Dyrt med mbunas sydamerikaner istället!

#1 - 3 juli 2003 12:36
Jag var i en akvarieaffär igår och insåg att det blir väldigt dyrt(ca 1600 kr) med en uppsättning mbunas till mitt 320-liters kar så därför hade jag tänkt att skaffa lite sydamerikaner istället. Blå ciklid, Guldsöm och chokladciklid i par. Det verkar funka enligt bibeln (ciklidboken). Jag vet inte riktigt om akvariet är för litet, men det tror jag inte. Blå ciklid är vanlig men de andra två har jag inte sett i nån affär. Jag bor i Ronneby i Blekinge men kan köra en bit för att hämta fiskar. Var får man tag i dessa två?

Mvh
#2 - 3 juli 2003 12:39
Köper du privat är det inte speciellt dyrt tycker jag.
#3 - 3 juli 2003 12:44
Ursprungligen skickat av mrsonk

Köper du orivat är det inte speciellt dyrt tycker jag.

Jag tror han menar privat[8D]

MVH
Magnus
#4 - 3 juli 2003 12:48
Hoppsan, självklart är det privat:)
#5 - 3 juli 2003 12:51
blå ciklid, guldsöm å chokladciklid i 320L? det tror jag inte på en sekund.

Chokladciklid 30cm, guldsöm 30cm, blå ciklid 20cm+
Guldsöm elak, Blå ciklid tuff, Chokladciklid supermesig.
#6 - 3 juli 2003 12:52
Stoby akvarieaffär har en hel del syd- och centralamerikaner, men jag råder dig att ringa runt och fråga!
#7 - 3 juli 2003 13:14
Som chokladciklidägare, så måste jag hålla med "orm", de är stora men jättesnälla. Passar inte alls ihop med tuffingar.
#8 - 3 juli 2003 13:47
men bara blå ciklid och guldsömciklid passar dom ihop?
#9 - 3 juli 2003 13:56
smakar det, så kostar det!!!
#10 - 3 juli 2003 15:13
jappp...
blåciklid och guldsöm passar ihop. lite för bra ibland, de kan tyvärr para sig med varandra...
#11 - 3 juli 2003 16:34
Amerikanska ciklider brukar vara lite billigare i zooaffärer jämfört med malawi. Men även malawiciklider är väldigt billig om du köper dom privat, ibland skänker folk bort dom eller tar symboliska summor för sina fiskar.

Skall själv skaffa Guldsöm om ca 1-2 veckor, och med den tänkte jag ha ev Jack Dempsey, Eldbuk och eller Blåciklid. Läste att Guldsömmen blir ca 25cm och Blåcikliden ca 20cm så ju större akvarium ju bättre och många gömställen behövs nog. Hörde också att ett öknamn på just Guldsömmen skulle vara " grön terrorciklid" Vet inte om detta stämmer men det var något jag hörde häromdagen. Jag tvekar ändå inte att skaffa denna fisk då den är otroligt vacker, och förhoppningsvis intressant åxå.[:-8]

#12 - 3 juli 2003 16:38
Vilka Malawi är du på jakt efter? Finns säkert några vänliga akvarister här som fått en kull som de kan avara för en billig peng. Jag gillar att odla lite fisk, det blir ju lite problem när man har ett par kullar och ingen plats. Då säljer jag gärna dem billigt.
#13 - 3 juli 2003 16:40
Hej

Guldsömmen kallas Green terror på engelska. Men det ska finnas olika varianter, som är olika aggressiva. Det finns en variant som kallas silversöm, och jag har för mig att den ska vara mindre aggressiv. Se´n skiljer det nog en del mellan olika individer också.

MVH Micke
#14 - 3 juli 2003 19:04
åk till täby centrum i stockholm å kika in i akvariet utanför McD .. sen kan man ta de där 25cm å stoppa dem nånstans där solen inte skiner ;-)

Det är en riktigt maffig Guldsöm det.
#15 - 3 juli 2003 19:27
Jag har beslutsångest.
Är malawi steget roligare än sydamerikaner?
Jag var inne på din zoonensida mrsonk och blev lite inspirerad.
Jag känner en uppfödare kom jag på så det blir nog inte så skitdyrt.

"det löser sig sa han som sket i vasken"
#16 - 3 juli 2003 19:37
Håller med Mrsonk, Finns massor av "Fire Blue" och "Delfinciklid" för tillfället.
#17 - 3 juli 2003 19:39
Tackar för det. Har aldrig haft Sydamerikaner så jag vet inte. Det är nog vad man känner för. Jag ska väl upp till Ronneby i sommar så vill du ha ett gäng Rödzebror går det att ordna.
#18 - 4 juli 2003 16:18
Jo det händer att dom göder upp dom till stora broilers genom fet och mycket mat. Sedan så brukar många fiskar bli större i ett akvarium än i det fria. O det är ett faktum som åxå kan stoppas upp där solen aldrig skiner :)
#19 - 4 juli 2003 17:55
fast den här e inte broileruppfödd, den e 10+ år gammal.

den är en polares gamla som byttes in på akvarievärlden i sthlm som som sedan åkte till akvarieleasing (tror det e de som har karet i TC) och nu har gått där i ett antal år.

Det är inte ofta fiskar lever i 10+ år fasten de stora sydamerikanska cikliderna har potential att bli en bit över 15 år.

Pepe, syd/central-amerika rockar, personliga ciklider med underbaa beteenden.
#20 - 4 juli 2003 19:40
Jag såg oxå firren i täby och den var mycket imponerande.
Sydamerika rules! Följ inte med malawiströmmen...
#21 - 10 juli 2003 21:09
Vi börjar vår segling genom Göta kanal imorgon och är iväg i en månad.

Två yngelgrupper(blå ciklid och guldsöm) som får para ihop sig ligger oss nog varmast om levern just nu och kanske bedriva lite småskalig odling med dessa två, men det kommer att bli tid till eftertanke under vår månad i götes anal(haha).

Ha de gött allihop och god fortsättnig på sommarn, vädret vänder nu!

Mvh

#22 - 10 juli 2003 22:53
Jag tycker malawi är roliga, men jag är grymt sugen på att köpa ett lekpar av Jaguarer.
moka666
#23 - 25 april 2006 20:26
Har en hane som är silver söm men den är lika aggresiv som gulsömarna

[quote=Micke_A]Hej

Guldsömmen kallas Green terror på engelska. Men det ska finnas olika varianter, som är olika aggressiva. Det finns en variant som kallas silversöm, och jag har för mig att den ska vara mindre aggressiv. Se´n skiljer det nog en del mellan olika individer också.

MVH Micke[/quote]
#24 - 26 april 2006 08:39
Varför inte bara köra Tanganyika?! :P
#25 - 26 april 2006 10:24
Om han inte har bestämt sig nu efter 3 år så lär han nog aldrig göra det ;)

Annons