Easy Carbo vs. Cyano och Pensel-/Skäggalger

#1 - 5 april 2008 09:37
I mitt prinsessakvarium har jag fått en ohelig allians av cyano och massförekomst av pensel- och/eller skäggalger. Vilken av algerna det är är inte gott att säga, men inte är de snygga, inte.

Prinsessorna gör att jag varken kan ha siamesiska algätare eller äppelsnäckor i burken, så vad göra?
Jag har länge varit nyfiken på Easy Carbo, och det skall enligt uppgift vara giftigt för alger. Om det är giftigt även för cyano har jag inte lyckats snoka reda på.
Så jag håller nu på att köra ett försök med EC i ena ringhörnan och en ohelig treenighet i den andra...cyano, skägg och penselalger. [B)]

Här är tre bilder tagna före försöket startade (ursäka kvalisorten, jag är ingen fotograf. [:o] ).
#2 - 5 april 2008 09:41
Jag kör med EasyCarbo, men kan inte säga att jag märkt någon jätte reducering av alger, men däremot så växer växterna så det knakar. (vet dock inte vad jag har för sorts alger..)
#3 - 5 april 2008 09:42
Vi får se, vi får se. ;)
#4 - 5 april 2008 09:59
Jag har nu kört en vecka på enkel dos (1 ml per 50 liter), och resultaten sys nedan. Tyvärr har prinsessorna satt sig för att leka mitt i alltihop, så att jämförelserna på bilderna på bottnen blir det lite si och så med. Men man kan åtminstone se cyanoblaffan på rutan nere till högra hörnet av akvariet.

Påväxten på bakgrunden och på stenar har börjat bli grå och lösas upp.
Jag punktbehandlade några cyanofläckar med EC, men EC verkar inte vara direkt dödande på cyano. Den verkar istället börja krympa ihop generellt.

Punktbehandlingen av skäggalgerna verkar ge visst resultat - de platser som fick en direkt dos av EC är de som är vitare än andra. Det verkar dock inte motiverat att hålla på med punktbehandling, eftersom skäggalgerna verkar må dåligt rent allmänt. De grönalger som finns verkar inte ta skada, inte heller vallisnerian, anubiasen eller de mängder av kanelbullesnäckor som finns i burken.

Nu följer en vecka med dubbel dos av EC.
#5 - 5 april 2008 10:40
Min erfarenhet är att algerna inte direkt dör, de stannar i växten och långsamt ersätts av de alger/växter som gillar EC. Alger som inte växer betas förstås också lättare ner av algätare.
#6 - 5 april 2008 11:00
Hej! Enligt min erfarenhet käkar amanoräkor cyano så det kanske vore värt att prova? De klarar lugnt av easycarbo även om man som jag gjorde ett tag till och med överdoserade, därempt var inte mina tetror så pigga på det så nu har jag dragit ner dosen igen.
#7 - 5 april 2008 11:57
Jag har nyligen fått bort all cyano i mitt kar med hjälp av General Tonic. Kanske kan vara värt att testa.
#8 - 5 april 2008 14:04
Jo, General Tonic är nästa steg, om nu inte EC funkar.

Problemet är att GT också är antibakteriellt, och jag vill inte ta kål på filterbakterierna. Därför hade jag tänkt på att prova EC en sväng.

Problemet är också att jag har prinsessor i karet, och de jagar livet av alla eventuella algätande djur....siameser, snäckor och troligen även räkor. Om de nu inte hade ställt till med räkfrossa, då. :p

Så vad försöket egentligen går ut på är att se om EC's bakteriedödande medel (glutaraldehyd ?) tar bort cyanobakterierna och algerna, medan filterbakterierna sparas. Jag skall köra test för nitrit och ammonium/ammoniak i morgon för att se hur det står till med den saken.
#9 - 5 april 2008 18:24
Hur reagerar sessorna på dubbel EC-dos?
#10 - 6 april 2008 12:21
FredrikH skrev:
Hur reagerar sessorna på dubbel EC-dos?

