Dyra bakgrunder?!

#1 - 22 december 2008 00:29
Hur kan en "BTN"-bakgrund till ett Juwel 180 kosta mer än själva akvariet mer eller mindre?! (paket dessutom, med pump, belysning och möbel osv osv)

Svenskt företag, inga obskyra saker som skall importeras från långtbortistan.

Plast.

Detta var det roligaste jag sett på länge..

Eller har jag missat något?
#2 - 22 december 2008 05:59
Bowman skrev:
Svenskt företag, ...

Har du någonsin undersökt vad det kostar att ha anställda i Sverige? Lön+arbetsgivaravgifter+kostnader+skatt+moms+mm+mm... Och en stor del är väl gammalt hederligt hantverk med målning, det är ju inte bara en jämngrå plastklump. Inte särskilt underligt längre då. Fast om man skulle börja tillverka sådana bakgrunder i Kina eller Bangladesh eller något annat ställe där arbetarna får tre kronor i dagslön så skulle nog priset vara lägre. Förmodligen kvaliteten också.
#3 - 22 december 2008 07:17
larson skrev:
Har du någonsin undersökt vad det kostar att ha anställda i Sverige? Lön+arbetsgivaravgifter+kostnader+skatt+moms+mm+mm... Och en stor del är väl gammalt hederligt hantverk med målning, det är ju inte bara en jämngrå plastklump. Inte särskilt underligt längre då. Fast om man skulle börja tillverka sådana bakgrunder i Kina eller Bangladesh eller något annat ställe där arbetarna får tre kronor i dagslön så skulle nog priset vara lägre. Förmodligen kvaliteten också.

Du tycker inte det är konstigt att en liten detalj som en bakgrund kostar mer än resten av allt?

Tror nog inte svenne banan sitter och målar för hand längre..

Men visst är det dyrt att tillverka i sverige.
#4 - 22 december 2008 07:30
Bowman skrev:
Du tycker inte det är konstigt att en liten detalj som en bakgrund kostar mer än resten av allt?

Tror nog inte svenne banan sitter och målar för hand längre..

Men visst är det dyrt att tillverka i sverige.

Finns andra bakgrunder som är billigare eller så kan du tillverka själv.
http://www.backtonature.se/index.html
#5 - 22 december 2008 07:30
Det är lite skillnad på var grejerna är tillverkade och lönebilden där, sedan hur många Juwelkar kontra BTN-bakgrunder tror du säljs?
Jämför de billigare bakgrunderna med BTN så får du se en stor skillnad i både utseende och hållbarhet och med bakgrunder så är det oftast så att du får vad du betalar för.
Sedan är det upp till var och en att bestämma själv vad han vill satsa på, en snygg verklighetstrogen bakgrund eller något annat...
#6 - 22 december 2008 08:05
Något annat;)
Bilagor:
#7 - 22 december 2008 08:31
Är det verkligen ingen som tycker priset är i överkant?

Jag har inga problem med pengar direkt, och har dessutom redan tänkt att bygga egen bakgrund innan jag konstaterade priserna. Jag blev bara så förvånad. Dyra trodde jag säkert, men inte dessa priser..

Trodde inte det skulle komma syrliga kommentarer mot mig i denna fråga...
#8 - 22 december 2008 08:46
Det var nog inte menat så och du får inte ta det personligt på det viset, men ställer du en fråga på det viset är risken att det blir du som blir det svarta fåret ganska stor;).
Jag tror att de flesta som håller på med akvaristik kan hålla med om att visst är de dyra, men som jag skrev så finns det olika anledningar till detta.
Fördelen den senaste tiden är BTN Slimline, som har samma kvalité som de "vanliga" bakgrunderna men är billigare och inte tar så stor plats i karet:).
#9 - 22 december 2008 08:54
Priset på BTN kan aldrig komma upp i sitt rätta värde..
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 22 december 2008 09:05
Det finns dyra akvarier och det finns dyra bakgrunder.
Det finns billiga akvarier och det finns billiga bakgrunder.

