Dvärggurami -lek/bobygge!!!??

#1 - 5 september 2010 15:47
Hej alla.
Ny här, och egentligen rätt ny i akvarievärlden överlag.
Idag har jag för första gången försökt göra det så gott som möjligt för mitt gurami-par för jag sett vissa lekbeteenden och försök till bobyggen från hanen.
(Från början skulle mitt 110L jewel bara vara sällskap).
Just nu är det ett par, och ca 10 amanoräkor... och där kom fråga nr1 egentligen: borde jag flytta dom?

Tips och råd finns många, en hel del säger OLIKA! Jag får helt enkelt prova mig fram men vill se om någon kanske har ännu mer konkreta råd.

Jag har: 1:sänkt vattenivån (ca 20cm). 2:höjt till 27grader (jag läste om en som hade 30-35 i sitt odlingskar) 3: Slängt i en hel del växter, mest flytande. 4: stängt av innerfiltret och bara satt i en s.k "sockerbit"... Alltså ytan står sånärpå stilla...

Vad kan man mer göra? eller gör jag redan något "fel"?
Dom simmar jättemycket ihop just nu, petar och har sig med alla växterna, särskilt hanen - hoppas han hittar ett hörne han gillar ;)
#2 - 5 september 2010 16:47
sätt på filtety omgående!! du kan inte ha filtret stillastående! då kommer du få nitrit o fiskarna riskerar att dö. ett filter är inte bara till för att göra ytrörelse o fånga upp skräp! i filtret finns en myclet viktig bakteriekultur som bryter ner skadliga ämnen. fördela hellre bort utblåset så att det itne stör ytan aldeles för mycket.
#3 - 5 september 2010 16:49
hannesc skrev:
sätt på filtety omgående!! du kan inte ha filtret stillastående! då kommer du få nitrit o fiskarna riskerar att dö. ett filter är inte bara till för att göra ytrörelse o fånga upp skräp! i filtret finns en myclet viktig bakteriekultur som bryter ner skadliga ämnen. fördela hellre bort utblåset så att det itne stör ytan aldeles för mycket.

Instämmer!
#4 - 5 september 2010 17:11
Gjort!!!
Tog även bort sockerbiten eftersom filtret e igång igen. Verkar som bortre hörnet fortfarande är någorlunda stilla i ytan... Hoppas han godkänner den då.
#5 - 5 september 2010 18:18
jadå dom kommer göra bo ändå, när mina byggde bo och lekte med jämna mellanrum så stängde jag inte av nåt. både ytterfilter och innerfilter var på och det var fart på vattnet i en delen men lugnt i andra. där det var lugnt hade jag mycket växter som gick upp till ytan plus massor av hornsärv och flytväxter. dom vill ju ha mycket flytväxter speciellt andmat (andmat sprider sig dock väldigt om den trivs). men dom använder växtdelar till att bygga sitt bo med.

jag lät mina lägga rom i karet, sedan tog jag en liten platslåda och ''sög'' i hela boet i plastlådan ibland tog jag rommen och ibland tog jag dom kläckta ynglen. sedan födde jag upp ynglen i lådan (små räkor eller snäckor är bra städare i yngelbruken). luftpump hade jag i också bland ynglen och så några bitar hornsärv. yngeln är mycket mycket små och äter små små hjuldjur och andra encelliga djur (som jag hade odling på).
#6 - 6 september 2010 08:26
TACK för bra råd.
I ena akvariehalvan ligger vattenytan rätt lugnt så det ska nog gå bra.
Denhär lådan du pratar om, duger en såndär guppy-yngel-låda? Om inte så tror jag IKEA har bra lådor och isåfall duger det med bara luftpump i? Antar att mina små körsbärsräkor kommer till nytta om det blir några yngel då! Dom är såpass små.
Bilagor:
#7 - 6 september 2010 10:36
Jag använder varken syresten eller pumpar och filter till dvärggurami, men gärna en doppvärmare. Tjockt med växter (både flytväxter och tätt med najas eller javamossa så honan kan komma undan om hanen blir för jobbig) och fin sandbortten.

Jämfört med annan fisk växer dvärgguramiyngel väldigt långsamt. Akvariet skall vara så stort som möjligt eftersom ynglen är kannibaler. Räkor äter fiskrom. Det är bättre att ha ynglen i det stora akvariet och föräldrarna i IKEAs plastlåda. Nykläckt artemia dagligen till såväl vuxna som yngel.
#8 - 6 september 2010 13:05
har man dom i ett eget odlingskar så behövs inte filter, men har man dom så att dom leker i sällskapskaret så behövs det. och har man andra fiskar i det stora karet kommer ynglen bli mat rätt så snabbt. men det kanske inte vara andra fiskar i detta kar ? såfall är det ju givetvis bättre att ha kvar ynglen och ta ur föräldrarna. honan för sig själv dock.

ynglen är som alla andra labyrint fiskar äter det som är mindre, växer ynglen upp och växer i hyfsad jämntakt äter dom inte upp varandra. när jag hade två kullar i samma kar så åt den första kullen upp av dom yngre.

