Men när man tillför kol i form av en aldehyd så tycker jag att den borde vara så reaktiv att man inte under några omständigheter skall tillsätta den på kvällen eftersom ingen fotosyntes kan ske i mörker och kol kan därför inte spjälkas till socker.
defdac skrev:Den används inte i fotosyntesen, så man får inte mer bubbel av att använda glutaraldehyd.
Tror man blandar till till någon enstaka procent och den bryts ganska snabbt ner i vatten, så någon pH-sänkande effekt är det inte att tala om.
defdac skrev:Jag tror det är därför att glutaraldehyd är en sorts extrem enkelt socker, så växten plockar in det direkt utan att använda fotosyntesen.
defdac skrev:Ja, jag skulle tro att växten dör utan ljus..
Jonasroman skrev:Som jag förstår det så är det en isomer av glutaraldehyd...dvs då kan den få en helt annan egenskap o antagligen inte giftig som glutaraldehyd i annan isomerform.
Det är ju ett 5 koligt kolväte...o liknar väldigt mkt en av de 5 koliga föreningarna som cellen själv bildar under fotosyntesten nånstans i steget där 6 koldioxidmolekyler skall reduceras till glukos. Så glutaraldehyden går alltså in mitt i den sk kalvincykeln som 5 kolig förening o där omvandlas till socker. Men det krävs fortfarande atp för denna process, vilket cellen får i den första delen av fotosyntesen, den sk ljusreaktionen. Så min tolkning av detta är att glutaraldehyden ersätter koldioxid, men för att går vidare till glukos krävs fortfarande en pågående fotosyntes...så man bör nog dosera på morgonen.
Jag antar att det går åt 1.2 glutaraldehydmolekyler för att bilda en glukosmolekyl...o som sagt en del atp från fotosyntesens första del när vatten avger sina vätejoner till nadp molekylen (som i sin tur avger dessa vätejoner under bildandet av atp)....
Skrivet ut minnet...så jag ber om ursökt ifall det kan finnas nåt faktafel...fotosyntesen är ju rätt så komplex...;-)
PatrikMalmo skrev:Jag är inte hundra men tycker mig ha sett en del märkligheter kring yngel när jag använde EC under en period. Dels pga det och dels pga hur ämnet funkar generellt så la jag ned det. Har inte använt det sedan dess. Långt ifrån säker på att jag har rätt, men har ändå lagt ned det.
Jonas,
det var den bästa utläggning jag sett om hur ämnet kan funka för växter - tackar!!
Hilsen,
/P
PatrikMalmo skrev:Jag är inte hundra men tycker mig ha sett en del märkligheter kring yngel när jag använde EC under en period. Dels pga det och dels pga hur ämnet funkar generellt så la jag ned det. Har inte använt det sedan dess. Långt ifrån säker på att jag har rätt, men har ändå lagt ned det.
Jonas,
det var den bästa utläggning jag sett om hur ämnet kan funka för växter - tackar!!
Hilsen,
/P
Jonasroman skrev:Tackar Patrik:-)
Intressant det ni skriver om eventuella negativa effekter på fiskar mm...skall vara vaksam.
Har någon sett ngn tydlig effekt på algerna med detta preparat?...algminsking utlovas men är det bara en indirekt effekt av att växterna växer bättre eller kan ämnet ha nån sorts direkeffekt också på algerna??...
Jag tror det finns två varianter på calvincykeln med olika antal kolatomer inblandade i vissa steg..o det skulle isåfall kunna förklara varför detta ämne bara verkar på växternas glukostillverkning men ej på algernas. Skall kolla upp detta närmare..
022helpek skrev:ja gör det jag skall se vad min biology of plants säger -tyvärr tar den upp fysiologin på landlevande växter så jag är inte säker på att det är exakt samma...
Jonasroman skrev:Ett medel inom salt som heter algenex går förresten också in i calvincykeln o blockerar den. Kanske den liknar en molekyl dom finns i kalvincykeln o därmed får sin inträdesbiljett..men genom att hänga på nån mer atom så blir det fel på den slutgiltiga sockerprodukten o cellen dör. Stämmer bra med den rätt så långsamma effekt medlet har. Kanske esycarbo funkar så också..där isåfall algern är mer känsliga för förändringar i den slutgiltiga sockerstrukturen jämför med högre växter..????
Jonasroman skrev:Varför o hur reagerar glutaraldehyd med karbonater?...är det verkligen så?...och isåfall...räcker verkligen det förnatt ta kål på algen?...öven om vissa alger kan använda sig av vätekarbonat istället för koldioxid så kan dom använda koldioxid också. Det är bara det att dlm utrustats med enzymet carbanhydras som omvandlar HCO3 till CO 2..en extra livlina i det så koldioxidfattiga vattnet. Så...jag är tveksam till din teori..men visa gärna hur du hittat dessa uppgifter.
PatrikMalmo skrev:Mm, det är giftigt på allvar, används väl för desifincering i labb bland annat. Det som har diskuterats är att det skulle vara ok i de doser som används i akvarium. Iaf, här kommer det inte ned i akvarierna igen.
Hilsen,
/P
Fråga är i vilken koncentration som lösningen i EC flaskan har...
Den används inte i fotosyntesen, så man får inte mer bubbel av att använda glutaraldehyd.