Så visst väljer man ett billigt akvarium och en dyr bakgrund så blir babgrunden på det sättet relativt dyr.
Väljer man ett dyrt akvarium och en billig bakgrund (som t.ex. BTN Slimline) så blir bakgrunden relativt billig.
Valet är ens eget.

Sedan är det väl som så att många är inte vana vid att bakgrunder till akvarier skall kosta (vi är sedan länge vana vid billiga fula planscher) och då känns det konstigt att kanske betala en massa för en bakgrund till ett akvarium.

Jag kommer ihåg att jag en gång snackade med en ägare till en akvarieaffär och han beklagade sig ungefär som du över hur dyra akvariebakgrunderna var och det borde väl gå att göra billigare.
När han skulle åka så visade han sin nyinköpta snygga instrumenpanel som han köpt till sin bil. Det var en bra gjord träimitation i plast och jag frågade honom vad han gett för den - bara 1800 blev svaret.
Kvadratmeterpriset för den "plastbiten" var 50% högre än vad det var för "plastbiten" i BTN-bakgrunden.
Materialkostnaderna i de bägge plastbitarna var ungefär samma - den stora skillnaden var att "bilplastbiten" var helt platt - vilket innebär att produktionstiden för den var några sekunder mot många minuter för "BTN-plastbiten".
Så sett till produktionskostnaden så borde "BTN-plastbiten" vara åtminstone 10 ggr dyrare än "bilplastbiten" - nu var det istället som så att den senare var en bra bit dyrare och ändå tyckte affärsägaren att det var BTN som var dyr och inte tvärtom.
Så kontentan av detta - vi är inte vana vid att kvalitet och snygg design i akvarium får kosta och därför känns det dyrt.
#11 - 22 december 2008 13:32
Jag håller med dig bowman..det är alldeles för dyrt. Det sägs ju att det är väldigt dyrt att tillverka dessa bakrunder..men inte ska det behöva kosta mer än själva karet :)

Om du prompt vill ha plast i akvariet så tipsar jag dig om att göra en bakrund själv...

Finns några trådar om det här på forumet..finns väldigt bra tips m.m
#12 - 22 december 2008 13:44
Det är väl som dem flesta är inne på man får vad man betalar för,men billigt nja det tycker nog inte nån här på Zoopet att det är, billigare vill man väl alltid att produkter ska vara när plånboken ska upp.Det är som...ska jag köpa en Lada eller en Volvo satan vad dyr Volvon var???
#13 - 8 januari 2009 11:06
Jag håller med här att man ryggar bakåt när man ser priserna.
Mycket av priset tror jag dock finns i utvecklingskostnadera? är det itne mycket pill att ta fram dessa?
Men jag väljer att avstå från dessa då jag itne har ekonomin att fixa ett "fint" akvarium, jag nöjjer mig med ett "fult" utan bakgrund så länge...

Lite som att skilja på skoda och audi...
Men i prpprtion till akvariet är det dyrt.. Plastbilen till bilen kostade 1800 men bilen kostade troligen mera än det.
Och frågar man här så kanske man får ta lite hådrda svar.. Är det inte många entusiaster här? Fråga på ett volvoforum varför varför det köper volvo när skoda är så mycket billigare med "samma" prestanda =P
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 8 januari 2009 11:11
wassen skrev:
Mycket av priset tror jag dock finns i utvecklingskostnadera? är det itne mycket pill att ta fram dessa?

Nja, den särklassigt största delen av priset ligger utan tvekan i produktionskostnaden - även om det i ochj för sig är mycket krångligt att utveckla en ny produkt.

Men i prpprtion till akvariet är det dyrt.. Plastbilen till bilen kostade 1800 men bilen kostade troligen mera än det.

