e det för många fiskar??

#1 - 23 februari 2006 18:17
tjena allihopa:D

som min fråga lyder...jag har:)
7 st zebrafiskar
4 st metallpansarmalar
1 par i ancistrus
1 pleco
1 par i scalarer

tycker ni det är för mkt fiskar tycker ni eller inte... vill bara höra vad ni tycker:p
#2 - 23 februari 2006 18:17
hur stort är akvariumet?
#3 - 23 februari 2006 18:18
beror ju helt på hur stort akvarium du har.
#4 - 23 februari 2006 21:23
det är ett 160 liter...
#5 - 23 februari 2006 21:30
Isåfall är det nog ganska lagom :) Men det är nog för litet för scalarer...
#6 - 23 februari 2006 21:31
väldigt va algätare du har:D Jag tycker du kan ha mer..vet inte så mycket om scalarer men jag tror de ska ha större kar. Du kan ju kanske byta in scalarerna mot någon cikid art:D T.ex. Palettciklid, Blå ciklid, Multispinosa-ciklid, Sajica-ciklid. Du kan ju kolla runt lite. Tycker själv att dessa är roligare och intresantare än scalarer. Plus att de är lettlekta:D:D:D:D
#7 - 23 februari 2006 21:33
Både plecon och skalarerna är/blir för stora för ett 160-liters kar...
#8 - 23 februari 2006 21:33
tack så mycket för svaren...och jag ska tänka på det med ciklider:D:D:D:D
#9 - 23 februari 2006 21:49
bra...älskar ciklider...plecon tar gärna äggen till paletter t.ex. men man kan ha den en stund i ditt akvarium...jag har ju en i mitt 60 l kar och det är allt för litet om man inte byter ut den när den är för stor...min är nu 6-7 cm och jag försöker att bli av med den...lycka till med firrarna:D
#10 - 23 februari 2006 22:56
ok tack så mycket.......:D:D
#11 - 24 februari 2006 18:56
54L
10 Kardinaltetra
5 Purpurhuvudsbarber
2 Pansarmalar

Är det för många? Ser ut att funka i alla fall.
#12 - 24 februari 2006 21:20
hejsan

jag tycker att du ska tabort purpurhuvudsbarberna för att de behöver 100 liter och jag tror de blir för stora för ditt 54 liters...men annars tycker jag kardinalerna och pansarmalarna blir bra...:D
men det är min åsikt...

MVH Macke_fisk
#13 - 25 februari 2006 15:30
[QUOTE=macke_fisk]tjena allihopa:D

som min fråga lyder...jag har:)
7 st zebrafiskar
4 st metallpansarmalar
1 par i ancistrus
1 pleco
1 par i scalarer

tycker ni det är för mkt fiskar tycker ni eller inte... vill bara höra vad ni tycker:p[/QUOTE]

Som flera redan påpekat är akvariet alldeles för litet för scalarer (jag har sett scalarer med missbildade fenor pga att de växt upp i för små akvarier). Även plecon kommer att bli för stor. Vet du vilken art h*n tillhör?

Om jag vode du skulle jag skaffa minst ett par pansarmalar till och även några fler zebrafiskar. De är ju stimfiskar och känner sig trygga i lite större grupper. 6-7 pansarmalar och 10 zebrafiskar skulle funka bra.

Annars håller jag med facking najs om att du borde byta scalarerna mot några trevliga dvärgciklider.

Lycka till!
#14 - 25 februari 2006 15:34
ok...jag ska byta skalarerna mot nån cikliod hade tänkt på palettciklider...får se om jag hittar nån...och jag ska ska skaffa flerpansarmalar och ungefär 7 st zebrafiskar till..tacl så mkt för hjälpen:D:D.. och så ska jag ta bort plecon.

MVH Macke_fisk
#15 - 25 februari 2006 15:36
[QUOTE=arska]54L
10 Kardinaltetra
5 Purpurhuvudsbarber
2 Pansarmalar

Är det för många? Ser ut att funka i alla fall.[/QUOTE]

Vad är det för pansarmal-art du har? En del pansarmalar behöver större akvarier än det du ha. De vill gärna vara fler också. Absolut minst 4 skulle jag säga. Och även det är i minsta laget.

Du skulle även kunna ha en siamesisk kampfisk eller en fredlig kampfisk (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=232) i ditt akvarium.
#16 - 25 februari 2006 15:39
[QUOTE=macke_fisk]ok...jag ska byta skalarerna mot nån cikliod hade tänkt på palettciklider...får se om jag hittar nån...och jag ska ska skaffa flerpansarmalar och ungefär 7 st zebrafiskar till..tacl så mkt för hjälpen:D:D.. och så ska jag ta bort plecon.

