Easy Carbo i Wahlstad

#1 - 28 november 2008 12:29
Funderar på att börja med EC i min Wahlstadburk. Är dock lite fundersam över om alla ämnen i EC förbrukas av växterna eller där blir några ämnen kvar, misstänker att allt i EC inte är kol. Då jag bara gör vb ca 1 gång var 6 månad så gör man ju ej av med oförbrukade ämnen så ofta.

Någon som kört EC längre tid utan vb i typ wahlstad utan problem?
Hur mycket EC doserar ni i Wahlstad?
#2 - 28 november 2008 14:03
Nope allt i EC är naturligtvis inte kol, den kemiska formeln för Glutaraldehyd, som är det verksama ämnet, är C5H8O2 så det innehåller även väte och syre. Exakt vad som finns mer i EC-flaskan är oklart, men troligtvis är Glutaraldehyden spädd med surt vatten.Jag tror det är svårt att säga exakt vad det blir för restprodukter av EC i ett akvarium då Glutaraldehyd kan reagera på en mäng olika sätt.[quote=kemi.se]Som alla aldehyder är glutaraldehyden mycket reaktiv och kan reagera på många olika sätt. Den kan både reduceras och oxideras. Dessutom kan nya kol-kolbindningar till andra ämnen bildas från kolen i aldehydgrupperna. Glutaraldehyden reagerar också häftigt med oxidationsmedel på grund av de sura vätena på kolet närmast karbonylkolet.[/quote]
Bilagor:

Annons