Easy-Life fluid filter medium - för bra för att vara sant eller just så bra?

#1 - 12 oktober 2014 14:17
Det hela började som med så mycket annat inom just min egen akvaristik med Diskuskaret och det som hände i det. Jag hade hamnat i en viss ond cirkel med preparat/hudirritationer och den vaga känslan av att det inte kändes som en bra balans i karet. I samband med att min L330 blev skadad och fick svamp i såret så började karet tippa över åt fel håll. Jag ville ur mitt "kemberoende" och ville hantera det hela så naturligt jag kunde. Under tiden så ökade symptomen ffa hos corydoras. Diskuterade då med handlaren om hur han skulle resonera i skötsel av känslig fisk. Om han kunde förslå något som kunde påverka mitt kar åt rätt håll utan att ha i ytterligare kemikalier.

Hans svar var då: Easy-Life fluid filter medium och började berätta hur fiskar kunde vara ibland när de levererades till butiken från leverantören. Eftersom han säljer en del saltvattensfisk så är bekymret större där. Tippset om Easylife kom från leverantören. Efter det att han börjat med det så kunde till synes döende fiskar plötsligt piggna till och numera är det detta han kör med alla känsliga arter med gott resultat.

Nåväl jag testade det i Diskuskaret och vändningen kom snabbt. Successivt så har all svamp försvunnit. Fiskarna mår bättre och har bättre färger. L330 har återhämtat sig och ser fin ut igen. Det är överlag mer "sprutt" på alla.

Har testat samma preparat i mitt 180 med exakt samma resultat. Om jag ser på Nyckelhålen t.ex. Så håller de fenorna mer utspärrade och fenorna har den där ljuslila färgen som de får när de är i toppform. Inte bara direkt efter vattenbytet utan även sedan.

Jag ville ju minska/sluta kembomba. Har jag då inte fortsatt med det? Jag tillsätter ju ett preparat.

Här är jag så naiv att jag tror på Easy-Life på att preparatet inte innehåller några kemikalier alls, utan är helt naturligt. Så jag tycker preparatet hjälper mig till att hantera karet på ett naturligare sätt.

Men hjälper det mot allt? Kan jag inte tänka mig att det gör. Jag kan enbart uttala mig om det som händer i mitt kar och litar på handlaren då vi känner varandra sedan länge.
jag tror att bakteriehalterna sjunker signifikant med preparatet.
Jag tror att det binder tungmetaller, klor och chloramine. Jag kan ju se att mina körsbärsräkor fått ett aktivitetsfnatt och är och river i alla slags mulm numera.
Jag tror på att preparatet skyddar hud och gälar. Det är bara att titta i diskuskaret vad som händer med andningen med 50% nytt vatten som inte är kallt utan i stort sett samma temp. Andningen lugnas, fiskarna börjar spärra ut fenorna. De blir vacker ljusblå som när de trivs som allra mest.

Vad innehåller preparatet då? Ingen aning faktiskt. Någon slags lera skulle jag kunna tänka mig då vattnet ser ut först som om jag tappat i blålera en stund. Men för mig hjälper preparatet mig att hålla en naturligare linje.
Detta och PMDD är de två tillägg jag kommer att fortsätta med. Resten får bli vatten och god skötsel.
#2 - 12 oktober 2014 15:19
Låter ju toppen, det där!
:)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 oktober 2014 15:45
Jag vet inget om innehållet - men här "diskuteras" det.
Jag har själv ingen erfarenhet av produkten men det har ju gott rykte
#4 - 12 oktober 2014 15:57
Jag kan förstå debattörens frustration över det hela, men min handlare beskriver egentligen exakt samma sak som Easy-Life skriver i slutet, att fiskar som dött tidigare vid leverans sällan dör när de tillsätter detta. Så skälet till att leverantören rekommenderar det när han ska koppa in fisk och att de använder det själva beror på att det verkar fungera i de sammanhang de använder det. De använder ju inte ett preparat för att göda en tillverkare. Gissar att om det funkar och blir färre DOA så kör de med det.
Sedan dör väl en sjuk fisk ändå om den är tillräckligt sjuk. Det verkar mera vara så att om problemet i grunden ligger i fiskens miljö dvs. vatten etc. så verkar det fungera. Men ligger problemet i fisken så gör det väl ingen skillnad.