Det återstår att se. Två dagar in på den dubbla dosen så har de lekt. Jag tror att de stora klarar EC helt utan problem, men ynglen kan möjligen få det svårt.
Om det sedan kan bero på bara EC, eller att EC tar kål på algerna som sedan lägger sig och konsumerar massor med syre, eller att cyanon när den dör släpper fritt något gifitig ämne vet jag inte. Men först får jag se hur det går.
#11 - 6 april 2008 21:08
Följer resultatet!
#12 - 7 april 2008 09:09
Test av nitrit och ammoniak/ammonium i går, söndag 080406, visade ej mätbara halter av något av ämnena.
Bilagor:
#13 - 8 april 2008 10:13
Det skall bli mycket intressant att få ta del av dina resultat. Jag är väldigt dåligt påläst om vad EC är för något då jag personligen, i stort sett, aldrig har använt mig av tillsatser i vattnet. Men, jag fick ju bort en ganska rejäl ansamling av Cyano i mitt T-kar med hjälp av Lasse och en tillsats av KNO3 (tror jag det kallas för...). Han räknade ut en sats som passade för 960-liter och tamejfan om inte Cyanon faktiskt försvann. Det tog tid men det var bara att ha tålamod. Nåväl, Cyanon kryper fram i små fläckar här och var ändå, men är så sparsamt att det med lätthet går att avlägsna detta med en hävert vid vattenbyte.

En grej som jag har upptäckt är små långsamma sniglar med långa, svarta skal. Jag har inte en aning om var dessa kommit ifrån, men de finns iallafall i ett ganska stort antal i karet nu. Dessa kryper omkring i sanden och äter faktiskt Cyano. De kan samlas vid en liten fläck och äter sakta upp Cyanon.
Har du eller någon annan erfarenhet av dessa sniglar? Kanke till och med vet namnet på dessa?

Hoppas du blir av med Cyanon!:)
#14 - 8 april 2008 10:59
Kan det vara malysiska sandsnäckor, tro? Har försökt få tag på sådana, men inte hittat några.
#15 - 8 april 2008 11:24
Jag tror inte snäckorna äter Cyano. Jag tror snäckor hjälper till med ekobalansen i akvarier på så sätt att dom finfördelar POC till DOC som bakterier i sin tur kan bearbeta till slutprodukten nitrat som i sin tur ökar kvävehalten - vilket man även kan göra artificiellt med kemisk KNO3-tillsats ;)

Cyano älskar syrefattiga/kvävefattiga platser (tex där det ansamlas mycket POC/slam) eftersom dom på sådana platser kan kvävefixera lättare, dvs använda kvävgas istället för andra kväveföreningar som det lider brist på.
#16 - 8 april 2008 11:28
Dvs sakers om missgynnar cyano:
*) En vettig och regelbunden slamsugning av substratets toppskikt
*) Glada snäckor som finfördelar döda växtdelar/alger där slutprodukten exporteras av slamsugningen
*) Bra cirkulation som fördelar syrenivåerna bra
*) Slamfritt filter som minskar syrekravet
*) Glada växter som ökar syrenivåerna
*) PMDD/KNO3 som ger glada växter

Om inget annat funkar: Mörkläggning eller GeneralTonic-dosering.
#17 - 8 april 2008 12:04
Jag tittade runt på nätet lite och det verkar vara Malaysisk Sandsnäcka som jag har i karet - vart dom kommit ifrån är, som sagt, en gåta - men dom gör ett bra jobb!

Defdac! Menar du att de inte äter cyanon utan snarare bökar runt och gör sönder de små fläckar av cyano som ibland kan dyka upp? De fläckar som lite sporadiskt uppstår hos mig kan vara stora som en 50-öring ungefär dessa suger jag bara väck när jag byter vatten, men snäckorna samlas runt en del av dom och cyanon försvinner faktiskt... Kan det vara så att de liksom söderdelar och vänder ner cyanon i sanden? Kanske är det därför det ibland blommar upp små fläckar av cyano, sånt som ligger kvar i sanden?
#18 - 8 april 2008 12:37
Ja det låter inte omöjligt. Vore kul att ta en macrofilm på det nästa gång jag får Cyano isåfall. Då borde det synas om dom faktiskt käkar cyanon eller bara böset under den.
#19 - 8 april 2008 13:07
Ursäkta mig om jag stör tråden lite nu - men jag skall fatta mig kort![:o]

Defdac! Faktum är att snäckorna "tar" cyanon underifrån. De rör sig delvis nergrävda i sanden och när de närmar sig en fläck så gräver de ner sig, liksom, under kanten på cyanofläcken. Efter en stund är fläcken borta. Jag trodde ju att de käkade upp cyanot, men det är nog troligt, som du säger, att de sönderdelar och bökar undan cyanon i sanden... gräver ner det...

