Dvärgsvärdbärare (X. pygmaeus)

#1 - 13 februari 2006 11:55
Har skaffat denna lilla art av svärdbärare och undrar om nåot vet om den gula varianten är framodlad/urvalsoldlad eller en naturlig variant, det finns gråare hanar också.

/Pär
#2 - 15 februari 2006 13:08
Tror nog de är en naturlig variation, har ca 100st nu och kanske bara 10-15 hanar är riktigt gula.. på mina verkar de lite som de kommer med åldern också, dvs de tar tid för dem att färga ut.
Var kommer dina ifrån? vet du fångstplats eller är de en "akvariestam" ?
Mina är från Christer i GBG och vad jag vet så har han haft dem mycket länge så de är nog en akvariestam.

/Kenneth
#3 - 16 februari 2006 07:51
Hej Kenneth, det kan troligen vara ditt överskott jag köpt en trio av om du är den Kenneth som har vägarna förbi Borås då och då. Köpte dem nämligen på mina favorit zoobutik.
/Pär
#4 - 16 februari 2006 11:11
Jag har haft ett "par" dvärgsvärdbärare, hanen var riktigt grann och gul. Men båda dock, utan anledning (ålder?). Har bara en avkomma kvar, en hane, med inte alls lika gul färg.
#5 - 16 februari 2006 17:28
Hej Pär!
Japp jag är den "Kenneth" ;). Vad kul att de hittat ut till någon som uppskattar dem. Tänkte ta med lite mer till Micke någon dag för som du antyder så är de en rolig affär som vill satsa på lite annorlunda fiskar.
Lycka till med fiskarna!
Kenneth/
#6 - 17 februari 2006 07:39
Cirkeln sluten ;)
Jo Micke verkar både intresserad och inte rädd för att ta hem fisk som jag gissar är lite svårsåld till den breda massan, men så lockar han ju folk från Jönköping och förhoppningsvis även nadra städer.

Mina pygmaeus verkar trivas, de gå med andra ungfödare som Endlers "Gold" och Metalltandkarp (honor).
#7 - 18 februari 2006 09:55
[quote=Pär J.]Cirkeln sluten ;)
Jo Micke verkar både intresserad och inte rädd för att ta hem fisk som jag gissar är lite svårsåld till den breda massan, men så lockar han ju folk från Jönköping och förhoppningsvis även nadra städer.

Mina pygmaeus verkar trivas, de gå med andra ungfödare som Endlers "Gold" och Metalltandkarp (honor).[/quote]aaaaaa
#8 - 21 februari 2006 07:02
[QUOTE=_mattias_w]aaaaaa[/QUOTE]
Huh?

Hur ofta kastar de yngel och hur många varje gång?

Annons