Har tänkt skaffa dvärggurami till mitt 120 liters akvarium inom kort. Men jag undrar, funkar det med två par? (alltså 2 hanar & 2 honor) eller kommer de slåss?
Andra guramisorter man kan ha i ett 120 liters?
miaz skrev:Hej!
Vi har 2 par dvärggurami tillsammans med ett par Mosaikgurami och ett gäng tetror i ett 220. Funkar bra, inget bråk. Har förstått att mosaikerna hör till de "snällare" guramisarna.
Mosaikguramin passar bra i ett medelstort sällskapsakvarium. Den kan bara hållas tillsammans med andra lugna, fredliga fiskar
JLi skrev:Jag har ingen erfarenhet av flere par dvärg gurami i samma kar men jag hade en tid 2 par mosaik gurami i mitt alltför trånga akvarium och det gick inte bra. Det slutade i praktiken så att den större hanen jagade ihjäl de andra. Guramis behöver enligt min erfarenhet rätt så mycket utrymme med möjligheter att gömma sig. Även om man bara har ett par kan hanen ofta uppvakta honan mycket våldsamt och då kommer hon inte undan om det är alltför trångt.
gickan_87 skrev:Tror ni att det skulle funka att ha en ensam blå gurami ihop med neontetror och platy, eller bör jag ha två?