Dyr Elräkning

#1 - 16 januari 2007 16:34
Min fru fick en smärre överraskning när vi fick räkningen,nu skyller hon på mig och mina kar så jag fick gå ut och räkna ihop allt,elementet i gäststugan pumpar ja rubb och stubb,då fick jag fram summan 630 kr månaden.På ett år blir det mycket om man tänker efter är det fler som har problem med detta i hemmet då den andre inte är sugen och betala för den andres hobby.Hur mycket har ni andra i elräkningar endast akvariumen räknat.
#2 - 16 januari 2007 20:49
vet ej.
mina 4x58w + en 20w's lampa drar drygt 1.000.000w per år och i watt-timmar är det inte så farligt.
...min fru stirrar argt på mig...
#3 - 16 januari 2007 20:52
[INDENT]Jag har dryga 400kr/Månaden för mitt odlingsrum.Då har jag inte räknat karen i bostaden.Det är gnäll här också från respektive över elen.

[/INDENT]
#4 - 16 januari 2007 20:57
Jag räknar inte "min" ström separat :) Vi har faktiskt mindre elförbrukning än förra året tack vare den milda vintern...
#5 - 16 januari 2007 20:59
Verkar skönt att ha en respektive som uppskattar min hobby...
#6 - 16 januari 2007 22:23
min strömräkning var beräknad till ca 800kw timmar år 2005 , men då hade jag skaffat mig massa akvarium, sen när sluträkningen kom hade jag förbrukat 3850kw timmar.. det blev en lite större räkning då som jag var tvungen att betala.

men hur funkar det nu då .. räknar dom fortfarande på ca 800kw timmar i fortsättningen så jag kommer få en stor sluträkning eller räknar dom att jag kommer använda 3850kw timmar?
#7 - 17 januari 2007 07:35
min strömräkning var beräknad till ca 800kw timmar år 2005 , men då hade jag skaffat mig massa akvarium, sen när sluträkningen kom hade jag förbrukat 3850kw timmar.. det blev en lite större räkning då som jag var tvungen att betala.

men hur funkar det nu då .. räknar dom fortfarande på ca 800kw timmar i fortsättningen så jag kommer få en stor sluträkning eller räknar dom att jag kommer använda 3850kw timmar?

Du kan se på din räkning vilken den beräknade årsförbrukningen är. Det är säkert den högre summan. En annan smart sak är att ringa in/eller via internet berätta din mätarställning så får man ingen chock när räkningen kommer.
#8 - 17 januari 2007 07:41
Vi gör av med ca 20kwt per dag mindre i år än förra året och nu har jag ett akvarie mer. Egentligen hade vi kunnat skruva ner värmen mer och eldat i kamminen i köket men vem orkar det;)
Akvarierna bidrar ju också till uppvärmningen av huset, här på kontoret så har vi inget element utan det är mitt 275l och datorn som håller värmen. Här har vi också den lilla vädringsluckan öppen i takfönstret för det blir för varmt. Nu är här 22,4 grader...
Fast jag har bara 3 akvarier, Stene du har ju lite fler :)
#9 - 17 januari 2007 09:05
solbacka skrev:
Du kan se på din räkning vilken den beräknade årsförbrukningen är. Det är säkert den högre summan. En annan smart sak är att ringa in/eller via internet berätta din mätarställning så får man ingen chock när räkningen kommer.

aah smart ide.. tack för tipset
#10 - 17 januari 2007 09:13
Singel!!!

bena skrev:
vet ej.

mina 4x58w + en 20w's lampa drar drygt 1.000.000w per år och i watt-timmar är det inte så farligt.

...min fru stirrar argt på mig...

;) I detta fall är det tur man är singel och endast har 2 st 54 liters!;) Kan inte bli så många kronor på ett år?
#11 - 17 januari 2007 12:56
Bra fråga det där. Undrar just vad bara akren kostar?
Jag har dock dradit ur tre doppisar eftersom jag ändå har minst 25 grader i karen och två är tekniklösa med bara lampa.

