Dvärggurami äter inte

#1 - 2 maj 2005 22:18
Jag har just köpt två nya fiskar till mitt nystartade akvarium. När jag matar äter bara hanen medan honan som annars trycker bakom en växt kan simma runt lite i akvariet men hon äter inte en bit.

Varför äter inte honan? Är hanen så dominant så hon är rädd för att simma någon stans? Jag har sett att han jagat henne några gånger men det såg inte våldsamt ut. Eller beror det på att hanen byggt ett skumbo och att hon inte äter pga ev. lek? Eller kan det vara så dumt att hon inte fattar att det är mat som flyter vid ytan även fast hanen far omkring där uppe?

Tacksam för svar!
#2 - 3 maj 2005 17:54
Visst är dvärggurami en underbart vacker fisk?! Min absoluta favorit.

Om hanen har byggt ett skumbo så är han definitivt i lektagen och honan gör klokt i att inte komma för nära för han kan bli aggressiv i sin uppvaktning. Jag har haft tur så det har aldrig hänt hos mig men jag har läst det i flera trådar här på zoopet. Nu vet jag inte vad du matar med men nåt som jag tycker är käckt är såna häringa tabletter som man kan klämma fast på rutan. Dela en tablett i två och sätt fast dem på olika ställen eller låt ena halvan sjunka till botten. Dessa löser dessutom upp sig långsamt så hela akvariet får mat när pumpen sprätter runt vattnet. Vad tror du om det? Kan det vara ett tips?

Lycka till och grattis till ett bra fiskval!
Mvh,
Maria
#3 - 4 maj 2005 09:03
Ja det kanske vore något. Då vet jag iaf att honan inte kommer att svälta ihjäl (jo jag vet att det är extremt ovanligt) ;)

Jag tänkte även köpa lite fler växter och något slags gömställe till dem idag. Typ en kruka, lite stora stenar och så vidare. Det är lite tomt i karet just nu och det kan väl göra fiskar mer skygga? Hanen har blivit modig och simmar fram så fort jag kommer medan honan fortfarande bara simmar från växt till växt.
#4 - 5 maj 2005 09:34
tänk på storleken på saken du köper, om du köper en kruka eller nåt med hål i!
jag hade en döskalle i mitt odlingsakvarium och honan var dum och fastnade i ögonhålan! så jag fick ta ner handen och "trycka" ut henne därifrån. Som tur var skadades hon inte och hon försökte inte heller ta sig igenom ögot mer. Om maten, min hona älskar mat, det hon gillar bäst är röda mygglarver. du kan prova det om din hona inte äter tabletter. men ge inte för mycket för det är inte så bra för guramisar att äta det hela tiden. (när jag parade mina guramisar så jagade hannen bort honan ofta men hon slutade inte äta.)

hoppas att din hona börjar att äta!
#5 - 7 maj 2005 06:12
Tomt i karet är ju inte bra. Det är viktigt med mycket växter och lite rötter för att ge skydd åt de fiskar som känner sig lite otrygga. Dvärgguramisar vill gärna ha rikligt med växter, gärna flytväxter som gör det lite skumt i akvariet. Det kan vara en av anledningarna till att hon inte äter, att hon blir orolig av de tomma ytorna.

Annons