Dvärjgurami hane simmar på sniskan...

#1 - 4 september 2010 13:07
Hej!

Jag har 2 dvärjgurami hanar sen en vecka i mitt 60 liter akvarium de första dagarna simmade dom runt och byggde skumbon etc. I går märkte jag att en av hanarna började simma snett med kroppen ser ut som om han inte har koll på kroppen riktigt, ligger mest på sidan nära akvariets vatten yta.
Han har ätit men beter sig inte som han gjorde i början... Verkar som om de är nått fel på balanssinnet... Jag har gjort ett vatten byte dan innan jag skaffade fiskarna och dan innan han började bete sig konstigt. Jag använder vattenreningsmedel och safestart vid varje byte och temperaturen är på 24 grader.
Akvariet ärr lummigt med mycket växter, 3 svärdbärare, 4 pansarmalar och 6 kardinaltetror. Alla andra fiskar ser ut att må bra.
Har för närvarande ingen möjlighet att mäta Ph eller kolla nitrithalter osv.

Jag har lagt i en bit av ett kaffeunderlägg av kork i ett hörn av akvariet som den ene hanen byggt skumbo under. Kan korken untsöndra gifter i vattnet tro?

Mvh

Lars
#2 - 4 september 2010 16:20
Vad JAG vet så kan dom bli mycket stressade i ett så pass litet akvarie när dom båda är hanar... Men det är ju min erfarenhet. Kan bli så när hanen är trött.. Och det blir dom utav stress som ja åter igen min erfarenhet kan komma om man har 2 hanar i för litet akvarie. Då brukar den svagaste hanen gå hädan.
#3 - 4 september 2010 20:30
Båda hanarna ligger lite snett på sidan uppe bland bladen på växter och andas vid vattenytan, välldigt passiva och när dom blir tillputtade av andra fiskar etc. så simmar dom välldigt okontrollerat uppåt igen, de ser ut som om dom får jobba hårt, dom verkar ha "gått in i väggen".
Konstigt eftersom dom innan inte bråkade med varandra nämvärt. Jag avaktar och ser... Dom har inga färgförändringar, slem eller prickar på sig, dom är bara välldigt slöa och snurriga.
#4 - 4 september 2010 22:00
Nu har en av dom dött, troligtvis av drunkning.
#5 - 5 september 2010 06:42
Ja men jag kan nästintill garantera att det är drunkning.. Och det låter garanterat som att den blivit ihjäl stressad och då inte orkat andas.

Annons