Easy carbo? Vattenbyte?

#1 - 3 oktober 2009 15:23
Jag har tittat runt här lite, men inte blivit mkt klokare. Om jag tömmer ett kar, sparar vatten i hinkar och tvättar filtret i akv.vatten. Sedan byter grus o fixar lite. Fyller karet igen med mest nytt vatten, och det jag sparat i hinkar, har samma rötter o sten t ex och kör igång med samma pump. Är det som nystartat då? måste ju finnas bakteriekultur i t ex pumpen o vattnet jag sparat? Kan man ha kokt kranvatten som svalnat vid vattenbyten om man inte vill ta tempererat kranvatten? Sedan läste jag någonstans en kommentar om easy carbo, är det inte bra?? Lizz.:confused:
#2 - 3 oktober 2009 15:42
är väll inget fel med easy carbo men är inte det medelet man ska blanda med nått anat easy grejs
#3 - 3 oktober 2009 16:10
Jag har kört med EC och PMDD i ett år nu och det funkar skit bra. :)
#4 - 3 oktober 2009 16:51
Det beror på hur mycket du tvättar filtret och hur länge det står stilla. Om du bara kramar ur det värsta och sedan låter det gå i en hink medan du möblerar om i akvariet så skulle jag inte se det som nystartat. Borde fungera bra att koka vatten och låta det svalna, själv kör jag med ljummet vatten direkt från kranen.
#5 - 3 oktober 2009 18:04
Torrlagd pump!

Hej och tack för snabba svar. Men efter att jag tömt karet sköljde jag bara filtret i akv.vatten & sen fick pumpen ligga brevid urkopplad, alltså torrt. Är det ett problem[:o]. Lizz.
#6 - 3 oktober 2009 19:00
Lizz skrev:
Jag har tittat runt här lite, men inte blivit mkt klokare. Om jag tömmer ett kar, sparar vatten i hinkar och tvättar filtret i akv.vatten. Sedan byter grus o fixar lite. Fyller karet igen med mest nytt vatten, och det jag sparat i hinkar, har samma rötter o sten t ex och kör igång med samma pump. Är det som nystartat då? måste ju finnas bakteriekultur i t ex pumpen o vattnet jag sparat? Kan man ha kokt kranvatten som svalnat vid vattenbyten om man inte vill ta tempererat kranvatten? Sedan läste jag någonstans en kommentar om easy carbo, är det inte bra?? Lizz.:confused:

Du behöver inte spara något vatten, det finns mycket få bakterier i vattnet. De sitter i filtret och i sanden.

Akvariet är att betrakta som nystartat, men inkörningsperioden kommer att bli kortare och snällare än om det var nystartat "på riktigt".

Du behöver inte koka vattnet, kranvatten funkar bra. Temperaturen ska bara vara nånstans mellan 20 och 30, för att fisken ska tåla det.

Easy Carbo är flytande koldioxidersättning för akvarieväxterna; det gör att växterna växer bättre. Dessutom är det giftigt för alger och minskar algtillväxt. Det har förmodligen ingen effekt på hur snabbt karet kommer igång efter en sån här omstart.

Om filtret torkat är bakterierna döda.
#7 - 3 oktober 2009 19:29
Easy carbo

Tack. Det är ju skit rentutsagt men jag hade inte en tanke på att låta pumpen gå i hink eller liknande, men nu vet man det. Pumpen låg ca 2 dygn. Men att jag nämnde easy carbo hade inget med själva "uppstartandet" att göra utan jag läste någonstans här på zoopet (hittar det inte igen) om att någon inte vågade köra med det efter att "hört skräckexempel om det". Jag köpte det för växterna men är nu tveksam, finns det något bättre? kan det skada fiskarna t ex om någon överdoserat??? Lizz
Bilagor:
#8 - 3 oktober 2009 22:34
Firrarna tål en hel del EC men dom mår inte bra av rejäl överdos! (har testat)
Sen jag började med EC har det funkat kanon, algtillväxten försvann och växterna blev praktfullare!
#9 - 3 oktober 2009 23:38
Normaldos EC verkar inte vara farligt för något.
#10 - 4 oktober 2009 08:55
OK, tack. Kan ec ge som en "hinna" på ytan? eller är det ngt annat. Jag har ett litet kar "som reserv" och några dagar efter att jag börjat med ec blev det som en "grå aktig" hinna på ytan. Men jag hade oxå flyttat om och bytt lite inredning. Lizz.
#11 - 4 oktober 2009 09:18
Lizz skrev:
OK, tack. Kan ec ge som en "hinna" på ytan?

Nej, grå hinna på ytan beror på fett & proteinrikt foder.
Den normala hinnan består av fett och protein och de bakterier som äter det, och är ofarlig men inte särskilt snygg. Det finns diverse tricks för att skumma bort den, sök på "hinna på ytan" så hittar du mycket.

Mer ovanligt är blågröna hinnor av cyanobakterier (ofta extremt övergödda kar med svag cirkulation), eller tjock gråvit hinna, nästan en skorpa, i akvarier helt utan filtrering och cirkulation där vattnet blivit syrefritt.
#12 - 4 oktober 2009 17:52
Har filtret legat torrt i två dygn är alla bakterier som sagt döda och du MÅSTE tvätta ur det väldigt ordentligt innan du sätter i det i akvariet igen. Annars åker de döda bakterierna ut i vattnet o förgiftar alltihop.
#13 - 4 oktober 2009 19:03
Jag har naturligtvis inte tvättat det innan jag körde igång det igen, så.... hur löser jag detta, är det bara att vänta och se om de få stackars fiskar jag stoppat i överlever. Kan man kanske göra vattenbyte varje dag ett tag framöver eller ska jag kasta ut karet...... ? [:o]. Dottern är rejält sur över att jag förstört hennes kar...... . Skulle ju bara få det lite mer biotop aktigt för va ciklider.[:o]
#14 - 4 oktober 2009 20:07
Jadu, det finns nog stor risk för att dina fiskar inte mår så bra/kommer må så bra av detta. Gör ett nitrittest (dropptest). Vattenbyte skadar aldrig så ett 50% vattenbyte är nog bra. Dosera också nitrivec efter instruktioner på flaskan.