Nåväl, kul och intressant är det iallafall att kolla på. Tack för din input!:)

Nu åter till trådens ursprungliga ämne!
#20 - 8 april 2008 13:39
Om det är så att du ser att snäckorna kryper sig in under cyanofläckarna (vilket vore troligt med tanke på att dom betar på underlaget) så tror jag inte dom drar med sig Cyanon utan att Cyano släpper från underlaget. När den väl släppt har den ganska hög flytförmåga pga fotosyntesen, så det vore inte helt otippat om den svävar iväg.

Jag har svårt att se hur en snäcka skulle dra ner cyano ner i gruset, den har ju inga armar ;)
#21 - 8 april 2008 14:25
defdac skrev:
Om det är så att du ser att snäckorna kryper sig in under cyanofläckarna (vilket vore troligt med tanke på att dom betar på underlaget) så tror jag inte dom drar med sig Cyanon utan att Cyano släpper från underlaget. När den väl släppt har den ganska hög flytförmåga pga fotosyntesen, så det vore inte helt otippat om den svävar iväg.

Jag har svårt att se hur en snäcka skulle dra ner cyano ner i gruset, den har ju inga armar ;)

Haha:D
Jag förstår precis hur du menar:) Nja, det är liksom så att de med sina ganska långa sugmunnar, på dessa snäckor ser munnen ut som en liten snabel, bökar i/vid just de sandkorn som den lilla cyanoplätten ligger på - och på så sätt "viker ihop" cyanon och "drar" ner det i sanden. Som sagt, jag fick ju för mig att de åt upp cyanon - men det är nog så att den går sönder och hamnar en bit ner i sanden - därav också trolig anledning till att cyanon "smittar" en bit ner och återkommer lite då och då. Att cyanon, i detta fall, inte lyfter och svävar iväg kan jag garantera dig!:)

Edit; när sniglarna närmar sig cyanokanten så fortsätter de alltså inte bara vidare under plätten utan de stannar upp där och bökar intensivt - och det tar ganska lång tid - det ser nästan ut som att de knuffar cyanon väldigt långsamt framför sig, och den "försvinner"... mestadels troligtvis ner i sanden, om dom inte käkar lite av den också.

Jag har ju en ganska "ordinär" kamera och är en ytterst kass fotograf - men jag kan försöka ta ett par bilder eller en filmsnutt på snigelförloppet när det sker nästa gång!
#22 - 8 april 2008 20:41
Hej Jens A
jag läser att du vill ta kål på cyano med EC, och jag har erfarit att den är väldigt "antibakteriell" då jag experimenterade lite med att få bukt på små sniglar. Och det fungerade bra med en rejäl överdos (ca 10ggr), men vad jag också märkte var att filtret slogs ut helt. Och jag fick en rejäl grumling i karet två dagar efter dosering.

Så var medveten om att EC är giftigt mot filter bakterier också vid rejäla doser (då har fiskarna kastat in handuken innan i och för sig)

General Tonic är en toppen kur för att bli kvitt cyano, men det skall bli intressant att se vad för resultat du får av EC.

H.

Jens A. skrev:
Jo, General Tonic är nästa steg, om nu inte EC funkar.

Problemet är att GT också är antibakteriellt, och jag vill inte ta kål på filterbakterierna. Därför hade jag tänkt på att prova EC en sväng.

Problemet är också att jag har prinsessor i karet, och de jagar livet av alla eventuella algätande djur....siameser, snäckor och troligen även räkor. Om de nu inte hade ställt till med räkfrossa, då. :p

Så vad försöket egentligen går ut på är att se om EC's bakteriedödande medel (glutaraldehyd ?) tar bort cyanobakterierna och algerna, medan filterbakterierna sparas. Jag skall köra test för nitrit och ammonium/ammoniak i morgon för att se hur det står till med den saken.
#23 - 8 april 2008 20:44
Det är lite där problemet ligger eftersom han har fiskar i karet så kan han aldrig komma upp i de koncentrationer som ev. skulle behövas, utan att döda allt som finns i karet. EC är som sagt mycket giftigt.
#24 - 8 april 2008 20:54
Jag är helt övertygad om att en lägre art (filter bakterier)tar stryk innan fisken börjar ge symptom.

