:confused: men [:)] ändå
Har hittat information om de prickar som min dvärggurami har fått. Han har just fått bada i 2 % ektozon i ca 5 minuter och ligger nu och återhämtar sig i karantän.
Min fråga är:
Har någon lyckats bota sin fisk från denna black spot historia. När jag söker i forumet så verkar det inte som om någon har lyckats bota sina fiskar från dessa prickar. Har någon provat formalin? Låter lite drastiskt, jag börjar med ektozonet i alla fall.
Är osäker på om mina fiskar har det bra, fast vattenvärde OK och alla andra fiskar pigga. Kan ni se något som är tokigt i den här fisksoppan som jag har i mitt kar. Jag har aldrig kollat pH och hårdhet, har lite svårt att ta till mig den mer komplicerade vattenkemin.
Växterna mår bra och i övrigt ser mitt bestånd ut som följer:
65 L akvarium med
11 rödmunstetror (jätte pigga med vackert röda huven)
1 sugmal (pigg)
2 platy (jättepigga! och en rund om magen)
2 molly (jättepigga)
1 hona dvärggurami (jättepigg och inte ett dugg skygg)
1 hane dvärggurami (lite skygg, jagar honan, dock med svarta prickar)...
[font=Arial,Helvetica]Aero:[/font]
här är information som jag hittat
[b][font=Arial,Helvetica]Black Spot[/font][/b]
[font=Arial,Helvetica]Symptoms: Small black specks on the body.[/font][font=Arial,Helvetica][/font]
[font=Arial,Helvetica]Treatment: Black spot is generally easy to cure. There are a number of commercially available treatments and preventatives.[/font][font=Arial,Helvetica][/font] [font=Arial,Helvetica]Information: Black Spot, or diplopstomiasis, often follows the addition of new aquarium fish. All fish are susceptible, especially the Silver Dollar and Piranha. It is fairly easy to diagnose and treat.[/font][font=Arial,Helvetica][/font]