Det kan inte bli så farligt med filter till tre kar, eller?
#12 - 17 januari 2007 16:33
[INDENT]Jag har dryga 400kr/Månaden för mitt odlingsrum.Då har jag inte räknat karen i bostaden.Det är gnäll här också från respektive över elen.[/INDENT]

Det är rätt så mycket det också,har du doppvärmare på då?
#13 - 17 januari 2007 16:34
miiaoo skrev:
Bra fråga det där. Undrar just vad bara akren kostar?

Jag har dock dradit ur tre doppisar eftersom jag ändå har minst 25 grader i karen och två är tekniklösa med bara lampa.

Det kan inte bli så farligt med filter till tre kar, eller?
en pump brukar vara på ca alltifrån 2.5W till 30w sen om man har en massa så blir det mycket:)
#14 - 17 januari 2007 16:41
finns det någon manik som man kan köpa så man kan mäta elen bara på visa saker.var kan man köpa den
#15 - 17 januari 2007 16:46
solbacka skrev:
Vi gör av med ca 20kwt per dag mindre i år än förra året och nu har jag ett akvarie mer. Egentligen hade vi kunnat skruva ner värmen mer och eldat i kamminen i köket men vem orkar det;)

Akvarierna bidrar ju också till uppvärmningen av huset, här på kontoret så har vi inget element utan det är mitt 275l och datorn som håller värmen. Här har vi också den lilla vädringsluckan öppen i takfönstret för det blir för varmt. Nu är här 22,4 grader...

Fast jag har bara 3 akvarier, Stene du har ju lite fler :)
Jag räknade det på 12 Pumpar
12 Lysrör
4 Doppvärmare
Ett element på hela tiden för att det inte ska underskrida 27 grader.
sen har jag inte lysrör till alla karen i heller eller doppvärmare till alla.
#16 - 17 januari 2007 16:47
fairing skrev:
finns det någon manik som man kan köpa så man kan mäta elen bara på visa saker.var kan man köpa den
Det ska finnas nåt sånt,men det är lätt att räkna ut själv annars
#17 - 17 januari 2007 16:58
Där är en elmätare, frågan är om man vill veta elförbrukningen?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392396
#18 - 17 januari 2007 17:35
[INDENT]
[INDENT][INDENT]
stene skrev:
Det är rätt så mycket det också,har du doppvärmare på då?
[/INDENT][INDENT]Ja det har jag.Men när jag räknade mera noga ,så kom jag fram till att min el kostnad vid nuvarande väderlek är 503kr/ månad.[/INDENT]

[/INDENT]
[/INDENT]
#19 - 17 januari 2007 17:52
[INDENT][INDENT][INDENT]Ja det har jag.Men när jag räknade mera noga ,så kom jag fram till att min el kostnad vid nuvarande väderlek är 503kr/ månad.[/INDENT]

[/INDENT][/INDENT]
Jag kom på att jag räknade inte med varmvattenberedaren vid alla vattenbyten i veckan det är rätt så mycket det,det tar några timmar att värma upp vattnet var gång:) men det känns skönt att fler har samma räkningar i alla fall:D
#20 - 17 januari 2007 17:55
Ett tips om man har gnällig respektive är att ge de ungefär samma pengar att röra sig med privat. Min man har fått "månadspeng" att köpa vad han vill för :D
#21 - 17 januari 2007 17:56
Stene, måste du ha så varmt ute i din bod? Är det billigare än att köra med doppvärmarna?
#22 - 17 januari 2007 18:00
solbacka skrev:
Stene, måste du ha så varmt ute i din bod? Är det billigare än att köra med doppvärmarna?
Elementet går på termostat så det slår ifrån när det behövs,sen har jag testat stänga av doppvärmaren till ett kar och det verkade funka tempen skönk 2 grader så det var inte så farligt,men jag tror det blir billigare än att köra med doppvärmare till alla karen.
#23 - 17 januari 2007 18:03
solbacka skrev:
Om jag bara ska köra med doppvärmare så får man räkna på att dem är alltid igång det blir en hel del när dem är på 100 till nästan 300W så det blir mer än ett element på 750W som sätts igång när det blir under 27 grader
#24 - 17 januari 2007 18:05
solbacka skrev:
Ett tips om man har gnällig respektive är att ge de ungefär samma pengar att röra sig med privat. Min man har fått "månadspeng" att köpa vad han vill för :D
Då blir det hög månadspeng hon skulle fått i så fall:D
#25 - 17 januari 2007 18:15
Räknar inte mina kar seperat ännu men vi fick 9300kr på 2 månader.
#26 - 17 januari 2007 18:17
Tenkare skrev:
Räknar inte mina kar seperat ännu men vi fick 9300kr på 2 månader.
Bor du i ett slott:D
#27 - 17 januari 2007 18:29
stene skrev:
Då blir det hög månadspeng hon skulle fått i så fall:D