Så om priset på akvarium 20 dubblas så är plötsligt då bakgrunderna billiga;)
#15 - 8 januari 2009 11:52
Jag har jobbat med härdplaster och vet därför att det är dyra grejer. Dessutom sliter de extremt mycket på verktygen man skär dem med. Glas däremot är ett mycket billigt material. Så därför tycker jag inte att det är det minsta konstigt att bakgrunden är dyr.
#16 - 8 januari 2009 12:04

Så om priset på akvarium 20 dubblas så är plötsligt då bakgrunderna billiga;)

Ja, iså fall skulle ju bara miljonärer ha råd med akvarium och för dem är väl några tusen "billigt"?:d;)

För mig är det en ganska stor skillnad på att lägga pengar på ett akvarium resp. en bakgrund. En bakgrund kan vara jäkligt snygg och trevlig men det är ändå en dekoration, något man kan avstå från och ändå få ett fint akvarium. Att avstå från själva akvariet för att man tycker det är för dyrt funkar ju inte... Jag hade jättegärna skaffat BÅDE akvarium och fin bakgrund, men jag har en begränsad budget och då måste jag välja bort något. Och en bakgrund utan ett akvarium runt är ju inte så intressant.[:o]
(Dessutom fanns inte den bakgrund jag helst ville ha i rätt storlek, och då hade det inte blivit precis som jag vill, och blir det inte det vill jag inte lägga så mycket. Annars kanske jag kramat ur plånboken lite extra, och haft dåligt samvete i ett halvår.;))

Ev. kan man ju fylla bakgrunden med filtermatta och spara in en del av kostnaden man annars lagt på dyrt ytterfilter, men om man skaffar ett akvariepaket med medföljande filter eller redan har ett filter hemma funkar ju inte det heller.
#17 - 8 januari 2009 13:45
Nu stiger dessutom priserna pga finanskrisen och allt det där.
Inköp för EN slimelinebit på 60x50 cm ligger väl runt 400-500 kr nu..
#18 - 8 januari 2009 13:49
Jag vet att Maths (C90… o.s.v.) inte är så förtjust i bakgrunder – och det är klart, kommer man att inreda på ett sådant sätt att växter, rötter plus diverse annat i stort sett täcker en bakruta så behövs ju ingen bakgrund.
Ser man en eller vissa delar av bakrutan så är väl det käckaste att helt enkelt sätta en svart eller mörk heltäckande bakgrund på bakglasets yttersida. En mörk färg ger ju ett intryck av att vattnet liksom fortsätter bortom glasets gräns.
För min del var det inget att snacka om när jag valde en BTN till 960-karet. Jag hade tittat på en del bakgrunder, som man placerar i karet, och valet blev lätt. BTN-bakgrunderna går ju mer eller mindre inte att utseendemässigt skilja från helt naturliga material, speciellt inte efter några månader när lite alger och grejer får fäste.
Att man väljer att göra en egen bakgrund har jag stor förståelse för när det gäller det konstnärliga uttrycket, känslan att man inte vill ha något som någon annan har i sitt kar, typ en ”standard BTN” samt även de ekonomiska aspekterna – men… de flesta hemmagjorda bakgrunder ser ju lite… hrmm… just hemmagjorda ut.
Det verkar också vara så att det är ok att montera in moduler (BTN…) lite här och var i karet – men sätter man in en hel bakgrund så har man liksom fuskat… fattar inte skillnaden där riktigt. Kanske har det att göra med att man genom att placera moduler på sätt och vis utför en skapande handling som blir unik i slutskedet.
Att BTN-bakgrunderna är kostsamma är såklart trist – det är alltid trist att punga ut med stålar, men man köper bakgrunden endast en gång till karet och varför inte kalkylera med de extra tusenlappar som bakgrunden kostar, som en helhet med all annan kringutrustning till själva akvariepaketet.
Antagligen finns det en såndär älska/hata-känsla när det gäller BTN och det är ju upp till var och en att välja vilket man tycker passar i sitt kar.
För min del har det tagit många år att inse att kvalitet kostar… när det gäller akvariehobbyn som med allt annat. Vi skall inte tala om vad kringutrustning till elgitarrer kostar – om man vill ha ett bra sound och hållbara grejer. Eller vad själva elgitarrerna i sig kostar – jag har några stycken och de flesta kostar det femdubbla priset styck av vad jag gett för mitt 960 komplett med allt.

Oavsett priser och vad man kanske tycker om bakgrunder som placeras i karet – (som också fungerar utmärkt som filter) – så tycker jag att de fyller en funktion som åtminstone jag är beredd att betala en peng för. En rolig grej är när man får mejl och kommentarer på YouTube – främst från staterna – där människor inte tror sina ögon när de ser BTN-bakgrunden i 960-baljan och undrar; how…?

