Jag skulle vilja veta lite mer om Easy-Life Fluid Filter Medium, Easy-Life EasyCarbo växtnäring och Easy-Life Profito.
Är det någon som vet vad de olika medlen innehåller? Är det bra?
LN skrev:Ja har skrivit en liten artikel med bifogade bilder i senaste Ciklidbladet om användandet av Easy Carbo.
Har du inte den så finns den på närmaste Bibliotek
Racerman skrev:Så sant att det grumlar vattnet när man hällt i ex. Easy-Life FFM , men sen blir det kristall klart. Ingen innehållsdeklaration på flaskan så fan vet vad det är jag häller i karet men karet ser fantastiskt ut efter ett dygn ungefär.
Kör även Easy-Life Profito och Carbo. kan inte säga annat än att växterna och fiskarna mår PRIMA.
/ Jonas :)
Nebbiolo skrev:Jag vet inte heller med säkerhet vad Easy-Life innehåller, men jag tippar på att det är bentonit-lera (och vatten). Rätt färg och rätt egenskaper, bentonitlera används bl a vid klarning av vin. Nån annan som vet vad det innehåller?
hawkse skrev:Skulle det betyda att jag kan blanda upp lite Katty kattströ i vatten och pytsa i karet för att klara vattnet? Hur mycket/kraftig koncentration skulle behövas tro?
Nebbiolo skrev:Ledsen, ingen aning, vet inte om det finns andra tillsatser i kattströ. Tror att jag sett kattströ nämnas (i akvariesammanhang:)) i nån annan tråd här på forumet. Kanske går att söka på?
Grottbert skrev:Är det filtermedia bör det ju innehålla någon typ av nitrifikationsbakterier. Typ som sera nitrivec. Är en kudde av lavastenliknande material med bakteriekultur som man skakar och får ut bakterierna i lösningen.
hawkse skrev:Jodå, jag har redan Katty under sanden för att ge växterna lite belöning när de letat sig ned så djupt :)
Katty innehåller inget annat än ren bentonit-lera men det blir ju mest grumligt om man blandar det med vatten. Det jag tyckte lät spännande var att du nämnde användning som klarningsmedel i vin-industrin.
Nebbiolo skrev:Om man har ett bra klarningsmedel vid tillverkning av vin, behöver inte vinet filtreras så hårt för att bli kristallklart. Klarningmedlet ska binda upp grumligheten, som finns kvar efter jäsningen i vinet. ... Vet inte om Kitty kattsand kan ge önskad effekt av klarning till akvarievatten, kanske behöver leran pulvriseras extra fint för att ge den effekten. Det kan nog vara svårt att pulvrisera en bergart så fint:)!
hawkse skrev:Med mortel borde det gå fint. Ska nog testa lite för skojs skull :)
Nebbiolo skrev:Jag vet inte heller med säkerhet vad Easy-Life innehåller, men jag tippar på att det är bentonit-lera (och vatten). Rätt färg och rätt egenskaper, bentonitlera används bl a vid klarning av vin. Nån annan som vet vad det innehåller?
Hörnsten skrev:Nedanstående korrespondens med företaget i fråga stödjer teorin om leran tycker jag:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200106/msg00127.html
Att innehållsförteckningen är enkel behöver ju dock inte betyda att produkten är dålig, bara att den är lätt att kopiera.
Nebbiolo skrev:Ja, kan nog gå med bra armkraft och en mortel av marmor:D
Kan du inte berätta i en tråd hur det gick? Jag har också använt Easy-Life, och det vore ju lite dråpligt om det går att få det ur kattsand:)
cillan skrev:Jag skulle vilja veta lite mer om Easy-Life Fluid Filter Medium, Easy-Life EasyCarbo växtnäring och Easy-Life Profito.
Är det någon som vet vad de olika medlen innehåller? Är det bra?