Jag räknar inte med driftkostnaderna och mat och medicin. Men ska jag köpa fiskar, tillbehör, inredning, växter och fler akvarier så får det bli på mina pengar.. Min man tittar ju på akvarierna också :)
Fast jag har överskridit min budget varje månad men det är jag som håller koll på vår ekonomi som tur är :D
#28 - 17 januari 2007 19:17
Var ute och kollade min elmätare nu. Jag har betalt för 3000 kwh mer än vad den står på. Skönt med varm vinter :D. Kompenserar mer än väl att jag har fler akvarium igång än någonsin tidigare.
#29 - 17 januari 2007 21:25
inte i ett slott nä.
Men nåt är galet när vi ligger ca 5000 kw över grannarna.
Och då har vi inte ens startat elementen
#30 - 18 januari 2007 20:44
vi har 206kvm och 3 våningar 4akvarium,uppvärmning luftvärmepumpar 2st ca 1-2 element på ca 17grader och då drar det ca1800kvh per månad.när du sa 5000kvh är det på en månad eller 3
#31 - 18 januari 2007 23:01
prova med 10000 kwh på 2 månader.
Bör tillägga att vi har något som kallas för syllvärme.

vi ligger 5000 kwh mer än grahnnarna på ett år dom ligger på ca 23000kwh vi ligger på närmre 30000kwh.

Men något måste vara fel hos oss.
#32 - 19 januari 2007 17:05
Tenkare skrev:
prova med 10000 kwh på 2 månader.

Bör tillägga att vi har något som kallas för syllvärme.

vi ligger 5000 kwh mer än grahnnarna på ett år dom ligger på ca 23000kwh vi ligger på närmre 30000kwh.

Men något måste vara fel hos oss.
Det bör kanske kollas upp men om man tänker efter vad kan vara fel igentligen:confused: det borde vara grannen i så fall som har tjuvkopplat en förlängnings kabel som han driver en utomhuspool som håller 30 grader och går på elpatron på vintern:D
#33 - 19 januari 2007 17:18
Hmmm.
Han kan ju driva sina växtlampor och växthus.

:)
Nä det måste kollas upp ordentligt vad som snpr ström
#34 - 19 januari 2007 18:03
det låter väldigt mycke har du många akvarium,storbildstv,kör mycke torktumlare och tvättmaskin
#35 - 19 januari 2007 18:13
Finns massor man kan göra för att minska kostnaderna. Har man många kar är luftdriven cirkulation den stora $$$ spararen. Drar lite beroende på hur man bygger c:a 5-20% av vad motsvarande centrifugal pumpar drar. Har man stora innefilter, typ BTN bakgrunder med filtermaterial bakom, blir det väldigt effektivt. Ju större cirkulation man har dessto mer lönar det sig med luft, även om det blir stort att bygga. Många tror det omvända men det är faktiskt inte så, plats blir ju en fråga när man ska över 10000/h. De kan kyla en del så på vintern blir det lite sämre.
mvh Mattias
#36 - 19 januari 2007 19:00
morphriz skrev:
Finns massor man kan göra för att minska kostnaderna. Har man många kar är luftdriven cirkulation den stora $$$ spararen. Drar lite beroende på hur man bygger c:a 5-20% av vad motsvarande centrifugal pumpar drar. Har man stora innefilter, typ BTN bakgrunder med filtermaterial bakom, blir det väldigt effektivt. Ju större cirkulation man har dessto mer lönar det sig med luft, även om det blir stort att bygga. Många tror det omvända men det är faktiskt inte så, plats blir ju en fråga när man ska över 10000/h. De kan kyla en del så på vintern blir det lite sämre.

mvh Mattias
Jag skulle vilja säga att det är inte pumparna som kostar så mycket dem är inte på så mycket Watt men om man har många så kostar det lite:)
#37 - 19 januari 2007 22:16
stene skrev:
Jag skulle vilja säga att det är inte pumparna som kostar så mycket dem är inte på så mycket Watt men om man har många så kostar det lite:)