Men som sagt. Detta är hörsägen och det enda jag vet är vad som händer i mitt eget kar. Men jag vet inte varför det sker.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 oktober 2014 16:52
Det bedrivs ju egnetligen ingen objektiv forskning inom akvaristiken så vare sig man vill eller inte så är det ju reklamens budskap samt enskilda personers erfarenheter som man får gå efter.
Så dina erfarenheter är klart intressanta - fler här som har testat produkten?
#6 - 12 oktober 2014 19:29
Använder easylife lite då och då, mest vid lättare sjukdomar/skador, eller om några firrar reagerar konstigt vid vattenbyten tex.

Testade första gången för hm ca 3 år sedan kanske, jobbade i en zooaffär då och vi fick in en diskus som reagerade på vattenbytena. Det lossnade stora sjok av slemhinnan och hon blev mörk och hängig, nån timme senare var hon som vanligt igen men det såg ju rätt jobbigt ut. Ingen av de andra reagerade på det sättet. Så testade att använda easylife vid vattenbytena och det hjälpte, hon verkade liksom inte märka av bytena längre. Gick bra även efter vi började minska och till slut sluta med användandet, så vad problemet var vete fasen, men bättre blev hon [:)]

Så nu brukar jag ha en flaska ståendes utifall att någons hälsa börjar småkrångla och jag inte lyckas luska ut varför, eller om någon blir skadad för att hjälpa till med läkningen lite (ibland i kombination med salt dock).

Har börjat använda det i mitt lilla räkkar med, har tigerräkor som ibland bär runt på ägg men något mer blir det inte, så tänkte se om det kanske kan hjälpa till där med ifall det är något i kranvattnet som spökar. Bara använt det vid ett vattenbyte hittills, så lite för tidigt att säga där.
Försöker också hjälpa en paletthane som antagligen fick stryk av frugan, och efter det blev rätt eländig. Var blek och hängig med fula sår på ena sidan och gömde sig och vägrade äta, men nu har han börjat visa lite färger, andas något bättre och äta artemia- men då har jag även saltat så kanske inte bara easylifes förtjänst där [:)]

Så jag tror nog att det gör någon nytta, men det skulle ju vara trevligt att veta exakt vad det är man häller i... :)
#7 - 12 oktober 2014 19:33
Ja jag har kört den förut men sen försvann den tyvärr ur sortimentet där jag handlar. Jag har ju inte haft några större poblem innan jag använde easy-life och kan inte avgöra hur positiv effekt det egentligen har. Jag vet dock att mina snäckskalslekare slutade klia sig vid vattenbytet efter att jag började köra med det! I nuläget använder jag inget medel men ska jag göra det så vill jag helst använda easy-life:)
#8 - 12 oktober 2014 21:42
Intressant. Kanske ska prlva detta. Ävrn om jag inte har några problem egentligen. Men verkar som att det verkligen får akvariet som helhet att må bra. :)
#9 - 13 oktober 2014 07:21
Jag använder Happy-Life flytande filtermedium. Det lovar ungefär samma saker. Doseringen är dock bara halva, 5 ml/30 L jämfört med Easy-Life 10 ml/30 L (enligt hemsida), vid normaldos. Happy-Life 500 ml kostar 121 kr hos pwss.se, Easy-Life kostar 117 kr. Happy-Life är med andra ord ca hälften så dyrt. Sen om det är någon skillnad i kvalitet det vet jag inte.
#10 - 14 oktober 2014 08:58
Har också posetiva upplevelser av Easy-life.

Mina gäddciklider kan ibland stå och andas tungt ett par timmar efter VB men med E-L i så får jag en helt annan effekt, dom blir super pigga! Likadant med mina skivtetror! Hela karet lever upp efter VB på ett helt annat sätt.

Drömmen är ju att slippa ha i något alls i vattnet, men faktum är ju att det redan är tillsatser i vattnet efter vattenverken!
#11 - 14 oktober 2014 13:00
Se där, nu har du fått mig att beställa Easy-life! Såg att det fanns på Animail när jag beställde hundmat. Först Co2 (igen) och nu detta, man är så lättpåverkad tydligen. ;)
#12 - 14 oktober 2014 13:14
Punkfredd skrev:
Drömmen är ju att slippa ha i något alls i vattnet, men faktum är ju att det redan är tillsatser i vattnet efter vattenverken!

