Jag har tittat runt här lite, men inte blivit mkt klokare. Om jag tömmer ett kar, sparar vatten i hinkar och tvättar filtret i akv.vatten. Sedan byter grus o fixar lite. Fyller karet igen med mest nytt vatten, och det jag sparat i hinkar, har samma rötter o sten t ex och kör igång med samma pump. Är det som nystartat då? måste ju finnas bakteriekultur i t ex pumpen o vattnet jag sparat? Kan man ha kokt kranvatten som svalnat vid vattenbyten om man inte vill ta tempererat kranvatten? Sedan läste jag någonstans en kommentar om easy carbo, är det inte bra?? Lizz.:confused:
Du behöver inte spara något vatten, det finns mycket få bakterier i vattnet. De sitter i filtret och i sanden.
Akvariet är att betrakta som nystartat, men inkörningsperioden kommer att bli kortare och snällare än om det var nystartat "på riktigt".
Du behöver inte koka vattnet, kranvatten funkar bra. Temperaturen ska bara vara nånstans mellan 20 och 30, för att fisken ska tåla det.
Easy Carbo är flytande koldioxidersättning för akvarieväxterna; det gör att växterna växer bättre. Dessutom är det giftigt för alger och minskar algtillväxt. Det har förmodligen ingen effekt på hur snabbt karet kommer igång efter en sån här omstart.
Om filtret torkat är bakterierna döda.