Easy Carbo

#1 - 17 mars 2008 06:37
Hej!
Jag använder Pro Fito och Easy Carbo och det växer så det knakar, de flesta algerna har försvunnit men lite finns det kvar. Kan man öka dosen Easy Carbo något lite, tror ni ?
#2 - 17 mars 2008 07:03
Nej, det står tom på flaskan att EasyCarbo inte får överdoseras.
#3 - 17 mars 2008 09:13
Lothar skrev:
Hej!

Jag använder Pro Fito och Easy Carbo och det växer så det knakar, de flesta algerna har försvunnit men lite finns det kvar. Kan man öka dosen Easy Carbo något lite, tror ni ?

Du kanske kan minska Pro Fito istället :)

Så gjorde jag när jag hade problem för länge sen ,
Helt enkelt så tog jag bort vanlig gödning körde bara EC och alla alger försvann sen efter ett tag började jag försiktigt med den vanliga gödning,
#4 - 17 mars 2008 09:33
Det är en mindre bra idé att försöka minska näringsnivåer i jakten på alger eftersom alger klarar längre näringsnivåer än växter. EC har lika negativ inverkan på alger oavsett övrig gödning. Det är dessutom bara kolkälla till växterna så om man slutar med all annan gödning så blir förmodligen växterna först bleka om topparna för att sedan börja tappa blad.

EC bör alltid kombineras med en heltäckande gödning typ PMDD om man inte vill att växterna ska börja påvisa näringsbristsymptom.
#5 - 17 mars 2008 17:10
defdac skrev:
EC bör alltid kombineras med en heltäckande gödning typ PMDD om man inte vill att växterna ska börja påvisa näringsbristsymptom.

Men det fungerar att köra EC tiden, och endast pytsa i lite pmdd när man tycker att det behövs? (bleka nya skott osv)
#6 - 17 mars 2008 18:23
Ja, det går bra... i lowtech utan frekventa vattenbyten. Om man gör vattenbyte en gång i veckan är det oftast bäst att hälla i PMDD då.

Annons