Det finns ju inga goda bakterier kvar längre i akvariet så du kan se det som helt nystartat igen. Alltså håll koll på nitrit, häll i nitrivec, mata pyttelite osv.
#15 - 5 oktober 2009 07:50
Azur skrev:
Normaldos EC verkar inte vara farligt för något.

Jo, vattenpesten dör av det. Tror även hornsärv är känslig för det, men jag är inte säker...
#16 - 5 oktober 2009 09:11
EC har funkat fin fint på mina växter inte för att jag vet vad de heter och fiskarna verkar må hur bra som helst. dock ska det va väligt dåligt med en överdos
#17 - 5 oktober 2009 18:05
Charlottis skrev:
Jadu, det finns nog stor risk för att dina fiskar inte mår så bra/kommer må så bra av detta. Gör ett nitrittest (dropptest). Vattenbyte skadar aldrig så ett 50% vattenbyte är nog bra. Dosera också nitrivec efter instruktioner på flaskan.

Det finns ju inga goda bakterier kvar längre i akvariet så du kan se det som helt nystartat igen. Alltså håll koll på nitrit, häll i nitrivec, mata pyttelite osv.

Tack för snabba svar. Jag har inte kastat ut karet än ;). Akvariet, startades i fredags, fiskarna (några få - mal) var jag tvungen att lägga i lördags, tog vattenprov idag (teststickor) & pH ca 7.2, KH tror jag visade 9, ingen nitrit. Ska iväg imorgon och köpa nitrivec och funderar på att hälla i för jag måste nog lägga i mina VA ciklider som trängs i ett överbefolkat 60l kar. Vågar jag det, eller ska de få trängas ytterligare i lilla karet? Lizz.:)
#18 - 5 oktober 2009 18:51
alg_oa1 skrev:
Jo, vattenpesten dör av det. Tror även hornsärv är känslig för det, men jag är inte säker...

Då ska jag berätta det för min vattenpest så den inte växer så d-gt:p
#19 - 5 oktober 2009 20:43
Lizz skrev:
Tack för snabba svar. Jag har inte kastat ut karet än ;). Akvariet, startades i fredags, fiskarna (några få - mal) var jag tvungen att lägga i lördags, tog vattenprov idag (teststickor) & pH ca 7.2, KH tror jag visade 9, ingen nitrit. Ska iväg imorgon och köpa nitrivec och funderar på att hälla i för jag måste nog lägga i mina VA ciklider som trängs i ett överbefolkat 60l kar. Vågar jag det, eller ska de få trängas ytterligare i lilla karet? Lizz.:)

Du borde testa vattnet med dropptest istället då stickor är väldigt opålitliga. Visar de ingen nitrit kan det helt enkelt visst finnas nitrit för att resultatet med stickorna är missvisande. Så innan du flyttar över fiskarna, köp dropptest för nitrit o testa! Är det okej då, flytta tillbaka fiskarna o häll i nitrivec.
#20 - 6 oktober 2009 17:44
Easy life

Hej igen. Jag tog med prov till affären idag, de kollade nitrit och pH och bägge var bra. Hon rek easy life istället för nitrivec eller vad det nu hette. Efter att ha haft i medlet tog det ca 4 timmar innan vattnet klarnade. Och nu är oxå P subocellatusen i och 1 N transvestitus, (honan dog bara efter ett par timmar när jag köpt den och får inte tag på någon ny). Jag håller tummarna för att fisken ska klara sig och att det inte blir ngn nitrit topp, (när borde det ske isåfall? om 4-5 veckor??). Lizz
#21 - 7 oktober 2009 14:13
Easy life, finns det bakteriekultur i det märket? Jag har Easy life filtermedium men det är ju bara vattenberedningsmedel. Nitrivec tycker jag är det bästa.
#22 - 7 oktober 2009 15:59
Charlottis skrev:
Easy life, finns det bakteriekultur i det märket? Jag har Easy life filtermedium men det är ju bara vattenberedningsmedel. Nitrivec tycker jag är det bästa.

Det är det filtermedium du har, enligt henne i butiken var det de bästa??? Läser man på flaskan är det ett "super medel". Troligtvis en dum fråga MEN spelar det någon roll om man har kolfilter eller inte, funkar dessa preparat ändå? Mediciner b la funkar väl inte om det är kolfilter??? Jag hällde i detta medlet i 2 av karen, och har kolfilter i ett av dem. Lizz.
#23 - 7 oktober 2009 16:07
Jag använder också Easy life filtermedium, men som vattenberedningsmedel efter varje vattenbyte, inte som bakteriekultur. Nitrivec är bakteriekultur. Easy life funkar bra här, men nu när du ska förhindra nitrit och bygga upp goda bakterier ska du använda nitrivec!

Tror det ska funka med kolfilter. Men kolfilter behöver man inte ha om man inte ska ta bort medicinrester ut vattnet eller har ett gulfärgat vatten man vill klara upp. Byt ut det mot vanlig filtermatta istället.

Annons