Dvärgkulfisk INTE kännslig för temraturväxlingar.

#1 - 28 oktober 2008 09:32
Köpte för några veckor sen en dvärgkulfisk, men råkade ta en sväng in på ica efter zooaffären och den blev troligtvis lite för kall i bilen för när jag kom hem så låg den på botten i båsen och rörde inte en fena, men jag stoppade i den i karet och efter en stund kvickade den till.

Jag har karet i köket precis brevid diskbänken, så igår när jag höll på att röjja undan lite blev jag smått orolig. Jag hade en burk makrill i tomatsås som stått med vatten i för att sköljas ur innan den slängs i återvinningen *duktig* men när jag spolar ur den med rykande varmt vatten får jag se att jag spolar ut min lilla kulfisk.

Får plockat upp fisken ur slasken och slängt in den i karet men hamnar direkt flytandes och rör inte en fena på en bra stund, så jag tar upp den och ska precis göra "begravningsceremonin", då gör den några sprattlanden i min hand. dödsryknigar tänker jag men slänger ändå tillbaks den i karet, kollar på den en bra stund och den flyter bara runt med strömmen, sen helt plötsligt ser jag ett andetag och den börjar andas smått ansträngt.
Hur länge den legat i det äckliga makrillvattnet vet jag inte men jag såg den inte i karet när jag matade på morgonen.

idag simmar han runt precis lika flummig och nyfiken som vanligt!

Enveten liten rackare =)

*edit* jag kan inte stava
#2 - 28 oktober 2008 10:30
vad gjorde den i makrillsburken ?:P
#3 - 28 oktober 2008 10:44
Hade den alltså hoppat ut och landat i makrillburken? Underbart :D

Hoppas han överlever allt
#4 - 1 november 2008 13:13
ledsen om det inte framgick men ja den hoppade ur karet och landade i makrillburken >_< och jag antar att han var där några timmar. nu vågar jag nog säga att det gått bra för han flummar runt i karet precis som vanligt =)

däremot har jag ett annat problem (men jag borde kanske starta en ny tråd för det)

Jag har alltid matat kulfiskarna med röda mygglarver, nu efter att ha läst på om det blir man ju lite nojjig så jag har försökt med svarta mygglarver, oxhjärta, köpt räkmix och dom mesta typerna av vanligt foder. även om dom inte fått mat på snart en vecka så är dom inte intresserade att ens stoppa in något i munnen om det inte är rött, oxhjärtat biter dom i men spottar ut igen.. vad ska jag göra?
#5 - 1 november 2008 13:33
Oxhjärta är inte bra för fiskarna om man inte har temperatur på 29-31 grader, och byter vatten varje dag.

Fråga mig inte varför, minns inte
#6 - 1 november 2008 14:44
är det inte bra just för kulfisk eller för några fiskar? malawicikliderna är helt tokiga i det =/
#7 - 1 november 2008 19:21
För inga fiskar
#8 - 1 november 2008 20:49
Nu är vi lite off topic men är det någon som kan tala om varför man inte ska mata med oxhjärta =/ vet att många uppfödare ger det till malawis
#9 - 1 november 2008 21:12
Det är för att det sabbar vattenkvaliteten något djävulskt, och det är svårt att bryta ner för fiskarna.
#10 - 1 november 2008 22:17
okej, så vad ska jag försöka få mina dvärgkulfiskar att käka ? =/
#11 - 2 november 2008 07:47
Dom älskar ju sniglar iallafall, så om du har ett annat akvarium som är snäckbombat så kan du ju plocka lite sniglar där varje dag och kasta ner till den.
#12 - 2 november 2008 07:57
Prova med levande foder, grindalsmask var storfavorit hos mina.

Annons