MVH Macke_fisk[/QUOTE]

Det var så lite så :)

Har du haft plecon länge? Du kan du nog hitta ett nytt hem till den genom att annonsera. Plecos är väldigt populära bland folk med större akvarier :p

Lycka till!
#17 - 25 februari 2006 16:05
:D:D...jag har haft plecon 2 veckor den är 3-4 cm...mina pansarmalar är metallpansarmalar och jag skulle skaffa 7 st i början men han som jag köpte de av hade bara 4 innne så jag ska dit om en vecka och skaffa fler och jag ska försöka odla på mina ancitrusar och jag ska fråga min granne om han vill ha min pleco...men som du vet jag älskar malar:p ...de är så fräcka[:o] ...får se om nån jag känner vill ha mina skalarer...Tack annars för hjälpen:D:D

MVH Macke_fisk
#18 - 25 februari 2006 16:16
[QUOTE=macke_fisk]:D:D...jag har haft plecon 2 veckor den är 3-4 cm...mina pansarmalar är metallpansarmalar och jag skulle skaffa 7 st i början men han som jag köpte de av hade bara 4 innne så jag ska dit om en vecka och skaffa fler och jag ska försöka odla på mina ancitrusar och jag ska fråga min granne om han vill ha min pleco...men som du vet jag älskar malar:p ...de är så fräcka[:o] ...får se om nån jag känner vill ha mina skalarer...Tack annars för hjälpen:D:D

MVH Macke_fisk[/QUOTE]

Ja jag gillar också malar :p Vad gäller scalarerna tänk på att de behöver minst 275 liter och så måste akvariet vara högt eftersom de växer mycket på höjden.

Lycka till!
#19 - 25 februari 2006 16:18
ok...tack

MVH Macke_fisk
#20 - 25 februari 2006 17:16
Hoppas det går bra för dig. Plaettciklider rekomenderar jag. Du kan få ganska många olika. Vissa har otroligt fina färger
#21 - 25 februari 2006 17:21
har haft paletter innan men då har de varit dummamot de andra fikarna jag hade så jag fick ge bort dem:( ...men men jag ska göra ettt försök till med dem:D:D
#22 - 25 februari 2006 17:32
[quote=batski]Vad är det för pansarmal-art du har? En del pansarmalar behöver större akvarier än det du ha. De vill gärna vara fler också. Absolut minst 4 skulle jag säga. Och även det är i minsta laget.

Du skulle även kunna ha en siamesisk kampfisk eller en fredlig kampfisk (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=232) i ditt akvarium.[/quote]
Osäker på arten (pansarmalen), men denna verkar ganska så lik:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308
Såg nu också att dom kan bli relativt stora, blir att se över vad jag ska ha i detta karet. Kommer säkerligen att skaffa oss ett större kar så småningom.

Tack för tipsen för övrigt!
#23 - 25 februari 2006 17:38
[QUOTE=arska]Osäker på arten (pansarmalen), men denna verkar ganska så lik:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308
Såg nu också att dom kan bli relativt stora, blir att se över vad jag ska ha i detta karet. Kommer säkerligen att skaffa oss ett större kar så småningom.

Tack för tipsen för övrigt![/QUOTE]

Ja det finns en del arter som liknar varandra. Man kan alltid kolla där man köpt dem i fall de fortfarande har likadana.

Ett större kar är aldrig fel :D

Det finns några arter som kan trivas i små akvarier. Kolla in dessa trevliga stimfiskar:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1054
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=987
#24 - 25 februari 2006 17:58
Vilka fiskar var det paletterna var dumma mot? de kan vara lite aggresiva vid lek men annars är det fredliga. Kanske jagar bort lite fiskar då och då, men mina 4 cm heontetror har inte fått det minsta stryk:D
#25 - 26 februari 2006 00:51
jag hade sorgmanteltetror...dem jagade paletterna men jag såg sen att de hade lagt ägg så det vardärför de jagade fiskarna...

MVH Macke_fisk
#26 - 26 februari 2006 18:53
men om jag tar bort scalarerna och plecon kan jag ha nån diskus i där då elr det är dålig ide:confused: :confused:

MVH Macke_fisk
#27 - 26 februari 2006 19:44
[quote=macke_fisk]men om jag tar bort scalarerna och plecon kan jag ha nån diskus i där då elr det är dålig ide:confused: :confused:

MVH Macke_fisk[/quote]
Samma som med scalarerna, det är för litet för discus.
#28 - 26 februari 2006 20:01
ok

Annons