Glöm inte bort att pumpar går dygnet runt, medans ljus går halva tiden eller mindre. Ex: mitt 90L har 2x15W lysrör som går 8h var(de går osynkat för att simulera dygnsvariationer i ljus). Totalt 240Wh/dygn. Filtret är ett Eheim 2211 som drar 5W och hela dygnet blir det 120Wh/dygn. Hälften än ljuset men ändå en hel del. I ett kar blir besparingen kanske bara 4W men som sagt i många kar kan det göra stor skillnad. Billigare i inköp blir det med... :) Värme är ju en annan fråga, där kan man göra stora vinster i en del fall men i andra inte så stora. Doppvärmarna har stor effekt men de går inte hela tiden de heller.
mvh Mattias
#38 - 20 januari 2007 08:12
morphriz skrev:
Glöm inte bort att pumpar går dygnet runt, medans ljus går halva tiden eller mindre. Ex: mitt 90L har 2x15W lysrör som går 8h var(de går osynkat för att simulera dygnsvariationer i ljus). Totalt 240Wh/dygn. Filtret är ett Eheim 2211 som drar 5W och hela dygnet blir det 120Wh/dygn. Hälften än ljuset men ändå en hel del. I ett kar blir besparingen kanske bara 4W men som sagt i många kar kan det göra stor skillnad. Billigare i inköp blir det med... :) Värme är ju en annan fråga, där kan man göra stora vinster i en del fall men i andra inte så stora. Doppvärmarna har stor effekt men de går inte hela tiden de heller.

mvh Mattias
Men om det är kallt i rummet på grund av att man snålar på elementet,så får man tänka på att doppvärmaren är på nästan hela tiden
#39 - 20 januari 2007 10:10
morphriz skrev:

mvh Mattias

När man ränkar på hur mycket ett lysrör tar i W så kan man tyvärr inte räkna på vad själva lysören tar, för att ligga närmare verkligheten så bör man ta värdet x2, så är tyvärr verkligheten:(

Med Elektroniska HF-don så är det mindre "förlust", men dessa är dyrare.

//Calle
#40 - 20 januari 2007 11:51
fairing skrev:
det låter väldigt mycke har du många akvarium,storbildstv,kör mycke torktumlare och tvättmaskin

Plasmatv ja men aldrig på standby, Torktumlar ca 2/ggr/vecka, 1 st 720 liters, 1 st 240 liters och ett 84 liters. Inga element igång.
Ska bli kul när jag hittar vad som drar.
#41 - 20 januari 2007 12:08
När man ränkar på hur mycket ett lysrör tar i W så kan man tyvärr inte räkna på vad själva lysören tar, för att ligga närmare verkligheten så bör man ta värdet x2, så är tyvärr verkligheten:(

Med Elektroniska HF-don så är det mindre "förlust", men dessa är dyrare.

Denna uppgift har jag inte sett. Den nominella effekten på drosseln är i min erfarenhet ungefär vad de faktiskt drar. När de är kopplade mot rätt rör förstås. Ska nog ta och shoppa en sånn där klasseräknare, fast de kanske inte räknar rätt på induktiva laster som drosslar.
mvh Mattias
#42 - 20 januari 2007 14:30
jag tycker att du ska ringa till elbolaget och berätta vad du har somdrar och hur stort du har boende och se vad dom säger berätta vad grannarna ligger på.så måste dom hjälpa dig dom måste ju kunna kolla vad det är som drar så mycke.det är ju en onödig kostnad
#43 - 21 januari 2007 08:57
morphriz skrev:
Denna uppgift har jag inte sett. Den nominella effekten på drosseln är i min erfarenhet ungefär vad de faktiskt drar. När de är kopplade mot rätt rör förstås. Ska nog ta och shoppa en sånn där klasseräknare, fast de kanske inte räknar rätt på induktiva laster som drosslar.

mvh Mattias

Självklart så talas det sällan om verkliga förbrukningen, utan vi tror att det är den stämplade effekten som vi får betala för, men så är sällan fallet:(

Enligt en väl insatt källa så betalar man även för den reaktiva effekten.