Då känns det ju som att det är bättre att kolfiltrera vattnet ifrån kranen än att bomba karet med ännu mer kemikalier. :-)
#13 - 14 oktober 2014 13:20
Hur klarade akvarister sig förr;)?
#14 - 14 oktober 2014 13:56
Men akvarister har väl i alla tider laborerat med vatten? Vad är skillnaden på att tillsätta torv, ekblad och detta om det är naturligt? Kembombar man när det är på flaska?
#15 - 14 oktober 2014 13:59
Hur många av er kör sina kar helt utan hjälpmedel i obehandlat vatten? Menar inte att försvara just detta preparatet som jag mera försökte förstå. Men alla vi trixar väl med våra kar? Vi har pumpar, filter. etc. som vi tillsätter?
#16 - 14 oktober 2014 14:07
Easy-Life fluid filter medium - för bra för att vara sant eller just så bra?

Einarsson skrev:
Då känns det ju som att det är bättre att kolfiltrera vattnet ifrån kranen än att bomba karet med ännu mer kemikalier. :-)

Det gör jag redan.

Tror de är andra grejer i easy liden som gör fiskarna gott än att de tar bort grejer i vattnet...

Bombar dessutom inte karet utan slår i en skvätt då och då.
#17 - 14 oktober 2014 14:07
Bluewing skrev:
Hur många av er kör sina kar helt utan hjälpmedel i obehandlat vatten? Menar inte att försvara just detta preparatet som jag mera försökte förstå. Men alla vi trixar väl med våra kar? Vi har pumpar, filter. etc. som vi tillsätter?

Hand upp!
#18 - 14 oktober 2014 14:15
Halloj Johnny! Mats heter jag och jag har inga som helst hjäl... Jävlar, just det, vi känner ju varandra redan... :D;)
Visst trixar vi med temperatur, filter o.s.v. Men, för min del tycker jag det är lika kul och spännande att låta karet självt få mogna med de långa och korta cykler som uppstår - så som de akvarister som tycker det är kul och intressant att använda teknik och olika medel för att (kanske snabbare?) uppnå en balans och ett lugn i vattnet.

Jag kan tänka mig att jag är hyfsat ensam och i stark minoritet när det gäller detta! Men, det gör inget - bara man själv blir nöjd med resultatet! :)
#19 - 14 oktober 2014 14:21
Bluewing skrev:
Men akvarister har väl i alla tider laborerat med vatten?

Jag kör rakt kommunalt kranvatten till allt, utan tillsatser.
Vad är skillnaden på att tillsätta torv, ekblad och detta om det är naturligt? Kembombar man när det är på flaska?

Skillnaden är väl att man vet varför man tillsätter torv/ekblad, dvs för att få ett stabilt lågt pH med garvsyrabuffring. Ingen utom EasyLife vet vad EasyLife Liquid Filter Medium egentligen är, eller vad det gör. Det är Hemliga Lådan.
De säger det är "mineraler", kanske zeolit? Skulle tippa det finns nåt bakteriedödande med också, kanske glutaraldehyd.

EDIT: På nätet finns en uppgift att det är en uppslamning av zeolit och bentonit, två lermineral som adsorberar diverse föreningar.

EDIT2: Klumpande "kattsand" är vanligen bentonit, ej klumpbildande kattsand är ofta men inte alltid zeolit.
#20 - 14 oktober 2014 14:38
Hur mans skötte sina kar förr? Med stor kunskap skulle jag tro så fort man gick utanför det vanliga s.k. Universalakvariet. I min första bok "Akvarium som hobby" (-75) ägnas sida 122-148 åt :" Akvarievattnet och dess behandling". Det kunde avskräcka den ivrigaste! Men skötsel för Universalakvariet var enkel, dock rekommenderades att vid vattenbyten använda sig av 25% mjukt vatten och 75% ledningsvatten. Inget att hälla i men det berodde väl på att det inte fanns så mkt färdigt? Jag har dock klarat mig bra och det var en tröst att läsa i "Stora Akvarieboken" (-90) "Nybörjare ska inte känna sig avskräckt av dessa detaljer om vattnets kemi. Det bör påpekas att tusentals akvarister bedriver sin hobby framgångsrikt utan att veta det minsta om vattnets kemi". Me allt är väl egentligen kemi på det ena eller andra sättet? Hjälpmedel som man förbättra livsbetingelser i karet på ett snällt sätt har jag gärna hemma.
#21 - 14 oktober 2014 15:20
Halloj Johnny! Mats heter jag och jag har inga som helst hjäl... Jävlar, just det, vi känner ju varandra redan... :D;)

Visst trixar vi med temperatur, filter o.s.v. Men, för min del tycker jag det är lika kul och spännande att låta karet självt få mogna med de långa och korta cykler som uppstår - så som de akvarister som tycker det är kul och intressant att använda teknik och olika medel för att (kanske snabbare?) uppnå en balans och ett lugn i vattnet.

