E. Densa har dålig färg?

#1 - 6 november 2005 10:32
Min Egeria Densa börja bli ljusgrön, och vissa blad har en brunlig nyans.
Vad kan detta bero på?
Jag ger 5ml av KNO3, KH2PO4 och NutriSi (54L akvarium) vid varje 50% vattenbyte 1 gång i veckan. Kör med 15W dayligt rör och utan CO2.
Den ser ut att växa bra, men den är inte så snygg längre :(
Kan man inte ens lyckas med den börjar ju ens självförtroende att dala kraftigt :)

HJÄÄÄÄLP
#2 - 6 november 2005 10:37

Min Egeria Densa börja bli ljusgrön, och vissa blad har en brunlig nyans.

Vilka blad blir ljusgröna (nya/gamla/alla) och vilka blad blir bruna? Går det bruna att gnida bort med fingrarna och sitter det på nya/gamla/alla blad?
#3 - 6 november 2005 10:42
[QUOTE=defdac]Vilka blad blir ljusgröna (nya/gamla/alla) och vilka blad blir bruna? Går det bruna att gnida bort med fingrarna och sitter det på nya/gamla/alla blad?[/QUOTE]

Dom nya bladen är ljusgröna och dom gamla är lite brunliga.
Försökar man gungga bort det buna, verkar det som om bladen vittrar sönder
#4 - 6 november 2005 10:47
Det är nog inte som dom är bruna, dom är nok på gång att bli genomskinliga, och det kommer på vissa nya blad också
#5 - 6 november 2005 10:48
Låter som både mikro och makrobrist, dvs för lite av alla PMDD-komponenter. När började du med PMDD?
#6 - 6 november 2005 10:49
ca 3 veckor sen
#7 - 6 november 2005 10:49
skall jag öka dosen kanske
#8 - 6 november 2005 10:57
Helsingborg. Låter ju som att det borde vara kanonvatten för Egeria nämligen hårt.Stämmer det? Tillsätter du något för att göra vattnet mjukare eller kör du med endast kranvatten +PMDD??
#9 - 6 november 2005 11:02
Jag brukar sänka PH lite så att det stämmer med det gamla vattnet (runt 6.9 - 7), sen PMDD och 5 ml "Aqutan VBC-stress protection"
GH har jag aldrig mätt (kan göra det nu), men KH ligger bara på runt 3

... GH ligger på 5.6
#10 - 6 november 2005 11:04
Sänker du pH:t med en fosfatbuffert så har förmodligen allt fosfat både från bufferten och PMDD gjort att kväveupptaget och tillväxtviljan gått upp enormt vilket lett till mikro+kvävebrist.
#11 - 6 november 2005 11:11
Det enda som står på PH- flaskan är att den innehåller svavelsyra, men det stämmer det du säger den har växt som bara den!
Skall jag skippa PH- flaskan vid VB då, och låter fisken lever i lite högre PH värde?
#12 - 6 november 2005 11:25
Efter en liten googling så verkar pH-minus enligt Nisse/R.Be innehålla någon form av fosfat utöver svavelsyran.

Det du kan göra är att skippa KH2PO4-flaskan i PMDD men fortsätta med pH-minus om du vill. Kanske även öka KNO3- och Nutrisi-doseringen till dubbla.
#13 - 6 november 2005 11:32
OK, tack ännu en gång defdac och danturion. Jag tester direkt och återkommer med resultat här sen.
Utan detta forumet hade man aldrig blivit långvarig i akvaristhobbyn :)
Bör nog bli Goldmedlem nästa månad med alla dom frågorna jag har
#14 - 8 november 2005 16:04
Har nu gått 2 dagar efter att jag ökade doseringen med KNO3 och NutriSi, och E. Densa´n mår mycket bättre nu.
Defdac du är en växtguru, tack ännu en gång :)
PS. ända problemet nu är att den växa som f.., är uppe vid vattenytan nu efter att har växt 6cm på 2 dagar. Men det är väl ett bra tecken
#15 - 8 november 2005 18:09
Mycket bra med snabb tillväxt. Då brukar algerna hålla sig undan =)

Annons