//Calle
#44 - 21 januari 2007 10:14
Jösses.. låter som jag har det onaturligt bra!
Jag betalar 4000 kr/mån i hyra... thats it. Allt ingår i det priset.
Just det... det är en villa på 140 kvm.
#45 - 21 januari 2007 10:18
qenzo skrev:

Ja kunde man lyckas att få ett sådant avtal, så skulle lyckan vara på topp!:D

//Calle
#46 - 21 januari 2007 18:33
qenzo skrev:

Det var billigt och bra:)
#47 - 21 januari 2007 18:39
Kan du inte prova (stene) att ha elementet på 20 grader och bara ha doppvärmare i SA och Malawi? Testa om du minskar elkostnaden. Tetror behöver väll inte ha mer än 20-22 och guldfiskarna kan ju ha ännu kallare...
Ev. kan du ju klä med frigolit på baksidan och kortsidorna... men det är ju uppåt den mesta värmen kommer...

Eller kan du ju säga till din fru att det blir billigare om karen står innomhus;)
#48 - 21 januari 2007 18:46
solbacka skrev:
Kan du inte prova (stene) att ha elementet på 20 grader och bara ha doppvärmare i SA och Malawi? Testa om du minskar elkostnaden. Tetror behöver väll inte ha mer än 20-22 och guldfiskarna kan ju ha ännu kallare...

Ev. kan du ju klä med frigolit på baksidan och kortsidorna... men det är ju uppåt den mesta värmen kommer...

Eller kan du ju säga till din fru att det blir billigare om karen står innomhus;)
innomhus är inte aktuellt någonsin för när jag kom hem i från Lomma idag så låg där ca 200L vatten på golvet det var röret till strilröret som hade lossnat ifrån ytterfiltret så va vaksam Linda annars så får din man där hemma rätt:D Klä med frigolit blir svårt ,det är så trångt i mellan jag ska koppla ur frysen där ute så spar jag lite så man kan kvitta elen lite:D
#49 - 12 oktober 2007 15:18
Så då drar jag upp tråden igen.
Har sänkt min elförbrukning med 2/3. Det visade sig att syllvärmen inte alls behöver vara igång. Grannarna runt om kopplade ur sina för ca 7 år sedan och har inte haft problem. Andra har aldrig haft sina inkopplade typ 30+ år.
Ska bli skönt att slippa betala nästan 27000 på 6 månader i el. Bör ju få ner det till en 12000 nåt ist. även sommarräkningarna kommer att bli lägre.
kollat mätaren tidigare förbrukning 76 kwh/dygnt nuvarande 24kwh/ dygn
GUD VAD SKÖNT!
#50 - 12 oktober 2007 16:34
Får man fråga vad "syllvärme" är för något... Har aldrig hört talas om det innan.
#51 - 12 oktober 2007 18:27
Tenkare skrev:
Så då drar jag upp tråden igen.

Har sänkt min elförbrukning med 2/3. Det visade sig att syllvärmen inte alls behöver vara igång. Grannarna runt om kopplade ur sina för ca 7 år sedan och har inte haft problem. Andra har aldrig haft sina inkopplade typ 30+ år.

Ska bli skönt att slippa betala nästan 27000 på 6 månader i el. Bör ju få ner det till en 12000 nåt ist. även sommarräkningarna kommer att bli lägre.

kollat mätaren tidigare förbrukning 76 kwh/dygnt nuvarande 24kwh/ dygn

GUD VAD SKÖNT!
Du menar värme i Torpargrunden eller krypgrunden eller är jag ute och cyklar:D
Guest
#52 - 12 oktober 2007 20:33
ibörjan betalade jag ca 170kr i månaden sen kom en fin räkning i januari på typ 1500kr så nu betalar jag ca 260kr i månaden.