H
#25 - 8 april 2008 21:06
Det var dinosaurierna och inte bakterierna som slogs ut en gång i tiden;)
#26 - 8 april 2008 21:45
Verkligen intressant att följa dina erfarenheter med det här projektet Jens. Bra initiativ att dokumentera det så att vi alla kan dra nytta av det. Tack!
#27 - 9 april 2008 02:13
MaxB skrev:
Som sagt, jag fick ju för mig att de åt upp cyanon

Sandsnäckor äter cyano. De är bland de mycket få djur som gör det.
#28 - 9 april 2008 20:49
Azur skrev:
Sandsnäckor äter cyano. De är bland de mycket få djur som gör det.

Aha! Då var jag inte helt ute å cyklade vält!:)
Då får vi följa Jens mödor med cyanon - och är det så att Jens får väck skiten och det bara kommer små pyttefläckar nångång så kanske en trupp sandsnäckor åtminstone kan hjälpa till att rensa undan.
#29 - 12 april 2008 07:17
Detta var intressant att läsa. Har själv ett återkommande problem med svarta tofsalger.Förra gången jag hade så fick jag slänga växter och rötterna det satt på la jag ut i solen att torka. Dom försvann men nu är dom tillbaka i diskuskaret.Inte kul då dom sitter på slimlinen också. Ska bli kul att se hur resultatet blir Jens
#30 - 12 april 2008 08:27
Tofsarna kan du få bort från slimline genom att skrubba EC på den.(ovanför vattenytan). Hittar inte tråden om det, kommer inte ihåg om det var här eller på plantswap den var.
#31 - 15 april 2008 11:33
Efter en vecka med dubbel dos EC har cyanon nästan försvunnit. Endast mindre fläckar finns kvar.

Skäggalgerna verkar alla att vara döda eller döende, och består mest av vitt fluff som är på väg att lossna. Jag skulle dock tro att det är nödvändigt att ta upp allt och skrubba bort allt.

Jag har inte sett några Physa-snäckor i akvariet på ett tag, och det är mycket möjligt att de inte tålt den dubbla EC-dosen. "Kanelbulle-snäckorna" hänger dock med ännu.

De fiskyngel som jag trodde skulle få det svårt verkar inte påverkas alls. Den enda påverkan av EC på fisk vad jag har sett är att de inte gillar att få det direkt i munnen. Om de andas in ett "moln" EC, följer ett väldigt hostande.
#32 - 15 april 2008 12:09
Bra jobbat Jens!
Själv försvann mitt Cyano när ja möblera om i akvariet och stoppade i bakgrunden.
Det var över en vecka sedan nu och de har inte kommit tillbaka.

Antar att de kan bero på att ja skopade runt sanden så mycket vilket måste ha frigjort fosfaterna som låg och puttrade där under.

Ska ha EC i åtanke om de dyker upp i frammtiden.
#33 - 15 april 2008 12:20

Antar att de kan bero på att ja skopade runt sanden så mycket vilket måste ha frigjort fosfaterna som låg och puttrade där under.

Jag tror snarare att DOC försvann och slutade ta syre vilket gjorde syrenivåerna generellt högre och därmed fimpade cyanons enda superförmåga, att kvävefixera - eftersom det kräver låga syrenivåer. När DOC försvinner så försvinner även ammoniumsvängningar och denitrifikation som skapar kvävgas - som cyano kan kvävefixera.

Växtakvarier doseras ju alltid numera med fosfat och även om man slutar dosera fosfat helt och tillslut fosfattesten inte längre visar några fosfathalter så pinnar Cyanon på fint ändå.
#34 - 15 april 2008 13:16
You´re the man på sånt deffy :D
#35 - 24 april 2008 19:58
Avslutning av försöket

Idag har jag kört Easy Carbo i sammanlagt fyra veckor i akvariet, varav de tre sista veckorna med dubbel dos Easy Carbo.

Cyanon har helt försvunnit, och penselalgerna har dött. De har dött i sådana mängder att filtret nästan varit igentäppt.

Jag har dock också, med början i förra veckan kunnat se att små mängder nitrit har börjat uppträda (0,02-0,05 mg/l).
Om detta beror på att EC har tagit död på även filterbakterierna, eller om den ökade halten beror på att filtret inte ökat med den ökade mängden dött material vet jag inte. Det är dock ett stort varningstecken att det överhuvudtaget händer!

