Dvärgklogroder & Eldbuksalamandrar = ?

#1 - 11 april 2007 12:53
Hej det är så att ja har två dvärgklogroder i ett 54 L akvarium och nu finns det ingen direkt landdel men ja tänkte ta bort dom små platy - ynglerna och räkan och flytta dom till mitt akvarium med guppy hanar [ungfiskar] och då har ja ju bara två amfibrer i 54 L kvar och ja tänkte sänka vattenvolymen och skaffa korta växter och bygga upp en landdel och då undrar ja kan två dvärgklogroder leva i 12 - 15 cm vatten? och den stora frågan kan dom leva med Salamandrar? Ja tänkte att bådda är ju amfibrer?..
Ojuste ja söker bilder på akvarium med salamandrar i så ja kan se hur det ser ut..:)
#2 - 11 april 2007 13:53
Det går tyvärr inte, salamandern skadat/äter grodorna. :/
#3 - 11 april 2007 14:02
Neej meen blää ... ja som verkligen ville ha dom tillsammans ja älskar amfibrer ... men vaddå biter dom i grodorna?
#4 - 11 april 2007 14:26
Dvärgklogrodorna klarar inte av att försvara sig mot salamandrar och riskerar att bli middag.
#5 - 11 april 2007 14:33
Jaha då var min ide helt värdelös .. hade tänkt att köpa såndär mossa och plantera på gruset sen gö grotta/landel och sänka vattnet och på det sättet få ett roligare akvarium med grodor och salamandrar och få mindre sniglar men de gick ju åt skogen -.-
#6 - 11 april 2007 21:22
Är du helt säker? för aj har läst på internet där folk har haft dessa arter tillsammans utan nåt problem
Ja har stött på kommentarer som dessa
''Det går jättebra att ha dvärklogroda med eldbukssalamandrarna när de är små.

Jag har tre små eldisar samt en liten dvärklogroda och det går utmärkt. De lever under samma kriterier och äter samma saker så det går utmärkt :)

Lycka till!''

Om det går kan man väll bara köpa en Salamander då är ju Groderna mer i Antalet?
#7 - 12 april 2007 12:58
Jag har hört många berätta om hur grodorna skadat mycket unga Salamandrar, och hur vuxna Salamandrar ätit hela grodor. Både arterna är rovdjur och som någon skrev så är det som att sätta lejon och björnar i samma hägn. Att det för någon har fungerat under en tid ser jag inte som ett gott skäl att pröva en sådan kombination. Det finns folk som har guldfiskar i flera år i guldfiskskålar också, det betyder inte att det är lämpligt.

Och nej, det hjälper inte att bara köpa en Salamander. Grodorna slåss inte i flock.
#8 - 12 april 2007 13:16
Hmm okej.. Men dom Salamandrarna ja såg hade minrde elr lika stor mun som mina grodor ?.. och dom hade dvärgklogroder & salamandrar i samma akvarium ja vet ju inte direkt om det var eldbukssalamandrar men dom rörde iellafall inte varandra..
Men ja mennar om ja testar det och det inte funkar då kan ja ju byta under först veckan elr flytta över Salamandern till ett av mina andra kar..
#9 - 12 april 2007 14:04
Nu är det ju inte så att de går och ropar svordomar till varandra några dygn innan de attackerar om de inte fungerar ihop, då märker du det när någon av dom har dödat den andra alternativt noppat av ett ben.

Men nu har jag gjort vad jag har kunnat för att avråda dig. Lyssna du hellre på de få som har haft tur och lyckats få det att fungera i några månader, så får du skaffa dig egna erfarenheter istället.
#10 - 12 april 2007 16:29
Jaa skiter iSalamandrar .. för dom hade bott med krabbor och såg helt konstiga ut så ja ska ha bara mina två grodor nu:)
#11 - 13 april 2007 07:29
Här kommer tips på lite andra saker du kan ha med dina grodor, eftersom du verkar vilja ha något mer. Du hade 54l va?

Äpplesniglar, kolla på bilderna så förstår du varför man vill ha dom! http://www.applesnail.net/content/multi_languages/swedish.htm Dessutom hjälper de till lite med algrensning.

Guppy. Det finns både oansenliga och färgsprakande, men det roliga med dessa är att se grodorna jaga yngel. Grodorna verkligen älskar livet när de får jaga och det är en fashinerande kamp. Dessutom, lite krasst sådär, men fiskar kan ju i nödfall äta helgfoder när man ska bort, det kan inte grodorna men finns det yngel så går det ingen nöd på grodorna.

Kanske nån färggrann barb (är de stimfiskar?), och skäggtömsmal. Huvudsaken är att du inte slänger i aggressiva djur, eller alltför matglada djur, och inte heller för många fiskar så att grodorna inte får i sig maten.
#12 - 13 april 2007 11:20
ja hade innan platy yngel som grodorna fick äta men de kom bara mer och mer så ja fick flytta dom till ett annat kar:D
Men ja har massa äckliga sniglar redan som ja vill ha bort som kom med när ja köpte växter...
Men ja tänkte går de att köpa en till dvärgklogroda så de är tre st elr kommer dom två som bor här nu som ja har haft i ett halvt år mobba ut den nya om ja köper nån?
#13 - 13 april 2007 11:30
Nej, grodorna trivs bättre ju fler de är, men i ditt kar får det max plats 3st. (54l?)

Jag har fått bort sniglar genom att ihärdigt plocka bort alla jag ser, samt hålla karet rent och städat. Du får aldrig ha i anti-snigelmedel hos grodorna. De flesta snigelätande fiskar är för elaka för grodor.

Skaffa bara en guppyhane och två honor, samt en groda till, så blir det nog lagom med yngel. *förslag*
#14 - 13 april 2007 11:43
Okej bra ja de är ett 54 L ja hade inte tänkt att köpa fler än tre grodor:)
Okej jaa brukar plocka bort men ja harsänkt vattennivån nu när alla platy-ynglen är borta så grodorna får det lättare att simma upp efter luft och nu har sniglar försvunnit mer och mer märker ja:D
OKej men om ja ska ha guppy i det akvarium tar ja en hane som ja har odlat fram sj för dom är så svaga dom i afärrer men två honor kan ja köpa:D
#15 - 16 april 2007 08:05
Ett litet tipps mot sniglar: Jag har små röda räkor (cherry tror jag dom kallas) dom e helt grymma på att äta sniglar, dom plockar bort dom från glaset vänder på dom och äter upp dom. Hadde asmycke sniglar före jag skaffade räkorna nu är det bara att suga upp tom skal från botten. Jag har några klogrodor och två eldbukssallamandrar tillsammans med räkorna och det har funkat utmärkt i över ett år men efter att ha läst Lottiz inlägg flyttar jag eldisarna till ett eget kar.

Annons