I lokalen ligger jag på ca 250-300kr i månaden, räknar själv som tur är.
#53 - 12 oktober 2007 21:49
Jag har ett 200-liters och ett 100-liters akvarium och sambon har en hemmastudio med säkert 30 synthar, effekter och datorer. Vi ligger på ca 600-700 i månaden. Ja just - det är en 100 kvm sekelskifteslägenhet med enorm takhöjd som ska värmas upp oxå. Det måste väl vara överkomligt?
#54 - 13 oktober 2007 10:57
stene skrev:
Du menar värme i Torpargrunden eller krypgrunden eller är jag ute och cyklar:D

Huset är byggt på en gjöten platta direkt på marken. För att slippa fukt/mögelproblem så satte dom in sk syllvärme. Det är en låååång värmeslinga som löper runt huset och viras runt syllarna. har faktiskt ingen aning om riktigt vad själva syllarna gör för nytta. Men med tanke på att här står hus som inte haft problem under dom 30 år som värmen inte varit igång och mina grannar som inte haft problem på 7 år+. Så stängde jag också syllvärmen. Som fö stod märkt som golvvärme på proppskåpet?
Och visst känner jag att det har blivit kallare i huset sedan jag stängde den, men inte värre än att man tar på sig en långarmad tröja och klarar sig.
#55 - 13 oktober 2007 10:58
aelva skrev:
Jag har ett 200-liters och ett 100-liters akvarium och sambon har en hemmastudio med säkert 30 synthar, effekter och datorer. Vi ligger på ca 600-700 i månaden. Ja just - det är en 100 kvm sekelskifteslägenhet med enorm takhöjd som ska värmas upp oxå. Det måste väl vara överkomligt?

Låter faktiskt överkomligt. Kolla mätaren bara så ni inte betalar för mycket eller för lite.
#56 - 13 oktober 2007 20:07
Fick problem när jag hade bott i lägenheten ett år, dom som bodde innan hade nästan inte använt någon ström alls fick räkningar på ca 600 i kvartalet, men när dom gjorde mätarkoll så fick jag en saftig en på ca 4500 innan jul!:eek:
Som tur är så bytte dom ut mätaren mot en som är uppkopplad mot deras server så jag får exakt min förbruking varje månad.
Ligger på ca 550 kwh i månaden har väl hushållsström, tv + dator står på för jämnan och 5 kar igång, är i mitt tycke ganska billigt.

//Mattias
Guest
#57 - 13 oktober 2007 22:14
MantaC0re skrev:
Ligger på ca 550 kwh i månaden har väl hushållsström, tv + dator står på för jämnan och 5 kar igång, är i mitt tycke ganska billigt.

//Mattias

Äntligen någon som nämner Kwh!! Är det med eller utan värme?
#58 - 13 oktober 2007 22:18
jag har 4 kar igång, antar att det inte ökat vår elkostnad så mycket då farsan inte klagat hehe:P
#59 - 13 oktober 2007 22:36
[QUOTE=Anettejt]Äntligen någon som nämner Kwh!! Är det med eller utan värme?[/QUOTE]

Värmen är vattenburen oljepanna(ej miljövänlig så att säga).
Så varken värme och vatten betalar jag för.
Kwh är väl det som är intressant, priset kan ju variera ganska mycket.
Så vill jag ånga på i lägenheten så går ju inte doppisarna så ofta, men har ingen lust att gå i shorts på vintern.
Och värmen i tvättstuga/tvättmaskin och värmen i garaget ingår oxå.
Så i princip så är det bara hushållsström tror det låg på ca 7000 kwh på hela förra året.

//Mattias
#60 - 17 oktober 2007 09:22
Om man bor i en el-uppvärmd villa så kostar det egentligen inte så mycket att värma sina akvarier. Man ska ju ändå värma upp huset. Det kan man likväl göra genom ett akvarie som en elpanna/elelement. Det betyder också att man inte behöver bry sig så mycket om tända lampor, påslagna datorer akvariepumpar etc.
Energisparlampor är bortkastat i ett eluppvärmt hus! Enda vinningen är att de håller längre men de är också dyrare i inköp än glödlampor. Då yttertemperaturen är högre än innertemperaturen dvs på sommaren, vinner man på att ha energisparlampor också i ett el-uppvärmt hus.

Obs! Bor man i en villa med bergvärme/fjärrvärme kostar det verkligen mer att värma akvarier eftersom man annars skulle värmt huset med en billigare värmekälla.

Ännu värre är det om man bor i lägenhet där värmen ingår men inte elen. Hyresvärden kanske blir glad iofs eftersom han inte behöver betala så mycket för uppvärmning i din lägenhet då du värmer den själv.

