Easy-Life

#1 - 22 maj 2008 12:17
Jag skulle vilja veta lite mer om Easy-Life Fluid Filter Medium, Easy-Life EasyCarbo växtnäring och Easy-Life Profito.

Är det någon som vet vad de olika medlen innehåller? Är det bra?
#2 - 22 maj 2008 12:23
Ja har skrivit en liten artikel med bifogade bilder i senaste Ciklidbladet om användandet av Easy Carbo.
Har du inte den så finns den på närmaste Bibliotek
Bilagor:
#3 - 22 maj 2008 12:30
Vilket nr är det senaste? Finns det inte på nätet att läsa?
#4 - 14 januari 2010 14:21
"bump" någon ny info om detta att läsa på internet?
#5 - 16 januari 2010 14:02
Min erfarenhet är att deras filtermedium grumlar vattnet mycket och det tar minst 1 dag innan det klart.
#6 - 16 januari 2010 17:17
Så sant att det grumlar vattnet när man hällt i ex. Easy-Life FFM , men sen blir det kristall klart. Ingen innehållsdeklaration på flaskan så fan vet vad det är jag häller i karet men karet ser fantastiskt ut efter ett dygn ungefär.
Kör även Easy-Life Profito och Carbo. kan inte säga annat än att växterna och fiskarna mår PRIMA.
/ Jonas :)
#7 - 16 januari 2010 17:31
LN skrev:
Ja har skrivit en liten artikel med bifogade bilder i senaste Ciklidbladet om användandet av Easy Carbo.

Har du inte den så finns den på närmaste Bibliotek

Varför inte dela med dig av dina kunskaper ang. dina negativa eller positiva erfarenheter av Easy Carbo här på forumet? Vi är säkert många som är intresserade.
#8 - 16 januari 2010 17:44
gullefjun skrev:
Varför inte dela med dig av dina kunskaper ang. dina negativa eller positiva erfarenheter av Easy Carbo här på forumet? Vi är säkert många som är intresserade.

Instämmer :)
#9 - 16 januari 2010 20:21
Racerman skrev:
Så sant att det grumlar vattnet när man hällt i ex. Easy-Life FFM , men sen blir det kristall klart. Ingen innehållsdeklaration på flaskan så fan vet vad det är jag häller i karet men karet ser fantastiskt ut efter ett dygn ungefär.

Kör även Easy-Life Profito och Carbo. kan inte säga annat än att växterna och fiskarna mår PRIMA.

/ Jonas :)

Jag vet inte heller med säkerhet vad Easy-Life innehåller, men jag tippar på att det är bentonit-lera (och vatten). Rätt färg och rätt egenskaper, bentonitlera används bl a vid klarning av vin. Nån annan som vet vad det innehåller?
#10 - 16 januari 2010 20:27
Nebbiolo skrev:
Jag vet inte heller med säkerhet vad Easy-Life innehåller, men jag tippar på att det är bentonit-lera (och vatten). Rätt färg och rätt egenskaper, bentonitlera används bl a vid klarning av vin. Nån annan som vet vad det innehåller?

Skulle det betyda att jag kan blanda upp lite Katty kattströ i vatten och pytsa i karet för att klara vattnet? Hur mycket/kraftig koncentration skulle behövas tro?
#11 - 16 januari 2010 20:32
Är det filtermedia bör det ju innehålla någon typ av nitrifikationsbakterier. Typ som sera nitrivec. Är en kudde av lavastenliknande material med bakteriekultur som man skakar och får ut bakterierna i lösningen.
#12 - 16 januari 2010 23:46
jag har använt medlet och kan rekommendera detta,
det tar allt från 2-20tim att det försvinner och gör vattnet väldigt klart och fint sänker ph beroende på ditt vatten.tar bort all metaliskt och som inte ska vara där.
använder detta i alla minna akvarium och det är bra för fisken också.
minskar och förebygger stress,tar bort baktirier,skyddar slemmhinnor,under lättar sårläckningar svamp m.m påskyndar tillväxten av baktierer.stimulerar avel och växter,
dumpa i det i akvariumet enligt dosering[COLOR=Blue] [/COLOR][COLOR=Red][COLOR=Blue]viktigt[/COLOR] [/COLOR]glöm inte att skaka flaskan.
nästa vatten bytte gör jag så att jag tar och ställer det nya vattnet i hinkar och häller i fmm i dessa låter det stå till nästa dag.sen häller jag i det,behövs inte göra utan går att hälla i direkt i akvariumet.
köp det
#13 - 17 januari 2010 11:05
hawkse skrev:
Skulle det betyda att jag kan blanda upp lite Katty kattströ i vatten och pytsa i karet för att klara vattnet? Hur mycket/kraftig koncentration skulle behövas tro?

Ledsen, ingen aning, vet inte om det finns andra tillsatser i kattströ. Tror att jag sett kattströ nämnas (i akvariesammanhang:)) i nån annan tråd här på forumet. Kanske går att söka på?
#14 - 17 januari 2010 11:16
Nebbiolo skrev:
Ledsen, ingen aning, vet inte om det finns andra tillsatser i kattströ. Tror att jag sett kattströ nämnas (i akvariesammanhang:)) i nån annan tråd här på forumet. Kanske går att söka på?

Jodå, jag har redan Katty under sanden för att ge växterna lite belöning när de letat sig ned så djupt :)

Katty innehåller inget annat än ren bentonit-lera men det blir ju mest grumligt om man blandar det med vatten. Det jag tyckte lät spännande var att du nämnde användning som klarningsmedel i vin-industrin.
#15 - 17 januari 2010 14:20
Grottbert skrev:
Är det filtermedia bör det ju innehålla någon typ av nitrifikationsbakterier. Typ som sera nitrivec. Är en kudde av lavastenliknande material med bakteriekultur som man skakar och får ut bakterierna i lösningen.