My five cents…
#19 - 8 januari 2009 14:00
MaxB skrev:
Det verkar också vara så att det är ok att montera in moduler (BTN…) lite här och var i karet – men sätter man in en hel bakgrund så har man liksom fuskat… fattar inte skillnaden där riktigt. Kanske har det att göra med att man genom att placera moduler på sätt och vis utför en skapande handling som blir unik i slutskedet.

Kan det även vara lite av den Svenska avundsjukan inblandat ibland med kanske;)?
#20 - 8 januari 2009 14:33
Ju dyrare grejorna är destu fortare tröttnar "nybörjare"... och givetvis finns avundsjukan där...
#21 - 8 januari 2009 14:39
Jenny054 skrev:
Nu stiger dessutom priserna pga finanskrisen och allt det där.

Inköp för EN slimelinebit på 60x50 cm ligger väl runt 400-500 kr nu..

borde inte göra det.

priser på råvaror sjunker som en sten i akvarium.
löner kommer att ligga stilla...nästan iaf.

i alla kriser brukar faktiskt nästan alla priser sjunka.

.
#22 - 8 januari 2009 14:43
Nja, fiskpriserna kommer garanterat att stiga eftersom de handlas med dollar.
Skulle även misstänka att priserna på mycket av tillbehör gör detta med då det antingen är dollar eller euro som grossisterna gör sina inköp med.
Att sedan alla priser kanske ligger mer eller mindre stilla i tillverkningslandet spelar då ingen roll;).
#23 - 8 januari 2009 14:43
Dessvärre inte med djurtillbehör verkar det som.
Vet hundmatfoder som gått upp i det dubbla i pris pga att grossisterna höjer priser priserna, tror jag läst 3 OLIKA priskataloger från samma grossist sen krisen började.. Helt sjukt egentligen..
#24 - 8 januari 2009 14:44
ansjo skrev:

Skulle även misstänka att priserna på mycket av tillbehör gör detta med då det antingen är dollar eller euro som grossisterna gör sina inköp med.

Att sedan alla priser kanske ligger mer eller mindre stilla i tillverkningslandet spelar då ingen roll;).

slutsats......gå med i euro.....:d

.
#25 - 8 januari 2009 14:45
ansjo skrev:

svenskodlade borde isf sjunka i pris.....iaf som sämst ligga stilla....

.
#26 - 8 januari 2009 14:49
Ja, de borde det men det är tveksamt att affärerna låter dessa priser ligga stilla när de får höja alla andra.
Även priserna för inhemskodlat höjs nog (hoppas jag) då affärerna ofta jämför med grossistpriserna när de betalar för de lokalodlade fiskarna. Sedan är det försvinnande liten del som är Svenskodlat om man ser det i det stora hela:).
Men detta var lite OT, det var bakgrunder som tråden handlade om;)...
#27 - 8 januari 2009 14:59
tja....tillbaka till bakgrunderna....

de är gjorda i plast

plast kommer från olja

oljan har rasat med 2/3-delar sedan i somras

ergo...råvaran sjunker

ergo..svenskproducerade bakgrunder bör i sämsta fall ligga still i pris
om man enbárt tiittar på detta.

att de kommer att justeras uppåt / neråt i konsumentled är en fråga
som är styrande av marknadskrafterna.

men hur man än vänder och vrider på det, så kommer priserna
att sjunka i en kris.....det finns alltid undantag på enskilda grejer
och enskilda brancher......

.
#28 - 8 januari 2009 16:57
endymion skrev:
Jag har jobbat med härdplaster och vet därför att det är dyra grejer. Dessutom sliter de extremt mycket på verktygen man skär dem med. Glas däremot är ett mycket billigt material. Så därför tycker jag inte att det är det minsta konstigt att bakgrunden är dyr.

Har jobbat lite med plast jag med och eftersom detta är serietillverkade saker kan man ta fram ett verktyg och köra det med en formspruta, visst verktygen är dyra men producerar man stora mängder går det både fort och enkelt.