Jag kan tänka mig att jag är hyfsat ensam och i stark minoritet när det gäller detta! Men, det gör inget - bara man själv blir nöjd med resultatet! :)

Jag är inte så olika dig i tanken som det kan låta Mats och vet inte ens om medlet är bra i längden. Är inte heller intresserad av att ha ett ytterläge i debatten. Vil bara ha bra debatt och en viss saklighet och gärna utan irritation om det går bra :D
Grundfrågan var ju varför de positiva förändringarna inträffade. Inte att bli mr Kembomb i forumet direkt ;)
#22 - 14 oktober 2014 16:16
Halloj på er alla!

Jag har tidigare använt nitrivec (som jag antar är ungefär samma sak som easy-life), men slutade med detta bara för själva slutandets skull.

Vad jag idag har problem med är corys som blir av med skäggtömmar, och amanoräkor som dör.
Mina åtgärder hittills har varit att dra ner lite på matningen (jag gillar att mata), börja göda med PMDD samt att tillsätta något lite CO2 från mäsk. Detta eftersom jag trots allt har en viss mängd växter i karet.
Dessa åtgärder har definitivt bidragit till ett "krispigare" vatten, men jag har fortfarande en hel del corys med trasiga skäggtömmar...

Eftersom jag helst ändrar bara lite i taget för att kunna se effekten av åtgärderna, så tänker jag nöja mig med detta tills vidare, men jag är definitivt inte främmande för att prova på easy-life om jag inte får det resultat jag är ute efter!
Jag vill ha amanos i den här burken, men det blir ju orimligt dyrt och dessutom djurskyddsmässigt oförsvarbart att ha det, om de nu skall envisas med att dö i förtid stup i ett...
#23 - 14 oktober 2014 16:20
Bluewing skrev:
Jag är inte så olika dig i tanken som det kan låta Mats och vet inte ens om medlet är bra i längden. Är inte heller intresserad av att ha ett ytterläge i debatten. Vil bara ha bra debatt och en viss saklighet och gärna utan irritation om det går bra :D

Grundfrågan var ju varför de positiva förändringarna inträffade. Inte att bli mr Kembomb i forumet direkt ;)

Tack bluewing, Mycket intresserad information
#24 - 14 oktober 2014 17:31
Bluewing skrev:

Halloj Johnny! [FONT=Verdana]:)[/FONT]
Jag vet att du och jag är lika på många sätt och vis, och hoppas verkligen inte att du upplever att det blir irriterad stämning när vi tjôtar lite fram och tillbaka om olika medel i karen.
En debatt i ämnet får jag nog avstå ifrån på grund av att jag helt enkelt inte har någon direkt kunskap om vad alla "tinkturer" innehåller som tycks vara högsta mode att ösa i karen just nu. Men diskutera lite kan man ju alltid göra - så gärna det!

Det fanns ett medel för 30-40 år sedan som hette (heter fortfarande kanske?) Faunamor - som handlarna gärna såg att man köpte vid varje zooaffärsbesök. Medlet sades ha en god inverkan på vattnet, speciellt vid uppstart men även vid vattenbyte. Dyrt som själva Fan var det och efter någon flaska eller två orkade man inte (eller hade råd för den delen) att pyssla med det ständiga ihällandet... och för min del var pojkrummet belamrat med diverse kar, så en flaska tog ju slut på nolltid.
När man är i början av en lärofas är mångt och mycket svårt, snårigt och till och med förvirrande, och man hänfaller gärna åt auktoritära råd - bara för att man helt enkelt inte vet.
Det är lätt hänt (kan jag tänka mig) att saker som: "uppstart", "vattenbyte", "nitritspik", "gödning för närings- och ljuskrävande växter", "cykling", "ph-värde" o.s.v. kan te sig skrämmande för många - och som kräver en armada av tillsatser för att kunna fungera.

Talar vi om konventionella kar, med hyfsat vanliga och lätthållna fiskar - och, ja, Discus hör till denna kategori, med viss reservation - så är uppstart och sedan cykling av ett kar inga egentliga svårigheter - och, faktiskt, en "nitritspik" med dödlig utgång behöver inte ens uppstå, om man varvar ner och tar det lite piano.
Dessa ting har vi ju redan snackat om i otaliga trådar, och hur man bär sig åt kanske vi inte behöver ta upp i just denna.

