Dvärgpansarmal

#1 - 26 december 2007 14:32
Tycker att dvärgpansarmalen är så liten och söt, när man ser den på bild. Så liten också!:p Har aldrig sett den i någon butik dock.. Är det nån som har erfarenhet av denna art? Ska skaffa mig ett nytt akvarium och är lite nyfiken på dessa små krabater :D

Tacksam för alla svar!;)
#2 - 26 december 2007 15:25
Här på zoopet finns ju lite info om den här: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=832
#3 - 26 december 2007 15:42
Hastatus torde du inte få tag i, den är nu mer extremt sällsynt i handeln. Den i särklass vanligaste dvärgpansarmalen är denna (och den är inte heller direkt vanlig):
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310

Jätteliten (3 cm inräknat stjärtfenan är alltså verkligen max, de flesta är betydligt mindre), jättesnäll, stimmar bra. Gillar att ha mycket växter att böka runt bland. En smula skygg. Något känslig. Bra kompisar är t.ex. guppy och neontetra.
#4 - 26 december 2007 16:06
Jag har ett gäng C. pygmaeus...och är helt frälst! Riktigt fina och intressanta. Köpte ett gäng på ca.20 st för en tid sedan...nu är dem kanske 10-12 kvar...alla dem andra dog en efter en...fick blodröda prickar på magen simmade runtrunt och dog. Inga andra fiskar drabbades av detta. Har också hört att dem är känsliga...faktum är att jag fick tipset om att köpa fler än man ville ha för att några skulle garanterat dö.
Men dem är för söta!!! Men absolut ingen nybörjarfisk!!!
#5 - 26 december 2007 16:30
Jag förlorade också hälften kort efter inköp till synes helt utan anledning. Det lustiga är att Corydoras-folket på Planetcatfish anser att pygmaeus är lika skottsäker som "vanliga" Corydoras, men det är alltså i alla fall inte min erfarenhet. Det kan tänkas att det är skillnad på hur tåliga amerikanska och europeiska pygmaeus är, kanske pga skillnader i hur de odlas.
#6 - 26 december 2007 16:38
Mina kom från en odlare i Tjeckien...
#7 - 26 december 2007 16:51
Ja, och det utgår jag från att mina också gjorde, men det gör troligen inte de pygmaeus som säljs i USA.
#8 - 26 december 2007 18:00
Jag har haft pygmépansarmalar i kanske fyra år och har samma erfarenhet av deras känslighet. Oftast så förlorar man några i början, men sedan tycker jag att de brukar tåla en del (jag är inte bäst på akvarieskötsel). Men de är supersöta och min favoritfisk. Jag har dem i ett eget akvarie med riktigt fin mjuk sand på botten och massor av växter. I perioder leker de ganska mycket, jag har dock aldrig lyckats få några yngel att överleva. Jag tycker dock att de är sötare i verkligheten än på bilden på zoopet, de blir finare och bättre färgade när de blir vuxna.

Annons