grumligt en kort stund.
#9 - 4 mars 2009 13:51
Charlottis skrev:
Ja? Har man mycket av dessa i vattnet blir vattnet grumligt längre efter man tillsatt Easy life. Har man mindre, blir vattnet bara lite grumligt en kort stund.

Har du så mycket smittämne i dit kar så att du kan se det som en dimma så skall du slänga ut det genast - det är farligt både för mäniskor och djur i så fall - tro inte på all reklam :)

MVH Lasse
#10 - 4 mars 2009 14:02
beerzon skrev:
Ja som det står i topic så har jag ett Easy Life - Flytande filtermedium, som används för att tillsätta goda bakterier i start? om jag inte har helt fel.

Den gör även vattnet kristalklart, så min fråga lyder:

Kan jag hälla i lite sånt när akvariet är igång och det är fiskar i? (bara för att få vattnet lite klarare.)

Jag har kört med Easy Life under ett halvår nu och det fungerar väldigt bra, rekomenderas varmt :). Du kan utan problem tillsätta det i ett redan igångsatt kar utan att det skadar något.

Som redan nämts kan det bli grumligt upp till ett par dygn men sedan blir vattnet kristallklart :).

Lycka till // Sakura
#11 - 4 mars 2009 15:00
Lasse skrev:
Har du så mycket smittämne i dit kar så att du kan se det som en dimma så skall du slänga ut det genast - det är farligt både för mäniskor och djur i så fall - tro inte på all reklam :)

MVH Lasse

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Vad ska jag slänga ut? Vattnet eller medlet? Det är inte farligt för varken människor eller djur, jag har bara positiva erfarenheter av det. Mitt vatten är inte grumligt längre än några minuter, precis som med vilket vattenberedningsmedel som helst.
#12 - 4 mars 2009 15:41
Använder detta medel sen ca 1 halvår tillbaka i samband med vattenbyte.
Måste säga att jag bara har positiv erfarenhet av det.
Min anledning var mest som vattenberedningsmedel för att mina Apistogramma skulle må bättre.
#13 - 4 mars 2009 15:45
kom o köp kom o köp konserverad gröt!

Hihihi.. ha så skoj Lasse.. :d hihi.. aj min mage.. den är nog proppfull av "smittämnen" den.. :p Får ta fram flaskan med fernet, ska tydligen va bra mot smittämnena den med!
#14 - 4 mars 2009 16:13
Charlottis skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Vad ska jag slänga ut? Vattnet eller medlet? Det är inte farligt för varken människor eller djur, jag har bara positiva erfarenheter av det. Mitt vatten är inte grumligt längre än några minuter, precis som med vilket vattenberedningsmedel som helst.

inte medlet som är farligt. utan den ''Londondimman'' som är full med smittämnen.
#15 - 4 mars 2009 17:55
Gaffel skrev:
Hihihi.. ha så skoj Lasse.. :d hihi.. aj min mage.. den är nog proppfull av "smittämnen" den.. :p Får ta fram flaskan med fernet, ska tydligen va bra mot smittämnena den med!

Come again?:confused:
#16 - 4 mars 2009 17:58
Flaxss skrev:
inte medlet som är farligt. utan den ''Londondimman'' som är full med smittämnen.

Om det nu skulle vara smittämnen i vattnet, skulle de bli farligare om man hällde i Easy life? Det bildas ju ingan smittämnen av Easy life, de bara "visas".
#17 - 4 mars 2009 18:57
Charlottis skrev:
Om det nu skulle vara smittämnen i vattnet, skulle de bli farligare om man hällde i Easy life? Det bildas ju ingan smittämnen av Easy life, de bara "visas".

''har'' du(eller någon) ev så mycket smittämnen i vattnet att det ''visas'' som en tjock dimma. så bör du åtgärda det då det inte är bra verken för dig eller djur.

men ''Easy life'' du använder är det inget fel på. bara vad som ''visas''.

du skrev ju innan ''har man mindre, blir vattnet bara lite grumligt'' dvs blir det en tjock dimma så har du ju mycket skit i vattnet och ''smittämnen'' och det är ju inte bra.
#18 - 4 mars 2009 19:17
Flaxss skrev:
''har'' du(eller någon) ev så mycket smittämnen i vattnet att det ''visas'' som en tjock dimma. så bör du åtgärda det då det inte är bra verken för dig eller djur.

men ''Easy life'' du använder är det inget fel på. bara vad som ''visas''.

du skrev ju innan ''har man mindre, blir vattnet bara lite grumligt'' dvs blir det en tjock dimma så har du ju mycket skit i vattnet och ''smittämnen'' och det är ju inte bra.