Ytterligare iakttagelser är att:

1. "Kanelbulle"-snäckorna verkar inte bry sig stort om EC.
2. Physa-snäckorna tycker inte om dubbel dos av EC. De verkar försöka fly från vattnet, och jag har sett en del döda Physa ligga på bottnen. Detta hände inte under veckan med enkel dos.
3. Inga fiskar, inte ens nykläckta yngel har dött av EC.
4. Vallisnerian jag hade i karet mådde riktigt dåligt av EC. Den har i stort sett dött ut. Det skall dock sägas att den heller inte var i vidare bra kondition från början.
5. Andra alger, framförallt en kortvuxen grönalg (Cladophora?) växer på som vanligt.

Men som avslutning kan jag säkert säga, att Easy Carbo är ett effektivt medel mot cyano.
Om det påverkar filterbakterierna eller inte kan inte fastställas säkert, eftersom EC även orsakar massdöd hos vissa alger, vilket i sin tur ökar belastningen på filtret kraftigt.
#36 - 24 april 2008 22:08
Den enda förekomsten av cyano jag har haft i mina baljor var i samband med att jag fick 250+ ancistrus yngel, en knapp vecka innan fiskdöden dök det upp små troliga cyano fläckar på ena gavelglaset och en väldigt liten vit sten blev grönblåmetallic.. ..den stenen finns kvar i akvariet fast den är bara svagt svagt grönstrimmig..

Min tanke om ditt inlägg här defdac är att om man med en stark genomströmmning och syresättning kan bekämpa eller hålla cyano stången eller räcker det att den får fäste i substratet för att kunna sprida sig?
#37 - 25 april 2008 08:13
Jo det borde egentligen räcka att den får "fotfäste" sålänge den får ljus, näring finns ju alltid i vattnet mer eller mindre. Som de flesta alger reagerar den mycket positivt på en liten släng ammonium pga övermatning/död fisk som går hand i hand med en syredipp. När dom väl börjat bilda lite större kolonier så har jag inte sett att dom direkt tillbakabildas av sig själva om man inte skuggar dom rejält eller kör med GeneralTonic.

Enda ställena där Cyanon har markant övertag gentemot andra alger är där den kan kvävefixera relativt ostört, dvs där det är relativt dåligt med syre pga mycket mulm. Då sprider sig ett tjockt lager snabbt som blir som ett lock.

Sitter dom bara som strimmor och knappt förökar sig mår dom inget vidare, slamsuger du bort dom tvivlar jag starkt på att dom kommer tillbaks. Speciellt om det är andra alger som börjar ta plats under.
Bilagor:
#38 - 25 april 2008 08:55
Med tanke på hur försöket gick, så kan möjligen även en halvdos eller kvartsdos av Easy Carbo hålla tillbaka eventuell cyano.
#39 - 25 april 2008 09:07
4. Vallisnerian jag hade i karet mådde riktigt dåligt av EC. Den har i stort sett dött ut. Det skall dock sägas att den heller inte var i vidare bra kondition från början.

Aha! Kan detta vara förklaringen? Jag har nämligen inte förstått varför mina Vallisnerior bara dog, liksom tunnade ut sig och dog iväg i små bleka slanor. Alla andra växter trivs. Men jag använder EC. EC och Vallisneria är då kanske inte någon bra kombination?![:-13]
Måste tillägga att jag uppskattat din tråd om Cyano och EC, Jens.:)
#40 - 25 april 2008 10:55

Jag använder EC och PMDD och tycker inte det påverkar vallisnerian negativt. Tvärtom så har den skjutit ytterligare fart först efter att jag började med PMDD och sedan ytterligare när jag lade till EC.
#41 - 25 april 2008 11:03
Jovisst. Som jag sa så var den rätt dålig från början. Det finns inget som helt säkert säger att det var EC som tog kål på den för gott. Det är bara en iakttagelse, inget riktigt resultat. För att ta reda på det säkrare skulle man behöva två exakt likadana akvarier, båda med vallisneria. I den ena tillsätter man EC, och den andra låter man vara. Sedan får man jämföra.

Det hade varit intressant att köra ett sådant försök, men jag har inte plats för två akvarier till. :)

Annons