Du beskriver dig själv som "Mr. Kembomb" och det kaaaaanske lite är så att du själv lagt upp bollen för straffspark..?[FONT=Verdana];)[/FONT]
Ta ditt jobbkar som exempel nu; det har gått fort, fort, fort - flavatror och Regnbågsfisk har snabbt hamnat i karet, till och med innan dammet hade lagt sig - och redan efter några dagar, kanske till och med direkt?, så börjar det mätas och kollas nitrit. Nitriten får en (väntad och redan innan beräknad) kurva, och beredskapen är hög med motåtgärder om "något" skulle gå fel.
Jag säger absolut inte att detta förfarande är fel, du gör liksom alla rätt - men, det finns en orolig "wobblighet" som ibland är svår, för en utomstående (jag) med lite andra sätt att se på saken, att bara läsa sig förbi.

Det går faktiskt att starta upp ett kar, som ditt jobbkar, utan att egentligen tillföra någonting annat än vatten och fisk - i en takt som kräver lite tid och tålamod. I min värld blir då ett sådant kar lättare hanterbart över tid - man lär sig reaktionerna i karet och får något som kanske kan kallas känsla för vad som händer, utan att behöva förlita sig på en flaska med något som sägs "göra vattnet bra", när man kan fixa detta själv.

Det jag pratar om nu är inte en högre skola, eller ett mer avancerat vetande - utan precis tvärt om; detta är den vanlige akvaristens första steg för att lära känna sitt kar och dess invånare - ett insteg och en förebyggande kunskap som är lätt att ta till sig.
Det är den här grundplåts-idén jag brukar ha i sinnet och det jag snackar om när vi gaggar om "hjälpmedel". Vad är det man brukar säga? - Genvägar är senvägar.
Hade allt varit Hunky Dory med karen i otaliga trådar där mycket bökande, fixande, mätande och tillsättande av olika "grejer" ständigt sker - ja, då hade inte heller diskussioner så som denna uppstått.

Jag minns i början av min Zoopet-vistelse, när jag naivt lade in bilder och berättade om diverse lekar av allsköns olika ciklider, hur folk blev häpna över att saker och ting bara liksom funkade. Jag fick ofta frågor som; hur behandlar och förbereder du vattnet? Hur många gånger i veckan byter du vatten? Vilka gödningar anväder du dig av? Vad har du för vattenberedningsmedel i karen, och hur mycket? o.s.v.
Jag tänkte; Fan, är folk inte riktigt kloka... Jag har inte ens hört talas om dessa grejer de frågar om - men jag insåg snart att det var jag som var/är mossig och inte hängt med i utvecklingen.
Teknik och/eller medel som förenklar och hjälper till med de saker som man kanske har svårigheter med är inte på något sätt av ondo, men kan kanske bli en käpp i hjulet om man helt förlitar sig på dom.

Det här var bara ett litet kort inlägg i diskussionen - inga vetenskapligt belagda metoder för "hur man bör göra"!
#25 - 14 oktober 2014 17:45
Bluewing skrev:
Inte att bli mr Kembomb i forumet direkt ;)

Så var absolut inte meningan att du ska framstå, för isf ber jag bugande om ursäkt:).

Nej, det är mer att jag är inne i Mats tankebanor och när man köpte sin första fisk i slutet på 70-talet visste man inte mycket. Det var hörnfilter med vadd och en ramp med två glödlampor till det kittade grönmålade ramakvariet av järn och kranvatten direkt i karet. Och jäklar vad man tyckte allting fungerade. Och gör så fortfarande.
Men visst, jag tillsätter en del i mina kar med såsom co2 och PMDD, men mycket mer är det inte:).

Nu är det heller inte meningen att det ska bli två grupperingar, utan som du säger är det kul med en givande diskussion mellanåt:).
#26 - 14 oktober 2014 18:14
Nej då Mats och Anders också för den delen. Har inte upplevt det ens när du nog egentligen varit irriterad.

Har inte så mycket att tillägga till Mats berättelse egentligen utan kan nog skriva under på att många av dina tolkningar kring mitt beteende är nog hyggligt mitt i prick. Så det stämmer. Jag är så där. Mera en person som har bråttom framåt och har svårt att vänta. Nu är jag lugn på ett annat plan så det är inte över hela linjen. Men blir jag glad över en viss nivå går det undan. Så den fart, eller du beskriver som wobblighet den är som den är. Trodde nog jag skulle kunna växla ner till det akvaristiktempo som du beskriver. Men jag kan inte. Det är en total omöjlighet har jag kommit fram till. Så jag förstår att ditt resonemang stämmer och att det synkar med naturens rytm och så. Men den rytmen har jag ingen möjlighet att chilla ner mig till alls. Har inte varit i det tempot sedan innan jag föddes. Att jag säger innan jag föddes beror på att min far var likadan så han såg min mamma, poff, blev kär och 9 månader senare var jag född. Så det tempot jag lyckas varva ner till idag är en snigels långsamma senildementa släktings tempo jämfört med förr.

