Dvärgguramin spottar?

#1 - 28 augusti 2007 10:51
Vår dvärgguramihane har börjat spotta vatten på täckglaset, varför? :D
#2 - 28 augusti 2007 15:31
Fråga honom! Jag vill oxå veta för så gjorde min hane oxå. Ser helgulligt ut faktiskt!
#3 - 28 augusti 2007 15:39
Han har väl något på gång...
:cool:[:X]
#4 - 28 augusti 2007 16:01
Dom kanske ser något kryp ovanför glaset?
#5 - 28 augusti 2007 18:02
svea skrev:
Fråga honom! Jag vill oxå veta för så gjorde min hane oxå. Ser helgulligt ut faktiskt!

Jo, jag gjorde faktiskt det, men fick konsdtigt nog inget svar ;) Haha, lustiga fiskar det där. Han kanske har konverterat till sprutfisk :)
#6 - 28 augusti 2007 18:03
Vic skrev:
Dom kanske ser något kryp ovanför glaset?

Nope, har kollat varje gång jag sett att han gjort så, inget där utom en gång när det låg lite mat där. Den gången skulle jag förstått varför han spruta vatten, men han fortsatte även när jag petat ner maten :D
#7 - 28 augusti 2007 18:07
Så gjorde min dvärgguramihane när han vaktade sitt skumbo med ägg i.. Så fort man kom i närheten,för man ville ju glo i boet på äggen/ynglena...men då jäklar vart man blöt för han sprutade alltid en liten ståle vatten på mig...Jättekul att en så liten fisk gör så...den är nog en förklädd sprutfisk!! men gissa vad vi skrattade första gången vi såg det! hihi :p
#8 - 28 augusti 2007 19:33
saltbiff skrev:
Så gjorde min dvärgguramihane när han vaktade sitt skumbo med ägg i.. Så fort man kom i närheten,för man ville ju glo i boet på äggen/ynglena...men då jäklar vart man blöt för han sprutade alltid en liten ståle vatten på mig...Jättekul att en så liten fisk gör så...den är nog en förklädd sprutfisk!! men gissa vad vi skrattade första gången vi såg det! hihi :p

Vid ett vattenbyte upptäckte jag massor av skum uppe i en hörna. Har aldrig haft det tidigare men sedan några veckor har jag honungsgurami (2+1) gående där. Vet inte om det är någon av dom som är den skyldige? Men vad spottar de ut? Bygger de bo? Har bara levandefödare i samma kar.:)
#9 - 28 augusti 2007 19:50
Å honungsgurami som är så fina! Försök få ungar på dom...Ja det du hittade i hörnet var nog säkert ett skumbo...Det är hanen som tar in luft och gör små sega bubblor som den spottar ut,den spottar många bubblor som sammankopplas och blir så småningom ett skumbo..De vill gärna ha flytväxter att bygga in boet i.. Min hane både blåste bubblor och sprutade vatten ;)
#10 - 28 augusti 2007 20:04
Nääästan samma grejj har hänt mig:P bara att det va en blå gurami. Jag hade ett avlångt typiskt vanligt akvarium. Så hade jag haft han i ca 2 år. Och ibland så på mornarna så simmade han längst bort i avariumet o simmade (förmodligen så snabbt han kunde) fram o tillbaka, jag vet att det kan låta som stress eller något liknande, bara att han hoppade, eller skvätte uppe i ytan typ 3 ggr innan han kom till andra änden och vände o gjorde samma igen:P Nu har jag ett annat akvarium (6 kantigt) o där e det inte så mycket yta så han kan inte göra det:)
#11 - 28 augusti 2007 20:51
saltbiff skrev:
Å honungsgurami som är så fina! Försök få ungar på dom...Ja det du hittade i hörnet var nog säkert ett skumbo...Det är hanen som tar in luft och gör små sega bubblor som den spottar ut,den spottar många bubblor som sammankopplas och blir så småningom ett skumbo..De vill gärna ha flytväxter att bygga in boet i.. Min hane både blåste bubblor och sprutade vatten ;)

:)Vet inte om det skulle bli några ungar då jag har 2 tuffa malar i samma kar...vad slukar en mal?:confused:[:-146]
#12 - 29 augusti 2007 12:28
saltbiff skrev:

Haha så sött :D Men då har han ju iaf en anledning att spruta, min bara sprutar vatten ändå, haha. :)
Lusitga fiskar det där ;)

Annons