Och det finns många olika prisklasser på plast efter varierande kvalite, men en plast som skall hållas i 15 till 35 grader celsius dränkbar går att få fram billigt.

Nått jag därimot inte har en aning om är motivet och kostnad för lackering men det beror nog på hur stora upplagor det rör sig om.
#29 - 9 januari 2009 01:05
ljung skrev:
Har jobbat lite med plast jag med och eftersom detta är serietillverkade saker kan man ta fram ett verktyg och köra det med en formspruta, visst verktygen är dyra men producerar man stora mängder går det både fort och enkelt.

Och det finns många olika prisklasser på plast efter varierande kvalite, men en plast som skall hållas i 15 till 35 grader celsius dränkbar går att få fram billigt.

Nått jag därimot inte har en aning om är motivet och kostnad för lackering men det beror nog på hur stora upplagor det rör sig om.

Tror inte man kan göra en BTN med termoplast. Billigare varianter är ju dock formsprutade. Men för att få effekten i en BTN, krävs nog härdplaster. Dessa tillverkas också med verktyg.

Men jag har hört från insatta källor att det är något nytt på gång, inom bakgrundstillverkning. Vad vet jag inte men personen jag pratade med beskrev det som något revolutionerande.
#30 - 9 januari 2009 04:52
endymion skrev:
Men jag har hört från insatta källor att det är något nytt på gång, inom bakgrundstillverkning. Vad vet jag inte men personen jag pratade med beskrev det som något revolutionerande.

Okej låter ju intressant, och bidrar det till att få ner priserna aningen med så kommer dem säkert få en hel del mer bakgrunder sålda :-)
#31 - 9 januari 2009 05:29
Varför skulle bakgrunderna säljas billigare om det går att sälja dem litet dyrare, ingen skilnad om produkten är dyr och tillverka eller inte. Det är marknadskrafterna som styr. Om alla upphörde med att köpa dyra bakgrunder skulle det nog också bli bakgrunds-REA så småningom (eller så skulle tillverkaren gå i konkurs) Man kan nog ändå anse att en BTN-bakgrund är litet av en lyxvara och lyx skall ju alltid kosta litet extra. Smakar det så kostar det.
#32 - 9 januari 2009 14:52
ljung skrev:

Har hört att problemet med BTN-bakgrunderna är att en form bara kan användas ett fåtal ggr (5? 25? Minns inte exakt.) så där blir det väl också en extra kostnad.

Edit: Här står lite om hur tillverkningen går till: http://www.backtonature.se/sweden/kvalite.html
#33 - 9 januari 2009 15:39
(inte läst alla inlägg) men att "de" inte tillvekrar billiga made in china bakrunder? fatta vad de skulle tjäna?
Guest
#34 - 9 januari 2009 16:00
Det är väl som dem flesta är inne på man får vad man betalar för,men billigt nja det tycker nog inte nån här på Zoopet att det är, billigare vill man väl alltid att produkter ska vara när plånboken ska upp.Det är som...ska jag köpa en Lada eller en Volvo satan vad dyr Volvon var???

Ja hade nog köpt ladan då volvon är 100ggr sämre.

Annars så tkr ja att bakgrunder är äckligt dyra. Ja tänker iaf inte kasta ut 5800kr på en btn. Sänk priset så kmr fler att köpa ^^
#35 - 9 januari 2009 16:29
Jag vet inte om det sagts i tråden, men högdensitets-PUR-skum är faktiskt ganska dyrt. Jag gjorde lite experiment för att se om jag kunde göra egna bakgrunder, och min slutsats var att ja, det kunde jag, men det skulle inte bli särskilt mycket billigare än att köpa en BTN, trots att jag la ner gratis arbete.
Jag tror andra som försökt göra PUR bakgrunder kommer till ungefär samma slutsats.
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 9 januari 2009 16:36
Narii skrev:
Ja hade nog köpt ladan då volvon är 100ggr sämre.