Så att vi pratar med varandra du och jag och att jag är med dig hela vägen i text men sedan gör det på en fjärdedel av tiden i praktiken. Det är en sån kompis du har i Västerås ;)

Jag insåg när jag shoppat loss på rötter etc. att jag skrattade och tänker på hur du planerar i månader, kollar in en rot i skogen, torkar den. Perfekt upplägg värdig moder natur. Sedan så ser jag mig entusiasmera handlaren till bristningsgränsen så han beställer ett smärre lass rötter på fredagen. Han informerar mig på onsdagen att de har kommit. Jag drar dit på lunchen, blir stört kär i 4 rötter och så är de i bilen och sedan utlagda på golvet. Dina 6 månader och mina 25 minuter är liksom olika universum. Men jag gillar din tanke bättre en min. Men det sitter en trimmad ferrari med överväxel mellan öronen hos mig. Så det är därför det är som det blir. Jag är min pappas pojke så att säga.

Så jag kommer öven fortsättningsvis att fatta vad du säger och sedan göra i mitt tempo och wobbla mig fram mellan mina kar. Men vill helst slippa köra i närmaste diket.

Men farten måste väl alla i zoopet som läst vad jag skrivit lagt märke till :D

Kopplingen till detta medel är att jag är varje handlares våta dröm gällande genvägar. Men har aldrig någonsin i hela mitt liv genomfört något i så långsamt tempo som idag. Och det herr, Bryzzel är till stor del din förtjänst. Nu finns det ju fler Duracellkaniner i detta forum mer än jag. Så jag är inte ensam i klubben. Men när jag gaggat med dig så blir jag något mer nerwobblad än annars. Inte fy skam.
#27 - 14 oktober 2014 18:20
Anders. Det jag skrev till Mats gäller i stora delen gentemot dig också. Jag kommer nog alltid att intellektuellt fatta vad ni säger sedan dra iväg mot horisonten. Däremot så hänger jag med mina fiskar i ett rent och lugnt tempo. Ni ser mig inte byta fiskar varje kvart eller inredning heller. Men i igångsättandet så spränger jag ljudvallen, varje gång. Det är komplett obotligt och jag älskar debatter som denna. Man lär sig så mycket.
#28 - 14 oktober 2014 18:58
Hmmm. Får jag återkomma i frågan om ett par år? Personligen är jag lagd åt att labba m biologiska system mha olika medel. Fast jag gillar lättskött, billigt och miljövänligt också.

/Elin
#29 - 14 oktober 2014 19:10
Helskön läsning, Johnny! Jag är med på, och fattar precis, vad du beskriver! :)
Jag skall tillägga att jag själv i många lägen rusar åstad och väldigt, väldigt ofta vill ha saker och ting gjort, typ igår.
Akvariegrejen är lite sådär att man, efter ett tag (åtminstone för min del) tappar sugen när det går lite för fort, och man inser att; jävlar, jag skulle väntat med det och det, och skippat den grejen och dom fiskarna. Jag gör fortfarande sådant ibland, och speciellt lätt är det exempelvis när man gör de där resorna till Tyskland och blir helt pajas-crazy av alla möjligheter.
Ett exempel på en inbromsande åtgärd kompisen i Varberg fick mig till på senaste resan kommer jag att beskriva i min tråd vid ett senare tillfälle. Det rådet sparade jag 6 000:- på kan jag iallafall avslöja.

Johnny, kör nu på den "pace" som du har inbyggt. Ta de mått och steg som du tycker är bra och som får dina visioner att bli verklighet. Resultaten ser vi ju i dina trådar, och de resultaten är det sannerligen inga fel på!
#30 - 14 oktober 2014 19:12
Bluewing skrev:
Nej då Mats och Anders också för den delen. Har inte upplevt det ens när du nog egentligen varit irriterad.