På Easy-Life hemsidan står det att prepapatet inte innehåller kemikalier, bakterier eller andra organiska ämnen, medlet ska tydligen inte vara av typen bakteriekutur.
#16 - 17 januari 2010 14:43
hawkse skrev:
Jodå, jag har redan Katty under sanden för att ge växterna lite belöning när de letat sig ned så djupt :)

Katty innehåller inget annat än ren bentonit-lera men det blir ju mest grumligt om man blandar det med vatten. Det jag tyckte lät spännande var att du nämnde användning som klarningsmedel i vin-industrin.

Om man har ett bra klarningsmedel vid tillverkning av vin, behöver inte vinet filtreras så hårt för att bli kristallklart. Klarningmedlet ska binda upp grumligheten, som finns kvar efter jäsningen i vinet. Det var på grund av detta användningsområde (förutom färgen), samt att Easy-Life ska vara fritt från kemikalier, bakterier och andra organiska ämnen som jag kom att tänka på bentonitlera:), men som sagt, endast en gissning. Nu vet jag inte vad bentonitlera har för kemisk beteckning, men troligtvis är det oorgansikt, det är ju trots allt en bergart. Vet inte om Kitty kattsand kan ge önskad effekt av klarning till akvarievatten, kanske behöver leran pulvriseras extra fint för att ge den effekten. Det kan nog vara svårt att pulvrisera en bergart så fint:)!

Oj vilken lång text det blev om en del spekulationer[:o]
#17 - 17 januari 2010 14:51
Nebbiolo skrev:
Om man har ett bra klarningsmedel vid tillverkning av vin, behöver inte vinet filtreras så hårt för att bli kristallklart. Klarningmedlet ska binda upp grumligheten, som finns kvar efter jäsningen i vinet. ... Vet inte om Kitty kattsand kan ge önskad effekt av klarning till akvarievatten, kanske behöver leran pulvriseras extra fint för att ge den effekten. Det kan nog vara svårt att pulvrisera en bergart så fint:)!

Med mortel borde det gå fint. Ska nog testa lite för skojs skull :)
#18 - 17 januari 2010 15:14
hawkse skrev:
Med mortel borde det gå fint. Ska nog testa lite för skojs skull :)

Ja, kan nog gå med bra armkraft och en mortel av marmor:D

Kan du inte berätta i en tråd hur det gick? Jag har också använt Easy-Life, och det vore ju lite dråpligt om det går att få det ur kattsand:)
#19 - 18 januari 2010 13:00
Nebbiolo skrev:

Nedanstående korrespondens med företaget i fråga stödjer teorin om leran tycker jag:

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200106/msg00127.html

Att innehållsförteckningen är enkel behöver ju dock inte betyda att produkten är dålig, bara att den är lätt att kopiera.
#20 - 18 januari 2010 17:14
Hörnsten skrev:
Nedanstående korrespondens med företaget i fråga stödjer teorin om leran tycker jag:

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200106/msg00127.html

Att innehållsförteckningen är enkel behöver ju dock inte betyda att produkten är dålig, bara att den är lätt att kopiera.

Spännande! Medlet innehåller alltså flera olika mineraler, då har jag en gissning till på en ingående mineral, kisel, i form av silica-gel!
#21 - 18 januari 2010 19:55
Nebbiolo skrev:
Ja, kan nog gå med bra armkraft och en mortel av marmor:D

Kan du inte berätta i en tråd hur det gick? Jag har också använt Easy-Life, och det vore ju lite dråpligt om det går att få det ur kattsand:)

Nu körde jag ett vanligt vattenbyte igen men om dimmigheten inte lättat före nästan vattenbyte ska jag testa med lite bentonit-lösning ett dygn innan vattenbytet. Lovar att rapportera om jag testar.

Tycker iofs att bentoniten jag har under sanden i mitt kar borde läcka ut lite redan och ha givit effekt så oddsen är nog inte så goda.
#22 - 18 januari 2010 20:42
cillan skrev:
Jag skulle vilja veta lite mer om Easy-Life Fluid Filter Medium, Easy-Life EasyCarbo växtnäring och Easy-Life Profito.

Är det någon som vet vad de olika medlen innehåller? Är det bra?

Och det hette bara Easy LIfe, det där kristallmedlet..?? :D Har just frågat hur alla kan ha sånt fint vatten i sina kar...här fick jag svaret :d
#23 - 19 januari 2010 00:52
Min erfarenhet av easycarbo är att det påverkar växterna positivt men att skillnaden är så marginell att det inte är värt pengarna, dock fungerar easycarbo häpnadsväckande bra mot trådalger så jag har alltid en flaska hemma ifall jag skulle klanta mig och råka få en trådalgsblomning.
#24 - 19 januari 2010 11:18
Är det någon som testat det andra "likvärdiga" medlet som heter Happy-Life?
Det påstås ju vara drygare och till ungefär samma pris.
Är det något att ha....eller är Easy-Life så mycket bättre?

/ Göran
#25 - 19 januari 2010 12:08
Jag tycke att Easy Life fungerar bra när det gäller att klarna vattnet i alla fall. Jag navänder det ungefär som jag använt vattenberedningsmedel.
#26 - 25 januari 2010 07:40
jag har precis köpt easylife FFM nu, får hoppas att det funkar så bra som alla säger :)
#27 - 25 januari 2010 07:51
Jag kör med växtnäringen. Nyuppstartat kar så kan inte jämföra med hur det hade sett ut utan näringen men växterna har vuxit 50-100% på knappt en månad :)

Annons