Dyrt att bygga akvarium?

#1 - 19 maj 2006 14:43
Jag hade tänk att byga ett kub akvarium på 40x40 cm.
Då borde väl 8 mm vara lämplig tjocklek?
Ringde två glasmästare nyss och frågade vad som skulle ha för bitarna, och svaren var 960 kr hos den ena och 800 hos den andra, är glas så hejdlöst dyrt?.
När det sen ska till silikon mm så tjänar man ju på att köpa ett färdig akvarium?
#2 - 19 maj 2006 15:10
skulle tro att du kan gå ner till 6mm
#3 - 19 maj 2006 15:12
[QUOTE=pimo]När det sen ska till silikon mm så tjänar man ju på att köpa ett färdig akvarium?[/QUOTE]
Ja, standardakvarier som byggts "på löpande band" är billigare än att bygga själv, om du måste köpa materialet "över disk".
#4 - 19 maj 2006 15:24
Min pappa bygge ett akvarium av spånskivor, glas, nån sorts kitt och båtlack/ båtfärg ;)
Enda sidan som var av glas var framsidan.
Spånskivorna målade han med nån båtlack eller båtfärg. Det höll tydligen, men det är inget jag skulle vilja bygga, råder ingen till att göra det heller.
Han fäste glaset i spånskivorna med nån sorts kitt =)
#5 - 19 maj 2006 22:16
Då borde väl 8 mm vara lämplig tjocklek?

ska du bygga exakt kub duger 6mm som jower nämnde men ska den bli 50cm hög är det 8mm som gäller.

Ringde två glasmästare nyss och frågade vad som skulle ha för bitarna, och svaren var 960 kr hos den ena och 800 hos den andra, är glas så hejdlöst dyrt?.

ja men ringer du runt till fler kan du hitta riktigt billiga glasmästare också.
#6 - 19 maj 2006 22:35
Jag läste nyligen en byggbeskrivning på nätet som passar in på träakvariet. Killen som skrev artikeln höll på med fiskar proffessionellt, och hade byggt en hel bunt såna akvarier. Flera av dem hade han haft i över tio år utan läckage eller andra problem. Som vanligt: Använder man rätt material och bygger nogrannt så håller det.
#7 - 20 maj 2006 05:36
[quote=Raven]ska du bygga exakt kub duger 6mm som jower nämnde men ska den bli 50cm hög är det 8mm som gäller.

ja men ringer du runt till fler kan du hitta riktigt billiga glasmästare också.[/quote]

Problemet är att jag bor i en liten liten stad där det bara finns en glasmästare, ringde glasmästaren i grannkommunen också men det va ju inte mycket billigare där.

Jag måste köra helglas till detta projektet, plywood eller liknande går tyvärr inte till det jag hade tänk mig.

6mm glas, hurpass mycket billigare blir det då tro?
#8 - 20 maj 2006 06:46
Det räcker med 4mm.
#9 - 20 maj 2006 09:40
[quote=Buckshot]Det räcker med 4mm.[/quote]

inte till 40cm höjd, gängse rekommendationer ligger på 6mm.
sen är det en försäkringsfråga också, har man använt för tunt glas försvinner allt va försäkringar heter all världens väg då arbetet inte kan anses va "fackmannamässigt" utfört vilket är krav för att försäkringar ska gälla.
#10 - 20 maj 2006 10:46
[QUOTE=Raven]inte till 40cm höjd, gängse rekommendationer ligger på 6mm.
sen är det en försäkringsfråga också, har man använt för tunt glas försvinner allt va försäkringar heter all världens väg då arbetet inte kan anses va "fackmannamässigt" utfört vilket är krav för att försäkringar ska gälla.[/QUOTE]

http://www.arosglas.se/akvarium.htm
#11 - 20 maj 2006 11:04
den tabellen pekar på 5mm glas.
5mm finns inte alltså får man gå uppåt och närmsta är 6mm.

http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=674
#12 - 20 maj 2006 11:25
tror mer på denna sida än på aros.

4mm glas tål inte nämnvärt mycke och är mycket skört och ömtåligt.
har 4mm glas i ett akvarie som är 25cm högt och räcker att titta snett på de så böjer sej glaset typ.

en länk till som anger tjocklek 6mm
http://www.thekrib.com/TankHardware/glass-thickness.html

doms iffror som finns på ciklid.se är dom tjocklekar dom flesta tillverkare av akvarium använder sej av.

och som ja nämnde innan ska det va fackmannamässigt byggt och att då lägga sej under vad fabrikanterna använder sej av kan mycket väl anses icke fackmannamässigt gjort den dan det börjar läcka och det kan bli riktigt dyrt om det vill sej illa och det behövs inte mycke vatten för att de ska bli dyrt.

och dom priser jag sett på glas så är det inte så stor skillnad mellan 4mm och 6mm.
#13 - 20 maj 2006 12:24
det tål nog o fylla med vatten med 4mm men kan va kul om de inte spricker om man stöter till det
#14 - 20 maj 2006 12:31
[QUOTE=Raven]tror mer på denna sida än på aros.