Har inte så mycket att tillägga till Mats berättelse egentligen utan kan nog skriva under på att många av dina tolkningar kring mitt beteende är nog hyggligt mitt i prick. Så det stämmer. Jag är så där. Mera en person som har bråttom framåt och har svårt att vänta. Nu är jag lugn på ett annat plan så det är inte över hela linjen. Men blir jag glad över en viss nivå går det undan. Så den fart, eller du beskriver som wobblighet den är som den är. Trodde nog jag skulle kunna växla ner till det akvaristiktempo som du beskriver. Men jag kan inte. Det är en total omöjlighet har jag kommit fram till. Så jag förstår att ditt resonemang stämmer och att det synkar med naturens rytm och så. Men den rytmen har jag ingen möjlighet att chilla ner mig till alls. Har inte varit i det tempot sedan innan jag föddes. Att jag säger innan jag föddes beror på att min far var likadan så han såg min mamma, poff, blev kär och 9 månader senare var jag född. Så det tempot jag lyckas varva ner till idag är en snigels långsamma senildementa släktings tempo jämfört med förr.

Så att vi pratar med varandra du och jag och att jag är med dig hela vägen i text men sedan gör det på en fjärdedel av tiden i praktiken. Det är en sån kompis du har i Västerås ;)

Jag insåg när jag shoppat loss på rötter etc. att jag skrattade och tänker på hur du planerar i månader, kollar in en rot i skogen, torkar den. Perfekt upplägg värdig moder natur. Sedan så ser jag mig entusiasmera handlaren till bristningsgränsen så han beställer ett smärre lass rötter på fredagen. Han informerar mig på onsdagen att de har kommit. Jag drar dit på lunchen, blir stört kär i 4 rötter och så är de i bilen och sedan utlagda på golvet. Dina 6 månader och mina 25 minuter är liksom olika universum. Men jag gillar din tanke bättre en min. Men det sitter en trimmad ferrari med överväxel mellan öronen hos mig. Så det är därför det är som det blir. Jag är min pappas pojke så att säga.

Så jag kommer öven fortsättningsvis att fatta vad du säger och sedan göra i mitt tempo och wobbla mig fram mellan mina kar. Men vill helst slippa köra i närmaste diket.

Men farten måste väl alla i zoopet som läst vad jag skrivit lagt märke till :D

Kopplingen till detta medel är att jag är varje handlares våta dröm gällande genvägar. Men har aldrig någonsin i hela mitt liv genomfört något i så långsamt tempo som idag. Och det herr, Bryzzel är till stor del din förtjänst. Nu finns det ju fler Duracellkaniner i detta forum mer än jag. Så jag är inte ensam i klubben. Men när jag gaggat med dig så blir jag något mer nerwobblad än annars. Inte fy skam.

Av någon outgrundlig anledning så känner jag mig träffad av "Nu finns det ju fler Duracellkaniner i detta forum mer än jag" :)
#31 - 14 oktober 2014 19:51
Även jag känner mig lite träffad som en Duracellkanin i form av en hona då. Tror att vissa av oss bara är så...lite obotlig [:o]

//Inger
#32 - 14 oktober 2014 20:06
Inte ska ni känna er träffade ;)
#33 - 15 oktober 2014 09:28
Jag kvalar nog också in som samma person som vill att det ska gå fort när man ska göra nåhot. Men som Bluewing skriver så är det nog så man är och man är van vid att det är så och om jag skulle vänta länge på något så kommer jag att bli uttråkad.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#34 - 15 oktober 2014 18:52
Har i princip använt det sedan det kom och har bara goda erfarenheter. Jag kör alltid i det i mina kar då jag skall sätta in ny fisk I karantänskar etc ibland i dubbel rekommenderad dos. Gör du detta i ett tomt kar funkar det bra då man efter ca ett dygn kan suga upp alla fällningar som blir på botten. Nackdelen med inreda kar är att det är svårare o göra detta. Och då produkten är zeolitbaserad så kan man i såfall inte använda salt då salt vänder på processen.
Annars är säg att de två personer som startade företaget spittade på sig och han som gick ur startade då happy Life dvs samma produkt men drygare för att ta tillbaka förlorade marknadsandelar. Sedan har bl.a Vanya också liknade produkter idag.
#35 - 15 oktober 2014 19:22
Intressant att få veta!
#36 - 15 oktober 2014 19:40
Jisses vad intressant tråden blev på flera aspekter. :D