Det man bör se till är att värmen inte går ut ur huset utan stannar kvar. Ur den synvinkeln är det rent slöseri att tex duscha och göra vattenbyte på sitt akvarie.
En lösning kunde vara att ha en tank i källaren dit avsloppsvattnet går och släppa ut det först då det har svalnat till källartemperaturen. En ännu bättre lösning kunde vara att placera tanken i ett kylskåp! ;P Då släpper man ut vatten som är kallare än temperaturen inne!

Himla intressant detta :)
Rätta gärna men gör det snyggt!
/Pelle
#61 - 17 oktober 2007 11:10
Känns ju skönt att man kör med lågenergilampor och strömsnåla datorer så man kan fläska på med akvarie-el :) Sen är ju en sambo som delar intresset väldigt trevligt, man behöver ju aldrig diskutera elkostnaden lixom...

//C
#62 - 17 oktober 2007 12:04
stene skrev:
Min fru fick en smärre överraskning när vi fick räkningen,nu skyller hon på mig och mina kar så jag fick gå ut och räkna ihop allt,elementet i gäststugan pumpar ja rubb och stubb,då fick jag fram summan 630 kr månaden.På ett år blir det mycket om man tänker efter är det fler som har problem med detta i hemmet då den andre inte är sugen och betala för den andres hobby.Hur mycket har ni andra i elräkningar endast akvariumen räknat.

Göm elräkningen när strömmen för dammen kommer.
#63 - 17 oktober 2007 12:06
Ca 5000:- går min ström på till fiskarna.
#64 - 17 oktober 2007 14:20
Pelee skrev:
Energisparlampor är bortkastat i ett eluppvärmt hus! Enda vinningen är att de håller längre men de är också dyrare i inköp än glödlampor. Då yttertemperaturen är högre än innertemperaturen dvs på sommaren, vinner man på att ha energisparlampor också i ett el-uppvärmt hus.

/Pelle

Kan du utveckla det där lite för jag fattar inte riktigt. är det både bortkastat och till vinst?
Guest
#65 - 17 oktober 2007 14:44
Pelee skrev:
Energisparlampor är bortkastat i ett eluppvärmt hus! Enda vinningen är att de håller längre men de är också dyrare i inköp än glödlampor.

/Pelle

Nja, det beror ju på var de sitter! Tänk på att all värme stiger uppåt, så alla taklampor kan ju bli svåra att nyttja värmemässigt.
Sen är det bättre för miljön att köra lågenenergilampor med!
#66 - 17 oktober 2007 15:36
Kramfors skrev:
Göm elräkningen när strömmen för dammen kommer.
Det är hon för trög för att fatta tror jag:Dden är på mycket mer men hon tror att det är billigare att ha en damm än 8 stycken akvarium så det får hon tro om hon vill:p
#67 - 17 oktober 2007 16:04
Aha, mindre värme på sommaren altså?
#68 - 18 oktober 2007 07:52
Tenkare skrev:
Kan du utveckla det där lite för jag fattar inte riktigt. är det både bortkastat och till vinst?

Nja... [:o] Dumt formulerat.
Förlust: Högre pris än glödlampa.
Vinning: Du behöver inte byta lampa lika ofta för en lågenergilampa håller ungefär 8x längre än en glödlampa (går inte att säga säkert eftersom många variabler spelar in).
Hela saken gäller dessutom eluppvärmt hus.

Anettejt skrev:
Nja, det beror ju på var de sitter! Tänk på att all värme stiger uppåt, så alla taklampor kan ju bli svåra att nyttja värmemässigt.

Sen är det bättre för miljön att köra lågenenergilampor med!

Placering spelar såklart in. Lågenergilampor är verkligen att rekommendera (ur energisynpunkt) om man vill ha utomhusbelysning.

Men varför är det bättre för miljön???
Lågenergilampor innehåller ju liksom lysrör kvicksilver vilket är direkt miljöfarligt om det inte återvinns. Dessutom behövs elektronikkomponenter för att driva en lågenergilampa. Konstruktionsprocessen blir alltså mer energikrävande.
Men ja, rätt utnyttjade sparar lågenergilampor energi! :)

Jag är ingen fiende av lågenergilampor men man ska vara lite försiktig med (glädje)kalkyler på besparingar man kan göra med sånna lampor eftersom verkligheten inte är så enkel.
#69 - 18 oktober 2007 07:55
Tenkare skrev:
Aha, mindre värme på sommaren altså?