Jag förstår allt det där, jag skrev det ju innan. Och självklart ska man göra något åt smitta i vattnet. I o med att vi talade om EL trodde jag du menade att det var det det var fel på. Du skrev att det är dimman som är farlig, och det är ju EL som orsakar dimman, men inte smittämnena i den. Alltså är det bara bra att använda det eftersom det """""visar""""" att det finns smittämnen. Dock finns det alltid smittämnen i vattnet, men det utlöses bara om någon fisk är svag eller vattnet är dåligt på något sätt osv.
#19 - 4 mars 2009 21:25
Med smittämnen brukar man mena mikroorganismer som bakterier, virus och parasiter. Har du så mycket av dessa i ditt vatten så Easy Life (eller något annat preparat) bildar en tjock dimma när det tillsätts (och att dimman som du och tillverkarna påstår bildas just för alla smittämnen) så är det vattnet livsfarligt för både dig och dina akvatiska djur och skall absolut inte användas i ett möblerat hem. Givetvis finns det inte så mycket smittämnen i ett normalt akvarium - inte ens i ett onormalt akvarium. Påståendet att det är "smittämnen" som bildar dimman (och håller den kvar) är osant och helt osanolikt.

Att Easy Life skulle kunna oskadliggöra smittämnen på detta sätt är fantastiskt - hela antibiotika disk, vårt smittskydd och allt annat som smittar kan lätt lösas - häll Easy Life över allt - använd Easy Life för att hindra sjukhusjukan osv. Givetvis beror inte den dimma som bildas när du använder Easy Life på att du har smittämnen i ditt akvarium utan på att Easy Life består av finfördelade lerpartiklar från en speciel lera i Amazonas. Denna lera kan absorbera och oskadlig organiska gifter, framförallt komplicerande sådana. Leran och dess förmåga upptäcktes när man försökte att undersöka varför vissa stora Aror kunde, utan att dö, äta en av de mest giftiga frukter man kände till. Det visade sig att de kliptska Arorna hade upptäckt lerans neutraliserande verkan och varje gång de skulle äta de farliga frukterna så samlades de och åt lera innan.

Easy Life är ett bra hjälpmedel om man skall neutralisera organiska gifter i ett akvarium men absolut inget undermedel som kan ta bort "smittämnen".

MVH Lasse
#20 - 4 mars 2009 21:39
Lasse skrev:
Med smittämnen brukar man mena mikroorganismer som bakterier, virus och parasiter. Har du så mycket av dessa i ditt vatten så Easy Life (eller något annat preparat) bildar en tjock dimma när det tillsätts (och att dimman som du och tillverkarna påstår bildas just för alla smittämnen) så är det vattnet livsfarligt för både dig och dina akvatiska djur och skall absolut inte användas i ett möblerat hem. Givetvis finns det inte så mycket smittämnen i ett normalt akvarium - inte ens i ett onormalt akvarium. Påståendet att det är "smittämnen" som bildar dimman (och håller den kvar) är osant och helt osanolikt.

Att Easy Life skulle kunna oskadliggöra smittämnen på detta sätt är fantastiskt - hela antibiotika disk, vårt smittskydd och allt annat som smittar kan lätt lösas - häll Easy Life över allt - använd Easy Life för att hindra sjukhusjukan osv. Givetvis beror inte den dimma som bildas när du använder Easy Life på att du har smittämnen i ditt akvarium utan på att Easy Life består av finfördelade lerpartiklar från en speciel lera i Amazonas. Denna lera kan absorbera och oskadlig organiska gifter, framförallt komplicerande sådana. Leran och dess förmåga upptäcktes när man försökte att undersöka varför vissa stora Aror kunde, utan att dö, äta en av de mest giftiga frukter man kände till. Det visade sig att de kliptska Arorna hade upptäckt lerans neutraliserande verkan och varje gång de skulle äta de farliga frukterna så samlades de och åt lera innan.

Easy Life är ett bra hjälpmedel om man skall neutralisera organiska gifter i ett akvarium men absolut inget undermedel som kan ta bort "smittämnen".

MVH Lasse

TOPPEN svar!!!!!!!! nu kan ingen missförstå!
#21 - 4 mars 2009 21:51
Lasse skrev:

Att Easy Life skulle kunna oskadliggöra smittämnen på detta sätt är fantastiskt - hela antibiotika disk, vårt smittskydd och allt annat som smittar kan lätt lösas - häll Easy Life över allt - använd Easy Life för att hindra sjukhusjukan osv. Givetvis beror inte den dimma som bildas när du använder Easy Life på att du har smittämnen i ditt akvarium utan på att Easy Life består av finfördelade lerpartiklar från en speciel lera i Amazonas. MVH Lasse

Men då är det ju inte så konstigt att vattnet ser dimmigt ut när man häller i Easy Life, när det flyter omkring lerpartiklar i vattnet menar jag. Att dimman beror på "smittämnen" är bara vad som står i instruktionerna på flaskan, inte mitt påhitt. Lite missvisande förklaring på flaskan då tycker jag.