Annars så tkr ja att bakgrunder är äckligt dyra. Ja tänker iaf inte kasta ut 5800kr på en btn. Sänk priset så kmr fler att köpa ^^

Olika prioroteringar - jag kör Skoda, men har BTN i alla mina akvarier:d
Guest
#37 - 9 januari 2009 16:42
Varför gör man inte bakgrunderna i frigolit?
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 9 januari 2009 16:48
Narii skrev:
Varför gör man inte bakgrunderna i frigolit?

Det går inte att formgjuta frigolit och dessutom är frigolit för poröst
#39 - 9 januari 2009 18:18
Det har du rätt i, den bakas!
#40 - 9 januari 2009 21:03
Om man tycker en BTN kostar mer än karet kan man ju prova med att jämföra priserna på kar och bakgrund i samma kvalitéts/status klass.
Tar man "den bästa" bakgrunden får man nog allt relatera det till ett opti-white kar eller liknande. Då blir inte bakgrunden så dyr i jämförelsen längre.
#41 - 9 januari 2009 21:13

Om det är samma "produkt" som jag har sett har den haft smygpremiär på Husdjursmässan i våran monter när vi i Bollmora Akvariklubb ställde ut, Jag är minst sagt mycket nyfiken och det verkar mycket intresant:)
Jag vet inte hur mycket hysh-hysh det är så jag avslöjar inget för er tyvärr med tanke på ev rättigheter/patent osv, dock så skall den visas upp och ha "offentlig" premiär på ciklidstämman senare i vår;)
Bilagor:
#42 - 12 januari 2009 16:12
JanneN skrev:
Om det är samma "produkt" som jag har sett har den haft smygpremiär på Husdjursmässan i våran monter när vi i Bollmora Akvariklubb ställde ut, Jag är minst sagt mycket nyfiken och det verkar mycket intresant:)

Jag vet inte hur mycket hysh-hysh det är så jag avslöjar inget för er tyvärr med tanke på ev rättigheter/patent osv, dock så skall den visas upp och ha "offentlig" premiär på ciklidstämman senare i vår;)

Du vet inte när det skall visas upp? är väldigt nyfiken nu :-)

mvh ljung
#43 - 12 januari 2009 17:30
fesoj skrev:
(inte läst alla inlägg) men att "de" inte tillvekrar billiga made in china bakrunder? fatta vad de skulle tjäna?

ja med den inställningen så skulle ju alla i sverige vara arbetslösa...
#44 - 12 januari 2009 18:29
Hmm, jag gjorde uppenbarligen ett klipp när jag köpte bakgrund till min 110-litare för 100:-. Visserligen inte äkta BTN men betydligt bättre än den blåmålade bakgrunden jag hade innan. Utgående sortiment på Hornbach, 80% rabatt, bara en kvar... Ibland händer det!
#45 - 12 januari 2009 20:01
Visst kostar btn en del men inte ska man klaga över att karen är "för" billiga..... ;-)
#46 - 12 januari 2009 20:27
smurfmats skrev:
ja med den inställningen så skulle ju alla i sverige vara arbetslösa...

och fler i kina skulle kunna få ett arbete. (antagligen knappt betalt men iallafall)

ontopic: var kan man hitta de billigaste bakrunderna? länkar? :D
#47 - 13 januari 2009 10:52
En liten iakktagelse..
Läste Kjells "källartråd" och man ser att BTN grejer inte kostar multum (att tillverka) bara man har en fot in i tillverkningen/företaget, eller har haft i alla fall, så kan man få loss grejerna billigt eller gratis..
Betyder inte det att det kanske inte är så himla dyrt?

Annars hade man nog inte klätt väggar och tak med slimlinebitar... Liiiite dyrt hade det blivit då
;)

Men myten finns kvar.. Btn bakgrunder måste kosta multum då dom är vääldigt dyra att tillverka.. :)
Nu har man svurit i kyrkan igen :)

(för inte heller slimline är direkt billiga, väldigt fina dock.)
#48 - 14 januari 2009 22:07
Jag tycker priset är löjligt dyrt. Men jag förstår företagen- De vet att det finns konsumenter och att konsumenterna kommer köpa varan vare sig den är dyr eller inte.
#49 - 15 januari 2009 07:17
Optiwhite ?

heeke skrev:
Om man tycker en BTN kostar mer än karet kan man ju prova med att jämföra priserna på kar och bakgrund i samma kvalitéts/status klass.

