Dvärj i 540L med vem som sällskap?

#1 - 2 maj 2008 22:21
För lite mer än ett halv år sen så köpte jag 540 liters möbelkar och jag kollade då på zoopets lexikon.. o fick öga på fjärilar och kakadua. jag köpte mina första fjärilar för 3-4 m,ånadersen men de dog efter lite mer en en vecka. men så ville jag pröva med ett nytt par några veckor efter.

Och de lever än idag. Dock har de inte lekt sen sportlovet.så det va nära ögat att jag gav upp. men jag tror det skulle bli finare med indre fiskar i ett stort. än stora bjässar. men jag undrar vad som skulle kunna göta de sällskap än ett tiotal äpplen. de kommer ha 5 skalarer ev hela deras lev om jag inte säljer dem.
#2 - 3 maj 2008 06:24
Laetacara dorsegerius, apistogramma veijta II, nyckelhål.
Tycker du gör rätt i att hålla dig till mindre arter.
Kanske flera fjärilsciklider vore någe?
Eller kanske diskus, att blanda stort och smått är onekligen på tapeten trots allt och då de arter jag nämnt inte är så stridslystna av sig så passar de till det mesta.
Annat förslag är att du kollar på hela apistogramma släktet o ser om någon faller dig på läppen och även laetacara familjen.
Både finns i sydamerika dvärgciklider.
#3 - 3 maj 2008 14:16
tack jag ska kolla upp dem.. så ett par zebra e inget att tänka på..med dem i ett 540
#4 - 3 maj 2008 14:20
Nyckelhål tycker jag garanterat, finare fisk finns inte :)

Lite diskus kan ju vara trevligt också. Du har ju ganska stor yta att ha fisk på och Apistorna gillar ju faktiskt botten ganska mycket.

//C
#5 - 3 maj 2008 14:37
Tyvärr e jag inte intresserad av diskus faktiskt:/ men jag ska kolla på nyckelhål.

den fall mig inte i smaken dock.. :(
#6 - 3 maj 2008 14:48
Chese skrev:
tack jag ska kolla upp dem.. så ett par zebra e inget att tänka på..med dem i ett 540

- Undvik Zebraciklid om du inte vill ha massproduktion av fisk! De växer fort. förökar sig som om de vore kaniner och kan vara hyggligt aggresiva.
#7 - 3 maj 2008 18:11
ok.. hmm.. vad kan man annars ha med fjärilar o kakaduor i ett 540 förutom nyckhål o diskus
#8 - 4 maj 2008 05:34
Chese skrev:
ok.. hmm.. vad kan man annars ha med fjärilar o kakaduor i ett 540 förutom nyckhål o diskus

ett stimm på 20 rödmunstetror kanske? eller någon annan fin tetra?

jag tror du ska tänka på att ta ngn lite mindre färggrann fisk.

i mitt 240L har jag ett scalare lekpar, ett kakadu lekpar, 4 fjärilar, 2 paletter, en svärdbärare och en segelfenspleco, dock är bara paletterna där tillfälligt för att blanda kakaduor och paletter blir inte lyckat i de flesta fall...
#9 - 4 maj 2008 06:31
Har du mycket växter i?
Annar kanske några skalarer vore någe eller rent av skivtetror.
Annars är det väl laetacara flavilabris, curviceps, fulvipinnis.
Aequidens hoehnei, Apistogramma baenschi, Apistogramma hongsloi, Aequidens rondoni, Apistogramma paucisquamis, Biotodoma cupido, Crenicichla compressiceps, Dicrossus maculatus, Krobia guianensis, Ivanacara adoketa, Tahuantinsuyoa macantzatza.

Vissa av de arter jag nämnt finns på www.ciklid.se
De kan vara svåra att få tag på dock.
Har själv letat länge efter krobia.
#10 - 11 maj 2008 01:40
ursäkta att jag stjäl tråden liten men kan man ha flera Apistogramma arter tillsammans utan krig eller korsning ?!
#11 - 11 maj 2008 12:49
Ett par små L-malar... förslagsvis Panaque sp L169 http://planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=158

och till det ett stim på >25 Corydoras panda http://planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=267
#12 - 11 maj 2008 12:53
det blir till säljning då pa e osäker om han får upp de och att golvet kanske inte håller så att de spricker:(

Annons