Jag gillar era megalångafunderingsochtankarinlägg!! :)
#37 - 16 oktober 2014 10:42
Ni some använder easylife, använder ni pmdd eller någon annan växtnäring? Om ja, hur många timnar efter användning av easylife ?
#38 - 16 oktober 2014 11:09
Jag använder PMDD när vattnet klarnat.
#39 - 16 oktober 2014 20:57
Jag kör happy lifes variant, brukar slå i pmdd ca ett dygn efter.
#40 - 16 oktober 2014 21:54
Efter att ha forskat lite på detta mystiska medel så tror jag faktiskt att det inte interfererar med PMDD.
Eftersom det står att medlet innehåller spårämnen som växter kan ta upp så torde det ju inte absorbera metaller som Kalium, järn och mangan.
#41 - 17 oktober 2014 06:32
kaj.p skrev:
Gör du detta i ett tomt kar funkar det bra då man efter ca ett dygn kan suga upp alla fällningar som blir på botten. Nackdelen med inreda kar är att det är svårare o göra detta. Och då produkten är zeolitbaserad så kan man i såfall inte använda salt då salt vänder på processen.

Undrar vad som händer om man använder detta medel regelbundet, vecka efter vecka, i ett inrett kar där man inte har möjlighet att suga upp partiklarna , då borde det ju bara byggas på och eftersom den är lerbaserad så borde det väl bli "förhårdningar" på botten?
#42 - 17 oktober 2014 12:36
Efter att ha forskat lite på detta mystiska medel så tror jag faktiskt att det inte interfererar med PMDD.

Eftersom det står att medlet innehåller spårämnen som växter kan ta upp så torde det ju inte absorbera metaller som Kalium, järn och mangan.

Jag ställde tidigare frågan till Easy Life och de menar att alla beståndsdelar är "naturliga" och att det är fritt fram att slå i mineraltillsatser så fort vattnet klarnat helt. Då ska processen vara färdig.
#43 - 9 november 2014 12:34
Spännande. Kanske värt att testa när man har nån fisk m dålig aptit eller sår.
#44 - 12 november 2014 18:38
Lite sent svar PiaJo men jag använder det vid vatten byte (i snitt var 10:e dag)
I ett inrett tätplanterat kar, slamsuger i stort sett aldrig botten. Senast var väll ett år sedan.
Jag kan inte se några fällningar på botten.
#45 - 26 november 2014 07:31
Jag har tänkt på en sak. Om Easy-Life binder tungmetaller, klor och chloramine vart tar dessa då vägen? Då där finns lera i Easy-Life och den binder det så borde ju detta hamna i botten av akvariet. Om man då använder detta medel ofta och över längre tid så borde ju bottnen bli full med tungmetaller osv och när man rör runt i karet när man plantera om /flyttar saker så borde där ju frigöras en massa av detta i vattnet och det kan ju isf knappast vara bra för fisken, även om man byter vatten efter man är klar för då har de ju gått i det skitiga vattnet ett tag.

Jag använder det själv vid vattenbyten istället för de andra medlen som finns som jag använde innan då denna skulle vara naturlig vara., vilket den antagligen nog är men det var mera den andra delen med att den binder tungmetaller osv och vart det tar vägen som jag fundera över.
#46 - 26 november 2014 08:58
Om Easylife fm är framställt av de mineraler som kallas zeoliter fungerar de då som jonbytare? Dvs blir hårt vatten mjukare då Ca och Mg ersätts med Na? Mineraliska jonbytarfilter gör ju detta dessutom kan de hålla undan vissa avfallsprodukter och avlägsna tungmetaller. Zeoliter kan tas som kosttillskott där det sägs binda tungmetaller till sig på grund av sin molekylstruktur. Stoppar man i sig det så åker det ut den naturliga vägen i ett akvarium ligger det väl i så fall bundet tills det försvinner vid vattenbyten?
#47 - 26 november 2014 12:10
Rufus skrev:
Om Easylife fm är framställt av de mineraler som kallas zeoliter fungerar de då som jonbytare? Dvs blir hårt vatten mjukare då Ca och Mg ersätts med Na? Mineraliska jonbytarfilter gör ju detta dessutom kan de hålla undan vissa avfallsprodukter och avlägsna tungmetaller. Zeoliter kan tas som kosttillskott där det sägs binda tungmetaller till sig på grund av sin molekylstruktur. Stoppar man i sig det så åker det ut den naturliga vägen i ett akvarium ligger det väl i så fall bundet tills det försvinner vid vattenbyten?

Om det är zeoliter som är hela grejen så finns ju dessutom massa filtermateiral nu för tiden som innehåller det? or? Då bordem an kunan använda sånt och få samma effekt.

Annons