Tar man "den bästa" bakgrunden får man nog allt relatera det till ett opti-white kar eller liknande. Då blir inte bakgrunden så dyr i jämförelsen längre.

Vad är ett optiwhite kar?
#50 - 15 januari 2009 07:37
TelgeFoto skrev:
Vad är ett optiwhite kar?

Ett särskild typ av glas som inte har den gröna färgton som vanligt akvarieglas har. Kostar dock en slant extra.
#51 - 18 januari 2009 16:52
stifflor skrev:

Förtroendet till din sida ökade ju knappast när du började spamma på hela forumet.
#52 - 18 januari 2009 17:10
JojjeN skrev:
Förtroendet till din sida ökade ju knappast när du började spamma på hela forumet.

Inte för dig heller när du citerar trådar som raderas på grund av spam.
#53 - 18 januari 2009 17:24
Guy Palm skrev:
Inte för dig heller när du citerar trådar som raderas på grund av spam.

Va?

Det enda jag har citerat är daniel_i_malmö idag, och det visste jag inte att den tråden var raderad? Hur ska man veta det? Det såg ju ut exakt som vanligt i tråden?
#54 - 18 januari 2009 17:27
Nä sluta snack skit i tråden nu kära vänner! :)

Appropå bakgrunder som tråden handlar om så har jag hittat jävligt fina bakgrunder som är mycket billigare än BtN..

Aquaterras bakgrunder, Kolla in dom på www.akvarieprofilen.se !
Sånna skall jag nog ha i framtida kar!
#55 - 18 januari 2009 17:32
Va sjutton, du kunde inte kommit med den länken tidigare! ^^
#56 - 18 januari 2009 17:35
Riktigt läckra, när jag i framtiden köper större akvarium så kommer jag välja det framför btn. :)

Dock är btn också sjukt snygga.
#57 - 18 januari 2009 17:55
Förstår inte riktigt vissa skribenters inställning i den här frågan, det betalas gladeligen stora summor för ett kryddmått ektozon men när det kommer till att betala för ett unikt stycke artistisk utsmyckning av det egna akvariet då är det helt plötsligt en rättighet att för en billig peng stå som ägare till en Back2Nature, jantelagen i kubik!
#58 - 18 januari 2009 17:58
Gaffel skrev:
Förstår inte riktigt vissa skribenters inställning i den här frågan, det betalas gladeligen stora summor för ett kryddmått ektozon men när det kommer till att betala för ett unikt stycke artistisk utsmyckning av det egna akvariet då är det helt plötsligt en rättighet att för en billig peng stå som ägare till en Back2Nature, jantelagen i kubik!
Jag ska berätta kära Gaffel personen tycker det är för dyrt:Doch skulle tro att personen tycker nog också att Salt är dyrt det också:p
#59 - 18 januari 2009 17:58
:)
#60 - 18 januari 2009 17:59
Aquario skrev:
Va sjutton, du kunde inte kommit med den länken tidigare! ^^

Sorry. :)
#61 - 18 januari 2009 18:01
Gaffel skrev:

Det är väl knappast Unikt. Alla ser ju likadana ut, hade dom varit unika så hade kostnaden kanske förståtts mer fast kanske ändå inte rimlig.

Hahaha, så bitter så bitter? ;)

Kanske nalla lite mer i Christianiaförrådet så du blir snäll igen? ;)
Guest
#62 - 18 januari 2009 18:13
Hmm ska ja köpa en systemkamera eller lite plast, systemkamera eller plast hmmm. Tar nog plasten som ja kan ha i karet!
#63 - 18 januari 2009 19:07
Bowman skrev:
Nä sluta snack skit i tråden nu kära vänner! :)

Appropå bakgrunder som tråden handlar om så har jag hittat jävligt fina bakgrunder som är mycket billigare än BtN..

Aquaterras bakgrunder, Kolla in dom på www.akvarieprofilen.se !

Sånna skall jag nog ha i framtida kar!

