Jonasroman skrev:Ja, då är det alltså precis som kolkällemetoden inom saltbranschen då....vidare får vi en fin bonus med detta preparat: en finfin export av både fosfor o kväve, då bakterierna som stimuleras av glutaraldehyden konsumerar fosfor o kväve vid tillväxt. Preparatet borde funka bra vid algproblem därmed.
Jonasroman skrev:Ok...stort tack för värdefull info.
Ok..ja..då måste de ju vara så då att kolkällan oxideras, o då bildas koldioxid. Sannolikt borde det vara bakterier som sköter denna oxidation...?? o på det sättet leverar koldioxid till vattnet eftersom växter o alger normalt inte kan bryta ner organiska kolkällor.
Ja, då är det alltså precis som kolkällemetoden inom saltbranschen då....vidare får vi en fin bonus med detta preparat: en finfin export av både fosfor o kväve, då bakterierna som stimuleras av glutaraldehyden konsumerar fosfor o kväve vid tillväxt. Preparatet borde funka bra vid algproblem därmed.
Intressant att kolkällemetoden får en sådan här helt annan betydelse inom sötvattensakvaristiken. Inom salt, så är ju just koldioxidbildningen en "biverkan" och ett problem;-)
men...ska se om jag kan få detta bekräftat, om oxidationen sker mha av bakterier, eller trots allt direkt i vissa högre växter...??
bossep skrev:Har du testat glutaraldehyden I saltvatten?
Annars håller jag med MVN om att glutaraldehyden är giftigt och används som desinfektionsmedel.
Apropå kolkälla så testar jag glycerin från biodiesel framställning för att balansera C/N ratio vid anaerob nedbrytning (biogas) och det fungerar klockrent. Vet du om någon testat glycerin i saltvärlden i stället för vodka? Om det är oxidering av glutaraldehyden som gör att det funkar så borde glycerin också fungera eller? Kanske även en slurk etanol eller metanol?
petnym skrev:Flyter dessa bakterier runt i vattenkolumnen så de exporteras vid vattenbyten menar du? Jag menar, export blir det ju först när man tar dom ur akvariet. För att kolkällemetoden (i saltvatten) skall fungera så måste man ju i princip ha en skummare, det har man ju så gott som aldrig i ett sötvattensakvarium...
bossep skrev:Vet du om någon testat glycerin i saltvärlden i stället för vodka? Om det är oxidering av glutaraldehyden som gör att det funkar så borde glycerin också fungera eller? Kanske även en slurk etanol eller metanol?
Jonasroman skrev:Originaltexten kanske förklarar det bättre:
"The reason plants need CO2 is to produce longer chain carbon compounds also known as photosynthetic intermediates. Photosynthetic intermediates includes compounds such as ribulose 1,5-bisphosphate, and 2-carboxy-3-keto-D-arabinitol 1,5 bisphosphate. Although the names are complicated, the structures are quite simple (5 carbon chains). Flourish Excel™ does not contain these specific compounds per se, but one that is quite similar. By dosing with Flourish Excel™ you bypass the involvement of CO2 and introduce the already finished, structurally similar compounds. It is in its structural similarity that Flourish Excel™ is able to be utilized in the carbon chain building process of photosynthesis. Simple chemical or enzymatic steps can easily convert it to any one to any one of the above named compounds (or a variety of others)."
bossep skrev:Det här och isomer övergår mitt förstånd och kunskapsnivå!