Precis! Men å andra sidan har du förmodligen inte på lampan så mycket heller eftersom det är ljust ute.
Guest
#70 - 18 oktober 2007 12:50
Pelee skrev:
Men varför är det bättre för miljön???

Lågenergilampor innehåller ju liksom lysrör kvicksilver vilket är direkt miljöfarligt om det inte återvinns. Dessutom behövs elektronikkomponenter för att driva en lågenergilampa. Konstruktionsprocessen blir alltså mer energikrävande.

Du förbrukar 80% mindre ström för din ljuskälla. Miljövänligt!! :)
Dom håller på att ta fram helt kvicksilver fria lampor, om de inte redan har gjort det? Så fram tills dess, så skall man lämna in sina gamla lampor, och INTE slänga dom i soporna...
#71 - 18 oktober 2007 15:17
Anettejt skrev:
Du förbrukar 80% mindre ström för din ljuskälla. Miljövänligt!! :)

Dom håller på att ta fram helt kvicksilver fria lampor, om de inte redan har gjort det? Så fram tills dess, så skall man lämna in sina gamla lampor, och INTE slänga dom i soporna...

Nu var ju poängen att man hade ett EL-uppvärmt hus. Då kvittar det om man har en lampa som förbrukar mindre energi om du ändå värmer upp ditt hus med samma EL fast genom element!
Det kvittar vad du gör med din el, lyser, fläktar, kör en motor, till slut blir det värme! Det är inte ett dugg mer miljövänligt med en lågenergilampa än glödlampa i detta fallet. Snarare tvärt om.

Ja du förbrukar 70% eller möjligen 80% mindre energi med lågenergilampan. Men den energin måste du tillföra ändå genom ett element. Förhoppningsvis har du bergvärme eller pellets eller fjärrvärme. Då blir det billigare och miljövänligare att tillföra värmen. Har du el som det var frågan om här så kostar det precis lika mycket att värma huset!

Den ekonomiska vinsten kan inte räknas i 70% eller 80% så där heller eftersom du driver din bergvärme med el och köper värme genom ditt fjärrvärmesystem.

MiljöOvänligt exempel (ingen hänsyn tagen till ekonomi):
Man värmer man sitt hus med OLJA och köper el producerad i Svergie (ex: vattenkraft/bioenergi (lämnar kärnkraft utanför diskussinen)) och har lågenergilampor. Då går man miste om värmen från glödlampan som är miljövänligare än värmen från oljan. Ja då påstår jag att lågenergilampor inte är något bra utan snarare bidrar till växthuseffekten!

Vad jag vill komma till är att man har massor att grubbla på om man både vill vara ekonomisk och miljövänlig. Hoppas det inte blir för utsvävande. :D
Om man läser alla inläggen tror jag man får en bra bild av vad jag menar.

//Pelle
Guest
#72 - 18 oktober 2007 23:32
Pelee skrev:
Nu var ju poängen att man hade ett EL-uppvärmt hus. Då kvittar det om man har en lampa som förbrukar mindre energi om du ändå värmer upp ditt hus med samma EL fast genom element!

Det kvittar vad du gör med din el, lyser, fläktar, kör en motor, till slut blir det värme! Det är inte ett dugg mer miljövänligt med en lågenergilampa än glödlampa i detta fallet. Snarare tvärt om.

//Pelle

Om igen hänvisar jag till mitt förre inlägg...;)
Placering på lampan spelar roll på om du kan nyttja den som värmekälla eller ej.
Men visst, placerar du alla glödlampor på golvet under fönster, så håller jag med dig.
Jag har haft denna diskussion med en kille som visste vad han pratade om, och han sa att även om du körde med eluppvärmt hus så blev det miljövänligare att använda lågenenergilampor eftersom den var så få procent av de 40 eller 60W glödlampan ger som du kunde nyttja till värme...

Skall man riktigt segdra detta med miljöaspekten så borde man ställa en ko vid varje fönster.
Ger inte något ljus, luktar fan, är INTE underhållsfritt, men ger bra med värme! :D:p

Annons