körbärsräkor och snäckor har jag haft i alla mina dvärggurami odlingskar det funkade utan problem. räkor brukar inte ta dvärggurami rom har för mig att deras ägg flyter upp till ytan av sig självt.
#9 - 6 september 2010 13:08
varför skulle man inte behöva ett filter i ett eget odlingskar??? det var det dummaste jag hört.- ett filter är till för att få en bra balans i karet. ska man ha inte ha ett filter får man vara jäkligt duktig på vattenkemi o vet hur man ska göra för att hålle ne bra vattenkvalite.

hur syresätter du vattnet utan ytrörelse då tex.

ne filter bör du ha. sen kan du ju rikta utblåset bakåt mot nån rutan för att få det lite lugnare i karet.
#10 - 6 september 2010 13:26
hannesc skrev:

Det sköter växter och yta om. I de biotoper där t ex dvärgguramier bor är inte heller cirkulationen den bästa. Dessutom har de vuxna labyrintorgan, så dom bryr sig inte särskilt mycket om syre i vattnet. Ynglen däremot har från början bara gälar att förlita sig på. Dom behöver syre, men har man bara guramiyngel i ett akvarium som inte är allt för litet så kan de inte göra slut på syret som växterna producerar.
#11 - 6 september 2010 13:43
Behöver inte vara så väldigt ninja-duktig på vattenkemi för att ha ett kar utan pump. Fungerande växtmassa, liten fisklast samt sköta vattenbyten...
#12 - 6 september 2010 14:25
Jag håller med om att man inte behöver ha något filter i ett yngelkar, eller för den delen i ett lekkar för dvärgguramis.

Men om man har ett innerfilter som varit igång, så får man inte stänga av det och låta det sitta kvar i akvariet! Det var det som de första inläggen handlade om, som jag uppfattade det.
#13 - 6 september 2010 14:35
hannesc skrev:

Ytterligare en Zoopet-myt som blivit sanning genom att upprepas gång på gång.

Det behövs ingen ytrörelse alls för att syresätta vattnet, det sker med automatik vid ytan. Att man rekommenderar ytrörelse är helt enkel för att öka ytan och då blir syresättningen effektivare men syrebrist är normalt inget problem för något så när balanserade kar. Lite omrörning, t.ex. med luftpump, ger lite marginal och antagligen fungerar nitrifikationsprocessen bättre med lite rörelse i vattnet. Hårt belastade kar med alltför mycket fisk är en annan sak men det har jag inte lust att diskutera.

Tobbe
#14 - 6 september 2010 16:43
okej jag ger mig. jag har lärt mig nytt o hade jag tänkt till så visste jag ju om att de var labyrinter så det hade ju gått bra ändå.

:)
#15 - 6 september 2010 17:02
Ojojoj... Här har jag inte kikat in under dagen.

Jag har alltså ett 110L Juwelakvarium med tillbehörande filter, det är ju egentligen ett sällskapsakvarium med massa växter i(mest flytv) och nu sänkt vattennivå och höjt värmen till ca 27,5. i detta akvarie simmar endast ett par dv.gurami som visar intresse åt varann, jag ville alltså försöka (första försöket - är lite nybörjare på labyrinter) så mina sista guppysar åkte till en vän och nu är dom ensamma med ett gäng amanoräkor.

Från BÖRJAN igår stängde jag av innerfiltret (hade hört att det skulle va bra) och satte i en luftpump bara på "låg hastighet". Sen satte jag direkt på filtret när jag fick mina första svar i lite ren panik o vred utblåset mot en ruta lite snett neråt. Så just nu är ytan ganska lugn, vilket jag uppfattar måste hjälpa?! Om hanen ska ha en chans att bygga?
Gjorde ett nitrit-test idag, för att kolla och det påvisade inget alls.

FRÅGA 1: Om det blir yngel - räcker mitt 110L till dom? Åså flyttar jag föräldrarna till varsin låda? med luftpumpar.
FRÅGA 2: Amanoräkorna e ju lite större än mina körsbär(dom går i ett annat minikar) bör dom gå kvar hos guramisarna? Även om det blir bo? eller går dom på det?

Ytterligare tips och råd är jättevälkommet!
JustNuUppdatering så simmar dom ihop en del, hanen verkar pilla mycket i andmaten och javamossan... hoppas hoppas...
Har även slängt ner en gammal grotta - utifall att honan verkar behöva gömsle, men änsålänge verkar han inte allt för stygg.
#16 - 6 september 2010 18:02
om du inte har andra fiskar i karet, så kan du sätta över innerfiltret till föräldrarna, och sätta i en luftpump till ynglen. räkorna kan vara kvar hos ynglen. det är bra storlek för ynglen. dom är fruktansvärt små i början. och jag har själv odlat upp dvärggurami yngel i 1-3L (större är ju såklart bättre).

sedan är det viktigt att luften är varm och fuktig för ynglena.

Annons