Tack Lasse för en bra beskrivning. Bättre än att att förlöjliga oss "okunniga".
#22 - 4 mars 2009 22:01
Ja ursäkta om jag var för ironisk i mitt första inlägg men man måste nog försöka att tänka efter själv innan man uttalar sig. Det finns en gammal regel som jag lärde mig på stenåldern när jag var ung - nämligen [COLOR=red]om något låter för bra för att vara sant - så är det troligtvis inte det heller[/COLOR]. Bara att komma ihåg den meningen har räddat mig från många misstag under årens lopp samt hindrat en hel del vansinniga beslut (tyvärr inte alla :))

MVH Lasse
#23 - 4 mars 2009 22:06
Nä alla gör väl misstag. Och någon ursäkt behövs inte till mig i alla fall. Du skrev något om att inte tro på all reklam, och det är klart att jag fattade redan då att det var nåt skumt. Men hur ska man få veta något om man ingen har att fråga?

Ibland är man bra naiv. [:o]:d
#24 - 4 mars 2009 23:12
Det klart EL inte har bort smittämnena, men de visar att/hur mycket det finns där. Får så står det på flaskan. Ju mer smittämnen som finns i vattnet, ju grumligare blir vattnet.

Förresten blir vattnet grumligt av andra vattenberedningsmedel också, typ Aqua safe och Sera.

Jag tycker EL är helt utmärkt! Vet någon om det är farligt för räkor?
#25 - 4 mars 2009 23:15
Lasse skrev:

MVH Lasse

Bra och informativt svar, mycket bättre än dryga kommentarer.
#26 - 4 mars 2009 23:59
Jag är ledsen och ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som drygt, att jag inte tog tillfället i akt att svara utan med glädje överlät detta till Lasse med vissa inslag av fniss och magknip beror på att Lasse faktiskt är fullare än vad jag själv är av både humor och dylik kunskap.
#27 - 5 mars 2009 07:56
Gaffel skrev:
Jag är ledsen och ber om ursäkt om mitt inlägg uppfattades som drygt, att jag inte tog tillfället i akt att svara utan med glädje överlät detta till Lasse med vissa inslag av fniss och magknip beror på att Lasse faktiskt är fullare än vad jag själv är av både humor och dylik kunskap.

Ja det är ju bra att ha humor. Kunskap är ju oxå väldigt bra. Ännu bättre att dela med sig av den till de som vet mindre. ;)

Jag ber oxå om ursäkt för att jag babblade om saker jag inte vet nåt om. Ibland tänker man sig inte för och nu skäms man ju nästan för att man tror lite för mycket på allt som står skrivet (menar då på ELs flaska). [:o]
#28 - 5 mars 2009 08:32
Det är heller (enligt tillverkaren) ingen risk med att överdosera Easy Life FFM.
Jag provade E.L. FFM i vårt kar häromdagen, hällde i en full dos enligt föreskrifterna. Reaktionen i karet var först kraftig dimma vilken snabbt övergick i svag dimma i ca: 15 timmar, sedan dess är vattnet kristallklart.
#29 - 5 mars 2009 22:51
Ouscazz skrev:
Det är heller (enligt tillverkaren) ingen risk med att överdosera Easy Life FFM.

Jag provade E.L. FFM i vårt kar häromdagen, hällde i en full dos enligt föreskrifterna. Reaktionen i karet var först kraftig dimma vilken snabbt övergick i svag dimma i ca: 15 timmar, sedan dess är vattnet kristallklart.

Av vilken anledning hällde du i medlet?
#30 - 6 mars 2009 15:36
Bowman skrev:
Av vilken anledning hällde du i medlet?

Jag har haft problem med svagt grumligt vatten sedan jag startade karet, vi bor långt ut på landet där man inte kan stava till kommunalt V/A. Vi tar därför upp eget vatten från en 90 meters djupborra i trädgården. Vet inte om det innehåller något mineral (eller vad det nu kan vara) som gör kranvattnet svagt grumligt. Hursomhelst, efter behandlingen med EL FFM är vattnet kristallklart.
#31 - 6 mars 2009 15:51
Ouscazz skrev:
Jag har haft problem med svagt grumligt vatten sedan jag startade karet, vi bor långt ut på landet där man inte kan stava till kommunalt V/A. Vi tar därför upp eget vatten från en 90 meters djupborra i trädgården. Vet inte om det innehåller något mineral (eller vad det nu kan vara) som gör kranvattnet svagt grumligt. Hursomhelst, efter behandlingen med EL FFM är vattnet kristallklart.

Ok, där ser man, tack!

Annons