4mm glas tål inte nämnvärt mycke och är mycket skört och ömtåligt.
har 4mm glas i ett akvarie som är 25cm högt och räcker att titta snett på de så böjer sej glaset typ.

en länk till som anger tjocklek 6mm
http://www.thekrib.com/TankHardware/glass-thickness.html

doms iffror som finns på ciklid.se är dom tjocklekar dom flesta tillverkare av akvarium använder sej av.

och som ja nämnde innan ska det va fackmannamässigt byggt och att då lägga sej under vad fabrikanterna använder sej av kan mycket väl anses icke fackmannamässigt gjort den dan det börjar läcka och det kan bli riktigt dyrt om det vill sej illa och det behövs inte mycke vatten för att de ska bli dyrt.

och dom priser jag sett på glas så är det inte så stor skillnad mellan 4mm och 6mm.[/QUOTE]

Aros har inte gjort tabellen.
Den är tagen från en bok.
#15 - 20 maj 2006 20:09
[QUOTE=Buckshot]Aros har inte gjort tabellen.
Den är tagen från en bok.[/QUOTE]

Japp, precis. Den är tagen från glasmästarnas riksförbund. Vilket torde innebära att akvarium efter dessa rekomendationer är fackmannamässiga gjorda.

Jag förstår inte varför en tabell som anger akvariets storlek i en dimension skulle vara mer pålitligtän en som anger det i två.

Nej, kör du efter tabellen på aros.
MVH
Magnus
#16 - 20 maj 2006 20:10
Jag kommer iallafall inte våga använda mig av 4 mm i mitt bygge, 6 mm som minst, helst 8, man kan aldrig vara för försiktig!
Brukar byggvaruhus sälja glas tro?, isåfall kanske det är billigare där?
#17 - 20 maj 2006 20:20
Vilken ort bor du i? Det är enklare att komma med tips om man har en hum om del av svergie.
#18 - 21 maj 2006 09:22
vart jag bor?, jag bor i åmål, i västra götaland, 18 mil ifrån göteborg och 7 mil ifrån karlstad.
#19 - 21 maj 2006 10:47
Kolla med dom här:
Nya Glasmästeriet
Landsvägsg. 75, 464 30 MELLERUD Verkstad 0530-104 95
Visserligen i mellerud men så långt bort är det inte,,
#20 - 21 maj 2006 18:45
[quote=jolon]Kolla med dom här:
Nya Glasmästeriet
Landsvägsg. 75, 464 30 MELLERUD Verkstad 0530-104 95
Visserligen i mellerud men så långt bort är det inte,,[/quote]

Ok ska ringa dit imorgon, men varför tror du att det skulle vara billigare där?
#21 - 21 maj 2006 19:25
Har ingen aning om dom är billigare men det är en till att ringa och en till att kolla priser med, föressten fins det ingen akvarieförening hos dig?
#22 - 22 maj 2006 17:21
Sådär, nu har jag köpt glas och börjat bygga.

50 cm brett och djupt och 40 cm högt, i 6 mm glas blev det.

Fårse hur bygget går ju, lite trixigt är det men det verkar gå bra.
Ska försöka få upp bilder när det är klart.

Föresten, ett passande, framförallt billigt, ytterfilter till ett 100 liters kar, har ni något tips på sådant?
#23 - 22 maj 2006 17:58
[quote=pimo]Fårse hur bygget går ju, lite trixigt är det men det verkar gå bra.[/quote]
medveten om att glas aldrig ska röra glas utan ska va silikon emellan ?

Föresten, ett passande, framförallt billigt, ytterfilter till ett 100 liters kar, har ni något tips på sådant?

eheim 2213 3L filtervolym 440L/H för akvarier upp till 250liter kostar 600kr på pwss.
#24 - 22 maj 2006 18:07
[quote=Raven]medveten om att glas aldrig ska röra glas utan ska va silikon emellan ?

eheim 2213 3L filtervolym 440L/H för akvarier upp till 250liter kostar 600kr på pwss.[/quote]

Japp jag har kört med tändstickor emellan och följt guider så det går nog bra.