Missade jag något här? Hittar inga priser.
#64 - 18 januari 2009 19:24
flygrc skrev:
Missade jag något här? Hittar inga priser.

Jag mailade dom för ett tag sen och snackade om priserna, ser ut som minst halva priset mot BtN..

Tydligen så billiga att Btn börjar spjärna imot och gnälla.. :)

Kolla in www.pwss.se för priserna tex.!
#65 - 18 januari 2009 19:27
Låt mig se, när Back to Nature började göra sina bakgrunder fanns det som Kjell tidigare skrev ingenting i närheten inom akvaristiken, om inte det i sig är ett unikum så är väl ingenting unikt!

Bowman du verkar vara en väldigt gnällig människa!
#66 - 18 januari 2009 19:35
Gaffel skrev:
Låt mig se, när Back to Nature började göra sina bakgrunder fanns det som Kjell tidigare skrev ingenting i närheten inom akvaristiken, om inte det i sig är ett unikum så är väl ingenting unikt!

Bowman du verkar vara en väldigt gnällig människa!

Jag trodde du menade att varje bakgrund var "unik".
Men visst är dom fina, trots att jag klagade på priset köpte jag ju endå lågbudget, dvs BTN-slimline. Himla fin.

Jag är väl inte så gnällig? Men du verkar väldigt bitter och skall hugga surt i varje tråd, tråkigt att hamna under "bilan"
Men jag kanske missuppfattat dig.
Vi kanske kan släppa det nu i alla fall.
#67 - 18 januari 2009 19:46
Man kan alltid köpa ett till akvarium, hum, fast frågan är vart man ska klämma in det? =D Personligen har jag inga större problem med priserna på btn bakgrunder. Du får ju ändå mycket för pengarna, t.ex. ett snyggt akvarium som verkar lite "djupare".
#68 - 22 januari 2009 22:51
Aquario skrev:
Man kan alltid köpa ett till akvarium, hum, fast frågan är vart man ska klämma in det? =D Personligen har jag inga större problem med priserna på btn bakgrunder. Du får ju ändå mycket för pengarna, t.ex. ett snyggt akvarium som verkar lite "djupare".

Ja men kan man betala mycket mindre för ännu bättre grejer är ju inte valet svårt eller? :)
#69 - 22 januari 2009 23:14
Blir aquaterra vid nästa köp, tackar bowman så vänligt för länken :)
#70 - 23 januari 2009 08:16
Aquaterras "rena" malawi- och Tanganyikabakgrunder ser ju spännande och snygga ut, helt klart! Men hur var det med den där Amazonasbakgrunden...?
En BTN-kopia så det stänker om det - en trädstam med en murad tegelvägg bakom... thanx, but nothanx!
Tänk att det skall vara så svårt med lite amazonasfeeling ändå, jag menar, det är ju inte lodräta stenväggar med ett insprängt träd i mitten det handlar om. Det hade ju varit grymt fränt om hela bakgrunden faktiskt bestod av trästammar med djupa, mörka passager mellan!
Men, aquaterras bakgrunder måste man ju ändå kolla in!
:)
#71 - 23 januari 2009 13:50
Bowman skrev:
Ja man kan man betala mycket mindre för ännu bättre grejer är ju inte valet svårt eller? :)

Nä, precis =)
#72 - 23 januari 2009 16:27
Får lägga ett inlägg här känns det som ... Vi på Akvarieprofiler är Agenter/Grossist för Aquaterra i Sverige så söker ni produkten får ni spanna hos våra återförsäljare finns ganska många fler en dem på sidan undrar ni så skicka då ett P.M

Vad det gäller tillverkningen så finns det info på sidan om det med men det är samma princip som btn.
#73 - 23 januari 2009 18:42
Hmm några här verkar inte riktigt ha grepp på hur en marknadsekonomi fungerar...

Ni som tycker BTN är för dyrt - tuff luck, jag tycker Aston Martins bilar är för dyra

Trevligt att det kommer fler leverantörer som konkurerar med BTN, bara hoppas att BTN är ett dynamiskt företag som kan forsätta producera vackra välgjorda bakgrunder och inte blir utkonkurerade.

Annons