Dvärgklogrodor i 540 l akvarium?

#1 - 19 februari 2008 21:52
Vi planerar vårt nyinköpta 540 liters akvarium. Har hela tiden tänkt ha mest fiskar (skalarer, tetror, gurami, platy, fjärilsciklid, khuli, bilfilsk, malar) men även dvärgklogrodor och små räkor. Ju mer jag läser om dessa grodor desto mer fundersam blir jag. Funkar det att ha dem i detta akvarium? Är det för högt för att de ska orka ta sig upp och andas (60 cm)? Är de för känsliga för skrovlig lavasten? Är de inte tuffa nog att klara av konkurrensen om maten med fiskarna? Tacksam för alla synpunkter. Hade så sett fram emot dessa grodor.
#2 - 19 februari 2008 22:00
precis som med salamandrar så är det bästa underlaget finkornig sand (typ biltemas blästersand) och det är pga att grodan kan råka svälja större akvariegrus som i sin tur kan fastna i tarmen på djuret.

Hur pass bra de går ihop med fiskar låter jag någon annan svara på, däremot så spelar höjden på karet roll... har för mig att höjden får vara max 40 cm
#3 - 20 februari 2008 00:04
Skulle skippa dom i ett såpass stort akvarium med mycket fiskar. Troligen rätt svårt att dom hinner på maten innan fiskarna ätit den
#4 - 21 februari 2008 11:53
Alla tre punkterna du nämner är olämpliga för grodorna. Djupet, stenen och fiskarna. Jag tycker du ska avstå och välja något som passar bättre i ditt kar.

Kanske räkor är ett alternativ? *kan inget*
#5 - 21 februari 2008 12:17
lottiz skrev:
Alla tre punkterna du nämner är olämpliga för grodorna. Djupet, stenen och fiskarna. Jag tycker du ska avstå och välja något som passar bättre i ditt kar.

Kanske räkor är ett alternativ? *kan inget*

Ja, vi har funderat på räkor också om vi kan hitta några lämpliga till de fiskar vi ska ha.

Tack för alla svar!
#6 - 22 februari 2008 01:28
Kör med gabonessis räkor. Jätteafrikansk räka, mina 2 är ca 10-14cm, himmelblåa är dem. De går med rovfiskar och trots detta så har de aldrig blivit huggna :)
#7 - 22 februari 2008 01:29
Riktigt ful bild, men men här kan du läsa om dem

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=5
#8 - 22 februari 2008 09:15
Amaro skrev:
Kör med gabonessis räkor. Jätteafrikansk räka, mina 2 är ca 10-14cm, himmelblåa är dem. De går med rovfiskar och trots detta så har de aldrig blivit huggna :)

Tack för tipset! Hur funkar de med t.ex. kardinaltetror? Äter de inte upp dem?
#9 - 22 februari 2008 10:18
Nimala skrev:

Hmm, inser att det nog var en dum fråga. Kardinaltetrorna håller ju till högre upp i vattnet, så de borde ju gå säkra, eller?
#10 - 22 februari 2008 11:12
Nimala skrev:

De där räkorna tar ingen fisk alls, de filtrerar vattnet efter småpartiklar med sina "solfjädrar". :)
#11 - 22 februari 2008 11:28
Ok :) Suger i mig all information jag kan, nybörjare som jag är.
#12 - 23 februari 2008 11:49
Räkorna rör inte annan fisk, brukar dock hugga dem lite lätt om de kommer för nära. Sen funkar räkorna som ett filter, de rengör vattnet från små partiklar precis som nitra berättar

Annons