Hm, ok, eheim är ju bra vet jag, men dom är väl rätt dyra, 600 är ju inte så mycket men finns det inget ännu billigare alternativ?
#25 - 22 maj 2006 18:18
Föresten, står inget på silikontuben om torktid, är bostik glassilikon för akvarier mm.

Någon som vet torktiden?
#26 - 22 maj 2006 18:21
torktid 2 dagar om du inte använt överdrivet mycket men låt de stå helst 4 dagar elle rännu bättre 1 vecka så får de härda riktigt ordentligt.

finns inte mycke billigare om du ska ha ytterfilter.
finns amtop som är något billigare men då är det bara 2.3L filtervolym och sämre kvalite.
#27 - 22 maj 2006 18:58
[quote=Raven]torktid 2 dagar om du inte använt överdrivet mycket men låt de stå helst 4 dagar elle rännu bättre 1 vecka så får de härda riktigt ordentligt.

finns inte mycke billigare om du ska ha ytterfilter.
finns amtop som är något billigare men då är det bara 2.3L filtervolym och sämre kvalite.[/quote]

ok tack för hjälpen, då satsar jag på eheim då!

Föresten, någon med tips på inredning och fiskar i ett 100 liters på 50x50x40, hade tänkt att ha växtkar först men jag vet inte riktigt om jag vill det längre.
#28 - 22 maj 2006 19:55
hurpass noga är det att det är 100% rakt.

Är pyttelite snett på ett ställe på baksidan, kommer detta påverka hållbarheten?
#29 - 23 maj 2006 03:59
[QUOTE=pimo]hurpass noga är det att det är 100% rakt.

Är pyttelite snett på ett ställe på baksidan, kommer detta påverka hållbarheten?[/QUOTE]
Underlaget skall vara rakt och helt plant, framförallt ingen skevhet.
Ju mindre det lutar desto bättre, men en liten lutning är ingen katastrof, bara skivan är rak och inte skevar.
#30 - 24 maj 2006 01:35
Hur går det, vi förväntar oss bilder ;)
#31 - 24 maj 2006 06:52
[quote=Hynt]Hur går det, vi förväntar oss bilder ;)[/quote]

Jag tog bort all silikon och började om igår, va inte 100% nöjd, men nugår det riktigt bra, bilder kommer såfort det är klart!
#32 - 24 maj 2006 08:02
vad kostade glaset?
#33 - 24 maj 2006 09:21
Just det. det glömde jag berätta.
400 spänn fick jag betala för allt glas, så jag vart riktigt nöjd!
#34 - 24 maj 2006 09:29
Prutade du eller?
#35 - 24 maj 2006 09:49
Ja jag sa att det va till ett akvarium och tyckte att det va lite dyrt.
Då sa han att han kunde ta en annan sorts glas och att jag skulle få det för 400.
Ser dock inga fel eller så på glaset, så jag är nöjd!
#36 - 24 maj 2006 18:35
Nu står akvariet och torkar, ser bra och framförallt tätt ut, inte dom snyggaste fogarna kanske, men om jag inte blir nöjd kan jag alltid sätta en list eller så för att dölja dom.

Va iväg och handlade lite idag, blev ett innerfilter istället för ytterfilter som jag hade tänkt mig först.
Köpte även en stor 10cm tjock frigolit skiva som kan tänkte bygga en "modul" av som ska gömma pumpen, är det en dum ide tro?

Jag kör pumpen i mitt andra kar nu för att jag tänkte att det skulle börja bildas bakterie-kultur då, är det rätt tänkt?

jag tänkte köra någon fin och ljus sand i akvariet, har läst att man kan använda blästersand, går det med vilken som helst?
Dom har nämligen blästersand på morsans jobb som jag tänkte använda
#37 - 24 maj 2006 19:09
Det har diskuterats fram och tillbaka i perioder, En del har haft mindre lustig fiskdöd, som de skyllt på sanden, andra har kört med otvättad vad för nånting som helst" bläster, och det har fungerat bra.
Själv har jag förutfattade meningar mot aluminiumsilicat, det går emot det man lärt sig om metaller i akvarium. Jag har kört med Biltemas blästersand i snart 2 år, utan problem dock. Inledningsvis i karantänkaret bildades det gasfickor i sanden, som fick vattnet att inte lukta nått vidare... antagligen hade fiskar inte mått så bra i det iheller just då. I det stora karet är det bättre drag på vattnet, och jag var nogrannare när jag hälde i sanden så att det inte fångades en massa luft i den nere på botten. Sen gräver fiskarna lite. Allt tillsammans har haft någon effekt, för den effekten har inte dykt upp i det karet.

Det viktigaste dock... använd bara NY sand.
B!

Annons