<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hur månag utav er är det som kör med dygns och årstidsvariationer, upplever ni friskare fiskar? Skulle gärna vilja höra praktiska erfarenheter.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag gör det inte med flit, men naturligtvis påverkas fisken av att akvariet står nära ett fönster, så de får olika ljusmängder. Det märks också på att de är så mycket lättare att få till lek på våren. Eftersom jag inte har värmare så är akvariet antagligen nån grad varmare på sommaren än vintern också, och säkert också mellan natt och dag. Men, som sagt, det är inte för att få variationer jag inte har värmare, utan för att jag inte vill komma hem en dag och hitta mina fiskar kokta.
Just att få fisk till lek är väl huvudanledningen till att trixa med variationer - ett stort delvattenbyte imiterar t.ex. ett kraftigt regn, och kan trigga lek hos tetror.