Om det är så att du ser att snäckorna kryper sig in under cyanofläckarna (vilket vore troligt med tanke på att dom betar på underlaget) så tror jag inte dom drar med sig Cyanon utan att Cyano släpper från underlaget. När den väl släppt har den ganska hög flytförmåga pga fotosyntesen, så det vore inte helt otippat om den svävar iväg.
Jag har svårt att se hur en snäcka skulle dra ner cyano ner i gruset, den har ju inga armar ;)
Haha:D
Jag förstår precis hur du menar:) Nja, det är liksom så att de med sina ganska långa sugmunnar, på dessa snäckor ser munnen ut som en liten snabel, bökar i/vid just de sandkorn som den lilla cyanoplätten ligger på - och på så sätt "viker ihop" cyanon och "drar" ner det i sanden. Som sagt, jag fick ju för mig att de åt upp cyanon - men det är nog så att den går sönder och hamnar en bit ner i sanden - därav också trolig anledning till att cyanon "smittar" en bit ner och återkommer lite då och då. Att cyanon, i detta fall, inte lyfter och svävar iväg kan jag garantera dig!:)
Edit; när sniglarna närmar sig cyanokanten så fortsätter de alltså inte bara vidare under plätten utan de stannar upp där och bökar intensivt - och det tar ganska lång tid - det ser nästan ut som att de knuffar cyanon väldigt långsamt framför sig, och den "försvinner"... mestadels troligtvis ner i sanden, om dom inte käkar lite av den också.
Jag har ju en ganska "ordinär" kamera och är en ytterst kass fotograf - men jag kan försöka ta ett par bilder eller en filmsnutt på snigelförloppet när det sker nästa gång!