Samma här
Mina fyra gurami jag köpte för ca 2 månader sedan har alla dött utom en som nu är nära. De fick precis de där symptomen - Började med någon liten fläck som liknade ett sår, sedan blev det sakta lite större, sedan blev det fler och böldiga, och man började se vita fläckar som utvecklades till bölder på fena och kropp. Jag behandlade de tre som fortfarande var vid liv (varav en hade stora bölder, en hade nåt litet sår och en såg helt frisk ut) med Myxazin mot bakteriella sjukdomar så som röta, svamp sårinfektioner och bölder. Efter tre dagar (enligt rekommendationerna) efter avslutad 5-dagarsbehandling så såg jag ingen förbättring utan försämring så jag provade behandla mot parasiter med costapur, men inte heller detta hjälpte. Väldigt snart var 3 av 4 guramis döda, och den fjärde såg frisk ut. Efter typ en vecka eller så utvecklade även denne små sår och nu har hon fått gå på en till myxazinbehandling som inte hjälpt... Vad är detta för sjukdom? Är det något skumt virus som bara drabbar gurami? Någon måste väl veta! Snälla hjälp oss alla att få ro och våga ha guramis igen och kunna vara förberedda.
Här har jag tagit en bild också på min sista sjukling. Rodnaderna syns inte så tydligt, men hennes bölder är väldigt röda och hemska, och hon har många fler små vita och mörka fläckar.
http://tesspez.blogg.se/images/2009/sjuk-gurami_37596707.jpg